Wanneer rijdt IR 3526 ?

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
samwitse

Wanneer rijdt IR 3526 ?

Bericht door samwitse »

Als ik via de website van de NMBS de Gele Affiches vraag voor Aalst , vanaf 05:57, enkel treinen, dan krijg ik als eerste trein de IR3526 naar Gent-Sint-Pieters, met als rijdagen:
dagelijks, niet 24., 25., 31. Jan, 1., 21., 22. Feb, 7., 8., 14., 15. Maa, 9., 10. Mei

Als ik deze trein online opzoek via de brochures (lijn 50), dan staat deze zonder beperkingen op de pagina's voor de weekdagen (A) en ook zonder beperkingen op deze van de zater-, zon-, en feestdagen (C).
Ik zou dus denken: ALTIJD, inclusief feestdagen.

Wanneer rijdt deze trein dan nu?!
Welke bron is betrouwbaar om de rijdagen/reistijden te kennen?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22521
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Wanneer rijdt IR 3526 ?

Bericht door Steven »

Ondanks de treinnummer alle dagen voorkomt moet je de weekenddiensten als iets afzonderlijk bezien. Vandaar die opmerkingen die jij weergeeft. Komt misschien verwarrend over voor jou. Neem de uurregeling er op na en je zal op een bepaald punt misschien 1 min verschil merken.
samwitse

Re: Wanneer rijdt IR 3526 ?

Bericht door samwitse »

De uurregeling in de brochures zijn in de week krak hetzelfde als deze in het weekend voor L3526.
Hoe komt men in de Gele Affiches op de nmbs-site erbij dat deze trein NIET rijdt op dagen als 24., 25., 31. Jan ??? Dit lijken mij ook geen 'verklaarbare' dagen, zoals schoolvakanties, zomerperiode, etc.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22521
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Wanneer rijdt IR 3526 ?

Bericht door Steven »

Ik zou me niet te druk maken om data die al voorbij zijn, de info die je krijgt is maar geldig tot 12/12/09. De data kunnen te maken hebben met werken, feestdagen, andere redenen waarom hij dan niet heeft gereden, een beetje lastig om te gaan terugzoeken wat de rede juist was
samwitse

Re: Wanneer rijdt IR 3526 ?

Bericht door samwitse »

Ik heb ontdekt dat hij rekening houdt met de afgeschafte treinen in het verleden. Daarom dat de rijdagen van de treinen zo verschillend zijn, terwijl ze volgens de dienstregeling wél hetzelfde zijn.

Toch zijn er (P-)treinen waarbij de afgeschafte treinen NIET in rekening genomen worden. Enig idee waarom?
groentje
Berichten: 7284
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Wanneer rijdt IR 3526 ?

Bericht door groentje »

Als je bedoelt dat bepaalde dagen een aangepaste dienstregeling hebben gekregen (de seizoensdienstregeling in het jargon), en dat bepaalde treinen dan niet rijden (bepaalde piekuurtreinen in de vakantie, bijvoorbeeld), dan is dat vrij normaal dat ze niet in de statistieken komen. Ze zijn immers niet voorzien, dus kunnen ze ook niet worden afgeschaft.
Dat er bepaalde dagen een aangepaste dienstregeling krijgen, terwijl er geen enkele reden is om dat te doen (de dagen tussen kerst en nieuw, bijvoorbeeld), daar heb je gelijk in. In feite is dit een verkapte besparing van de NMBS op kap van de reizigers.
peejee2
Berichten: 120
Lid geworden op: 04 sep 2009, 09:47

Re: Wanneer rijdt IR 3526 ?

Bericht door peejee2 »

groentje schreef: terwijl er geen enkele reden is om dat te doen (de dagen tussen kerst en nieuw, bijvoorbeeld), daar heb je gelijk in. In feite is dit een verkapte besparing van de NMBS op kap van de reizigers.
Uh : de dagen tussen kerst en nieuwjaar zijn ook vakantiedagen. De scholen zijn dicht en op ministeries en openbare diensten zijn veel mensen in verlof. Ik denk dat als je dan een reizigerstelling doet je tot de constatatie komt dat er inderdaad veel minder reizigers zijn en dat het afschaffen van een aantal P-treinen toch gerechtvaardigd is.
Zo kunnen er ook al eens meer TB's wat extra verlof nemen denk ik zo :wink:
groentje
Berichten: 7284
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Wanneer rijdt IR 3526 ?

Bericht door groentje »

Voor veel mensen is het echter geen vakantiedag. Dat er een paar P-treinen dan worden afgeschaft, tot daar aan toe, maar dat er sommige dagen gewoon op zondagsdienst wordt gereden is gewoon een ongehoord. Zondagsdienst wil immers zeggen dat sommige lijnen, en heel wat stations niet of slecht bedient worden, lijn 52 is bijvoorbeeld helemaal gesloten, op lijn 89 houdt de trein slechts in een handvol stations halt, de andere slaat hij over, en er zijn er zo nog.
Plaats reactie