Website NMBS faalt harder en harder

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Website NMBS faalt harder en harder

Bericht door kika »

Had zin om hetzelfde topic te openen met SBB in de titel, maar dat voegt wat weinig toe: de kalender geeft enkel witte tekst in mijne stabiele browser, de planner geeft nooit de CNL40478 als ik op zoek ben naar een trein met zo weinig mogelijk overstappen op donderdag 4 februari 's avonds (de NMBS trouwens ook niet)...
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Website NMBS faalt harder en harder

Bericht door K V B »

kika schreef:Had zin om hetzelfde topic te openen met SBB in de titel, maar dat voegt wat weinig toe: de kalender geeft enkel witte tekst in mijne stabiele browser, de planner geeft nooit de CNL40478 als ik op zoek ben naar een trein met zo weinig mogelijk overstappen op donderdag 4 februari 's avonds (de NMBS trouwens ook niet)...
Dat heeft niks met de SBB of de DB of NMBS te maken. Het probleem is dat CNL40478 op zijn route door een nacht IC ingehaalt wordt, waardoor voor een route van Zwitserland naar België via Köln 's nachts de CNL er zelden uitkomt. De route met de CNL is namelijk voor geen enkel vertrek die met de minste overstappen, en is ook niet de snelste... Als je de CNL wil dan zul je bijvoorbeeld de treinplanner moeten instellen dat ie tussen Basel en Köln enkel treinen met ligplaatsen in overweging neemt.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Website NMBS faalt harder en harder

Bericht door kika »

K V B schreef:
kika schreef:Had zin om hetzelfde topic te openen met SBB in de titel, maar dat voegt wat weinig toe: de kalender geeft enkel witte tekst in mijne stabiele browser, de planner geeft nooit de CNL40478 als ik op zoek ben naar een trein met zo weinig mogelijk overstappen op donderdag 4 februari 's avonds (de NMBS trouwens ook niet)...
Dat heeft niks met de SBB of de DB of NMBS te maken. Het probleem is dat CNL40478 op zijn route door een nacht IC ingehaald wordt, waardoor voor een route van Zwitserland naar België via Köln 's nachts de CNL er zelden uitkomt. De route met de CNL is namelijk voor geen enkel vertrek die met de minste overstappen, en is ook niet de snelste... Als je de CNL wil dan zul je bijvoorbeeld de treinplanner moeten instellen dat ie tussen Basel en Köln enkel treinen met ligplaatsen in overweging neemt.
Hoezo heeft dat niet te maken met hoe een specifieke planner in elkaar zit? (Als ik ligplaatsen aangeef, geeft hij geen resultaat,) Als ik na 19.30 's avonds wil vertrekken en/of 's morgens vroeg wil aankomen met zo min mogelijk overstappen is die CNL een waardig alternatief (slechts 1 overstap). Dat er dan ook overdag een directe trein is doet er niet toe aangezien dat niet overeenkomt met de tijden waarin ik wil reizen, dat er alternatieven worden aangeboden waarin ik meer moet overstappen maar een kortere reistijd heb lijkt me vanzelfsprekend. Zo'n planner moet gewoon verschillende mogelijkheden bieden tussen comfort, tijd en prijs. En als het even kan ook nog overzichtelijk.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Website NMBS faalt harder en harder

Bericht door rvdborgt »

kika schreef:Hoezo heeft dat niet te maken met hoe een specifieke planner in elkaar zit? (Als ik ligplaatsen aangeef, geeft hij geen resultaat,)
Op wat voor dag zoek je? Die nachttrein rijdt 's winters niet dagelijks meer.

Groetjes,
Rian
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Website NMBS faalt harder en harder

Bericht door K V B »

kika schreef: Hoezo heeft dat niet te maken met hoe een specifieke planner in elkaar zit? (Als ik ligplaatsen aangeef, geeft hij geen resultaat,) Als ik na 19.30 's avonds wil vertrekken en/of 's morgens vroeg wil aankomen met zo min mogelijk overstappen is die CNL een waardig alternatief (slechts 1 overstap). Dat er dan ook overdag een directe trein is doet er niet toe aangezien dat niet overeenkomt met de tijden waarin ik wil reizen, dat er alternatieven worden aangeboden waarin ik meer moet overstappen maar een kortere reistijd heb lijkt me vanzelfsprekend. Zo'n planner moet gewoon verschillende mogelijkheden bieden tussen comfort, tijd en prijs. En als het even kan ook nog overzichtelijk.
Laat ik mischien een specifiek voorbeeld geven, dan zal je het mischien snappen.

Als je na 19:30 van Basel naar Brussel wil dan geven alle planners je deze verbinding:

Code: Selecteer alles

+-------------------------+--------+--------+----------+----------------+
 | Bahnhof                 |   An   |   Ab   | Zug Nr.  | Bemerkungen    |
 +-------------------------+--------+--------+----------+----------------+
 | Basel SBB               |        |  23:26 | ICE 608  |Z  WR           |
 | Köln Hbf                |  06:05 |  06:44 | THA 9412 |GP RR WS        |
 | Bruxelles-Midi          |  08:32 |        |          |                |
 +-------------------------+--------+--------+----------+----------------+
Dat is op dat moment gewoon de snelste verbinding met de minste overstappen.
Dat de planner je niet de verbinding met CNL geeft is omdat die eerder in Basel vertrekt, waardoor de reisduur anderhalf uur langer is, terwijl het nog steeds met een overstap is. De planner geeft standaard berbindingen met een langere reistijd enkel aan als het om een verbinding met minder overstappen gaat, en dat is hier niet het geval.
De sneller ICE 608 "verbergt" op die manier de CNL40478.
Als je echter de planner instrueert om tussen Basel en Köln enkel verbindingen met slaap of ligrijtuigen te tonen dan komt de CNL er mooit uit.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Website NMBS faalt harder en harder

Bericht door kika »

K V B schreef:
Laat ik mischien een specifiek voorbeeld geven, dan zal je het mischien snappen.

Als je na 19:30 van Basel naar Brussel wil dan geven alle planners je deze verbinding:

Code: Selecteer alles

+-------------------------+--------+--------+----------+----------------+
 | Bahnhof                 |   An   |   Ab   | Zug Nr.  | Bemerkungen    |
 +-------------------------+--------+--------+----------+----------------+
 | Basel SBB               |        |  23:26 | ICE 608  |Z  WR           |
 | Köln Hbf                |  06:05 |  06:44 | THA 9412 |GP RR WS        |
 | Bruxelles-Midi          |  08:32 |        |          |                |
 +-------------------------+--------+--------+----------+----------------+
Dat is op dat moment gewoon de snelste verbinding met de minste overstappen.
Dat de planner je niet de verbinding met CNL geeft is omdat die eerder in Basel vertrekt, waardoor de reisduur anderhalf uur langer is, terwijl het nog steeds met een overstap is. De planner geeft standaard berbindingen met een langere reistijd enkel aan als het om een verbinding met minder overstappen gaat, en dat is hier niet het geval.
De sneller ICE 608 "verbergt" op die manier de CNL40478.
Als je echter de planner instrueert om tussen Basel en Köln enkel verbindingen met slaap of ligrijtuigen te tonen dan komt de CNL er mooit uit.
Ik moet toegeven dat ik niet volledig was in mijn specifieke voorbeeld, maar het gaat om Zürich HB Etterbeek, met vertrek na 19u30 op donderdag 4 februari en aankomst liefst ergens in de vroege ochtend in Etterbeek. De goedkoopste mogelijkheden met die tijden gaan via Köln en niet via Frankrijk.
De CNL40478 wordt inderdaad tussen Zürich en Basel voorbijgestoken door een IC, en ik zou 20 minuutjes later kunnen vertrekken maar met een extra overstap. Dus als je het enkel over het deeltraject bekijkt Zürich - Köln, zou ik bijvoorbeeld de IC 2868 (is dat niet dezelfde als de ice608?) in Basel kunnen nemen (dat is een extra overstap), een RE of IC van Zürich naar Basel om daar over te stappen op de CNL40478 of de IC2868. Met die laatste is de reistijd aanzienlijk korter.

Dus als je het aantal overstappen bekijkt lijkt de CNL te winnen, qua reistijd heb je natuurlijk gelijk. Komt daar nog bij dat er nog plaatsen beschikbaar zijn p deze CNL voor 39,20 euro tot in Keulen, terwijl alle andere mogelijkheden duurder zijn.

Verder kan je (of ik heb die mogelijkheid toch niet gevonden) niet aangeven om slaap- of ligrijtuigen te prefereren, enkel voor 'direktverbindungen,' waardoor je zelf al zou moeten weten op welk deeltraject er zo'n nachttrein rijdt en dus je reis in deeltrajecten gaan plannen. Ik geloof dat dat voor de meeste mensen teveel is gevraagd.

Ik ben dus nog steeds overtuigd dat ook de SBB website 'harder en harder faalt.'
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Website NMBS faalt harder en harder

Bericht door K V B »

kika schreef: Verder kan je (of ik heb die mogelijkheid toch niet gevonden) niet aangeven om slaap- of ligrijtuigen te prefereren, enkel voor 'direktverbindungen,' waardoor je zelf al zou moeten weten op welk deeltraject er zo'n nachttrein rijdt en dus je reis in deeltrajecten gaan plannen. Ik geloof dat dat voor de meeste mensen teveel is gevraagd.

Ik ben dus nog steeds overtuigd dat ook de SBB website 'harder en harder faalt.'
De SBB gebruikt hier gewoon dezelfde software als de DB of de NMBS. Ze kunnen er dus niet zo veel aan doen. Je kan aangeven dat je voor een deeltraject een slaaptrein wil, door bijvoorbeeld Köln als via op te geven en dan voor het deel Zürich - Köln de optie "direkte treinen met slaapwagens" te kiezen. Maar je moet het inderdaad weten. CNL richt zich echter niet op de markt België - Zwitserland.
Ik heb wel een mailtje naar de SBB gestuurd om ze te suggeren dat een optie "prefereer slaaptreinen, ook al zijn die trager" wel handig zou zijn.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Website NMBS faalt harder en harder

Bericht door kika »

K V B schreef: De SBB gebruikt hier gewoon dezelfde software als de DB of de NMBS. Ze kunnen er dus niet zo veel aan doen. Je kan aangeven dat je voor een deeltraject een slaaptrein wil, door bijvoorbeeld Köln als via op te geven en dan voor het deel Zürich - Köln de optie "direkte treinen met slaapwagens" te kiezen. Maar je moet het inderdaad weten. CNL richt zich echter niet op de markt België - Zwitserland.
Ik heb wel een mailtje naar de SBB gestuurd om ze te suggeren dat een optie "prefereer slaaptreinen, ook al zijn die trager" wel handig zou zijn.
Bedoel je Hafas of wat anders? Als ik HaCon mag geloven, blinkt hafas uit in modulariteit en opties en is het bij zowat iedere klant gepersonaliseerd. Dat SBB/Nmbs er vandaag niet veel zelf aan kunnen veranderen of dat aanpassingen traag zijn door te voeren omdat het geen interne applicatie is (en eerst nog doorheen een bureaucratisch circuit) wil ik allemaal best geloven, maar niet veel aan te doen lijkt me wel wat ver gezocht?

En om te antwoorden op mijn eigen vraag of de ICE608 dezelfde is als IC 2868, ik zag gisteren een affiche in Bonn Hbf hangen dat die ICE wordt vervangen door die IC t/m 20 februari als ik het goed heb onthouden.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Website NMBS faalt harder en harder

Bericht door K V B »

kika schreef:
K V B schreef: De SBB gebruikt hier gewoon dezelfde software als de DB of de NMBS. Ze kunnen er dus niet zo veel aan doen. Je kan aangeven dat je voor een deeltraject een slaaptrein wil, door bijvoorbeeld Köln als via op te geven en dan voor het deel Zürich - Köln de optie "direkte treinen met slaapwagens" te kiezen. Maar je moet het inderdaad weten. CNL richt zich echter niet op de markt België - Zwitserland.
Ik heb wel een mailtje naar de SBB gestuurd om ze te suggeren dat een optie "prefereer slaaptreinen, ook al zijn die trager" wel handig zou zijn.
Ik heb ondertussen een antwoord gekregen. Het probleem is bekent, maar er is geen oplossing voor :-(

Bedoel je Hafas of wat anders? Als ik HaCon mag geloven, blinkt hafas uit in modulariteit en opties en is het bij zowat iedere klant gepersonaliseerd. Dat SBB/Nmbs er vandaag niet veel zelf aan kunnen veranderen of dat aanpassingen traag zijn door te voeren omdat het geen interne applicatie is (en eerst nog doorheen een bureaucratisch circuit) wil ik allemaal best geloven, maar niet veel aan te doen lijkt me wel wat ver gezocht?
Ik vermoed dat bij Hafas de modulariteit 'm vooral in de gebruikersinterface zit. De onderliggende "database" en "engine" zal wel overal standaard zijn. Het feit dat je dit probleem zowel bij SBB als bij NMBS als bij DB ziet geeft mij toch die indruk.
En om te antwoorden op mijn eigen vraag of de ICE608 dezelfde is als IC 2868, ik zag gisteren een affiche in Bonn Hbf hangen dat die ICE wordt vervangen door die IC t/m 20 februari als ik het goed heb onthouden.
Dat zal het geweest zijn. Ik zocht gewoon op een willekeurige dag...
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Website NMBS faalt harder en harder

Bericht door msts.be »

jan_olieslagers schreef:Dat valt nog goed mee, vooral de echt bedrijfskritische toepassingen draaien wel op solide platformen. Bv. Loketapplicaties Sabin op VMS, Lisa op Linux. De meeste databases op Solaris, enkel de DB van IBIS helaas op SQL-server. Een aantal administratieve applicaties wordt thans gemigreerd van mainframe naar Unix.
Zou men dan voor IBIS (MSSQL) overstappen naar Oracle, MySQL of DB2 ? Alle 3 toch wel een stuk beter dan MSSQL, maar voor Oracle heeft men helaas een stevige serverfarm nodig (dat is zowel een voor- als nadeel van Oracle: een database van gewapend beton, maar heeft dan ook zware systeemeisen). Naar welke distributie worden de andere systemen dan gemigreerd ? Debian, Red Hat of SuSE (= Novell) ?
jan_olieslagers
Berichten: 3513
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Website NMBS faalt harder en harder

Bericht door jan_olieslagers »

Onder alle voorbehoud want ik ben er (helaas helaas!) alweer een hele tijd weg:

Oracle is de norm voor databases bij de informatica van NMBS-holding. Uitzonderingen zijn mogelijk zoals bv. voor het SABIN-project maar dat loopt nu stilaan teneinde, begrijp ik. En voor IBIS heeft men met veel moeite gedaan gekregen dat het op MS-SQL mocht, ik neem aan dat de prijs per licensie daarin een stevige rol gespeeld heeft. Het ging tenslotte om enkele duizenden eindgebruikers.

Ik ben niet op de hoogte van enige systematische migratie van databases - zoals gezegd, Oracle blijft de norm, uitzonderingen zijn mogelijk, al dan niet om historische redenen. Er zijn wel enkele MySQL databases, zelfs geclusterd voor high-availability, maar toch meen ik dat dit enkel gebeurt in applicaties die niet beschouwd worden als "kritisch voor de operatie".

DB2 is bij de informatica van de NMBS-holding onlosmakelijk verbonden aan de mainframe-omgeving, en dat wordt geacht een uitstervend verhaal te zijn. Hoelang is het geleden dat ik een manager hoorde verklaren dat de mainframe nog hooguit tien jaar te gaan had? Maar ja, men hoort veel zeggen natuurlijk, op nieuwjaarsrecepties...

En wat betreft Oracle en "rock-solid": het solide serverplatform is voorhanden, en presteert meer dan behoorlijk, ook al dank zij de toegewijde ondersteuning. Maar ik heb me al meer dan eens laten vertellen dat SyBase beter kan presteren dan Oracle, maar dat het erg gevoelig is aan correcte tuning en onderhoud. De A171-applicatie van de nationale dispatch - euh, pardon, hoe heet het tegenwoordig ook alweer, traffic dinges... - draaide van oudsher op SyBase maar zou nu toch intussen op Oracle moeten zijn beland.

Hopelijk is dit een beetje een antwoord?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
thomaslj

Re: Website NMBS faalt harder en harder

Bericht door thomaslj »

Vroeger kon ik gemakkelijk internationale dienstregelingen opzoeken op de B-website maar nu vind ik enkel de internationale dienstregeling met aankoop van een ticket. Kan ik de internationale dienstregeling opzoeken zonder de ticketverkoop of ga ik daarvoor beter naar de DB-website?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Website NMBS faalt harder en harder

Bericht door Steven »

http://hafas.bene-system.com/bin/query. ... Nederlands
deze url gebruiken en je komt ook al een eind weg.
thomaslj

Re: Website NMBS faalt harder en harder

Bericht door thomaslj »

Hey Steven,

Bedankt voor de link. Van wie is die website?
jan_olieslagers
Berichten: 3513
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Website NMBS faalt harder en harder

Bericht door jan_olieslagers »

Volgens whois is deze naam geregistreerd (via een of andere tussenpersoon) door Syntigo - die heette vroeger Bene-IT of zoiets.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie