Studeren in Nederland, Goedkoopste oplossing?

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Studeren in Nederland, Goedkoopste oplossing?

Bericht door dentheo »

rvdborgt schreef: Roosendaal(Gr) (sinds een paar jaar Roosendaal(fr) geheten) bestaat en de NMBS kan kaartjes verkopen met Roosendaal(fr) als vertrekpunt of bestemming.

Groetjes,
Rian
Ha die NS spreekt nu terug over frontière.. hebben jullie ook Venlo frontière en Bad Bentheim frontière of heet het daar dan weer Grenze ?
Theo
Groeten vanop de Heide
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Studeren in Nederland, Goedkoopste oplossing?

Bericht door rvdborgt »

dentheo schreef:
rvdborgt schreef: Roosendaal(Gr) (sinds een paar jaar Roosendaal(fr) geheten) bestaat en de NMBS kan kaartjes verkopen met Roosendaal(fr) als vertrekpunt of bestemming.
Ha die NS spreekt nu terug over frontière.. hebben jullie ook Venlo frontière en Bad Bentheim frontière of heet het daar dan weer Grenze ?
De NMBS spreekt sinds een paar jaar ook over Roosendaal(fr). Ik heb geen idee waarom dat gewijzigd is. De andere grenspunten zijn ongewijzigd.

Groetjes,
Rian
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Studeren in Nederland, Goedkoopste oplossing?

Bericht door rvdborgt »

rvdborgt schreef:
Mikos schreef:Elke week stond ik in Brussel Noord aan het loket om een kaartje naar Roosendaal Grens te kopen, en elke week werd mij verteld dat dat niet kon, "Omdat het geen effectief station is". Dat hield voor mij, als OV-kaarthouder, in dat ik dus voor het stuk Roosendaal Grens - Roosendaal 'dubbel' betaalde. En keer op keer (ook na brieven sturen naar de NMBS) werd ik in het ongelijk gesteld over het dubbel betalen.
Dit is heel, heel erg vreemd.
Ik heb er nog eens over nagedacht: kan het zijn dat je kaartjes met jongerenkorting naar de grens wilde? Die korting mag namelijk niet worden afgegeven naar een grenspunt:
http://alg-voorw.b-rail.be/insite_nl/fi ... 8460b&ta=s

Voor de terugweg vanuit Nederland zijn er echter wel kaartjes met jongerenkorting te koop vanaf de grens, inderdaad ook bij de automaat. Eventueel kan het goedkoper zijn om een Benelux-weekendretour naar Roosendaal te nemen (40% i.p.v. 35% korting), al heb ik dat nu niet precies nagerekend.

Groetjes,
Rian
reiziger123
Berichten: 70
Lid geworden op: 22 mei 2009, 21:01

Re: Studeren in Nederland, Goedkoopste oplossing?

Bericht door reiziger123 »

Enkele weken terug heb ik bij het internationale loket op Brussel Zuid een enkele reis Vise - Vise(Fr) met jongerenkorting gekocht. Ik moest 1,80 EUR betalen tweede klas.

Vorig jaar had ik hetzefde kaartje nodig maar toen kreeg ik het niet. De dame zei dat ik met jongerenkorting echt over de grens zou moeten gaan. De dame had niet geprobeerd in het systeem of het toch mogelijk was (achteraf denk ik dat het zel zou kunnen). Ik heb toen Railplus-korting gevraagd en gekregen en moest 2,10 EUR betalen.
acba

Re: Studeren in Nederland, Goedkoopste oplossing?

Bericht door acba »

Dit is hoe ik (ook Belgische student in NL) het doe:
Campuskaart Belgische woonplaats tot Essen of Roosendaal-Grens + Internationaal ticket Essen-Bestemming NL. Om het de tbg's verwarrend te maken (niet expres hoor) heb ik steeds een campus tot roosendaal-grens en een intl ticket vanaf essen. Dit omdat Roosendaal-Grens niet in de kaartautomaat staat, en de mensen aan het loket in Mechelen me steeds wijsmaken dat er Roosendaal-Grens geen jongerenkorting gegeven kan worden. Het beste is dus om op beide tickets Essen te hebben staan. Voordeel is dan ook dat men dan niet automatisch naar je internationaal ticket (2 maanden geldig) vraagt, na Antwerpen dan toch.

Als je elk weekend naar huis komt is een campuskaart het voordeligst, zoniet met GoPass.


Als gewone Belgische student heb je geen recht op studiefinanciering en OV-kaart in Nederland tenzij:
- je een minimaal aantal uren werkt in Nederland
- je 5 jaar of langer in een Nederlandse gemeente ingeschreven staat
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Studeren in Nederland, Goedkoopste oplossing?

Bericht door treinbruno »

>>> campus naar roosendaal
kan sinds enkele maanden, en de prijs is precies hetzelfde als een campus naar essen :!:
Afbeelding
Marijn512

Re: Studeren in Nederland, Goedkoopste oplossing?

Bericht door Marijn512 »

Als gewone Belgische student heb je geen recht op studiefinanciering en OV-kaart in Nederland tenzij:
- je een minimaal aantal uren werkt in Nederland
- je 5 jaar of langer in een Nederlandse gemeente ingeschreven staat
Hoe onlogisch is dat? je moet werken terwijl je een student bent om recht op stufiefinanciering te krijgen...


Kan mij iemand hier AUB een duidelijk antwoord op geven?


Gr
acba

Re: Studeren in Nederland, Goedkoopste oplossing?

Bericht door acba »

Hoe onlogisch is dat? je moet werken terwijl je een student bent om recht op stufiefinanciering te krijgen...
Op de site van de IB Groep staat een handige chart waar je direct uit kan weten of je er recht op hebt of niet. (http://www.ib-groep.nl/particulieren/sf ... aarden.asp) Klik onderaan op "nationaliteitenschema"

Je krijgt studiefinanciering als je een bijbaantje hebt van min. 32 uren per maand. (wel even bijvermelden dat je dan ook belastingsplichtig in NL bent, en ik dus niet precies weet hoe het dan verder gaat met het kindergeld in BE)
acba

Re: Studeren in Nederland, Goedkoopste oplossing?

Bericht door acba »

Nog even terugkomen op de campuskaart. Toen ik hierover inlichtingen nam, heeft "Info internationaal" van de NMBS me dit gemaild:

31/08/2007
Geachte mevrouw,Geachte heer,
Wij hebben uw e-mail goed ontvangen.Hierbij de gevraagde inlichtingen. De campuskaart van Roosendaal Grens tot Londerzeel kost 10.20€. U heeft een attest van de onderwijsinstelling in Delft nodig, een pasfoto en u moet jonger dan 26 jaar oud zijn.
Marijn512

Re: Studeren in Nederland, Goedkoopste oplossing?

Bericht door Marijn512 »

Ik heb blijkbaar géén recht op een OV-kaart/studie financiëring aangezien ik niet een bepaald aantal uur werk in of nog geen 5jaar een verblijfadres heb in Nederland..
Dus ik moet elke keer een treinkaartje kopen van de Grens? (Roosendaal) tot Rotterdam?



Gr
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: Studeren in Nederland, Goedkoopste oplossing?

Bericht door Accelerat »

Ja.
Marijn512

Re: Studeren in Nederland, Goedkoopste oplossing?

Bericht door Marijn512 »

Bestaan er in NL ook abbonementen?
De kans is er dat ik elke dag naar huis ga, kan dit?
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Studeren in Nederland, Goedkoopste oplossing?

Bericht door rvdborgt »

Marijn512 schreef:Bestaan er in NL ook abbonementen?
De kans is er dat ik elke dag naar huis ga, kan dit?
Er bestaan zeker abonnementen. Maar niet zoiets als een goedkoop abonnement voor studenten (daar is eigenlijk de OV-jaarkaart voor studenten voor bedoeld...) of een campuskaart.
Je kunt NS-abonnementen kopen vanaf Roosendaal of Roosendaal Grens (dat is 8 km verder).
Roosendaal - Rotterdam (58 km) kost momenteel 286,10 per maand of 2747 per jaar.
Roosendaal Grens - Rotterdam (66 km) 322,10 per maand of 3092 per jaar.

De NMBS verkoopt campuskaarten naar "Roosendaal (B)", zoals Bruno al meldde. Misschien dan ook schoolabonnementen?

Groetjes,
Rian
Marijn512

Re: Studeren in Nederland, Goedkoopste oplossing?

Bericht door Marijn512 »

In het begin zou ik willen pendelen elke dag, dus dan is een abbonement wel handig denk ik..
acba

Re: Studeren in Nederland, Goedkoopste oplossing?

Bericht door acba »

Hmmm... ik dacht, misschien weet de klantendienst van de nmbs meer over de campuskaart naar Roosendaal(B)... niet dus:
Een campuskaart voor Roosendaal station bestaat niet.Volgens onze informatie is de Campuskaart niet geldig tot de grens maar tot hetlaatste Belgische station met name Essen. Vanaf Essen moet u in het bezit zijnvan een internationaal ticket.
Ze zijn dus 2x fout, want zowel campuskaarten naar Roosendaal(B) als Roosendaal-Grens bestaan...

@treinbruno: heeft een conducteur op de IC B jouw campus al eens gecontroleerd? Wat was zijn/haar reactie?
Plaats reactie