Vraag ivm biljet

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
Nicholas
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 aug 2008, 14:26

Vraag ivm biljet

Bericht door Nicholas »

Hallo,

ik heb een vraagje.

Ik moet binnenkort in 't weekend de trein nemen van Kessel naar Mol.
Maar in 't weekend stopt daar de IR Antw.-Turnhout daar, want de L-trein naar Mol rijdt enkel in de week.
De routeplanner geeft bijgevolg de route aan via Lier, maar mag ik dit (in het weekend) doen met een gewoon biljet of een regel op een go-pass?
Overstappen in Herentals zou een wachttijd geven van 3 kwartier, bijgevolg, totale reistijd ongeveer 1 uur en 20 min.

Nu is de vraag of in dit geval of ik via Lier mag reizen met een gewone biljet, wetende dat de routeplanner dat aangeeft en het anders een rit wordt van 1u 20 min terwijl de afstand slechts 37 km is.

Misschien nog even vermelden, dat met de vorige dienstregeling er wel aansluiting was in Herentals.
Bartjedj

Re: Vraag ivm biljet

Bericht door Bartjedj »

Als er bij dit resultaat geen opmerking staat dat het niet mag, is het normaal geen probleem.

BDJ
Henk
Berichten: 231
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:41
Locatie: Oostende

Re: Vraag ivm biljet

Bericht door Henk »

Maar die opmerking staat er wel bij ('deze reisweg is niet toegestaan met om het even welk biljet') en dan geldt
In principe dien je steeds de kortste afstand tussen het station van vertrek en van aankomst te nemen.
Je mag echter een andere reisweg volgen, voor zover je hiermee vlugger op je bestemming aankomt. Je mag echter nooit je vertrekstation verlaten om er later terug langs te reizen, noch het bestemmingsstation voorbijrijden, tenzij je voor deze extra trajecten betaalt.
(http://www.b-rail.be/nat/N/tarifs/ticke ... /index.php)

De planner geeft in dit geval geen geldig alternatief... Dat zou moeten zijn: IR richting Turnhout tot Herentals, daar wachten op de IR naar Mol. Wachttijd in Herertals 50 minuten, totale reisduur 1 uur 23...
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Vraag ivm biljet

Bericht door treinbruno »

Het is ook zoiets als je van brussel naar spa wilt... ICa tot verviers, en daar aansluiting halen, je reist echter 2 keer pepinster voorbij, maar geen enkele tbg die daar een probleem van maakt
Afbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Vraag ivm biljet

Bericht door Steven »

Pepinster is op dat moment niet bestemming of vertrekstation. Opletten bij het gebruik van bepaalde termen. Pepinster ligt bij toeval enkel is tweemaal op je route dat is al.
Wover

Re: Vraag ivm biljet

Bericht door Wover »

In dit geval zal het niet mogen, maar als je de situatie uitlegt zal de TBG het wel toelaten denk ik.

Maar ik zou eerder aanraden om de bus tot Herentals of Lier te nemen ;).
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Vraag ivm biljet

Bericht door groentje »

Pepinster is trouwens een uitzondering, Steven. Al zullen de meeste tbg's er inderdaad geen probleem van maken als je dat elders ook doet, zeker als je je situatie op voorhand uitlegt.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5319
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Vraag ivm biljet

Bericht door Steve »

In theorie is het inderdaad niet toegelaten, omdat je je vertrekstation (Kessel) opnieuw voorbijrijdt, ook al stop je er niet. In theorie mag het dus enkel met een "Via Lier".
Nicholas
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 aug 2008, 14:26

Re: Vraag ivm biljet

Bericht door Nicholas »

Bedankt voor de reacties! :wink:

Het spijtige is ook dat dit voor 14 december wel nog perfect mogelijk was via Herentals...


Hetzelfde geldt in Herentals voor de treinen naar Antwerpen in 't weekend. Deze vertrekken om .04 en .15, wat ook geen ideale spreiding is.

Ik zal dus eens uitzoeken wat de beste oplossing is.
Plaats reactie