Laatste trein gemist....

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
reiziger123
Berichten: 70
Lid geworden op: 22 mei 2009, 21:01

Laatste trein gemist....

Bericht door reiziger123 »

Ik heb een nieuwsgierige vraag.
Stel, je mist door vertraging of door de schuld van de vervoerder de laatste trein.
Nu dacht ik ooit ergens gelezen te hebben dat je dan recht hebt op taxivervoer of een hotelovernachting.
Hoe werkt deze regeling precies? Welk soort hotels wordt meestal geregeld? Is dit afhankelijk van de klasse/ticketprijs?
Stel, ik koop een ticket in Nederland maar mis in Keulen de laatste ICE. Bij wie moet ik me dan melden? Wie betaald/verzorgd de overnachting (Nederland of Duitsland)??
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Laatste trein gemist....

Bericht door rvdborgt »

reiziger123 schreef:Stel, je mist door vertraging of door de schuld van de vervoerder de laatste trein.
Nu dacht ik ooit ergens gelezen te hebben dat je dan recht hebt op taxivervoer of een hotelovernachting.
Hoe werkt deze regeling precies? Welk soort hotels wordt meestal geregeld? Is dit afhankelijk van de klasse/ticketprijs?
Stel, ik koop een ticket in Nederland maar mis in Keulen de laatste ICE. Bij wie moet ik me dan melden? Wie betaald/verzorgd de overnachting (Nederland of Duitsland)??
"De vervoerder" moet je verder helpen. Hoe, dat moeten ze zelf uitmaken. In Keulen is er altijd wel personeel en is er ook een "Service Point" in de stationshal waar je je met vragen en problemen kunt melden. Met hotels heb ik geen ervaring. Met taxi wel. Vaak hebben de spoorgwegen een contract met een plaatselijke exploitant. In België regelt dan de onderstationschef indien nodig een taxi. In Duitsland in principe ook het Service Point. Als je niet weet waar je je moet melden, dan is het het beste om in de vertraagde trein aan het personeel te vragen wat je moet doen als je strandt.
Mocht je niemand vinden die je helpt, dan kun je ook je overnachting of taxi voorschieten en via de klantenservice terugbetaald krijgen. Je moet dan natuurlijk geen overdreven duur hotel nemen (als je de keus hebt) en ok geen overdreven lange taxirit.

Groetjes,
Rian
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Laatste trein gemist....

Bericht door treinbruno »

ik heb al eens mijn laatste trein gemist door vertraging van de trein uit charleroi (kwam toen van de CFV3V)
de mensen aan de nachtloketten van FBMZ waren zeer onvriendelijk, dus ik ben het dan maar bij de eurostarterminal gaan vragen, en daar hebben ze me dan wel geholpen, ze hebben me op een trein naar FGSP gezet, en vanaf daar was dan een taxi naar huis geregeld, normaal zetten ze je alleen aan stations af, maar omdat het naar het station vanaf de E17 afrit verder is dan naar mijn huis hadden ze me thuis afgezet, er stond ongeveer 60€ op de meter toen :D
Afbeelding
Plaats reactie