Go Pass

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Stephan90

Go Pass

Bericht door Stephan90 »

Hallo,

Ben nieuw op dit forum en als Nederlander sowieso niet erg bekend in Belgie met alle kaarten. Nu heb ik een vraag over de Go Pass. Moet je iedere keer een nieuwe regel invullen wanneer je overstapt (de snelst mogelijke), of wanneer je een "pauze" neemt in je route?

Stephan
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Go Pass

Bericht door Steven »

je vult een lijn in van punt a naar b, ongeacht of je hiervoor 1 of meerdere overstappen moet maken. als je in een bepaald station langer verblijft dan de eerst volgende aansluiting is het de bedoeling dat je daarna een nieuwe lijn gaat invullen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5320
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Go Pass

Bericht door Steve »

Als die overstap deel uitmaakt van je reisweg, mag dat gewoon. Als je bijvoorbeeld van Antwerpen naar De Panne wilt, moet je wel in Gent overstappen, dus dat mag uiteraard.

Ergens even een "pauze" nemen (die dus niet nodig is voor je reisweg, dus niet gewoon een lange overstaptijd) wordt in NMBS-termen reisonderbreking genoemd en mag in pricipe niet met een Go Pass.

De praktijk leert wel dat de treinbegeleiders hier enigszins flexibel mee omspringen, zolang je ongeveer de goede richting uitgaat zeggen ze meestal niets. Zo weet ik dat ik eens Aarlen - De Panne heb gedaan (normaal mogelijk met één overstap in Brussel) via Ottignies - Leuven - Mechelen - Gent zonder dat een enkele treinbegeleiders iets gezegd heeft. Maar je kunt wel pech hebben en op een moeilijke TBG vallen, en dan moet je natuurlijk een uitleg vinden. In dat geval kun je misschien de naïeve buitenlander spelen "die dacht dat de trein wel zo ongeveer de goede richting uitging". Maar daarmee begeef je je natuurlijk enigszins op glad ijs. :wink:
Fles

Re: Go Pass

Bericht door Fles »

als je een rondreis maakt, dan loont het dus om je etappepunten "handig" te kiezen, om die onderbrekingsregel te omzeilen :idea:
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5284
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Go Pass

Bericht door overweg13 »

Fles schreef:als je een rondreis maakt, dan loont het dus om je etappepunten "handig" te kiezen, om die onderbrekingsregel te omzeilen :idea:
Grijs rijden, heet dat.
Met vriendelijke groet

overweg13
Mikhail_1987

Re: Go Pass

Bericht door Mikhail_1987 »

Nu wel, ik ben hier nieuw op het forum, en eerlijk gezegd kan je bij de hand zijn met de Go Pass. Ik reis elke dag met de Go Pass van Denderleeuw naar Antwerpen, 1 overstap via Brussel is de beste reisweg, een andere reisweg langs bv. Gent is ook perfect mogelijk (wel langere reisweg).

Ik neem altijd de kortste weg voor mij werk, via Brussel dus, maar als ik de trein neem op toeristisch gebied en ik ga bv. een middag naar Gent, en achteraf naar Oostende voor dan terug te komen in 1 beweging, met overstap. Ik vul dan maar in totaal 2 lijntjes in, in principe is dit reisonderbreking ... maar zoals gezegd de treinbegeleiders zijn heel soepel, en als ze mijn Go Pass al controleren (bijna zelden lezen ze de datum stempel van de andere kaartjesknipper) gaan ze hun vergroot glas er niet bijhalen.

Eindconclusie, speel je het eerlijk dan ben je soms wel een lijntje meer kwijt, alhoewel je het slim kan spelen als je gewoon je reis onderbreekt, en achteraf opstappen richting eindbestemming.
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Go Pass

Bericht door treinbruno »

en je kan ook altijd zeggen dat de TBG het treinnummer nog niet veranderd had.
dit heb ik ooit al vaak meegemaakt, maar nooit problemen mee gehad :D

:idea: wat ook wel handig is:

reisonderbreking = een eerdere trein VRIJWILLIG laten voorbijgaan :D
je kunt altijd zeggen dat je iets was gaan eten, en niet op de tijd hebt gelet waardoor je de trein miste :lol:
Afbeelding
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5284
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Go Pass

Bericht door overweg13 »

In beide gevallen grijs rijden, dus. Het verbaast me niet dat er stemmen opgaan om al die Passen maar op te doeken. Ze zijn inderdaad een voortdurende bron van bedrog, licht of zwaar.
Met vriendelijke groet

overweg13
Bartjedj

Re: Go Pass

Bericht door Bartjedj »

En de jeugd (want dat zijn de gebruikers van deze formules) nog meer laten betalen?
Goed bezig om iedereen van de huidige jongerengeneratie de auto in te krijgen...
Vergeet niet: niet iedereen heeft een abbonement. Ik betaal voor elke rit naar Maldegem bv. 4.50 euro. Dat is 9 euro H/T.
Dat is inderdaad niet veel, maar zonder Go Pass was dit onmogelijk geweest. De totale kostprijs dan is niet betaalbaar, en mijn hobby zou niet mogelijk zijn.

Nee, blijf maar van de Go Passen af, of je zou een groot publiek verliezen.

BDJ
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5284
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Go Pass

Bericht door overweg13 »

Dag

Ik weet hoe jongeren de kostprijs van iets bepalen. Het moet zo ergens iets zijn met de volgende formule:

reële kostprijs / persoonlijk direct genot.

M.a.w. een boek (van pakweg 20 EURO) kost in hun ogen vele keren meer dan een concert, wat zeg ik: is onbetaalbaar, ook al moeten ze voor een concert het drie- of viervoudige betalen. Hetzelfde voor andere dingen waarvan ze maar liefst hebben dat er een ouderlijke bijdrage voor betaald wordt: verplaatsingskosten (zeker per trein, brommer of eigen auto, tot daar aan toe), eten en drinken...
Met vriendelijke groet

overweg13
Bartjedj

Re: Go Pass

Bericht door Bartjedj »

Wat wil je nu eigenlijk zeggen? :evil:
En wat heeft dit te maken met het onderwerp?

BDJ
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5284
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Go Pass

Bericht door overweg13 »

Wel, dat de perceptie van de prijs van iets verre van objectief is: treinreizen zijn steevast veel te duur, uitgaan e.d., daar kan je al wat aan uitgeven. Wat ik wil zeggen is: treinreizen in België is helemaal niet duur, zelfs niet mocht de Go Pass verdwijnen. Maar ik wil zeker de jeugd niet viseren; oudjes percipiëren op dezelfde manier: de trein van Halle naar Brussel is in hun ogen veel te duur, maar dat ze voor die prijs op vele plekken in Brussel niet eens een trappist kunnen kopen, daar staan ze niet bij stil. Dat bedoel ik.
Met vriendelijke groet

overweg13
Bartjedj

Re: Go Pass

Bericht door Bartjedj »

1: Ik ga zo goed als nooit uit, en zeker niet naar concerten. Niet omwille van de prijs, maar omwille dat het mij simpelweg niet interesseert.
2: Ik zeg niet dat het te duur is, ik zeg dat het niet haalbaar zou zijn voor mij om, zonder Go-Pass, zo vaak naar Maldegem te gaan.

Go-Pass afschaffen zou een oerslecht idee zijn. Je jaagt er een massa jeugd mee in het harnas. En de auto in, zoals ik al zei.

En de jeugd niet viseren; dan moet je mij eens zeggen wat je in je eerste bericht deed.

BDJ
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5284
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Go Pass

Bericht door overweg13 »

Bartjedj schreef: Go-Pass afschaffen zou een oerslecht idee zijn. Je jaagt er een massa jeugd mee in het harnas. En de auto in, zoals ik al zei.


BDJ
En die auto is dan gratis, laat staan goedkoper dan het openbaar vervoer?
Met vriendelijke groet

overweg13
Bartjedj

Re: Go Pass

Bericht door Bartjedj »

Neen, maar als je de jeugd van jongsaf een goedkopere formule geeft om de trein te nemen, zullen ze dit vlugger doen.
Laat je ze echter de volle pot betalen vanaf hun jeugd, dan nemen ze in hun jeugd nooit de trein, want dan 'voert mama en papa hen overal naar toe.'
Als ze dan later gaan werken, en zelfstandig kapitaalkrachtiger worden, zal het eerste geld naar een auto gaan ipv naar de trein, want daar hebben ze nooit ingezeten.

Dat heeft denk ik niets te maken met perceptie, maar met gewoontes.

Een opmerking: ik heb nog een tijdelijk rijbewijs met begeleider, dus met de auto-rijden is nog geen optie voor mij.

BDJ
Plaats reactie