Waar is de logica?

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Waar is de logica?

Bericht door Adler »

Kan iemand me uitleggen waarom ik in het station van Heide geen ticket kan kopen naar een station in Nederland, bv. Dordrecht.
Ik kan enkel een ticket kopen naar Roosendaal.
Het station van Heide beschikt nochtans over exact dezelfde computerterminal als bv. Antwerpen of Berchem waar ik wel een dergelijk ticket kan kopen. Waar is de logica ?
Via internet kon ik wel een ticket kopen van Kapellen naar Dordrecht maar die wil me dan via Antwerpen-Centraal sturen op zondag, wat een uur langer duurt dan rechtstreeks via Roosendaal.
Dus heb ik maar een ticket gekocht in Heide naar Roosendaal en in Roosendaal dan nog eens een ticket naar Dordrecht.
Dit is niet enkel 7 euro duurder maar daardoor was ik ook nog eens de aansluitende trein kwijt omdat ik maar 5 minuten had in Roosendaal.
Waarom maakt men dit allemaal zo moeilijk ?
dentheo
Berichten: 8175
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Waar is de logica?

Bericht door dentheo »

Adler schreef:Kan iemand me uitleggen waarom ik in het station van Heide geen ticket kan kopen naar een station in Nederland, bv. Dordrecht.
Ik kan enkel een ticket kopen naar Roosendaal.
Het station van Heide beschikt nochtans over exact dezelfde computerterminal als bv. Antwerpen of Berchem waar ik wel een dergelijk ticket kan kopen. Waar is de logica ?
Via internet kon ik wel een ticket kopen van Kapellen naar Dordrecht maar die wil me dan via Antwerpen-Centraal sturen op zondag, wat een uur langer duurt dan rechtstreeks via Roosendaal.
Dus heb ik maar een ticket gekocht in Heide naar Roosendaal en in Roosendaal dan nog eens een ticket naar Dordrecht.
Dit is niet enkel 7 euro duurder maar daardoor was ik ook nog eens de aansluitende trein kwijt omdat ik maar 5 minuten had in Roosendaal.
Waarom maakt men dit allemaal zo moeilijk ?
De stations zijn "geklasseerd" waarschijnlijk heeft Heide lagere klasse.... in Essen lukt het wel, zelfs Thalys en Eurostar.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Waar is de logica?

Bericht door Adler »

dentheo schreef: De stations zijn "geklasseerd" waarschijnlijk heeft Heide lagere klasse.... in Essen lukt het wel, zelfs Thalys en Eurostar.
En wat is dan de bedoeling van die "klassering" ? Het de mensen zo moeilijk mogelijk maken ?
Ik snap dat dus niet, ze hebben dezelfde computerterminal, het personeel heeft dezelfde opleiding en graad, waarom dan nog dat onderscheid ?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Waar is de logica?

Bericht door Steven »

om niet alle loketbedienden te moeten opleiden voor internationaal ticket verkoop heeft men het aantal stations waar je dit kan doen beperkt tot de stations binnen een bepaalde categorie. grensbaanvakken vallen daar niet onder. bijgevolg is de software die op de pc's van de lokale stations staat ook beperkt in mogelijkheden. ze hebben dus eigenlijk twee gelijkaardige programma's lopen op die terminals, enerzijds de volledige versie en anderzijds de beperkte versie. als je hier bij mij in merchtem een ticket gaat kopen heb je net hetzelfde voor. op de website van de nmbs is ergens een lijst te vinden van de stations die volledige verkoop voor internationaal verkeer aanbieden.
dentheo
Berichten: 8175
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Waar is de logica?

Bericht door dentheo »

Steven schreef:om niet alle loketbedienden te moeten opleiden voor internationaal ticket verkoop heeft men het aantal stations waar je dit kan doen beperkt tot de stations binnen een bepaalde categorie. grensbaanvakken vallen daar niet onder. bijgevolg is de software die op de pc's van de lokale stations staat ook beperkt in mogelijkheden. ze hebben dus eigenlijk twee gelijkaardige programma's lopen op die terminals, enerzijds de volledige versie en anderzijds de beperkte versie. als je hier bij mij in merchtem een ticket gaat kopen heb je net hetzelfde voor. op de website van de nmbs is ergens een lijst te vinden van de stations die volledige verkoop voor internationaal verkeer aanbieden.
Klopt,
Essen is daarin blijven hangen, moet stuk geschiedenis zijn....
Stations bestonden vroeger in "Klasse", ik dacht drie of vier... Invloed op personeel, wedde stationchef etc.
Was ooit nog een hot topic in de tijd van de invoering van de IC s , wel of niet stoppen enz.
Ik weet niet of dat nog bestaat en hoe het gemeten wordt (werd)
Theo
Groeten vanop de Heide
Fles

Re: Waar is de logica?

Bericht door Fles »

Internationaal treinreizen heeft nog altijd een aura van Rocket Science om zich heen hangen. Zo kun je praktisch nergens op Internet normaal internationale tarieven opvragen. En je kunt in Nederland ook nergens een kaartje kopen naar bijvoorbeeld Neerpelt. Terwijl dat gewoon een eindpunt van een lijn is, niet eens een tussenhalte of zo. Vermakelijke dialoog aan het loket van Amersfoort:
Fles: "Ik wil graag een kaartje naar Neerpelt kopen :) "
Dame: "Ehmm.. dat kent het systeem niet. Noem eens een grote plaats in de buurt?"
Fles: "Nou, Eindhoven? :lol: "

Maar je hebt inderdaad weleens het idee dat men liever niet heeft dat je met de trein het land in of uit gaat :roll: Zo zijn grensoverschrijdende kaartjes bijvoorbeeld schreeuwend duur vergeleken met dezelfde afstand in binnenlands verkeer. Daar zou eens wat aan gedaan moeten worden.
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: Waar is de logica?

Bericht door Accelerat »

Het grens tarief mag wat mij betreft worden afgeschaft... Ik zie het nut er niet van in voor 1 kilometer €5,- te betalen, alleen omdat je toevallig de grens over moet. :roll:
Kris

Re: Waar is de logica?

Bericht door Kris »

sncf-sncb schreef:Het grens tarief mag wat mij betreft worden afgeschaft... Ik zie het nut er niet van in voor 1 kilometer €5,- te betalen, alleen omdat je toevallig de grens over moet. :roll:
Zeker niet in tijden van "Euregio's"
KB
Berichten: 637
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: Waar is de logica?

Bericht door KB »

Fles schreef:Internationaal treinreizen heeft nog altijd een aura van Rocket Science om zich heen hangen. Zo kun je praktisch nergens op Internet normaal internationale tarieven opvragen. En je kunt in Nederland ook nergens een kaartje kopen naar bijvoorbeeld Neerpelt. Terwijl dat gewoon een eindpunt van een lijn is, niet eens een tussenhalte of zo. Vermakelijke dialoog aan het loket van Amersfoort:
Fles: "Ik wil graag een kaartje naar Neerpelt kopen :) "
Dame: "Ehmm.. dat kent het systeem niet. Noem eens een grote plaats in de buurt?"
Fles: "Nou, Eindhoven? :lol: "

Maar je hebt inderdaad weleens het idee dat men liever niet heeft dat je met de trein het land in of uit gaat :roll: Zo zijn grensoverschrijdende kaartjes bijvoorbeeld schreeuwend duur vergeleken met dezelfde afstand in binnenlands verkeer. Daar zou eens wat aan gedaan moeten worden.
Inderdaad!
Het wordt hoog tijd dat de EU zich eens bezighoudt met grensoverschrijdende treinreizen, i.p.v. te bepalen hoeveel gaten er in een plakje kaas mogen zitten of zo.
L'union fait la force.
Plaats reactie