Internationale tarieven

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
reiziger123
Berichten: 70
Lid geworden op: 22 mei 2009, 21:01

Internationale tarieven

Bericht door reiziger123 »

Ik heb een vraag/opmerking over de internationale TCV-tarieven.
Ik heb altijd gedacht dat deze in alle landen hetzelfde waren maar heb gezien dat er toch prijsverschillen in zitten. Weet iemand hoe dat kan?

Voorbeeld: enkele reis Maastricht - Vise Frontiere 1e klas met Nederlandse Voordeelurenkorting.
In Nederland betaal ik (wel in 2008 maar volgens mij zijn de prijzen niet gestegen) 2,00 euro.
In Duitsland (vorige week bij het DB Reisezentrum) 2,20 euro.
In Belgie (vandaag) 3,20 euro!

In Belgie wilde dame aan het loket mij eerst geen voordeelurenkorting geven omdat op dat traject een Belgische trein rijdt en dus zou ik geen recht hebben op Nederlandse korting (???). Na lang zeuren keek de dame het na in de computer en ik had gelijk, kreeg toch korting :evil: .
Hoe kan het toch dat er toch prijsverschillen zijn bij hetzelfde kaartje? Op het kaartje staat gewoon NS Voordeeluren.
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Internationale tarieven

Bericht door rvdborgt »

reiziger123 schreef:Ik heb een vraag/opmerking over de internationale TCV-tarieven.
Ik heb altijd gedacht dat deze in alle landen hetzelfde waren maar heb gezien dat er toch prijsverschillen in zitten. Weet iemand hoe dat kan?

Voorbeeld: enkele reis Maastricht - Vise Frontiere 1e klas met Nederlandse Voordeelurenkorting.
In Nederland betaal ik (wel in 2008 maar volgens mij zijn de prijzen niet gestegen) 2,00 euro.
In Duitsland (vorige week bij het DB Reisezentrum) 2,20 euro.
In Belgie (vandaag) 3,20 euro!

In Belgie wilde dame aan het loket mij eerst geen voordeelurenkorting geven omdat op dat traject een Belgische trein rijdt en dus zou ik geen recht hebben op Nederlandse korting (???). Na lang zeuren keek de dame het na in de computer en ik had gelijk, kreeg toch korting :evil: .
Hoe kan het toch dat er toch prijsverschillen zijn bij hetzelfde kaartje? Op het kaartje staat gewoon NS Voordeeluren.
Het basistarief is hetzelfde (EUR 3,40 vol tarief), maar er zijn een aantal verschillen tussen de verschillende spoorwegen en dan komen er toch verschillende prijzen uit:

In principe is de onafgeronde prijs overal hetzelfde: 0,6 x 3,40 = EUR 2,04

1. NS rondt dit rekenkundig af op 2 euro.
2. NMBS rondt dit ook af op 2 euro, maar rekent daarnaast ook EUR 1,20 toeslag voor tickets zonder NMBS-trajectdeel en komt zo op EUR 3,20.
3. DB moet hiervoor een baanvakcoupon afgeven en rondt daarbij de prijs altijd op veelvouden van 20 cent naar boven af en komt zo op EUR 2,20. Rechtstreekse vervoerbewijzen worden gek genoeg wel netjes rekenkundig op 5 cent afgerond.

Overigens was tot voor kort voor tickets naar Maastricht de CIV-afgifte geblokkeerd en in de plaats daarvan moest een binnenlands ticket moest gekocht. Maar blijkbaar is die blokkering weer opgeheven.

Groetjes,
Rian
reiziger123
Berichten: 70
Lid geworden op: 22 mei 2009, 21:01

Re: Internationale tarieven

Bericht door reiziger123 »

Hallo "tarievenwonder" Rian,

Bedankt voor uw uitgebreide antwoord.

Ik heb dezelfde vraag gemaild naar de NMBS maar die blijven beweren dat kaartjes van of naar Maastricht worden uitgegeven tegen het Belgische tarief en dus nooit met voordeelurenkorting. In Brugge kan het dus wel.
Kunnen ook tickets tegen het speciale Maastricht-Belgie tarief ook worden uitgegeven naar of van het grenspunt Vise Frontiere?

Hoe komt u aan 1,20 euro toeslag voor kaartjes zonder NMBS-deel? Is dit een vastgesteld tarief? Dit heb ik nooit geweten.

Misschien een domme vraag, maar wat zijn baanvakcoupons?
U schrijft dat DB op rechtstreekse verbindingen afrondt op EUR 0,05. Bedoelt u hiermee van Duitsland naar Nederland bijv. Keulen-Nijmegen of Duitsland naar Nederland zonder overstap bijv. Keulen-Arnhem.

Nu ik toch aan het vragen ben heb ik nog en heel andere vraag.
Enkele maanden terug was ik in het DB-reisezentrum voor een ICE-ticket van Nederland naar Keulen. Ik had graag een specifieke zitplaats en dame aan de balie kon mij een plattegrond laten zien met alle vrije zitplaatsen. De stoel waar ik graag op zou willen zitten was nog vrij en kon gereserveerd worden. Er waren echter geen aanbiedingen meer beschikbaar dus ik zou het volle tarief moeten betalen. Dat vond ik wel wat veel dus een dag later heb ik hetzelfde gevraagd bij de Hispeed-balie. Daar was een aanbieding en vroeg naar mijn gewenste zitplaats. Zij kon geen plattegrond zien maar kon wel het rijtuig en stoelnummer invoeren. Er kwam steeds een foutmelding. Na enkele keren opnieuw proberen en een collega erbij geroepen bleef het onmogelijk.
Nu vraag ik mij af hoe dit kan. Is het toevallig dat net iemand anders in de tussentijd de zitplaats heeft gereserveerd? Vreemd want het was 2 weken voor vertrek.
Werken NS en DB met verschillende reserveringssystemen zodat Nederlandsers andere zitplaatsen krijgen dan Duitsers? Of zijn de systemen toch met elkaar verbonden? Ook raar dat DB een plattegrond met vrije plaatsen te zien krijgt en NS niet.

Het is misschien belachelijk dat ik me druk maar om afrondingsverschillen en zitplaatsreserveringen maar ik ben erg nieuwsgiering naar internationale treintarieven en voorwaarden en op het forum weten mensen vaak meer dan aan het loket.
Ik hoop een antwoord te krijgen.
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Internationale tarieven

Bericht door rvdborgt »

reiziger123 schreef:Ik heb dezelfde vraag gemaild naar de NMBS maar die blijven beweren dat kaartjes van of naar Maastricht worden uitgegeven tegen het Belgische tarief en dus nooit met voordeelurenkorting.
In Luik heb ik er ooit hetzelfde ticket willen kopen (in tweede klas dan) en toen kon het personeel geen ticket van de grens naar Maastricht afgeven als internationaal ticket. Het was geblokkeerd. Ze wisten ook niet, aan de internationale balie, dat ze dan een binnenlands ticket moesten afgeven. De ene lokettist zei dan "vraag maar aan de conducteur" en die verkocht dan inderdaad een ticket tegen Maastricht-tarief (nog in de vorige versie, met een vaste prijs voor Vise(fr) - Maastricht van 2,20). Een andere lokettist (loket binnenland) beweerde eens dat Visé(fr) niet meer bestond en dat er dus ook geen kaartjes vanaf dat punt konden worden afgegeven. En toen verkocht de conducteur ook zonder problemen een ticket vanaf de grens.
reiziger123 schreef:In Brugge kan het dus wel.
Misschien kan het *weer* en is de blokkering verdwenen. Op 1 februari is er namelijk wel meer gewijzigd voor Maastricht. Maar met bestemming Maastricht mogen eigenlijk geen internationale tickets meer worden afgegeven, of dat nu geblokkeerd is of niet.
reiziger123 schreef:Kunnen ook tickets tegen het speciale Maastricht-Belgie tarief ook worden uitgegeven naar of van het grenspunt Vise Frontiere?
Goede vraag. Ik heb meermaals gezien dat de afgifte daarvan geblokkeerd was, dus dat daarvoor juist wel een internationaal ticket gekocht moest worden. Maar ook die blokkering kan natuurlijk verdwenen zijn.
reiziger123 schreef:Hoe komt u aan 1,20 euro toeslag voor kaartjes zonder NMBS-deel? Is dit een vastgesteld tarief? Dit heb ik nooit geweten.
nog voordat de euro bestond heb ik al eens opmerkelijke verschillen waargenomen voor hetzelfde ticket gekocht bij verschillende maatschppijen: het was geloof ik Aachen Süd(Gr) - Köln (dus ook zonder NMBS-deel) dat bij de NMBS duurder was dan elders. Toen was het antwoord van de klantendienst van de NMBS dat zij 50 frank toeslag vroegen voor tickets zonder NMBS-trajectdeel. Inmiddels is dan EUR 1,20 geworden, hoewel in de productfiches een tijdje geleden over "slechts" 1 euro gesproken werd. Sinds de vervnieuwing van de "productfiches" vind ik de betreffende "fiche" echter niet meer terug:
http://alg-voorw.b-rail.be/insite_nl/fiche.php
reiziger123 schreef:Misschien een domme vraag, maar wat zijn baanvakcoupons?
U schrijft dat DB op rechtstreekse verbindingen afrondt op EUR 0,05. Bedoelt u hiermee van Duitsland naar Nederland bijv. Keulen-Nijmegen of Duitsland naar Nederland zonder overstap bijv. Keulen-Arnhem.
Baanvakcoupons (door de NMBS "sectiecoupons" genoemd) zijn vervoerbewijzen voor slechts 1 vervoerder. Dit in tegenstelling tot rechtstreekse vervoerbewijzen, waarop deeltrajecten van verschillende vervoerders zijn gecombineerd. In het computertijdperk zou dit onderscheid eigenlijk verleden tijd moeten zijn, maar dat is het blijkbaar nog niet. het stamt namelijk nog uit de tijd dat iedere spoorwegmaatschappij een TCV-bundel uitgaf met daarin de verschillende TCV-series (TCV-serie = combinatie van twee stations en bijbehorende tariefafstand en route). De verkopende maatschappij kon daarmee ofwel baanvakcoupons verkopen (met 1 of meerdere TCV-series van 1 vervoerder gecombineerd) waarbij de lokettisten de dikke TCV-bundel moesten aadplegen en kilometers en prijzen opzoeken, ofwel een lijst samenstellen met gangbare routes naar buitenlandse bestemmingen en de bijbehorende totaalprijzen en gecombineerde TCV-series. DB doet dat laatste nog steeds, alleen dan elektronisch. Alleen voor van tevoren gedefinieerde routes kun je rechtstreekse vervoerbewijzen kopen (vanaf een Duits station of grenstariefpunt) naar het buitenland. Voor andere routes of voor een reis die Duitsland niet beroert kun je alleen baanvakcoupons kopen, dus voor iedere vervoerder (DB, NMBS, NS, ÖBB, enz.) een apart ticket. Dat is op zich niet zo erg, maar het vervelende bij DB is dat alleen voor die van tevoren gedefinieerde doorgaande routes treingebonden tickets (Europa-Spezial, Sparpreis) te koop zijn.
reiziger123 schreef:Nu ik toch aan het vragen ben heb ik nog en heel andere vraag.
Enkele maanden terug was ik in het DB-reisezentrum voor een ICE-ticket van Nederland naar Keulen. Ik had graag een specifieke zitplaats en dame aan de balie kon mij een plattegrond laten zien met alle vrije zitplaatsen. De stoel waar ik graag op zou willen zitten was nog vrij en kon gereserveerd worden. Er waren echter geen aanbiedingen meer beschikbaar dus ik zou het volle tarief moeten betalen. Dat vond ik wel wat veel dus een dag later heb ik hetzelfde gevraagd bij de Hispeed-balie. Daar was een aanbieding en vroeg naar mijn gewenste zitplaats. Zij kon geen plattegrond zien maar kon wel het rijtuig en stoelnummer invoeren. Er kwam steeds een foutmelding. Na enkele keren opnieuw proberen en een collega erbij geroepen bleef het onmogelijk.
Nu vraag ik mij af hoe dit kan. Is het toevallig dat net iemand anders in de tussentijd de zitplaats heeft gereserveerd? Vreemd want het was 2 weken voor vertrek.
Werken NS en DB met verschillende reserveringssystemen zodat Nederlandsers andere zitplaatsen krijgen dan Duitsers? Of zijn de systemen toch met elkaar verbonden? Ook raar dat DB een plattegrond met vrije plaatsen te zien krijgt en NS niet.
Onderliggend komen de zitplaatsen uit hetzelfde systeem (EPA voor zover ik weet), maar de gebrukikersinterface is bij DB en NS verschillend. Ik heb de laatste tijd al meer klachten gezien dat NS geen specifieke zitplaatsen meer zou kunnen reserveren. ik weet niet of dat echt zo is, maar het is wel zo dat NS sinds een tijdje een nieuw systeem gebruikt. Ik vermoed eigenlijk dat daarin de functie om specifieke zitplaatsen te reserveren goed verstopt zit of slecht werkt. Ik zal het eens navragen.

Groetjes,
Rian
reiziger123
Berichten: 70
Lid geworden op: 22 mei 2009, 21:01

Re: Internationale tarieven

Bericht door reiziger123 »

Hallo Rian,

Bedankt voor het antwoord.

Na lang zoeken heb ik het "fiche" (zoals dat in Belgie heet) over de 1,20 EUR NMBS toeslag gevonden. Ga bij B-Internationaal naar Biljetten klassieke treinen --> Biljetten klassieke treinen algemeenheden --> Verschillende soorten vervoerbewijzen.
In de eerste regel staat het al.

Ik heb de vraag al eens gesteld maar bestaat er ook een site met de productfiches van de NS? Ik had graag de uitgebreide informatie over de tariefsoorten naar Belgie, Luxemburg en Duitsland. Heeft u deze informatie of weet u hoe ik er aan kan komen? Hier in Nederland probeert men tariefinformatie zo geheim mogelijk te houden. Ik heb wel eens tabellen en voorwaarden over de tarieven aan het loket gevraagd maar men wil het niet geven.

Ik heb nog een nieuwsgierige persoonlijke vraag. Hoe komt het dat u zoveel over treintarieven weet? Werkt of werkte u aan het loket? Bent u bevriend met spoorwegpersoneel? Soms heb ik het idee dat u het TCV-systeem zelf bedacht heeft!
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Internationale tarieven

Bericht door rvdborgt »

reiziger123 schreef:Na lang zoeken heb ik het "fiche" (zoals dat in Belgie heet) over de 1,20 EUR NMBS toeslag gevonden. Ga bij B-Internationaal naar Biljetten klassieke treinen --> Biljetten klassieke treinen algemeenheden --> Verschillende soorten vervoerbewijzen.
In de eerste regel staat het al.
Ah bedankt, ik heb eroverheen gelezen. En ze hebben het bedrag blijkbaar weer gecorrigeerd naar 1,20.
reiziger123 schreef:Ik heb de vraag al eens gesteld maar bestaat er ook een site met de productfiches van de NS? Ik had graag de uitgebreide informatie over de tariefsoorten naar Belgie, Luxemburg en Duitsland. Heeft u deze informatie of weet u hoe ik er aan kan komen? Hier in Nederland probeert men tariefinformatie zo geheim mogelijk te houden. Ik heb wel eens tabellen en voorwaarden over de tarieven aan het loket gevraagd maar men wil het niet geven.
In Nederland bestaan dergelijke "fiches" ook. Een paar jaar geleden waren ze ook tijdelijk beschikbaar op internet en ze leken toen ook heel erg op de Belgische "fiches", inclusief de naam... maar NS houdt dergelijke informatie inderdaad graag geheim. Ze moeten dan wel de voorwaarden op een andere manier moeten publiceren. Dat doen ze in de folders met tariefvoorwaarden:
http://www.nshispeed.nl/nl/algemeen/vervoersvoorwaarden
Het voordeel is trouwens dat niet-gepubliceerde voorwaarden ook niet gelden. Interessant daarbij zijn bv. tickets naar Italië.
reiziger123 schreef:Ik heb nog een nieuwsgierige persoonlijke vraag. Hoe komt het dat u zoveel over treintarieven weet? Werkt of werkte u aan het loket? Bent u bevriend met spoorwegpersoneel? Soms heb ik het idee dat u het TCV-systeem zelf bedacht heeft!
Jarenlange interesse, uitzoeken, vragen. De "productfiches" zijn daarbij natuurlijk erg behulpzaam. Ik werk niet bij de spoorwegen.

Groetjes,
Rian
reiziger123
Berichten: 70
Lid geworden op: 22 mei 2009, 21:01

Re: Internationale tarieven

Bericht door reiziger123 »

Nu je toch online bent heb ik nog een vraagje over baanvakcoupons.
Stel, je koopt bij DB een enkele reis Maastricht - Luxemburg krijg je dan:
- een apart kaartje Maastricht - Vise (Fr)
- een apart kaartje Vise (Fr) - Gouvy (Fr)
- een apart kaartje Gouvy (Fr) - Luxembourg
Dus in totaal 3 kaartjes??
Of was dit vroeger zo en nu niet meer?
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Internationale tarieven

Bericht door rvdborgt »

reiziger123 schreef:Nu je toch online bent heb ik nog een vraagje over baanvakcoupons.
Stel, je koopt bij DB een enkele reis Maastricht - Luxemburg krijg je dan:
- een apart kaartje Maastricht - Vise (Fr)
- een apart kaartje Vise (Fr) - Gouvy (Fr)
- een apart kaartje Gouvy (Fr) - Luxembourg
Dus in totaal 3 kaartjes??
Zo is dat. En dat onder de voorwaarden dat de DB-lokettist weet dat hij daarvoor gesplitste baanvakcoupons (Streckenfahrscheine) moet afgeven én dat hij weet hoe dat moet. Dat is helaas niet altijd het geval.
De Tsjechische spoorwegen kunnen daarentegen wel willekeurige aansluitende trajecten op 1 ticket afgeven. De interface voor de lokettist schijnt ongeveer hetzelfde te zijn als: http://jizdenka.cz/it.aspx

Groetjes,
Rian
giuseppe
Berichten: 266
Lid geworden op: 11 dec 2006, 23:10
Locatie: Eijsden

Re: Internationale tarieven

Bericht door giuseppe »

^^ Nu het toch hierover gaat, iemand een idee wat de goedkoopste oplossing is voor een enkele reis Maastricht - Luxemburg (Mersch eigenlijk)?
Ik wil eigenlijk Rail Pass Visé-Gouvy doen, maar ik vind nergens wat een kaartje Gouvy-Mersch kost
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Internationale tarieven

Bericht door rvdborgt »

giuseppe schreef:^^ Nu het toch hierover gaat, iemand een idee wat de goedkoopste oplossing is voor een enkele reis Maastricht - Luxemburg (Mersch eigenlijk)?
Ik wil eigenlijk Rail Pass Visé-Gouvy doen, maar ik vind nergens wat een kaartje Gouvy-Mersch kost
Gouvy - Mersch kost 21,40 vol tarief. Dat had je kunnen vinden met de link in mijn vorige bericht. Gouvy - Troisvierges kost 6,20 vol tarief, dus het is goedkoper om vanaf Troisvierges een Luxemburgs ticket te kopen.

Verder een enkele reis Maastricht - Visé (2,40 tegen NMBS-tarief) en een rit op je Rail Pass.

Groetjes,
Rian
giuseppe
Berichten: 266
Lid geworden op: 11 dec 2006, 23:10
Locatie: Eijsden

Re: Internationale tarieven

Bericht door giuseppe »

rvdborgt schreef:Gouvy - Troisvierges kost 6,20 vol tarief, dus het is goedkoper om vanaf Troisvierges een Luxemburgs ticket te kopen.
Bedankt! Weet je toevallig of die Luxemburgse kaartjes (KUURZZÄITBILLJEE) in de trein te koop zijn?
Ow wacht ik zie dat je dan 1.50 extra betaalt, maja dat moet dan maar.
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Internationale tarieven

Bericht door rvdborgt »

giuseppe schreef:
rvdborgt schreef:Gouvy - Troisvierges kost 6,20 vol tarief, dus het is goedkoper om vanaf Troisvierges een Luxemburgs ticket te kopen.
Bedankt! Weet je toevallig of die Luxemburgse kaartjes (KUURZZÄITBILLJEE) in de trein te koop zijn?
Ow wacht ik zie dat je dan 1.50 extra betaalt, maja dat moet dan maar.
Volgens mij zijn die inderdaad op de trein te koop en als je zelf, liefst nog voor Troisvierges (als hij er dan al is), de CFL-conducteur aanspreekt, dan moet je waarschijnlijk geen toeslag betalen.

Groetjes,
Rian
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Internationale tarieven

Bericht door treinbruno »

ik dacht dat die pas in troisvierges wisselen, samen met de TB's
en als op dat moment het loket in troisvierges open is kan hij wel toeslag berekenen :)
Afbeelding
giuseppe
Berichten: 266
Lid geworden op: 11 dec 2006, 23:10
Locatie: Eijsden

Re: Internationale tarieven

Bericht door giuseppe »

^^ De Luxemburgse conducteur stapte al in Gouvy in, terwijl de Belgische pas in Troisvierges uitstapte. Ik heb ook geen toeslag voor het kaartje hoeven te betalen
Plaats reactie