Beste reisticket Belgie - Nederland

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Glenn1990

Beste reisticket Belgie - Nederland

Bericht door Glenn1990 »

Hallo,

Vrijdag 25 juli vertrek ik van Gent naar Sliedrecht. Daar blijf ik overnachten en de volgende dag ga ik verder tot Waddinxveen. 's Avonds keer ik dan terug naar Gent. Als ik het goed begrijp is een Benelux Weekend hier niet geschikt voor omdat ik de eindbestemming (Waddinxveen) niet bereik op de dag van vertrek. Kan iemand mij helpen met het vinden van het vervoerbewijs met het voordeligste tarief?
Nils
Berichten: 296
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Locatie: FN

Re: Beste reisticket Belgie - Nederland

Bericht door Nils »

Glenn1990 schreef:Hallo,

Vrijdag 25 juli vertrek ik van Gent naar Sliedrecht. Daar blijf ik overnachten en de volgende dag ga ik verder tot Waddinxveen. 's Avonds keer ik dan terug naar Gent. Als ik het goed begrijp is een Benelux Weekend hier niet geschikt voor omdat ik de eindbestemming (Waddinxveen) niet bereik op de dag van vertrek. Kan iemand mij helpen met het vinden van het vervoerbewijs met het voordeligste tarief?
Benelux weekend tot Dordrecht, en van daaruit verder met een ticket Sliedrecht H/T en Waddixveen H/T.
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Beste reisticket Belgie - Nederland

Bericht door Paul »

Nils schreef:
Glenn1990 schreef:Hallo,

Vrijdag 25 juli vertrek ik van Gent naar Sliedrecht. Daar blijf ik overnachten en de volgende dag ga ik verder tot Waddinxveen. 's Avonds keer ik dan terug naar Gent. Als ik het goed begrijp is een Benelux Weekend hier niet geschikt voor omdat ik de eindbestemming (Waddinxveen) niet bereik op de dag van vertrek. Kan iemand mij helpen met het vinden van het vervoerbewijs met het voordeligste tarief?
Benelux weekend tot Dordrecht, en van daaruit verder met een ticket Sliedrecht H/T en Waddixveen H/T.
Glenn overnacht in Sliedrecht.
Dus H/T (weekendretour) Dordrecht-Sliedrecht kan enkel op voorwaarde dat hij vrijdag na 19 uur uit Dordrecht vertrekt.
Beter een Benelux weekend tot Sliedrecht, en een H/T dagretour Dordrecht-Waddinxveen, deze formule lijkt me in ieder geval voordeliger dan een apart kaartje te kopen voor Dordrecht-Sliedrecht en terug.

Paul
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Nils
Berichten: 296
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Locatie: FN

Re: Beste reisticket Belgie - Nederland

Bericht door Nils »

Paul schreef:
Nils schreef:
Glenn1990 schreef:Hallo,

Vrijdag 25 juli vertrek ik van Gent naar Sliedrecht. Daar blijf ik overnachten en de volgende dag ga ik verder tot Waddinxveen. 's Avonds keer ik dan terug naar Gent. Als ik het goed begrijp is een Benelux Weekend hier niet geschikt voor omdat ik de eindbestemming (Waddinxveen) niet bereik op de dag van vertrek. Kan iemand mij helpen met het vinden van het vervoerbewijs met het voordeligste tarief?
Benelux weekend tot Dordrecht, en van daaruit verder met een ticket Sliedrecht H/T en Waddixveen H/T.
Glenn overnacht in Sliedrecht.
Dus H/T (weekendretour) Dordrecht-Sliedrecht kan enkel op voorwaarde dat hij vrijdag na 19 uur uit Dordrecht vertrekt.
Beter een Benelux weekend tot Sliedrecht, en een H/T dagretour Dordrecht-Waddinxveen, deze formule lijkt me in ieder geval voordeliger dan een apart kaartje te kopen voor Dordrecht-Sliedrecht en terug.

Paul
Ik vermoed dat reisonderbreking niet is toegestaan, dus dien je met je weekendretour in principe zonder omwegen (met andere tickets) van Sliedrecht terug te keren naar Gent.
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Beste reisticket Belgie - Nederland

Bericht door Paul »

Nils schreef:Ik vermoed dat reisonderbreking niet is toegestaan, dus dien je met je weekendretour in principe zonder omwegen (met andere tickets) van Sliedrecht terug te keren naar Gent.
Met een Benelux weekendbiljet mag je je reis zo vaak onderbreken als je wilt. De enige voorwaarde is dat je je bestemming op dezelfde dag bereikt. Dus de terugreis Sliedrecht - Gent onderbreken in Dordrecht en vandaar een trip naar Waddinxveen maken is perfect toegestaan.

Paul
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Re: Beste reisticket Belgie - Nederland

Bericht door Molenbruch Y. »

Dag,

Aangezien er voor mij binnenkort een weekendje Luxemburg met een Benelux weekendbiljet op het programma staat, ga ik me ook even mengen in de discussie.
Met een Benelux weekendbiljet mag je je reis zo vaak onderbreken als je wilt. De enige voorwaarde is dat je je bestemming op dezelfde dag bereikt.
Bedoel je met 'onderbreken' dat het station waar je niet de eerstvolgende trein naar je bestemming neemt op het normale traject moet liggen, of mag dit ook een willekeurig station zijn? Iets concreter met een extreem voorbeeld: mag ik een rit Genk - Antwerpen - Oostende - Brussel - Luxemburg doen, op voorwaarde dat ik Luxemburg dezelfde dag nog bereik? Of bedoel je gewoon dat ik bv. in Aarlen, dat sowieso op het traject ligt, enige uurtjes mag verpozen?

Groeten,
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Beste reisticket Belgie - Nederland

Bericht door Paul »

Molenbruch Y. schreef:Dag,

Aangezien er voor mij binnenkort een weekendje Luxemburg met een Benelux weekendbiljet op het programma staat, ga ik me ook even mengen in de discussie.
Met een Benelux weekendbiljet mag je je reis zo vaak onderbreken als je wilt. De enige voorwaarde is dat je je bestemming op dezelfde dag bereikt.
Bedoel je met 'onderbreken' dat het station waar je niet de eerstvolgende trein naar je bestemming neemt op het normale traject moet liggen, of mag dit ook een willekeurig station zijn? Iets concreter met een extreem voorbeeld: mag ik een rit Genk - Antwerpen - Oostende - Brussel - Luxemburg doen, op voorwaarde dat ik Luxemburg dezelfde dag nog bereik? Of bedoel je gewoon dat ik bv. in Aarlen, dat sowieso op het traject ligt, enige uurtjes mag verpozen?
Neen, het Benelux weekendbiljet is geen vrijkaart om willekeurig rond te reizen. Je reist van vertrekstation naar bestemmingsstation, via het aangegeven grenspunt, over de kortste of snelste route. Maar je mag onderweg dus wel je reis onderbreken (zoals met elk internationaal biljet).

Ik heb ondertussen nog volgende info ontdekt:

Benelux-Weekendbiljet
Dit biljet is geldig binnen één bepaald weekend en
steeds voor een heen-en-terugreis (in 1ste of 2de
klas). De terugreis mag verschillend zijn van de
heenreis. U kan dus vanuit een ander station vertrekken
dan het eindstation van uw heenreis. U kan
ook gewoon via een andere reisweg terugkeren.
De heenreis kan worden afgelegd van vrijdag 00.00 u.
tot en met zondag 23.59 u. en de terugreis van
zaterdag 00.00 u. tot en met zondag 23.59 u.

Dus Glenn zou kunnen een Benelux weekendbiljet vragen voor heenreis Gent - Sliedrecht en voor terugreis Waddinxveen - Gent. En in Nederland een enkel biljet Sliedrecht - Waddinxveen kopen. Waarschijnlijk is dat uiteindelijk de voordeligste formule.

Paul
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
rvdborgt
Berichten: 4327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Beste reisticket Belgie - Nederland

Bericht door rvdborgt »

Paul schreef:Dus Glenn zou kunnen een Benelux weekendbiljet vragen voor heenreis Gent - Sliedrecht en voor terugreis Waddinxveen - Gent. En in Nederland een enkel biljet Sliedrecht - Waddinxveen kopen. Waarschijnlijk is dat uiteindelijk de voordeligste formule.
Theoretisch gezien wel, maar praktisch gezien zijn er een paar haken en ogen:
1. Waddinxveen is als bestemming buiten Nederland niet te koop. NS heeft Waddinxveen niet als internationale bestemming in het tarief (TCV) gezet.
2. De NMBS kan ook roet in het eten gooien, want ik weet niet of die de bestemming Sliedrecht in het assortiment heeft. Sliedrecht is door NS wel als internationale bestemming in het tarief (TCV) gezet, maar dat wil nog niet zeggen dat de NMBS die bestemming ook verkoopt.

Oplossingen (prijsberekening hebben alleen betrekking op het Nederlandse traject vanaf Roosendaal Grens; het Belgische komt daar nog bij!):

A. Als Sliedrecht bij de NMBS wel te koop is:
1. Benelux-weekend met heenreis naar Sliedrecht en terugreis vanaf Rotterdam. Kost 5,90 + 6,80 = 12,70.
2. Enkele reis Sliedrecht - Capelle Schollevaar via Waddinxveen. Kost 12,90.
Totaal: 25,60

B. Als Sliedrecht bij de NMBS niet te koop is:
1. Benelux-weekend met heenreis naar Gorinchem (ligt achter Sliedrecht) en terugreis vanaf Rotterdam. Kost 7,20 + 6,80 = 14 euro.
2. Enkele reis Sliedrecht - Capelle Schollevaar via Waddinxveen. Kost 12,90.
Totaal: 26,90.

C. Als ook Gorinchem bij de NMBS niet te koop is:
1. Benelux-weekend met heenreis naar Dordrecht en terugreis vanaf Rotterdam. Kost 4,90 + 6,80 = 11,70
2. Enkele reis Dordrecht - Sliedrecht: 2,50
3. Enkele reis Sliedrecht - Capelle Schollevaar via Waddinxveen. Kost 12,90.
Totaal: 27,10

Enige uitleg:
- Internationale tickets naar "Rotterdam C" (zo staan het op het ticket) zijn geldig naar het gemeenschappelijk tariefpunt Rotterdam, waar ook station Capelle Schollevaar onder valt, dat op de lijn naar Gouda ligt.
- Als Glenn met een Go Pass kan reizen, kan hij de reis in Essen splitsen. Met een Benelux-weekend kost het Belgische traject van Gent naar de grens 17,20. Vanaf Essen is dat 3,40; 2 ritten op een Go Pass kosten bij elkaar 9,20, dus dan is het Belgische traject in totaal 12,60.
- Kaartjes met een via-station kun je alleen bij de nieuwe NS-automaten kopen. Ik weet niet of die er in Sliedrecht al staat, maar in Dordrecht zeker wel. In Sliedrecht is geen loket.
- Oefenen met de nieuwe NS-automaten kun je hier:
http://webdemo.ns.nl/webdemo.e2000/
Kies eerst je eindbestemming, daarna kun je het vertrekstation wijzigen en daarna kun je ook nog een via-station opgeven.

Groetjes,
Rian
Glenn1990

Re: Beste reisticket Belgie - Nederland

Bericht door Glenn1990 »

Bedankt voor de hulp. :)
Fles

Re: Beste reisticket Belgie - Nederland

Bericht door Fles »

rvdborgt schreef: Enige uitleg:
- Internationale tickets naar "Rotterdam C" (zo staan het op het ticket) zijn geldig naar het gemeenschappelijk tariefpunt Rotterdam, waar ook station Capelle Schollevaar onder valt, dat op de lijn naar Gouda ligt.
Dit is nieuw voor me, maar misschien mis ik wat. Nationaal vormen Rotterdam Alexander en Capelle-Schollevaar een gedeeld tariefpunt, dat is me bekend. Maar internationaal blijkt er dus iets te bestaan als "Rotterdam Agglo" ongeveer? :?: Nooit van gehoord, maar het zou kunnen natuurlijk. En wat valt daar allemaal onder dan? Alles tussen Rotterdam Lombardijen / Schiedam Nieuwland / Capelle Schollevaar, zoiets? :?:
rvdborgt
Berichten: 4327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Beste reisticket Belgie - Nederland

Bericht door rvdborgt »

Fles schreef:
rvdborgt schreef:- Internationale tickets naar "Rotterdam C" (zo staan het op het ticket) zijn geldig naar het gemeenschappelijk tariefpunt Rotterdam, waar ook station Capelle Schollevaar onder valt, dat op de lijn naar Gouda ligt.
Dit is nieuw voor me, maar misschien mis ik wat. Nationaal vormen Rotterdam Alexander en Capelle-Schollevaar een gedeeld tariefpunt, dat is me bekend. Maar internationaal blijkt er dus iets te bestaan als "Rotterdam Agglo" ongeveer? :?: Nooit van gehoord, maar het zou kunnen natuurlijk.
Precies. En het is ook niet voor niks dat ik er al een hele tijd bij NS Internationaal op aandring om de naamgeving van de gemeenschappelijke tariefpunten duidelijker te maken. Het aanwezig zijn van de "C" in de naam geeft de indruk dat alleen het centraal station bedoeld wordt, maar niets is minder waar. Als het meezit, komt daar in december verandering in. Maar ik moet het eerst zien, want alles bij NSI duurt lang, heel erg lang.
Fles schreef:En wat valt daar allemaal onder dan? Alles tussen Rotterdam Lombardijen / Schiedam Nieuwland / Capelle Schollevaar, zoiets? :?:
Voor een lijst van Nederland en België, zie http://www.bahn.de/p/view/mdb/pv/pdf/ag ... eft_iv.pdf vanaf blz. 49. Voor Nederland is de lijst wel een beetje achterhaald: naar de stations op de Zoetermeerlijn en de Hofpleinlijn gelden natuurlijk geen NS-treinkaartjes meer. Ik heb NSI dan ook al laten weten dat ze die lijst eens moeten bijwerken, wat dan ook komende december zou moeten gebeuren.

Groetjes,
Rian
Fles

Re: Beste reisticket Belgie - Nederland

Bericht door Fles »

Gare gaarheid :? Dat je op de site van de Duitse spoorwegen een PDFje uit een hoekje moet duiken om te zien hoe je "eigen" stations gegroepeerd zijn. Het lijkt overigens wel een beetje achterhaald: Utrecht Zuilen en Terwijde ontbreken, Nijmegen Lent ook. Enne... Almere Muiderzand?? WTF?! :shock:

Anyway, interessant documentje Rian, hartelijk dank!! :)
Anna

Re: Beste reisticket Belgie - Nederland

Bericht door Anna »

Hallo,
Ik lees dit zo vaak maa kom er even niet uit.
Wat kost de benelux ticket?
Ik vertrek morgen naar rotterdam en kom dan zondag teug, kan ik ook zo een ticket kopen?
Of moet ik vrijdags vertrekken?

met vriendelijke groeten
Fles

Re: Beste reisticket Belgie - Nederland

Bericht door Fles »

Er bestaat niet zomaar iets als "de benelux ticket". Van waar vertrek je, waarheen reis je, hoe lang wil je daar blijven en hoe oud ben je? Dat zijn zo'n beetje de bepalende factoren :)
rvdborgt
Berichten: 4327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Beste reisticket Belgie - Nederland

Bericht door rvdborgt »

Anna schreef:Wat kost de benelux ticket?
Ik vertrek morgen naar rotterdam en kom dan zondag teug, kan ik ook zo een ticket kopen?
Of moet ik vrijdags vertrekken?
Benelux-weekend: te koop o.a. aan het loket. Korting 40% t.o.v. internationaal vol tarief. Afhankelijk van je verrekpunt kan het interessant zijn om te splitsen in Go Pass/Rail pass of NMBS-weekend naar Essen en Benelux-weekend vanaf Essen. Heenreis op vrijdag, zaterdag of zondag; terugreis op zaterdag of zondag.

Zie ook: http://www.b-rail.be/int/N/trains/day/fares/index.php

Groetjes,
Rian
Plaats reactie