Waarom is grensoverschrijdend treinreizen zo duur?

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
reiziger123
Berichten: 70
Lid geworden op: 22 mei 2009, 21:01

Re: Waarom is grensoverschrijdend treinreizen zo duur?

Bericht door reiziger123 »

Ik vind het maar raar dat een campuskaart naar station Roosendaal kan worden uitgegeven tegen het Belgische tarief.
Ik heb eens in de bundel zitten kijken en daar staat niets in van Campus naar Roosendaal.
Volgens mij is dat een fout in de computer van de NMBS.
Hoeveel betaal je dan voor een retourtje Antwerpen - Roosendaal (B) tegen het binnenlands tarief?
Ik vind het ook raar dat een retourtje Vise-Maastricht in Belgie tegen het forfaitair tarief "grensbiljet" gekocht kan worden voor 4 euro en ditzelfde kaartje tegen TCV-tarief 10 euro zou kosten.

Het is wel mogelijk een Campuskaart naar of van Maastricht te kopen maar die is bij lange afstanden iets duurder dan een normale Belgische campuskaart.
De maximumprijs campus 2e klas Belgie is 15,40 euro (bij 150 km of meer)
De prijs van een campus 2e klas vanaf Maastricht naar Belgie 20,20 (bij 165 km of meer), bij 145-150 km is de prijs 18,90.
Het is wel vreemd dat een campuskaart vanaf Masastricht niet te koop is bij het loket in Maastricht.
dentheo
Berichten: 8175
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Waarom is grensoverschrijdend treinreizen zo duur?

Bericht door dentheo »

rail s schreef:
EEN CONFEDERATIE IS TELKENS EEN TUSSENSTAP NAAR EEN ANDERE STAATSVORM.
Moet je dat niet dringend in Zwitserland gaan zeggen ???
Theo
Groeten vanop de Heide
rail s

Re: Waarom is grensoverschrijdend treinreizen zo duur?

Bericht door rail s »

dentheo schreef:
rail s schreef:
EEN CONFEDERATIE IS TELKENS EEN TUSSENSTAP NAAR EEN ANDERE STAATSVORM.
Moet je dat niet dringend in Zwitserland gaan zeggen ???
Neen absoluut niet, Zwitserland is het beste bewijs van deze stelling:
wikipedia schreef:Zwitserland ontstond toen 3 kleine staatjes, Uri, Unterwalden en Schwyz, in 1291 het Zwitsers Eedgenootschap sloten, om elkaar bij te staan in hun onafhankelijke positie t.o.v. de Habsburgers. Zo ontstond de Zwitserse statenbond. Tot aan de Franse Revolutie bestond deze statenbond uit onafhankelijke staatjes, met eventueel onderhorige gebieden. Na het falen van de Napoleontische Helvetische Republiek, een eenheidsstaat, werd weer een confederatie ingericht in 1803. Nu waren de vorige onderhorige gebieden volwaardige partners. Toen de Franse Revolutie eindigde in 1815, keerden de Franstalige kantons terug naar de confederatie. In 1848 nam na een redelijk vreedzame burgeroorlog Zwitserland een federaal bestel aan, zoals we het nu kennen. In 1978 scheidde Jura zich af van Bern, en kreeg Zwitserland zijn moderne samenstelling met 26 kantons.
De officiële naam is echter "confederatie Zwitserland" maar de confederatie is geëvolueerd tot een federatie...

bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kantons_van_Zwitserland
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: Waarom is grensoverschrijdend treinreizen zo duur?

Bericht door Hogersluys »

reiziger123 schreef:Ik vind het maar raar dat een campuskaart naar station Roosendaal kan worden uitgegeven tegen het Belgische tarief.
Ik heb eens in de bundel zitten kijken en daar staat niets in van Campus naar Roosendaal.
Volgens mij is dat een fout in de computer van de NMBS.
Hoeveel betaal je dan voor een retourtje Antwerpen - Roosendaal (B) tegen het binnenlands tarief?
Ik vind het ook raar dat een retourtje Vise-Maastricht in Belgie tegen het forfaitair tarief "grensbiljet" gekocht kan worden voor 4 euro en ditzelfde kaartje tegen TCV-tarief 10 euro zou kosten.

Het is wel mogelijk een Campuskaart naar of van Maastricht te kopen maar die is bij lange afstanden iets duurder dan een normale Belgische campuskaart.
De maximumprijs campus 2e klas Belgie is 15,40 euro (bij 150 km of meer)
De prijs van een campus 2e klas vanaf Maastricht naar Belgie 20,20 (bij 165 km of meer), bij 145-150 km is de prijs 18,90.
Het is wel vreemd dat een campuskaart vanaf Masastricht niet te koop is bij het loket in Maastricht.
Roosendaal (B)? Impliceert dat er ook een Roosendaal in België zou liggen. Volgens mij bijna zeker een foutje in de computer van de NMBS. Treinbruno: ik zou die campuskaart maar snel opgebruiken voor ze er achter komen. :lol:
Tom024

Re: Waarom is grensoverschrijdend treinreizen zo duur?

Bericht door Tom024 »

Via NMBS.be kun je ook bij de binnenlandse reisplanner gewoon Roosendaal invullen als vertrek- of aankomststation, net zoals je Maastricht kunt invullen. Zit daar wellicht de fout?
SvMp

Re: Waarom is grensoverschrijdend treinreizen zo duur?

Bericht door SvMp »

Als je een fiets bij je hebt, wordt het nog erger. Voor grensoverschrijdend verkeer moet je een internationaal fietskaartje hebben.
Kosten: 12 euro enkele reis en 24 euro retour. Terwijl een dagkaart fiets voor binnenlands treinverkeer in Nederland 6 Euro kost en in België 8 Euro, met alle vrijheid.

Wat ik doe als ik de fiets mee heb naar België? Tot aan Roosendaal reizen, met de fiets naar Essen, daar kaartje kopen en dan op de Belgische trein verder.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Waarom is grensoverschrijdend treinreizen zo duur?

Bericht door Adler »

rvdborgt schreef:Staat daar echt "ROOSENDAAL(B)" op? Heb ik nog nooit gezien...
Als ik in het station van Heide een gewoon ticket koop naar Roosendaal, staat daar ook Roosendaal (B) op.
Blijkbaar heeft de NMBS dus een deel van Nederland geannexeerd :)
Misschien betekent dat wel dat het volledig bedrag naar de NMBS gaat omdat je enkel kan gebruik maken van een NMBS-trein voor deze verbinding.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Waarom is grensoverschrijdend treinreizen zo duur?

Bericht door rvdborgt »

Adler schreef:
rvdborgt schreef:Staat daar echt "ROOSENDAAL(B)" op? Heb ik nog nooit gezien...
Als ik in het station van Heide een gewoon ticket koop naar Roosendaal, staat daar ook Roosendaal (B) op.
Blijkbaar heeft de NMBS dus een deel van Nederland geannexeerd :)
Misschien betekent dat wel dat het volledig bedrag naar de NMBS gaat omdat je enkel kan gebruik maken van een NMBS-trein voor deze verbinding.
Vooralsnog is de NMBS geen vervoerder in Nederland.

Groetjes,
Rian
Trammist

Re: Waarom is grensoverschrijdend treinreizen zo duur?

Bericht door Trammist »

Kun je eigenlijk internationale tickets (naar Roosendaal) kopen bij de TBG?
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Waarom is grensoverschrijdend treinreizen zo duur?

Bericht door rvdborgt »

Trammist schreef:Kun je eigenlijk internationale tickets (naar Roosendaal) kopen bij de TBG?
Ja, maar in de Benelux wel met een behoorlijke toeslag.

Groetjes,
Rian
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: Waarom is grensoverschrijdend treinreizen zo duur?

Bericht door Accelerat »

rvdborgt schreef:
Trammist schreef:Kun je eigenlijk internationale tickets (naar Roosendaal) kopen bij de TBG?
Ja, maar in de Benelux wel met een behoorlijke toeslag.

Groetjes,
Rian
Als je van die NS Lospeeders aantreft kunnen ze ook nog eens moeilijk gaan doen over dat achterlijke nederlandse beleid waardoor je €35,- extra mag betalen.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Waarom is grensoverschrijdend treinreizen zo duur?

Bericht door rvdborgt »

sncf-sncb schreef:
rvdborgt schreef:
Trammist schreef:Kun je eigenlijk internationale tickets (naar Roosendaal) kopen bij de TBG?
Ja, maar in de Benelux wel met een behoorlijke toeslag.
Als je van die NS Lospeeders aantreft kunnen ze ook nog eens moeilijk gaan doen over dat achterlijke nederlandse beleid waardoor je €35,- extra mag betalen.
In principe niet. Ze verkopen aan internationale reizigers tickets naar de Benelux-stations. Wel met boordtoeslag, maar niet met 35 euro boete.

Groetjes,
Rian
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Waarom is grensoverschrijdend treinreizen zo duur?

Bericht door treinbruno »

krijgt een zwartrijder op antwerpen-roosendaal zijn boete volgens het nederlandse of volgens het belgische beleid :P
Afbeelding
Plaats reactie