Is dit reglementair?

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Is dit reglementair?

Bericht door Dieselfreak »

Op de site van de nmbs kon ik hier niets over vinden. Stel, ik kom met de Beneluxtrein vanuit Nederland België binnen, om naar Kortrijk te sporen. In Antwerpen-Centraal moet ik overstappen op de trein Antwerpen-Kortrijk. De Benelux heeft echter wat vertraging en ik mis mijn aansluiting in Antwerpen. De volgende trein Antwerpen-Kortrijk komt pas over een uur.
Ik vind zolang wachten in hetzelfde station maar niets, en daarom neem ik om :47 de trein Antwerpen-Oostende, die tot Gent-Sint-Pieters exact hetzelfde traject volgt. In GSP stap ik uit en wacht op de trein naar Kortrijk.

Is dit reglementair? Voor zover ik informatie op de site van de nmbs kan vinden, bestaat er geen regel die dit verbiedt:
nmbs schreef:In principe dien je steeds de kortste afstand tussen het station van vertrek en van aankomst te nemen.

Je mag echter een andere reisweg volgen, voor zover je hiermee vlugger op je bestemming aankomt. Je mag echter nooit je vertrekstation verlaten om er later terug langs te reizen, noch het bestemmingsstation voorbijrijden, tenzij je voor deze extra trajecten betaalt.

* Reisonderbreking

Er is sprake van reisonderbreking wanneer de reiziger de eerste aansluitende trein, die hem het vlugst ter bestemming kan brengen, vrijwillig laat voorbijrijden.
Volgens mij is deze manier van sporen niet strijdig met deze punten. De totale lengte is immers, zowel in afstand als in tijd, exact hetzelfde als wanneer ik in AC zou wachten op de trein naar Kortrijk, en reisonderbreking kan je het ook niet noemen, want ik laat geen enkele aansluitende trein die me het vlugst ter bestemming kan brengen vrijwillig voorbijrijden.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Is dit reglementair?

Bericht door treinbruno »

mag...
als de benelux te laat in antwerpen zou zijn, en de trein naar kortrijk is al weg is het zelfs reglementair om via brussel/mechelen om te reizen (als dat sneller is) ipv te wachten op de volgende!
met een ticket mag je:
- kortste reisweg
- snelste reisweg
- minste overstappen
en een reisonderbreking = express niet de eerste aansluitende trein nemen
Afbeelding
Trammist

Re: Is dit reglementair?

Bericht door Trammist »

Heb ik in NL ook al eens gedaan. Rotterdam-Roosendaal met de IC A'dam-Vlissingen, en daar dan even in de stationsbuurt (dooie boel) gaan lopen, en dan de Benelux genomen, waar ik eigenlijk van in RTD had moeten opzitten.
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Is dit reglementair?

Bericht door treinbruno »

in nederland mag reisonderbreking dan weer wel
met een TCV mag reisonderbreking ook, binnenlands traject moet wel binnen 1 dag afgelegd zijn
Afbeelding
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Is dit reglementair?

Bericht door kika »

treinbruno schreef:in nederland mag reisonderbreking dan weer wel
met een TCV mag reisonderbreking ook, binnenlands traject moet wel binnen 1 dag afgelegd zijn
En het buitenlandse? Mag je met een tcv vandaag van Wildert naar Essen en morgen met diezelfde van Roosendaal naar Oudenbosch? Of morgen van Essen naar Oudenbosch? Of slaat het 'binnenland' op je moet hier vandaag de grens over en wat je daar doet moet je maar zelf uitzoeken?
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Is dit reglementair?

Bericht door treinbruno »

in nederland allesinds wel ja :( anders was frauderen heel makkelijk :lol:
Afbeelding
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Is dit reglementair?

Bericht door rvdborgt »

kika schreef:
treinbruno schreef:in nederland mag reisonderbreking dan weer wel
met een TCV mag reisonderbreking ook, binnenlands traject moet wel binnen 1 dag afgelegd zijn
En het buitenlandse? Mag je met een tcv vandaag van Wildert naar Essen en morgen met diezelfde van Roosendaal naar Oudenbosch? Of morgen van Essen naar Oudenbosch? Of slaat het 'binnenland' op je moet hier vandaag de grens over en wat je daar doet moet je maar zelf uitzoeken?
Bij een bij NS gekocht TCV-ticket moet het Nederlandse traject (dus tot aan de grens) op 1 dag worden afgelegd, met enkele uitzonderingen. Zie http://www.nshispeed.nl/images/stories/ ... 122008.pdf artikel 7, lid 7 en 8.
Bij de NMBS gekocht TCV-tickets gelden in principe 2 maanden, behalve voor reizen naar Nederland en Luxemburg. Voor reizen naar Nederland moet een enkele reis altijd helemaal op 1 dag worden afgelegd (dus ook het deel in Nederland!). Zie: http://alg-voorw.b-rail.be/insite_nl/fi ... 90bbb&ta=s
Voor uxemburg zijn er alleen vanaf enkele stations bij de grens beperkingen.

Groetjes,
Rian
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Is dit reglementair?

Bericht door treinbruno »

Bij de NMBS gekocht TCV-tickets gelden in principe 2 maanden, behalve voor reizen naar Nederland en Luxemburg. Voor reizen naar Nederland moet een enkele reis altijd helemaal op 1 dag worden afgelegd (dus ook het deel in Nederland!). Zie: http://alg-voorw.b-rail.be/insite_nl/fi ... 90bbb&ta=s
en voor binnenlandse reizen?
het is technisch toch mogelijk een TCV ticket voor een binnenlandse reis te kopen :)
Afbeelding
Trammist

Re: Is dit reglementair?

Bericht door Trammist »

Ok, ik heb een vraag en geen goesting om een nieuw topic te openen, dus zet ik het hier even.

Ik wil volgende week naar Basel (CH) reizen, maar ik zou op de weg erheen Straatsburg(F) willen bezoeken.
Mag dit met een doorgaand biljet Antwerpen-Basel(CH) of moet ik dit opsplitsen?
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Is dit reglementair?

Bericht door rvdborgt »

Trammist schreef:Ik wil volgende week naar Basel (CH) reizen, maar ik zou op de weg erheen Straatsburg(F) willen bezoeken.
Mag dit met een doorgaand biljet Antwerpen-Basel(CH) of moet ik dit opsplitsen?
Dat mag met 1 doorgaand ticket. Dat is 1 maand geldig en je mag je reis onderweg overal en zonder formaliteit onderbreken.

Groetjes,
Rian
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Is dit reglementair?

Bericht door kika »

treinbruno schreef:
Bij de NMBS gekocht TCV-tickets gelden in principe 2 maanden, behalve voor reizen naar Nederland en Luxemburg. Voor reizen naar Nederland moet een enkele reis altijd helemaal op 1 dag worden afgelegd (dus ook het deel in Nederland!). Zie: http://alg-voorw.b-rail.be/insite_nl/fi ... 90bbb&ta=s
en voor binnenlandse reizen?
het is technisch toch mogelijk een TCV ticket voor een binnenlandse reis te kopen :)
Een TCV-ticket voor enkel een traject op het NMBS-net afgegeven door DB is 30 dagen geldig.
fets
Berichten: 183
Lid geworden op: 06 sep 2009, 10:19
Locatie: 1210

Re: Is dit reglementair?

Bericht door fets »

kika schreef: Een TCV-ticket voor enkel een traject op het NMBS-net afgegeven door DB is 30 dagen geldig.
Maar dat is natuurlijk veel duurder dan het ticket hier te kopen...

bv verleden jaar had ik een Fransman op bezoek en die had bij de SNCF 6,60 EUR betaald voor Brussel-Mechelen (toen 4 EUR als ik het me goed herinner).
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Is dit reglementair?

Bericht door kika »

fets schreef:
kika schreef: Een TCV-ticket voor enkel een traject op het NMBS-net afgegeven door DB is 30 dagen geldig.
Maar dat is natuurlijk veel duurder dan het ticket hier te kopen...

bv verleden jaar had ik een Fransman op bezoek en die had bij de SNCF 6,60 EUR betaald voor Brussel-Mechelen (toen 4 EUR als ik het me goed herinner).
NMBS geeft geen railpluskorting op binnenlandse TCV-tickets, DB doet dat wel op trajecten van de NMBS. Luik-Brussel is dan 13,50 i.p.v. 13,70 bij NMBS. (En je kan nog bahn bonus punten verzamelen).
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Is dit reglementair?

Bericht door rvdborgt »

kika schreef:NMBS geeft geen railpluskorting op binnenlandse TCV-tickets, DB doet dat wel op trajecten van de NMBS. Luik-Brussel is dan 13,50 i.p.v. 13,70 bij NMBS. (En je kan nog bahn bonus punten verzamelen).
Je hebt alleen recht op railpluskorting als je een internationale reis maakt. Dat geldt zowel bij DB als NMBS. Een binnenlands TCV-ticket met Railplus is ook bij beide technisch mogelijk, maar mag dus alleen als de totale reis internationaal is - dus met een aansluitend internationaal ticket bv. Dat niet alle lokettisten zich daaraan houden, dat is weer een ander verhaal.
Over die bonuspunten ben ik nog niet zo zeker: ik kreeg onlangs niet eens bonuspunten voor een ticket vanaf de Duitse grens naar Leuven.

Groetjes,
Rian
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Is dit reglementair?

Bericht door kika »

rvdborgt schreef:Je hebt alleen recht op railpluskorting als je een internationale reis maakt. Dat geldt zowel bij DB als NMBS. Een binnenlands TCV-ticket met Railplus is ook bij beide technisch mogelijk, maar mag dus alleen als de totale reis internationaal is - dus met een aansluitend internationaal ticket bv. Dat niet alle lokettisten zich daaraan houden, dat is weer een ander verhaal.
Bedankt voor de info, dat wist ik niet.
Over die bonuspunten ben ik nog niet zo zeker: ik kreeg onlangs niet eens bonuspunten voor een ticket vanaf de Duitse grens naar Leuven.
30 dagen al voorbij? Ik geef toe dat ik er zelf ook lang niet altijd aan uit kan.
Plaats reactie