reisweg tussen Brusselse stations

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
doggys2
Berichten: 455
Lid geworden op: 19 sep 2006, 21:41
Locatie: Berchem - Antwerpen
Contacteer:

reisweg tussen Brusselse stations

Bericht door doggys2 »

Tijdens de "hop en shopdag" op 12 december is het mijn bedoeling om van zoveel mogelijk stations van de NMBS-Holding de zuilen te fotograferen.
Dus ook de stations in de zone Brussel.
Maar vermits ik totaal onbekend ben in de hoofdstad ( behalve Brussel Noord en Brussel Zuid heb ik daar nog geen enkel station ooit betreden) is mijn vraag hoe ik het best de hiernavolgende stations kan bereiken als ik van Aalst kom.
De stations zijn : Brussel Zuid - Brussel Centraal - Brussel Congres - Brussel Schuman - Brussel Luxemburg - Brussel Nationale Luchthaven - Etterbeek - Schaarbeek.
Het gaat mij dus om de beste reisweg en niet om de vertrekuren en indien te moeilijk of tijdrovend mag er een station geschrapt worden.

Dank bij voorbaat.
Zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden.

www.photofinish.be
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5322
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: reisweg tussen Brusselse stations

Bericht door Steve »

Hangt er natuurlijk van af of je enkel de trein wil nemen of ook het MIVB-netwerk (mag ook met het speciale biljet). Sowieso is niet alles te doen met enkel de trein: in Congres stoppen er geen treinen op zaterdag, en in Etterbeek is het aanbod ook niet zo schitterend. Je zou als volgt kunnen doen:

- Brussel-Zuid en Brussel-Centraal doen met een van de vele treinen in de NZV. Idem voor de luchthaven, er zijn vier treinen per uur vanaf de grote stations.

- Vervolgens een trein nemen tot Schaarbeek (kijk de vertrekuren na)

- Aan station Schaarbeek MIVB-tramlijn 92 nemen richting Fort-Jaco tot de halte Congres, aan het gelijknamige station

- Vervolgens te voet naar het metrostation Park (is niet ver) en metrolijnen 1 of 5 nemen tot Schuman

- Schuman - Luxemburg met de trein doen of met MIVB-buslijn 21 richting Hertog

- Luxemburg - Etterbeek met de trein of met MIVB-buslijn 95 richting Wiener

- en klaar...
Nils
Berichten: 296
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Locatie: FN

Re: reisweg tussen Brusselse stations

Bericht door Nils »

Ook niet vergeten je toeslag te betalen voor de luchtaven. :wink:
doggys2
Berichten: 455
Lid geworden op: 19 sep 2006, 21:41
Locatie: Berchem - Antwerpen
Contacteer:

Re: reisweg tussen Brusselse stations

Bericht door doggys2 »

@ MIVBreiziger : Bedankt voor de info, met deze gegevens kan ik morgen mijn planning afmaken en er vertrekuren bijplaatsen.
@ Nils : idem maar wat bedoel je met die toeslag en hoeveel bedraagt die dan?. Ik dacht dat het "hop en shopbiljet" voor alle openbaar vervoer geldig was.
Zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden.

www.photofinish.be
Nils
Berichten: 296
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Locatie: FN

Re: reisweg tussen Brusselse stations

Bericht door Nils »

doggys2 schreef:@ MIVBreiziger : Bedankt voor de info, met deze gegevens kan ik morgen mijn planning afmaken en er vertrekuren bijplaatsen.
@ Nils : idem maar wat bedoel je met die toeslag en hoeveel bedraagt die dan?. Ik dacht dat het "hop en shopbiljet" voor alle openbaar vervoer geldig was.
De toeslag voor Brussel Nationale luchthaven (ofwel Diablo-Toeslag) bedraagt 2,05 Euro per ENKEL traject.

In de algemene voorwaarden voor het Hop & Shop biljet vinden we het volgende terug:
"Voorwaarden:
•Reizigers met Brussel-Nationaal-Luchthaven als vertrek- of bestemmingsstation dienen de Diabolo-toeslag te betalen."


In principe dien je deze toeslag dus twee maal te betalen, dit kan aan de loketten, bij de treinbegeleider of aan de automaten.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5322
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: reisweg tussen Brusselse stations

Bericht door Steve »

Andere mogelijkheid: de bus nemen tot de luchthaven, dan betaal je geen toeslag. Vanaf Brussel-Noord is er bus 272 (De Lijn), vanaf/naar stations Schuman en Luxemburg MIVB-buslijn 21.
Fles

Re: reisweg tussen Brusselse stations

Bericht door Fles »

doggys2 schreef:Tijdens de "hop en shopdag" op 12 december is het mijn bedoeling om van zoveel mogelijk stations van de NMBS-Holding de zuilen te fotograferen.
Staan er die wel in Schuman?

Ik zou eerst uitzoeken waar die dingen precies staan als je er zo veel mogelijk wilt doen, en dan een route plannen die langs zo veel mogelijk van die plaatsen komt. Ik zou dus niet te veel tijd verbeuzelen met Brussel, anders dan voor Noord, Centraal en Zuid/Midi.

Ik neem tenminste aan dat het om dit soort zuilen gaat? :?:
Afbeelding
haamu

Re: reisweg tussen Brusselse stations

Bericht door haamu »

Staan die zuilen van Schuman daar niet aan het Berlaymontgebouw? *krabt aan hoofd*
doggys2
Berichten: 455
Lid geworden op: 19 sep 2006, 21:41
Locatie: Berchem - Antwerpen
Contacteer:

Re: reisweg tussen Brusselse stations

Bericht door doggys2 »

Fles schreef:
doggys2 schreef:Tijdens de "hop en shopdag" op 12 december is het mijn bedoeling om van zoveel mogelijk stations van de NMBS-Holding de zuilen te fotograferen.
Staan er die wel in Schuman?

Ik zou eerst uitzoeken waar die dingen precies staan als je er zo veel mogelijk wilt doen, en dan een route plannen die langs zo veel mogelijk van die plaatsen komt. Ik zou dus niet te veel tijd verbeuzelen met Brussel, anders dan voor Noord, Centraal en Zuid/Midi.

Ik neem tenminste aan dat het om dit soort zuilen gaat? :?:
Dat is juist mijn probleem ik ben zeker dat er aan 32 stations van de 37 die onder NMBS-Holding vallen zulke zuilen staan en het is mijn bedoeling om die ooit allemaal op mijn site te plaatsen.
Ik heb geen idee welke stations geen zuilen hebben en misschien staan deze aan alle 37 stations.
Ik ga niet mijn tijd verbeuzelen maar wil toch zoveel mogelijk Brusselse stations hebben voorlopig heb ik enkel Brussel-Noord en dit speciale biljet is natuurlijk ideaal om van station naar station te hossen.
Zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden.

www.photofinish.be
Fles

Re: reisweg tussen Brusselse stations

Bericht door Fles »

Ik kan maar nergens vinden welke stations die 32 precies zijn. Ik kan wel in mijn collectie naambordjes duiken. Daaruit blijkt het volgende.

Zuilen staan op de volgende 22 stations (en heb ik op de foto):

Aalst
Antwerpen Berchem
Antwerpen Centraal
Brugge
Brussel Centraal
Brussel Noord
Brussel Zuid
Charleroi Sud
Denderleeuw
Etterbeek
Gembloux
Gent Dampoort
Gent St Pieters
Kortrijk
Leuven
Liège Guillemins
Mechelen
Mons
Namur
Oostende
Ottignies
Tournai

Zuilen staan ook op de volgende 4 stations waarvan ik geen foto heb:

Brussel Luxemburg
Hasselt
Libramont
Zottegem

Naar de overige 6 namen wordt gezocht :)
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5322
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: reisweg tussen Brusselse stations

Bericht door Steve »

Schaarbeek mag je zeker ook toevoegen, ik passeer er genoeg. Van Schuman ben ik 95% zeker.
Fles

Re: reisweg tussen Brusselse stations

Bericht door Fles »

:shock: Schaarbeek?? Daar ben ik een paar weken geleden nog uitvoerig rondomheengelopen! Niks gezien :(
doggys2
Berichten: 455
Lid geworden op: 19 sep 2006, 21:41
Locatie: Berchem - Antwerpen
Contacteer:

Re: reisweg tussen Brusselse stations

Bericht door doggys2 »

Fles schreef::shock: Schaarbeek?? Daar ben ik een paar weken geleden nog uitvoerig rondomheengelopen! Niks gezien :(
Tja, dat was een foutje van mij want ik bedoelde Etterbeek en daar ben ik gisteren ook niet geraakt want het werd te donker, maar ik heb toch een tiental plaatsen kunnen doen.
Aan Brussel Schuman was niets te zien en dat is zowel binnen en buiten een bouwwerf en Brussel Congres was nog erger want dat is zelfs alleen maar op werkdagen open van 06.00 tot 19.00.
Dit zijn volgens mij twee stations die van de lijst van 37 stations geschrapt mogen worden.
Zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden.

www.photofinish.be
Fles

Re: reisweg tussen Brusselse stations

Bericht door Fles »

doggys2 schreef:
Fles schreef::shock: Schaarbeek?? Daar ben ik een paar weken geleden nog uitvoerig rondomheengelopen! Niks gezien :(
Tja, dat was een foutje van mij want ik bedoelde Etterbeek
MIVB-reiziger was nochtans behoorlijk stellig :!:
doggys2
Berichten: 455
Lid geworden op: 19 sep 2006, 21:41
Locatie: Berchem - Antwerpen
Contacteer:

Re: reisweg tussen Brusselse stations

Bericht door doggys2 »

Fles schreef:
doggys2 schreef:
Fles schreef::shock: Schaarbeek?? Daar ben ik een paar weken geleden nog uitvoerig rondomheengelopen! Niks gezien :(
Tja, dat was een foutje van mij want ik bedoelde Etterbeek
MIVB-reiziger was nochtans behoorlijk stellig :!:
Ik heb er wel niet gaan kijken dus de twijfel blijft
Zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden.

www.photofinish.be
Plaats reactie