Go Pass

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Fles

Re: Go Pass

Bericht door Fles »

overweg13 schreef:Ik stel me wel vragen bij het traject Hasselt - Neerwinden via Leuven. Het reglement (Art.14) is duidelijk: Je mag langs gelijk welke reisweg, als je met de genomen reisweg niet moet overstappen op een andere trein, maar je mag de reisweg maar met max. 30 minuten verlengen. Je moet het maar eens nakijken, maar ik vermoed dat je onmogelijk aan de laatste voorwaarde kunt voldoen.
Ik kan me goed voorstellen dat dat vragen oproept inderdaad Vic. Ik ben er zelf ook niet helemaal zeker van dat het mag. Maar aan de ene kant: Het is een DIRECTE trein, dus ik stap niet over. Bovendien, als ik via HAFAS een reisadvies opvraag, krijg ik de volgende mogelijkheden:

EEN 0:56 reistijd
15:07 Hasselt V (IC 1537)
15:30 x 15:59 Landen (L 2466)
16:03 Neerwinden A

TWEE 1:14 reistijd
15:43 Hasselt V (L 2486)
16:57 Neerwinden A

De 2486 rijdt dat omweggetje via Aarschot en Leuven. Maar: slechts 18 minuten langer onderweg, en een overstap minder. Dat mag toch gewoon dan? :?: Zelfs al volg je de regels naar de letter :idea:
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Go Pass

Bericht door Paul »

Fles schreef:
overweg13 schreef:Ik stel me wel vragen bij het traject Hasselt - Neerwinden via Leuven. Het reglement (Art.14) is duidelijk: Je mag langs gelijk welke reisweg, als je met de genomen reisweg niet moet overstappen op een andere trein, maar je mag de reisweg maar met max. 30 minuten verlengen. Je moet het maar eens nakijken, maar ik vermoed dat je onmogelijk aan de laatste voorwaarde kunt voldoen.
Ik kan me goed voorstellen dat dat vragen oproept inderdaad Vic. Ik ben er zelf ook niet helemaal zeker van dat het mag. Maar aan de ene kant: Het is een DIRECTE trein, dus ik stap niet over. Bovendien, als ik via HAFAS een reisadvies opvraag, krijg ik de volgende mogelijkheden:

EEN 0:56 reistijd
15:07 Hasselt V (IC 1537)
15:30 x 15:59 Landen (L 2466)
16:03 Neerwinden A

TWEE 1:14 reistijd
15:43 Hasselt V (L 2486)
16:57 Neerwinden A

De 2486 rijdt dat omweggetje via Aarschot en Leuven. Maar: slechts 18 minuten langer onderweg, en een overstap minder. Dat mag toch gewoon dan? :?: Zelfs al volg je de regels naar de letter :idea:
Uiteraard mag dat, Fles, het is zelfs de meest zinvolle optie voor iemand die op een zondag omstreeks 15:30 in het station van Hasselt arriveert en naar Neerwinden moet: Hasselt 15:43 - Neerwinden 16:57.
De volgende mogelijkheid is pas om 17:07, via Landen, aankomst in Neerwinden om 18:03.

Paul
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Fles

Re: Go Pass

Bericht door Fles »

Ja, dat leek mij dus ook, eigenlijk. Kijk, dat ik al om 14:55 arriveer en dus ook die IC van 15:07 had kunnen nemen, dat boeit niet, aangezien ik Hasselt als etappeplaats neem :mrgreen:

Maar Leuven - ANtwerpen via Heist-op-den-Berg en Lier mag dus even goed als via Mechelen?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5284
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Go Pass

Bericht door overweg13 »

Ik had het niet gecheckt, maar je hebt duidelijk gelijk. Je hebt zelfs nog 12 minuten overschot, als je de regels strikt wil interpreteren, maar ik maak me sterk dat geen enkele TBG hier een opmerking over maakt, tenzij hij deze berichtjes gelezen heeft, natuurlijk... Maar dan zal het nog wel bij een plagerij blijven. Veel plezier met je exploratie!
Met vriendelijke groet

overweg13
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Go Pass

Bericht door Paul »

Fles schreef:Maar Leuven - ANtwerpen via Heist-op-den-Berg en Lier mag dus even goed als via Mechelen?
Zeker, dat doe ik geregeld. Voor mijn wekelijkse reizen Leuven - Sint-Niklaas zijn er twee routes die ongeveer even snel zijn: via Mechelen of via Aarschot - Berchem. Kan dus allebei met een vervoerbewijs Leuven - Sint-Niklaas.

Paul
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Go Pass

Bericht door treinbruno »

als je Lokeren-Poperinge in hafas intikt geeft hij aan dat je toch de rechtstreekse trein mag nemen, hoewel je via gent een uur minder lang onderweg bent :roll:
en volgens mij zal een TBG er je zeker geen boete voor geven dat je niet overstapt in kortrijk

ik heb ook wel al eens "perongeluk" op de verkeerde trein gestapt...
ik nam de trein van luik naar brussel via namen, en de TBG maakte er geen enkel probleem van.

ik ben zelfs al met een kaartje lokeren-barvaux in mol uitgekomen, ook zonder problemen 8)
Afbeelding
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5284
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Go Pass

Bericht door overweg13 »

Dat kan alleen maar betkenen dat de geografische kennis en het inzicht in het net van de NMBS bij veel RBG's beneden alle peil is.
Met vriendelijke groet

overweg13
Fles

Re: Go Pass

Bericht door Fles »

treinbruno schreef:ik ben zelfs al met een kaartje lokeren-barvaux in mol uitgekomen, ook zonder problemen 8)
Dit is wel heel droevig ja, dat dat kan :lol:

NMBS hoeft voor mijn part niet eens een dagkaart in te voeren als ze dat zo per se niet willen. Maar introduceer dan de mogelijkheid om drie aaneengesloten regels op een Go/Rail Pass af te kruisen en daarmee de hele dag onbeperkt te mogen reizen :idea: Dat is toch niet zo'n raar idee?
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2066
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Go Pass

Bericht door Dieselfreak »

Ik ben gisteren met 2 kennissen naar Aqualibi in Waver geweest, we gebruikten een B-dagtrip. Ook daarmee mag je, als ik het juist heb, je reis niet onderbreken. Ik vertrok in Kortrijk, zij in Gent. Op de terugweg namen we de trein van 17:56 naar Leuven. Daar stapten we uit om te gaan eten. Vervolgens stapten we op de trein naar Gent van 20:35. Een uur later kwam hij aan. In Gent heb ik dan ten slotte die van 21:57 naar Kortrijk genomen. Op elke trein controle van de vervoerbewijzen gehad, maar geen enkele treinbegeleider heeft wat gezegd. Ook die kennissen, die al tientallen keren hun reis onderbroken hebben met een B-dagtrip, zeggen nog nooit een conducteur gehad te hebben die iets bijzonders zei.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
13'erke

Re: Go Pass

Bericht door 13'erke »

De TBG knipt elk vervoersbewijs voor een rit in het binnenlandse verkeer slechts een keer, stel ik neem de trein naar Gouvy, daarvoor moet ik eerst naar Brussel reizen, ik zorg er dus voor dat men kaartje geknipt is op dat traject (vb go-pass rit FDD FVY). Wat staat er dus opgedrukt, het nr van de eerste trein vb 2223. Te Brussel neem ik dan de trein naar Luik, de TBG komt langs, vraagt naar mijn vervoersbewijs en ziet dat het al geknipt is als 2223, hij knipt het dus geen 2e keer.
Eenmaal te luik wil ik dan de ir naar Gouvy nemen, maar ik zie juist een mooi fotopunt te Luik, ik onderbreek mijn reis. Twee uurtjes later neem ik de trein verder naar Gouvy, de TBG komt weer langs en ziet nog steeds dat ik een go-pass traject heb ingevuld naar Gouvy en dat het kaartje al reeds is geknipt, hij kan niet weten dat ik in Luik 2 uurtje pauze genomen (tenzij hij alle treinnummers uit het hoofd kent).
En zo lichten wij nu de nmbs op ze, spijtig dat dit niet lukt voor stations zoals Vielsalm, die langs het traject liggen.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2066
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Go Pass

Bericht door Dieselfreak »

13'erke schreef:De TBG knipt elk vervoersbewijs voor een rit in het binnenlandse verkeer slechts een keer, stel ik neem de trein naar Gouvy, daarvoor moet ik eerst naar Brussel reizen, ik zorg er dus voor dat men kaartje geknipt is op dat traject (vb go-pass rit FDD FVY). Wat staat er dus opgedrukt, het nr van de eerste trein vb 2223. Te Brussel neem ik dan de trein naar Luik, de TBG komt langs, vraagt naar mijn vervoersbewijs en ziet dat het al geknipt is als 2223, hij knipt het dus geen 2e keer.
Bij mij wordt het wel degelijk 2 keer geknipt.
13'erke schreef:En zo lichten wij nu de nmbs op ze, spijtig dat dit niet lukt voor stations zoals Vielsalm, die langs het traject liggen.
Ik vind "oplichten" hier onjuist. "Oplichten" betekent volgens de Van Dale:

(iem.) geld of goed afhandig maken door bedrog, leugens

Zoals ik reeds zei, wordt de NMBS er geen eurocent armer van doordat je je reis onderbreekt. Of je nu 150 km met de trein reist mét of zonder onderbreking van je reis, je hebt exact evenveel plaats in de trein bezet gedurende evenveel kilometers. Anders wordt het als je zónder vervoerbewijs gaat rijden, verder rijdt dan je vervoerbewijs toelaat, vervoerbewijzen gaat vervalsen,... (dan gebruik je immers meer trein dan waarvoor je betaalt hebt). Vergelijk: als je met de auto van punt A via punt B naar punt C gaat, en op punt B 2 uur pauze neemt, betaal je toch ook niet meer benzine, en dus accijnzen, dan wanneer je van A via B naar C gaat zónder te stoppen op punt B?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
13'erke

Re: Go Pass

Bericht door 13'erke »

Dieselfreak schreef:
13'erke schreef:De TBG knipt elk vervoersbewijs voor een rit in het binnenlandse verkeer slechts een keer, stel ik neem de trein naar Gouvy, daarvoor moet ik eerst naar Brussel reizen, ik zorg er dus voor dat men kaartje geknipt is op dat traject (vb go-pass rit FDD FVY). Wat staat er dus opgedrukt, het nr van de eerste trein vb 2223. Te Brussel neem ik dan de trein naar Luik, de TBG komt langs, vraagt naar mijn vervoersbewijs en ziet dat het al geknipt is als 2223, hij knipt het dus geen 2e keer.
Bij mij wordt het wel degelijk 2 keer geknipt.

Zoals ik reeds zei, wordt de NMBS er geen eurocent armer van doordat je je reis onderbreekt. Of je nu 150 km met de trein reist mét of zonder onderbreking van je reis, je hebt exact evenveel plaats in de trein bezet gedurende evenveel kilometers. Anders wordt het als je zónder vervoerbewijs gaat rijden, verder rijdt dan je vervoerbewijs toelaat, vervoerbewijzen gaat vervalsen,... (dan gebruik je immers meer trein dan waarvoor je betaalt hebt). Vergelijk: als je met de auto van punt A via punt B naar punt C gaat, en op punt B 2 uur pauze neemt, betaal je toch ook niet meer benzine, en dus accijnzen, dan wanneer je van A via B naar C gaat zónder te stoppen op punt B?
Dat is hetgene ik in men volgende bericht wou schrijven...
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2066
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Go Pass

Bericht door Dieselfreak »

Waarom schreef je het dan niet in je vorige bericht?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
13'erke

Re: Go Pass

Bericht door 13'erke »

Dieselfreak schreef:Waarom schreef je het dan niet in je vorige bericht?
Ik wou eerst de reacties eens afwachten...
KB
Berichten: 637
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: Go Pass

Bericht door KB »

13'erke schreef: Ik vind "oplichten" hier onjuist. "Oplichten" betekent volgens de Van Dale:

(iem.) geld of goed afhandig maken door bedrog, leugens

Zoals ik reeds zei, wordt de NMBS er geen eurocent armer van doordat je je reis onderbreekt. Of je nu 150 km met de trein reist mét of zonder onderbreking van je reis, je hebt exact evenveel plaats in de trein bezet gedurende evenveel kilometers. Anders wordt het als je zónder vervoerbewijs gaat rijden, verder rijdt dan je vervoerbewijs toelaat, vervoerbewijzen gaat vervalsen,... (dan gebruik je immers meer trein dan waarvoor je betaalt hebt). Vergelijk: als je met de auto van punt A via punt B naar punt C gaat, en op punt B 2 uur pauze neemt, betaal je toch ook niet meer benzine, en dus accijnzen, dan wanneer je van A via B naar C gaat zónder te stoppen op punt B?
Je neemt de NMBS hier wel geld af. Als je volgens de regels je reis wilt onderbreken moet je 2 regels invullen op je Go Pass i.p.v. 1. Je maakt dus een rit meer met dezelfde Go Pass.
L'union fait la force.
Plaats reactie