weer zo'n eigenaardig reisadvies

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

weer zo'n eigenaardig reisadvies

Bericht door thejay »

Dit weekend wil ik naar Saint-Ghislain voor de TSP-dag(en).
Aldus een reisadvies opgevraagd via de routeplanner van de NMBS.
Deze stuurt mij -zonder uitgebreide zoekopties- vanuit Beveren met overstap in Lokeren ofwel Gent-SP naar Lille-Flandres, om daar over te stappen op de IC-D naar Luik.

Ik neem aan dat dat toch niet de bedoeling is als je met een Kruidvatkaartje op pad gaat....
Trammist

Re: weer zo'n eigenaardig reisadvies

Bericht door Trammist »

Volgens de Duitse Routeplanner ga je als volgt:
Beveren - Lokeren - Bruxelles-Midi - Saint-Ghislain
of Beveren - Antwerpen-Berchem - Bruxelles Midi - Saint-Ghislain

Via Rijsel zou ik niet gaan...
rvdborgt
Berichten: 4327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: weer zo'n eigenaardig reisadvies

Bericht door rvdborgt »

Trammist schreef:Volgens de Duitse Routeplanner ga je als volgt:
Beveren - Lokeren - Bruxelles-Midi - Saint-Ghislain
of Beveren - Antwerpen-Berchem - Bruxelles Midi - Saint-Ghislain
De DB-planner geeft ook adviezen via Lille. Die zijn strikt genomen niet verkeerd als reistijd het criterium is.
Trammist schreef:Via Rijsel zou ik niet gaan...
Het is nog niet zo lang geleden dat de NMBS via die route binnenlandse tickets te koop aanbood...

Groetjes,
Rian
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Re: weer zo'n eigenaardig reisadvies

Bericht door Molenbruch Y. »

Dag,
Ik neem aan dat dat toch niet de bedoeling is als je met een Kruidvatkaartje op pad gaat....
... strikt genomen niet verkeerd als reistijd het criterium is.
In de algemene reizigersvoorschriften lijkt er inderdaad geen bepaling te vinden die de overstap in Lille uitdrukkelijk verbiedt, maar dat is wel het geval in de bepalingen van het Kruidvatbiljet zelf. Die van dit jaar staan blijkbaar niet online, maar vorig jaar stond dit op de website van de NMBS:

Van dinsdag 10 maart tot en met zaterdag 21 maart worden opnieuw NMBS-treinbiljetten te koop aangeboden in de winkels van Kruidvat. Dit aan een voorgestelde forfaitaire prijs van €8,99. Deze biljetten kunnen tot en met 30 juni 2009 gebruikt worden voor een heen- en terugreis op dezelfde dag in 2de klas en dit tussen 2 Belgische stations. De biljetten kunnen niet ingewisseld of terugbetaald worden. De “Kruidvat”-treinbiljetten kunnen gebruikt worden voor het volledige netwerk van NMBS van maandag tot vrijdag vanaf 9u01 en zonder uurbeperking op zaterdag, zondag en feestdagen.

Tussen de regels zou je hieruit kunnen afleiden dat het Kruidvatbiljet niet op buitenlandse netten geldig is.

Groeten,
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: weer zo'n eigenaardig reisadvies

Bericht door K V B »

Molenbruch Y. schreef:Dag,
Ik neem aan dat dat toch niet de bedoeling is als je met een Kruidvatkaartje op pad gaat....
... strikt genomen niet verkeerd als reistijd het criterium is.
In de algemene reizigersvoorschriften lijkt er inderdaad geen bepaling te vinden die de overstap in Lille uitdrukkelijk verbiedt, maar dat is wel het geval in de bepalingen van het Kruidvatbiljet zelf.
Van zodra je op een ander net komt gelden natuurlijk andere voorwaarden. Voor internationale treinkaartjes bijvoorbeeld geld dat je niet vrij je route kan kiezen. Je moet de route volgen die op je kaartje staat.
Laatst gewijzigd door K V B op 24 jun 2010, 07:48, 1 keer totaal gewijzigd.
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: weer zo'n eigenaardig reisadvies

Bericht door treinbruno »

Je hebt met een binnenlands ticket Beveren-St Ghislain geen reisrecht op het SNCF net, via Lille mag je dus niet reizen.

Anders kon je ook goedkoop naar Luxemburg, tijdens het weekend een kaartje Arlon-Athus kopen, en via Luxemburg reizen :lol:
Afbeelding
Plaats reactie