Studeren in Nederland, Goedkoopste oplossing?

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2627
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Studeren in Nederland, Goedkoopste oplossing?

Bericht door trainfreak »

rvdborgt schreef: Roosendaal - Rotterdam (58 km) kost momenteel 286,10 per maand of 2747 per jaar.
Daar heb je bij ons een volledige nettreinkaart voor :shock:
En dan maar klagen dat ze de trein bij ons duur vinden...
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Studeren in Nederland, Goedkoopste oplossing?

Bericht door treinbruno »

acba schreef:Hmmm... ik dacht, misschien weet de klantendienst van de nmbs meer over de campuskaart naar Roosendaal(B)... niet dus:
Een campuskaart voor Roosendaal station bestaat niet.Volgens onze informatie is de Campuskaart niet geldig tot de grens maar tot hetlaatste Belgische station met name Essen. Vanaf Essen moet u in het bezit zijnvan een internationaal ticket.
Ze zijn dus 2x fout, want zowel campuskaarten naar Roosendaal(B) als Roosendaal-Grens bestaan...

@treinbruno: heeft een conducteur op de IC B jouw campus al eens gecontroleerd? Wat was zijn/haar reactie?
oh al zeer vaak, heb hem toch al 2 keer gevalideerd, nooit problemen mee gehad
Afbeelding
Marijn512

Re: Studeren in Nederland, Goedkoopste oplossing?

Bericht door Marijn512 »

Kan iemand mij dus duidelijk zeggen welke abbo's ik nodig heb?


Gr,
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Studeren in Nederland, Goedkoopste oplossing?

Bericht door rvdborgt »

Marijn512 schreef:Kan iemand mij dus duidelijk zeggen welke abbo's ik nodig heb?
Dat is toch niet zo moeilijk om zelf te bedenken?
1. Gebruik je in België een Campuskaart, dan een Campuskaart Willebroek - "Roosendaal(B)" en een abonnement Roosendaal - Rotterdam.
2. Gebruik je in België een scholierenabonnement (te koop voor een week, maand, kwartaal of jaar), dan is het de vraag of dat ook naar Roosendaal(B) te koop is of slechts naar Roosendaal(fr). In het eerste geval koop je ook een scholierenabonnement naar Roosendaal(B) en een abonnement Roosendaal - Rotterdam; gaat dan niet, dan moet je op Roosendaal(fr) splitsen.

Groetjes,
Rian
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: Studeren in Nederland, Goedkoopste oplossing?

Bericht door Accelerat »

Als je een campus naar Roosendaal wilt halen moet je daar niet gaan staan vragen "Is dat wel mogelijk? Is dat wel toegestaan?", want dan gaan ze het misschien nakijken en gooi je ook je eigen ruiten in omdat je dan abbo Essen-Rotterdam moet nemen. :wink:
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Studeren in Nederland, Goedkoopste oplossing?

Bericht door rvdborgt »

sncf-sncb schreef:Als je een campus naar Roosendaal wilt halen moet je daar niet gaan staan vragen "Is dat wel mogelijk? Is dat wel toegestaan?", want dan gaan ze het misschien nakijken en gooi je ook je eigen ruiten in omdat je dan abbo Essen-Rotterdam moet nemen. :wink:
Inderdaad. Als je weet dat iets kan, dan moet je er zelfverzekerd (en beleefd) om vragen. En als ze dan beweren dat het niet gaat, dan zeg je dat je vriend het wel kon kopen.

Groetjes,
Rian
Mikos

Re: Studeren in Nederland, Goedkoopste oplossing?

Bericht door Mikos »

rvdborgt schreef:
rvdborgt schreef:kan het zijn dat je kaartjes met jongerenkorting naar de grens wilde?
Dat klopt, daar waar ik recht op heb, wil ik wel recht op hebben, natuurlijk. Beetje jammer dat die jongerenkorting niet geldig is tot aan de grens, dat de lokettist me dat niet gewoon verteld (ipv "Nee, kan niet"), dat het rijdend personeel het met me eens is ("Wát een flauwekul!") en dat de brievenschrijvers op een stoffig kantoortje me dat dan niet ook gewoon vermelden in hun brieven ("De lokettist heeft gelijk; hij mag u geen kaartje naar Roosendaal Grens afgeven" en waarom dan niet?!)...

Ik ga er geen moeite meer voor doen, dat heb ik twee jaar geleden genoeg gedaan. Voorlopig geen NMBS meer voor mij :wink: Bedankt voor het uitzoeken, overigens! :)
Marijn512

Re: Studeren in Nederland, Goedkoopste oplossing?

Bericht door Marijn512 »

Hey,

Ik ga nu enkele dagen in de week van Puurs naar Rotterdam.
Ik heb een trein abonnement van de NMBS van Puurs-Roosendaal Grens, en 's morgens moet ik dus een kaartje Roosendaal - Rotterdam centraal kopen, dat kost mij 15 euro..

's avonds koop ik in de spitsuren een ticketje Rotterdam - Roosendaal voor 6,10 euro..

Een maandelijks abonnement Rotterdam-Roosendaal kost mij 280 euro, jaarlijks 2500 euro.. waanzinnig veel toch ?!
Terwijl ik voor mijn NMBS abonnement 79 euro betaal / maand..


Blijkbaar heb ik als Belg géén recht op een OV-kaart als studerende student in NL, dat vind ik gewoon dikke bullshit..
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Studeren in Nederland, Goedkoopste oplossing?

Bericht door rvdborgt »

Marijn512 schreef:Ik ga nu enkele dagen in de week van Puurs naar Rotterdam.
Ik heb een trein abonnement van de NMBS van Puurs-Roosendaal Grens, en 's morgens moet ik dus een kaartje Roosendaal - Rotterdam centraal kopen, dat kost mij 15 euro..
Een enkele reis vol tarief van Roosendaal(fr) naar Rotterdam kost in principe 12,20, maar bij de NMBS 13,40 (toeslag wegens geen NMBS-trajectdeel). 15 euro is de prijs vanaf Essen.
Manieren om nog meer te besparen:
1. Voordeelurenkaart kopen, voor 55 euro, voor 40% korting op de terugreis: http://ns.nl/cs/Satellite/reizigers/reg ... abonnement
2. Bij de Voordeelurenkaart een Railpluskaart kopen (15 euro), voor 25% korting op de heenreis (Railplus geldt ook in de spits).
3. Als je geen Voordeelurenkaart koopt: koop een Railpluskaart bij de NMBS voor 20 euro: http://www.b-rail.be/int/N/offers/railplus/index.php
Marijn512 schreef:'s avonds koop ik in de spitsuren een ticketje Rotterdam - Roosendaal voor 6,10 euro..
Dat is de prijs tot de grens met 50% korting. Een kinderkaartje? Of waardoor heb je dan 50% korting?
Marijn512 schreef:Blijkbaar heb ik als Belg géén recht op een OV-kaart als studerende student in NL, dat vind ik gewoon dikke bullshit..
Daar zou eens iemand werk van moeten maken. Vraag eens bij de Lsvb wat zij daarvan vinden.

Groetjes,
Rian
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Studeren in Nederland, Goedkoopste oplossing?

Bericht door K V B »

rvdborgt schreef:[
Marijn512 schreef:Blijkbaar heb ik als Belg géén recht op een OV-kaart als studerende student in NL, dat vind ik gewoon dikke bullshit..
Daar zou eens iemand werk van moeten maken. Vraag eens bij de Lsvb wat zij daarvan vinden.
Ik heb zelf ook in Nederland gestudeerd, en dat je als Belg geen OV kaart krijgt is eigenlijk wel logisch. Je krijgt immers ook geen studiefinanciering, en de OV kaart is officieel een vorm van studiefinanciering in natura.
Als Belg kreeg ik overigens wel mijn kollegeld terugbetaalt. En mijn ouders kregen nog steeds kinderbijslag (die ze naar mij doorstortten). In Nederland is het gewoon anders geregeld.
giuseppe
Berichten: 266
Lid geworden op: 11 dec 2006, 23:10
Locatie: Eijsden

Re: Studeren in Nederland, Goedkoopste oplossing?

Bericht door giuseppe »

K V B schreef:Ik heb zelf ook in Nederland gestudeerd, en dat je als Belg geen OV kaart krijgt is eigenlijk wel logisch. Je krijgt immers ook geen studiefinanciering, en de OV kaart is officieel een vorm van studiefinanciering in natura.
Als Belg kreeg ik overigens wel mijn kollegeld terugbetaalt. En mijn ouders kregen nog steeds kinderbijslag (die ze naar mij doorstortten). In Nederland is het gewoon anders geregeld.
Precies. Ik geloof dat mensen zich niet realiseren dat die studiefinanciering/Ov studentenkaart in de plaats komt van de kinderbijslag eens men 18 is geworden. Het is ook meteen alles waar je nog recht op hebt vanuit de overheid. Ik vind het dan ook helemaal terecht dat buitenlanders daar geen recht op hebben, sterker nog ik vind die 8 uur regeling ook belachelijk en mag voor mij meteen afgeschaft worden, ik krijg als Nederlander toch ook geen kinderbijslag in België!
Marijn512

Re: Studeren in Nederland, Goedkoopste oplossing?

Bericht door Marijn512 »

Ik heb daarstraks enkele losse kaartjes gekocht in Rotterdam in een automaat, daar betaalde ik 5,60 euro / kaartje met korting van 40procent zonder datum in de voordeeluren..

Zowel Roosendaal-Rotterdam als Rotterdam-Roosendaal..
Blijkbaar moet ik deze kaartjes afstempelen voor ik opstap, maar hoe kan ik dit doen als ik op de trein zit van België naar Rotterdam..

Klopt het dat er ook kaartjes te koop zijn die je niet op voorhand moet afstempelen en die 2 maanden geldig zijn als ze niet zijn gecheckt door de conducteur ?
dentheo
Berichten: 8175
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Studeren in Nederland, Goedkoopste oplossing?

Bericht door dentheo »

Marijn512 schreef: Blijkbaar moet ik deze kaartjes afstempelen voor ik opstap, maar hoe kan ik dit doen als ik op de trein zit van België naar Rotterdam..

Klopt, maar ik heb ooit de kaartjesknipper er met zijn tang de datum op laten zetten, kun je al na Antwerpen vragen, ik weet niet of er in Roosendaal van die gele kastjes op het perron staan. Ik laat mijn bagage niet graag achter om over het perron te gaan lopen...
Theo
Groeten vanop de Heide
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Studeren in Nederland, Goedkoopste oplossing?

Bericht door rvdborgt »

Marijn512 schreef:Ik heb daarstraks enkele losse kaartjes gekocht in Rotterdam in een automaat, daar betaalde ik 5,60 euro / kaartje met korting van 40procent zonder datum in de voordeeluren..
Heb je dan wel een voordeelurenkaart? Anders zijn je kaartjes niet geldig. Bovendien gelden ze maar tot/vanaf Roosendaal (station) en je abonnement geldt tot/vanaf Roosendaal(fr) (de grens). Je hebt daarnaast nog een kaartje nodig voor de 8 ontbrekende kilometers tussen de grens en station Roosendaal.
Marijn512 schreef:Blijkbaar moet ik deze kaartjes afstempelen voor ik opstap, maar hoe kan ik dit doen als ik op de trein zit van België naar Rotterdam..
Als je uit het buitenland komt, doet de conducteur dat voor je.
Marijn512 schreef:Klopt het dat er ook kaartjes te koop zijn die je niet op voorhand moet afstempelen en die 2 maanden geldig zijn als ze niet zijn gecheckt door de conducteur ?
Dat zijn de gewone internationale tickets. Voor het traject Roosendaal(fr) - Rotterdam alleen te koop aan het loket.

Groetjes,
Rian
Marijn512

Re: Studeren in Nederland, Goedkoopste oplossing?

Bericht door Marijn512 »

Die kaartjes zijn dan toch gewoon geldig vanaf 9u 's morgens in de daluren? voordelenkaart is dan een OV-kaart als ik het goed begrijp? dat heb ik niet.. maar daar zullen ze toch geen probleem van maken aangezien ik student ben..?
Ik heb vorige week ook een ticketje gekocht aan de balie tijdens de daluren en toen heeft zei me ook aan voordeelkaartje aangeboden zonder ik iets moest tonen..
Wat is het nu dan het nut van die voordelenkaart, als je een OV hebt reis je toch volledig gratis..
Plaats reactie