Kaartjes kopen op de trein.

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Kaartjes kopen op de trein.

Bericht door treinbruno »

At is het nut daar nu van, bij aankomst een kaartje kopen :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5284
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Kaartjes kopen op de trein.

Bericht door overweg13 »

treinbruno schreef:At is het nut daar nu van, bij aankomst een kaartje kopen :)
Ik heb nog de tijd meegemaakt dat dat erg normaal was: als je geen kaartje had, kon je, voor je de kaartjesknipper passeerde, een biljet kopen aan een loket "Biljetten bij aankomst". Anders raakte je gewoon niet buiten, want er was controle als je naar de perrons ging, en van de perrons kwam. In een station als Halle waren er toen 2 bewaakte uitgangen (die ook als ingang functioneerden).
Later is de NMBS begonnen met een vrijetoegangpolitiek, en het kan niet zo moeilijk zijn om de problemen die dat gecreëerd heeft op een rijtje te zetten. In feite is het een mooie illustratie van maatschappelijke evoluties: op een bepaald moment versoepelt men de "regels", dan volgt een periode waarin dat ook nog wonderwel werkt, maar later ook een moment waarop het nog nauwelijks houdbaar is, omdat er misbruik van gemaakt wordt. Al zie ik de NMBS nog niet meteen het oude systeem met stations met beperkte toegang invoeren...
Met vriendelijke groet

overweg13
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Kaartjes kopen op de trein.

Bericht door K V B »

treinbruno schreef:At is het nut daar nu van, bij aankomst een kaartje kopen :)
Wat is het nut van in een restaurant te betalen na dat je gegeten hebt :)
KB
Berichten: 637
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: Kaartjes kopen op de trein.

Bericht door KB »

groentje schreef:Het systeem in Nederland is dan dat u de boete betaalt, maar dat u met een simpele klachtenbrief uw geld correct teruggestort krijgt als de fout inderdaad bij NS lag, en soms zelfs uit 'commercieel oogpunt'.
Dit kan de NMBS ook al! Een tijdje terug deed de automaat in het station van Genk het niet en de loketten waren al dicht. Daardoor kon ik geen railpass kopen en moest ik bij de TBG een gewoon ticket kopen. Ik heb toen de NMBS daarover gemaild en al/pas na een maand kwam het antwoord: ze zouden mij het verschil tussen het ticket en een rit op de railpass terugbetalen (mits ik de nodige bewijsstukken opstuurde). En ze hebben vrij vlug betaald.
L'union fait la force.
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Kaartjes kopen op de trein.

Bericht door groentje »

Dan zijn ze toch flexibeler bij de terugbetalingen bij NMBS dan ik dacht. Maar Rian had al een betere optie gegeven.
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Kaartjes kopen op de trein.

Bericht door K V B »

overweg13 schreef:
treinbruno schreef:At is het nut daar nu van, bij aankomst een kaartje kopen :)
Ik heb nog de tijd meegemaakt dat dat erg normaal was: als je geen kaartje had, kon je, voor je de kaartjesknipper passeerde, een biljet kopen aan een loket "Biljetten bij aankomst". Anders raakte je gewoon niet buiten, want er was controle als je naar de perrons ging, en van de perrons kwam. In een station als Halle waren er toen 2 bewaakte uitgangen (die ook als ingang functioneerden).
Op die manier kan je ook in Japan met de trein reizen, en het is vooral ook voor toeristen handig. Je haalt gewoon in je verstrekstation het goedkoopste kaartje uit een automaat en gaat daarmee door de poortjes. Bij je aankomststation ga je dan weer naar een automaat en betaal je het verschil bij. Dat bespaart je het uitzoeken van welk tarief je nu weer moet betalen.
Bij bussen hanteerd men een vergelijkbaar systeem. Je stapt achteraan op, en vooraan bij de chaufeur uit. Je betaalt bij het uistappen en vertelt de chaufeur gewoon waar je opgestapt bent.
Later is de NMBS begonnen met een vrijetoegangpolitiek, en het kan niet zo moeilijk zijn om de problemen die dat gecreëerd heeft op een rijtje te zetten. In feite is het een mooie illustratie van maatschappelijke evoluties: op een bepaald moment versoepelt men de "regels", dan volgt een periode waarin dat ook nog wonderwel werkt, maar later ook een moment waarop het nog nauwelijks houdbaar is, omdat er misbruik van gemaakt wordt. Al zie ik de NMBS nog niet meteen het oude systeem met stations met beperkte toegang invoeren...
Voor toegangscontrole is personeel en infastructuur nodig. En het creëert extra "wrijving" in het systeem, wat minder handig is voor de reizigers. Het is natuurlijk een probleem als de maatschappij niet meer de moet heeft om misbruiken te bestrijden. De poortjes die nu in Nederland op de grote stations verschijnen zijn een vorm van colelctieve straf die men invoert omdat men het niet langer meer aandurft om een kleine minderheid asocialen nog echt dat te geven wat ze verdienen...
Plaats reactie