Geen eerste klas

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Wover

Re: Geen eerste klas

Bericht door Wover »

treinbruno schreef:bij M6 vind ik dat de 1e classe en de 2e classe hetzelfde comfort hebben.
Meestal meer plaats, meer rust, geen irritante jongeren die luidkeels zitten te roepen of mp3's zitten te beluisteren. Als je gedurende jaren elke dag naar je werk moet pendelen maakt dat toch veel verschil. Ik word soms nu al gek als ik 's morgens naar school reis en nog wat rust wil die altijd verstoord wordt door -18 jarigen (om ff te veralgemenen).
Dietrich

Re: Geen eerste klas

Bericht door Dietrich »

Tot mijn grote spijt zit ik al enkele jaren veel te vaak op die "kindertreinen", op sommige plaatsen is het echt erg, gekrijs, muziek, slaan met deuren, enz. Veel TBG's kijken er niet naar om. Spijtig genoeg rijd ik enkel eerste klas als ik een traject doe dat afwijkt van mijn huidig abonnement (voorbije 3 jaar was dit naar Aalst, nu 3 maand naar Melle en vanaf september 3 jaar Etterbeek). Die eerste klasse is inderdaad veel beter al kom je daar ook wel eens iemand tegen met lawaaierige speakers (de beurs is meestal iets groter, dus in dit geval vaak van een portable ipv een GSM of MP3-speler). Zo gisteren nog iemand gehad die episodes van South Park aan het luisteren was op zijn portable. Maar goed, ze zijn veel minder dun bezaaid.

(Voor de fans: het gaat veelal om P-treintjes op lijn 82, sommige L-treinen op 122 en 's morgens CR-diensten naar Aalst. Waarschijnlijk slechts een zeer kleine greep uit het "aanbod".)

Wat betreft vergoeding als er geen 1ste klas is, tja ik vind dat dit er zou moeten zijn. Je betaalt vaak bijna het dubbele vergeleken met tweede klas, als je 4 treinen per dag neemt en er is elke dag eentje zonder 1ste dan betaal je toch een serieus potje meer.
Kalimero
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 jul 2006, 10:33

Re: Geen eerste klas

Bericht door Kalimero »

En ik vind het niet kunnen dat iemand met een treinkaart 1ste klas geen vergoeding krijgt wanneer hij niet de dienstverlening krijgt waar hij recht op heeft. Of hij daar nu zelf voor betaalt of zijn werkgever, dat doet er niet toe.

Zelf heb ik een treinkaart 2de klas, en meestal volstaat dit. Wanneer ik 's morgens vertrek is de schoolmassa nog niet op gang, en 's avonds ben ik zodanig moe dat ik gelijk waar in slaap val, lawaai of niet.
Toch heb ik altijd zo'n biljet op zak met 10 klasverhoginkjes, voor het geval. Ik vul het lijntje pas in wanneer ik beslis om in 1ste te gaan zitten. Strikt genomen moet de kaart al ingevuld zijn alvorens in te stappen, maar dat doe ik niet omdat het plaatsgebrek niet altijd vooraf in te schatten is.
nighttrain
Berichten: 2548
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Geen eerste klas

Bericht door nighttrain »

[quote="Kalimero"]En ik vind het niet kunnen dat iemand met een treinkaart 1ste klas geen vergoeding krijgt wanneer hij niet de dienstverlening krijgt waar hij recht op heeft. Of hij daar nu zelf voor betaalt of zijn werkgever, dat doet er niet toe.


u hebt 200% gelijk ,maar daar wringt nu jammer genoeg het schoentje van de "bijna gratis" of "gratis" vervoer politiek,opgedrongen door de voorbije regeringen.De initiele bedoeling was het file probleem op te lossen.
Wie moet vergoed worden de gebruiker(als hij niet de betaler is), zo ja hoe?
De betaler(als hij niet de gebruiker is) ,zo ja aan welke prijs?

Want in beide gevallen, gratis of bijna, als de service/stiptheid niet voor handen is , is dit jammer voor de eindgebruiker.
Zowel met 1ste of 2de klas op alle gebied. Bv als een 2de klas altijd moet rechtstaan tot zijn einbestemming.
Kalimero
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 jul 2006, 10:33

Re: Geen eerste klas

Bericht door Kalimero »

nighttrain schreef:
Kalimero schreef:En ik vind het niet kunnen dat iemand met een treinkaart 1ste klas geen vergoeding krijgt wanneer hij niet de dienstverlening krijgt waar hij recht op heeft. Of hij daar nu zelf voor betaalt of zijn werkgever, dat doet er niet toe.


u hebt 200% gelijk ,maar daar wringt nu jammer genoeg het schoentje van de "bijna gratis" of "gratis" vervoer politiek,opgedrongen door de voorbije regeringen.De initiele bedoeling was het file probleem op te lossen.
Wie moet vergoed worden de gebruiker(als hij niet de betaler is), zo ja hoe?
De betaler(als hij niet de gebruiker is) ,zo ja aan welke prijs?

Want in beide gevallen, gratis of bijna, als de service/stiptheid niet voor handen is , is dit jammer voor de eindgebruiker.
Zowel met 1ste of 2de klas op alle gebied. Bv als een 2de klas altijd moet rechtstaan tot zijn einbestemming.
Het begrip "gratis" is relatief. Openbaar vervoer, weginfrastructuur, bibliotheek, sportvoorzieningen, culturele centra, de openbare omroep en dergelijke, het zijn allemaal diensten die grotendeels met belastinggeld gefinancierd worden. Als burger ben je vrij om er al dan niet gebruik van te maken. Dat velen dat niet doen, dat is een persoonlijke keuze.
In mijn geval betaalt de werkgever het grootste deel van mijn treinkaart. Dit compenseert voor een stukje de bedrijfswagen die ik op heel wat andere plaatsen zou kunnen "krijgen", maar waar ik resoluut voor pas.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Geen eerste klas

Bericht door rvdborgt »

Kalimero schreef:En ik vind het niet kunnen dat iemand met een treinkaart 1ste klas geen vergoeding krijgt wanneer hij niet de dienstverlening krijgt waar hij recht op heeft.
Ik heb ook zo mijn twijfels over de rechtmatigheid van het uitsluiten van abonnementshouders van geld-tarug-bij-ontbreken-van-eerste-klas. Je betaalt vooraf voor een dienst (geen product) en als die dienst niet geleverd wordt, zeker als het herhaaldelijk is, dan zou je toch enige compensatie verwachten.

Maar zoals gezegd: ik vermoed dat de klantendienst gewoon "nee" zegt en je dus minstens tot aan de Ombudsman moet.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Geen eerste klas

Bericht door Adler »

Ik begrijp trouwens ook niet op welke manier die IC-treinen worden samengesteld.
Dezelfde trein die deze week geen eerste klas had, had de dag nadien 2 eerste klas rijtuigen (+ nog een gedeklasseerd eerste klas rijtuig), terwijl er normaal maar 1 eerste klas rijtuig aanwezig is.
Het geeft me de indruk dat men zomaar iets samengooit wat toevallig op het tijdstip en de plaats van de vorming aanwezig is.
Men zou toch verwachten dat alles gecomputeriseerd is en men steeds weet waar elk rijtuig zich bevindt.
De IC treinen in Duitsland bv. hebben steeds dezelfde samenstelling en die samenstelling is ook aangegeven op de 'Wagenstandanzeiger' op de perrons. Waarom kan dit hier niet voor de IC-treinen ?
Maar ja het zal wel weer aan mij liggen die er niets van begrijpt, zoals gewoonlijk.
nighttrain
Berichten: 2548
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Geen eerste klas

Bericht door nighttrain »

Adler schreef:Ik begrijp trouwens ook niet op welke manier die IC-treinen worden samengesteld.
Dezelfde trein die deze week geen eerste klas had, had de dag nadien 2 eerste klas rijtuigen (+ nog een gedeklasseerd eerste klas rijtuig), terwijl er normaal maar 1 eerste klas rijtuig aanwezig is.
Het geeft me de indruk dat men zomaar iets samengooit wat toevallig op het tijdstip en de plaats van de vorming aanwezig is.
Men zou toch verwachten dat alles gecomputeriseerd is en men steeds weet waar elk rijtuig zich bevindt.
De IC treinen in Duitsland bv. hebben steeds dezelfde samenstelling en die samenstelling is ook aangegeven op de 'Wagenstandanzeiger' op de perrons. Waarom kan dit hier niet voor de IC-treinen ?
Maar ja het zal wel weer aan mij liggen die er niets van begrijpt, zoals gewoonlijk.
Toch wel U begrijpt het heel goed ,enkel België is een van de enige landen die voor IC treinen geen wagenstandanzeiger hebben.
This is Belgium.
thomaslj

Re: Geen eerste klas

Bericht door thomaslj »

Vorig jaar kreeg ik van Thalys een compensatiebon omdat ik moest reizen in Comfort 2 terwijl ik een Comfort 1 biljet had. Dat is klantvriendelijk, zou ook moeten kunnen voor IC treinen vind ik.
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Geen eerste klas

Bericht door Joris »

Hallo,
treinbruno schreef:bij M6 vind ik dat de 1e classe en de 2e classe hetzelfde comfort hebben.

maar het gaat natuurlijk om het princiepe...
Ik vermoed dat er wel een verschil is kwa drukte, dat het in eerste rustiger is dan in 2de.
En die rust, daar betaal je ook voor.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Geen eerste klas

Bericht door rvdborgt »

Joris schreef:
treinbruno schreef:bij M6 vind ik dat de 1e classe en de 2e classe hetzelfde comfort hebben.

maar het gaat natuurlijk om het princiepe...
Ik vermoed dat er wel een verschil is kwa drukte, dat het in eerste rustiger is dan in 2de.
En die rust, daar betaal je ook voor.
Eerste klas in M6 heeft iets andere bekleding en meer beenruimte. Ik zit er in ieder geval iets verder van mijn laptop :-)

Groetjes,
Rian
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: Geen eerste klas

Bericht door thejay »

rvdborgt schreef:Eerste klas in M6 heeft iets andere bekleding en meer beenruimte. Ik zit er in ieder geval iets verder van mijn laptop :-)
En voor meer beenruimte in de 2e klas kun je ook boven in het fietsenrijtuig gaan zitten ;-)
De steek van de banken is ook daar in lijn met de vensters :-)

groeten,
thejay
Dietrich

Re: Geen eerste klas

Bericht door Dietrich »

Dat was dan ook ooit 1-ste klas (toch gedeeltelijk), is later permanent gedeklasseerd.
Plaats reactie