Meestal meer plaats, meer rust, geen irritante jongeren die luidkeels zitten te roepen of mp3's zitten te beluisteren. Als je gedurende jaren elke dag naar je werk moet pendelen maakt dat toch veel verschil. Ik word soms nu al gek als ik 's morgens naar school reis en nog wat rust wil die altijd verstoord wordt door -18 jarigen (om ff te veralgemenen).treinbruno schreef:bij M6 vind ik dat de 1e classe en de 2e classe hetzelfde comfort hebben.
Geen eerste klas
Re: Geen eerste klas
Re: Geen eerste klas
Tot mijn grote spijt zit ik al enkele jaren veel te vaak op die "kindertreinen", op sommige plaatsen is het echt erg, gekrijs, muziek, slaan met deuren, enz. Veel TBG's kijken er niet naar om. Spijtig genoeg rijd ik enkel eerste klas als ik een traject doe dat afwijkt van mijn huidig abonnement (voorbije 3 jaar was dit naar Aalst, nu 3 maand naar Melle en vanaf september 3 jaar Etterbeek). Die eerste klasse is inderdaad veel beter al kom je daar ook wel eens iemand tegen met lawaaierige speakers (de beurs is meestal iets groter, dus in dit geval vaak van een portable ipv een GSM of MP3-speler). Zo gisteren nog iemand gehad die episodes van South Park aan het luisteren was op zijn portable. Maar goed, ze zijn veel minder dun bezaaid.
(Voor de fans: het gaat veelal om P-treintjes op lijn 82, sommige L-treinen op 122 en 's morgens CR-diensten naar Aalst. Waarschijnlijk slechts een zeer kleine greep uit het "aanbod".)
Wat betreft vergoeding als er geen 1ste klas is, tja ik vind dat dit er zou moeten zijn. Je betaalt vaak bijna het dubbele vergeleken met tweede klas, als je 4 treinen per dag neemt en er is elke dag eentje zonder 1ste dan betaal je toch een serieus potje meer.
(Voor de fans: het gaat veelal om P-treintjes op lijn 82, sommige L-treinen op 122 en 's morgens CR-diensten naar Aalst. Waarschijnlijk slechts een zeer kleine greep uit het "aanbod".)
Wat betreft vergoeding als er geen 1ste klas is, tja ik vind dat dit er zou moeten zijn. Je betaalt vaak bijna het dubbele vergeleken met tweede klas, als je 4 treinen per dag neemt en er is elke dag eentje zonder 1ste dan betaal je toch een serieus potje meer.
Re: Geen eerste klas
En ik vind het niet kunnen dat iemand met een treinkaart 1ste klas geen vergoeding krijgt wanneer hij niet de dienstverlening krijgt waar hij recht op heeft. Of hij daar nu zelf voor betaalt of zijn werkgever, dat doet er niet toe.
Zelf heb ik een treinkaart 2de klas, en meestal volstaat dit. Wanneer ik 's morgens vertrek is de schoolmassa nog niet op gang, en 's avonds ben ik zodanig moe dat ik gelijk waar in slaap val, lawaai of niet.
Toch heb ik altijd zo'n biljet op zak met 10 klasverhoginkjes, voor het geval. Ik vul het lijntje pas in wanneer ik beslis om in 1ste te gaan zitten. Strikt genomen moet de kaart al ingevuld zijn alvorens in te stappen, maar dat doe ik niet omdat het plaatsgebrek niet altijd vooraf in te schatten is.
Zelf heb ik een treinkaart 2de klas, en meestal volstaat dit. Wanneer ik 's morgens vertrek is de schoolmassa nog niet op gang, en 's avonds ben ik zodanig moe dat ik gelijk waar in slaap val, lawaai of niet.
Toch heb ik altijd zo'n biljet op zak met 10 klasverhoginkjes, voor het geval. Ik vul het lijntje pas in wanneer ik beslis om in 1ste te gaan zitten. Strikt genomen moet de kaart al ingevuld zijn alvorens in te stappen, maar dat doe ik niet omdat het plaatsgebrek niet altijd vooraf in te schatten is.
-
- Berichten: 2554
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Geen eerste klas
[quote="Kalimero"]En ik vind het niet kunnen dat iemand met een treinkaart 1ste klas geen vergoeding krijgt wanneer hij niet de dienstverlening krijgt waar hij recht op heeft. Of hij daar nu zelf voor betaalt of zijn werkgever, dat doet er niet toe.
u hebt 200% gelijk ,maar daar wringt nu jammer genoeg het schoentje van de "bijna gratis" of "gratis" vervoer politiek,opgedrongen door de voorbije regeringen.De initiele bedoeling was het file probleem op te lossen.
Wie moet vergoed worden de gebruiker(als hij niet de betaler is), zo ja hoe?
De betaler(als hij niet de gebruiker is) ,zo ja aan welke prijs?
Want in beide gevallen, gratis of bijna, als de service/stiptheid niet voor handen is , is dit jammer voor de eindgebruiker.
Zowel met 1ste of 2de klas op alle gebied. Bv als een 2de klas altijd moet rechtstaan tot zijn einbestemming.
u hebt 200% gelijk ,maar daar wringt nu jammer genoeg het schoentje van de "bijna gratis" of "gratis" vervoer politiek,opgedrongen door de voorbije regeringen.De initiele bedoeling was het file probleem op te lossen.
Wie moet vergoed worden de gebruiker(als hij niet de betaler is), zo ja hoe?
De betaler(als hij niet de gebruiker is) ,zo ja aan welke prijs?
Want in beide gevallen, gratis of bijna, als de service/stiptheid niet voor handen is , is dit jammer voor de eindgebruiker.
Zowel met 1ste of 2de klas op alle gebied. Bv als een 2de klas altijd moet rechtstaan tot zijn einbestemming.
Re: Geen eerste klas
Het begrip "gratis" is relatief. Openbaar vervoer, weginfrastructuur, bibliotheek, sportvoorzieningen, culturele centra, de openbare omroep en dergelijke, het zijn allemaal diensten die grotendeels met belastinggeld gefinancierd worden. Als burger ben je vrij om er al dan niet gebruik van te maken. Dat velen dat niet doen, dat is een persoonlijke keuze.nighttrain schreef:Kalimero schreef:En ik vind het niet kunnen dat iemand met een treinkaart 1ste klas geen vergoeding krijgt wanneer hij niet de dienstverlening krijgt waar hij recht op heeft. Of hij daar nu zelf voor betaalt of zijn werkgever, dat doet er niet toe.
u hebt 200% gelijk ,maar daar wringt nu jammer genoeg het schoentje van de "bijna gratis" of "gratis" vervoer politiek,opgedrongen door de voorbije regeringen.De initiele bedoeling was het file probleem op te lossen.
Wie moet vergoed worden de gebruiker(als hij niet de betaler is), zo ja hoe?
De betaler(als hij niet de gebruiker is) ,zo ja aan welke prijs?
Want in beide gevallen, gratis of bijna, als de service/stiptheid niet voor handen is , is dit jammer voor de eindgebruiker.
Zowel met 1ste of 2de klas op alle gebied. Bv als een 2de klas altijd moet rechtstaan tot zijn einbestemming.
In mijn geval betaalt de werkgever het grootste deel van mijn treinkaart. Dit compenseert voor een stukje de bedrijfswagen die ik op heel wat andere plaatsen zou kunnen "krijgen", maar waar ik resoluut voor pas.
Re: Geen eerste klas
Ik heb ook zo mijn twijfels over de rechtmatigheid van het uitsluiten van abonnementshouders van geld-tarug-bij-ontbreken-van-eerste-klas. Je betaalt vooraf voor een dienst (geen product) en als die dienst niet geleverd wordt, zeker als het herhaaldelijk is, dan zou je toch enige compensatie verwachten.Kalimero schreef:En ik vind het niet kunnen dat iemand met een treinkaart 1ste klas geen vergoeding krijgt wanneer hij niet de dienstverlening krijgt waar hij recht op heeft.
Maar zoals gezegd: ik vermoed dat de klantendienst gewoon "nee" zegt en je dus minstens tot aan de Ombudsman moet.
Groetjes,
Rian
Re: Geen eerste klas
Ik begrijp trouwens ook niet op welke manier die IC-treinen worden samengesteld.
Dezelfde trein die deze week geen eerste klas had, had de dag nadien 2 eerste klas rijtuigen (+ nog een gedeklasseerd eerste klas rijtuig), terwijl er normaal maar 1 eerste klas rijtuig aanwezig is.
Het geeft me de indruk dat men zomaar iets samengooit wat toevallig op het tijdstip en de plaats van de vorming aanwezig is.
Men zou toch verwachten dat alles gecomputeriseerd is en men steeds weet waar elk rijtuig zich bevindt.
De IC treinen in Duitsland bv. hebben steeds dezelfde samenstelling en die samenstelling is ook aangegeven op de 'Wagenstandanzeiger' op de perrons. Waarom kan dit hier niet voor de IC-treinen ?
Maar ja het zal wel weer aan mij liggen die er niets van begrijpt, zoals gewoonlijk.
Dezelfde trein die deze week geen eerste klas had, had de dag nadien 2 eerste klas rijtuigen (+ nog een gedeklasseerd eerste klas rijtuig), terwijl er normaal maar 1 eerste klas rijtuig aanwezig is.
Het geeft me de indruk dat men zomaar iets samengooit wat toevallig op het tijdstip en de plaats van de vorming aanwezig is.
Men zou toch verwachten dat alles gecomputeriseerd is en men steeds weet waar elk rijtuig zich bevindt.
De IC treinen in Duitsland bv. hebben steeds dezelfde samenstelling en die samenstelling is ook aangegeven op de 'Wagenstandanzeiger' op de perrons. Waarom kan dit hier niet voor de IC-treinen ?
Maar ja het zal wel weer aan mij liggen die er niets van begrijpt, zoals gewoonlijk.
-
- Berichten: 2554
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Geen eerste klas
Toch wel U begrijpt het heel goed ,enkel België is een van de enige landen die voor IC treinen geen wagenstandanzeiger hebben.Adler schreef:Ik begrijp trouwens ook niet op welke manier die IC-treinen worden samengesteld.
Dezelfde trein die deze week geen eerste klas had, had de dag nadien 2 eerste klas rijtuigen (+ nog een gedeklasseerd eerste klas rijtuig), terwijl er normaal maar 1 eerste klas rijtuig aanwezig is.
Het geeft me de indruk dat men zomaar iets samengooit wat toevallig op het tijdstip en de plaats van de vorming aanwezig is.
Men zou toch verwachten dat alles gecomputeriseerd is en men steeds weet waar elk rijtuig zich bevindt.
De IC treinen in Duitsland bv. hebben steeds dezelfde samenstelling en die samenstelling is ook aangegeven op de 'Wagenstandanzeiger' op de perrons. Waarom kan dit hier niet voor de IC-treinen ?
Maar ja het zal wel weer aan mij liggen die er niets van begrijpt, zoals gewoonlijk.
This is Belgium.
Re: Geen eerste klas
Vorig jaar kreeg ik van Thalys een compensatiebon omdat ik moest reizen in Comfort 2 terwijl ik een Comfort 1 biljet had. Dat is klantvriendelijk, zou ook moeten kunnen voor IC treinen vind ik.
Re: Geen eerste klas
Hallo,
En die rust, daar betaal je ook voor.
Groeten,
Joris De Mol
Ik vermoed dat er wel een verschil is kwa drukte, dat het in eerste rustiger is dan in 2de.treinbruno schreef:bij M6 vind ik dat de 1e classe en de 2e classe hetzelfde comfort hebben.
maar het gaat natuurlijk om het princiepe...
En die rust, daar betaal je ook voor.
Groeten,
Joris De Mol
Re: Geen eerste klas
Eerste klas in M6 heeft iets andere bekleding en meer beenruimte. Ik zit er in ieder geval iets verder van mijn laptopJoris schreef:Ik vermoed dat er wel een verschil is kwa drukte, dat het in eerste rustiger is dan in 2de.treinbruno schreef:bij M6 vind ik dat de 1e classe en de 2e classe hetzelfde comfort hebben.
maar het gaat natuurlijk om het princiepe...
En die rust, daar betaal je ook voor.
Groetjes,
Rian
Re: Geen eerste klas
En voor meer beenruimte in de 2e klas kun je ook boven in het fietsenrijtuig gaan zittenrvdborgt schreef:Eerste klas in M6 heeft iets andere bekleding en meer beenruimte. Ik zit er in ieder geval iets verder van mijn laptop
De steek van de banken is ook daar in lijn met de vensters
groeten,
thejay
Re: Geen eerste klas
Dat was dan ook ooit 1-ste klas (toch gedeeltelijk), is later permanent gedeklasseerd.