Gereserveerde trein missen door vertraging aansluitende tr.

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2066
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Gereserveerde trein missen door vertraging aansluitende tr.

Bericht door Dieselfreak »

Als je een traject plant met één of meer overstappen, is de kans niet gering dat je je aansluiting mist doordat de trein die je naar het station van overstappen brengt vertraging heeft. Maandag bijvoorbeeld ben ik van Kortrijk naar Dinant geweest. Mijn reisplan zag er zo uit:

1) 07:45 Kortrijk :arrow: Brussel-Zuid, aankomst 08:46
2) 09:03 Brussel-Zuid :arrow: Dinant, aankomst 10:46

Er zitten 17 minuten tussen de theoretische aankomsttijd in Brussel-Zuid en het vertrek van de aansluitende trein, dus hoogstwaarschijnlijk wel voldoende buffertijd om een mogelijke vertraging van de trein naar Brussel te compenseren dacht ik. Helaas, de trein had bij aankomst in Brussel-Zuid ongeveer 20 minuten vertraging, zodat ik mijn aansluiting gemist heb! :x

Als het om een gewone trein gaat, zoals in dit geval, is dat niet zo erg, dan neem je gewoon de volgende trein naar je bestemming. Maar wat als je hierdoor een trein mist waarvoor je moet reserveren, zoals een ICE, Thalys of CityNightLine?

Enkele voorbeelden:

Je wilt van Gent naar Keulen op de volgende manier:

1) 07:39 Gent :arrow: Brussel-Zuid, aankomst 08:10
2) 08:25 (Thalys) Brussel-Zuid :arrow: Keulen, aankomst 10:45

De trein van Gent naar Brussel heeft echter 20 minuten vertraging en zo mis je de Thalys.

Of je wilt van Brussel naar Berlijn op de volgende manier:

1) 11:59 (ICE) Brussel-Zuid :arrow: Keulen, aankomst 14:15
2) 14:49 (ICE) Keulen :arrow: Berlijn, aankomst 19:08

Bij aankomst in Keulen heeft de eerste ICE echter 40 minuten vertraging en daardoor mis je de ICE naar Berlijn.

Wat moet je doen in zulke gevallen? Geeft je ticket je dan recht op een plaats in de volgende trein naar je bestemming, als je kan aantonen dat je je aansluiting gemist hebt door de vertraging van een andere trein?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Gereserveerde trein missen door vertraging aansluitende tr.

Bericht door K V B »

Dieselfreak schreef: Wat moet je doen in zulke gevallen? Geeft je ticket je dan recht op een plaats in de volgende trein naar je bestemming, als je kan aantonen dat je je aansluiting gemist hebt door de vertraging van een andere trein?
In principe heb je recht op een plaats in de eerstvolgende trein. Ik heb bijvoorbeeld al met een ICE ticket een Thalys genomen tussen Köln en Brussel, omdat ik door een vertraging mijn aansluiting in Köln miste. Wel wordt van je verwacht dat je (indien je hiervoor de tijd hebt) even langs het loket passeert om je billetten om te ruilen.
Belangrijk is dat je bij vertraging je de conducteur van de vertraagde trein op de achterkant van je billet laat schrijven dat train zus en zo vertraging had. Hij/zij is hier toe verplicht.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Gereserveerde trein missen door vertraging aansluitende tr.

Bericht door rvdborgt »

K V B schreef:
Dieselfreak schreef: Wat moet je doen in zulke gevallen? Geeft je ticket je dan recht op een plaats in de volgende trein naar je bestemming, als je kan aantonen dat je je aansluiting gemist hebt door de vertraging van een andere trein?
In principe heb je recht op een plaats in de eerstvolgende trein. Ik heb bijvoorbeeld al met een ICE ticket een Thalys genomen tussen Köln en Brussel, omdat ik door een vertraging mijn aansluiting in Köln miste. Wel wordt van je verwacht dat je (indien je hiervoor de tijd hebt) even langs het loket passeert om je billetten om te ruilen.
Belangrijk is dat je bij vertraging je de conducteur van de vertraagde trein op de achterkant van je billet laat schrijven dat train zus en zo vertraging had. Hij/zij is hier toe verplicht.
Klopt grotendeels. De spoorwegen zijn verplicht om indien dat nodig is de vertraging (of een uitgevallen trein) op je ticket te noteren. Wie dat moet doen is niet bepaald, dat verschilt soms van land tot land. De conducteur van de vertraagde trein is wel een goede persoon daarvoor of een service- of loketmedewerker op een station waar je overstapt. Tickets omwisselen is niet per se nodig, maar kan soms handig zijn om latere discussies te voorkomen. Soms wordt er gewoon een sticker op geplakt of een stempel op gezet. En als de keuze is tussen een volgende trein nemen of in de rij voor het loket staan, dan kies je het beste het eerste, zeker als je al een bevestiging van je vertraging hebt.
Er is overigens spoorwegpersoneel dat deze regels niet wenst te kennen. Over Luik heb ik bv. al verschillende slechte ervaringen gehoord.

Groetjes,
Rian
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Gereserveerde trein missen door vertraging aansluitende tr.

Bericht door K V B »

[quote="rvdborgt"]
Er is overigens spoorwegpersoneel dat deze regels niet wenst te kennen. Over Luik heb ik bv. al verschillende slechte ervaringen gehoord.
[/quot]

Hoe zit het nu eigenlijk juridisch precies in elkaar? Vroeger stond er in het CIV reglement letterlijk dat je als je een trein miste door een vertraging je de eerstvolgende trein mocht nemen die je verder in de richting van je eindbestemming bracht. Echter in de huidige versie staat dit er niet meer in. Je hebt nu wel recht op compensatie als je niet meer op dezelfde dag je bestemming kan bereiken.Het GTC-CIV is in deze tegenwoordig minder expliciet.
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Gereserveerde trein missen door vertraging aansluitende tr.

Bericht door Paul »

K V B schreef:Hoe zit het nu eigenlijk juridisch precies in elkaar? Vroeger stond er in het CIV reglement letterlijk dat je als je een trein miste door een vertraging je de eerstvolgende trein mocht nemen die je verder in de richting van je eindbestemming bracht. Echter in de huidige versie staat dit er niet meer in. Je hebt nu wel recht op compensatie als je niet meer op dezelfde dag je bestemming kan bereiken.Het GTC-CIV is in deze tegenwoordig minder expliciet.
Het staat er nog altijd in hoor.
Artikel 13.5:
"In plaats van een vergoeding te vragen, mag de reiziger ...
zijn reis voortzetten met een trein van een deelnemende vervoerder, en op de plaats van bestemming aankomen met zo min mogelijk vertraging."

Paul
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Plaats reactie