ns-voordeelurenabonnement

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
dreuzel

ns-voordeelurenabonnement

Bericht door dreuzel »

Hallo allemaal,

Ik heb een klein vraagje over het aangaan van een Ns-voordeelurenabonnement. Het is me niet helemaal duidelijk of dit als Belg kan. Ik zie bij de voorwaarden nergens dat dit onmogelijk zou zijn, bij de persoonlijke ov-chipkaart staat echter wel dat ze enkel af te leveren is voor Nederlandse burgers. Daarnaast heb ik begrepen dat men enkel een doorlopend abonnement kan afsluiten. Is hiervoor een Nederlands rekeningnummer vereist, of kan men ook aan het loket betalen? Heeft iemand hiermee ervaring?

met dank
Tjuk02

Re: ns-voordeelurenabonnement

Bericht door Tjuk02 »

Ik ken een vriend die in Mechelen woont en die heeft ook een VDU kunnen kopen aan het loket in Roosendaal. Je hebt de keuze of je een doorlopend of één jaar contract wilt. In principe kan je dus gewoon als belg een VDU kopen dat tegelijk ook je OV-Chipkaart is. ;) Eerst krijg je een tijdelijke en de echte wordt naar je opgestuurd.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: ns-voordeelurenabonnement

Bericht door kika »

Alleen als je een doorlopend abbo wilt, heb je een Nederlandse bankrekeningnummer nodig. Let wel op dat je voor railplus extra moet betalen (gratis bij Duitse kortingskaarten).

Neem een pasfoto en 55 euro cash mee naar de 'servicebalie,' vul de formulieren in, betaal en krijg een tijdelijke papieren versie mee. In hun voorwaarden, voor zover ik kan zien, staat niet vermeld dat ze de definitieve versie niet naar het buitenland zouden sturen. Mocht het daar toch mis gaan, verwacht dan maar een hoop gedoe: zo is hun servicenr bijvoorbeeld niet vanuit het buitenland bereikbaar.

Uiteraard is er geen nationaliteitsbegrenzing ofzo op die kaart, heb hem zelf al zo'n jaar of 8 en ik ben geen Nederlander.

Voor de voorwaarden zie: http://www.ns.nl/cs/Satellite/reizigers ... oorwaarden

Als ik iets fouts heb gezegd, reken ik op Rian van der Borgt om het te verbeteren :wink:
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: ns-voordeelurenabonnement

Bericht door rvdborgt »

Dag allemaal,

Tot eind vorig jaar werkte het prima: je kon inderdaad een VDU-kaart voor een jaar kopen, of een doorlopend abonnement. Voor dat laatste had je dan een Nederlandse bankrekening nodig. Sindsdien heeft NS gemeend dat er alleen nog maar doorlopende abonnementen te koop zijn, die je na het eerste jaar per maand kunt opzeggen. Dat is nog tot daar aan toe, maar de verplichting van een Nederlandse bankrekening is gebleven. Ik krijg dan ook sinds een tijdje vragen van vrienden en bekenden die met geen mogelijkheid meer een nieuwe VDU-kaart meer kunnen kopen. Aan het loket kun je misschien nog wel een voorlopige kaart krijgen, maar een definitieve komt er pas als je een Nederlandse bankrekening hebt opgegeven.

NS wil natuurlijk graag automatische incasso voor die doorlopende abonnementen. Maar sinds eind vorig jaar is dat van alle bankrekeningen in de EU mogelijk. De beperking tot Nederlandse bankrekeningen heeft dus geen grond meer.

Ik heb dit zeer onlangs in een overleg met NS laten aankaarten - ik wacht nog op een terugmelding. Als ik meer weet, dan zal ik het laten weten.

Groetjes,
Rian
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: ns-voordeelurenabonnement

Bericht door kika »

Dan is het tijd dat ze hun vdu-voorwaarden op de site aanpassen, daar staat nog steeds vermeld dat beide mogelijkheden bestaan.
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: ns-voordeelurenabonnement

Bericht door rvdborgt »

kika schreef:Dan is het tijd dat ze hun vdu-voorwaarden op de site aanpassen, daar staat nog steeds vermeld dat beide mogelijkheden bestaan.
Waar dan? Ik zie op http://ns.nl/cs/Satellite/reizigers/reg ... nnement-id dat her jaarabonnement sinds 1 november niet meer te koop is.

Groetjes,
Rian
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: ns-voordeelurenabonnement

Bericht door kika »

:oops: ik had niet nauwkeurig genoeg gelezen, het ging over kaarten van voor 1 november 2009 in de algemene voorwaarden. Je hebt alweer gelijk.
dreuzel

Re: ns-voordeelurenabonnement

Bericht door dreuzel »

Bedankt allemaal voor de hulp. Ik vermoedde al dat het doorlopend abonnement problemen zou geven. Ik zal me dan maar behelpen met een rail-plus-kaart en soms de superdagretour. Alleen jammer dat de bestemmingen waar ik graag naartoe trek (middelburg en vlissingen) niet online te bestellen zijn bij NMBS Europe. Heb wel een gewone OV-chipkaart gekocht, maar blijft nogal prijzig. Railplus lijkt me precies toch ook maar echt interessant bij verre reizen (nachttreinen en dergelijke).
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: ns-voordeelurenabonnement

Bericht door rvdborgt »

dreuzel schreef:Bedankt allemaal voor de hulp. Ik vermoedde al dat het doorlopend abonnement problemen zou geven. Ik zal me dan maar behelpen met een rail-plus-kaart en soms de superdagretour. Alleen jammer dat de bestemmingen waar ik graag naartoe trek (middelburg en vlissingen) niet online te bestellen zijn bij NMBS Europe. Heb wel een gewone OV-chipkaart gekocht, maar blijft nogal prijzig.
Met de OV-chipkaart schiet je voor de trein nog niet zoveel op, behalve dan dat voorlopig enkele reizen voorlopig nog enkele procenten goedkoper zijn dan op papier. Verder is die op dit moment alleen bij NS te gebruiken en niet bij andere vervoerders.
Middelburg en Vlissingen zijn overigens wel te koop bij de NMBS, maar kennelijk alleen als je naar Roosendaal de stoptrein neemt (ik heb vanaf Antwerpen geprobeerd). Met de Benelux krijg je maar een prijs tot Roosendaal. Bij boeking vanaf Essen kun je de heenreis naar Vlissingen wel en de terugreis niet online boeken. Beetje buggy, zou ik zeggen.
In het weekend is verder een Benelux-weekend goedkoper dan een Superdagretour. Een Benelux-weekend mag je op zaterdag of zondag ook als dagretour gebruiken.

Groetjes,
Rian
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: ns-voordeelurenabonnement

Bericht door kika »

rvdborgt schreef:Ik heb dit zeer onlangs in een overleg met NS laten aankaarten - ik wacht nog op een terugmelding. Als ik meer weet, dan zal ik het laten weten.

Groetjes,
Rian
Ondertussen is de VDU niet meer voor nieuwe klanten te verkrijgen en is voor 1 februari 2014 aangekondigt dat Nederland volledig op SEPA overschakelt. Had jij nog een terugmelding? Ik zie in de algemene voorwaarden van de nieuwe producten enkel begrippen als 'bankrekening' en 'Betaling van het Abonnement kan uitsluitend via de door NS aangegeven
betalingswijzen voor Abonnementen.' Dus behalve via iDEAL via de website schiet je daar nog niet veel mee op. Enkele kleinere banken doen trouwens ook niet mee aan iDEAL.

In de vervoersvoorwaarden van de VDU staat trouwens nog steeds dat je hem kan aanschaffen en een Nederlandse rekeningnummer nodig hebt...
Frank
Berichten: 229
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:48

Re: ns-voordeelurenabonnement

Bericht door Frank »

Misschien een beetje omslachtig, maar ik post het toch even. Een NL-rekening kan je bij ABN-Amro krijgen. Een rekening afsluiten on-line kan niet, je moet langsgaan in een kantoor. Hiervoor on-line een afspraak aanvragen loopt spaak op een ongeldige postcode voor ons Belgen. Maar ook zonder afspraak zal je wel geholpen worden, neem ik aan.

Dan nog een Nederlands adres. Dat is te krijgen via deze service: http://www.grenspostadres.nl/
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: ns-voordeelurenabonnement

Bericht door kika »

Je kan een Nederlandse bankrekening bij om het even welke Nederlandse bank krijgen hoor en een Nederlands adres heb je er ook niet voor nodig. Heb bij verschillende Nederlandse banken rekeningen (gehad) met domicilies in de EU, bij de ene bank betaal je wat meer voor porto, bij de andere is dat gratis, bij allemaal loop je vroeg of laat tegen iets wat ze niet gewend zijn en wat dan niet of omslachtig werkt, maar dat is niet uniek aan Nederlandse banken. Zo'n grenspostadres lijkt me ook nogal duur voor de occasionele post van NS, ook zijn er niet zoveel punten vlakbij een station.

Zelf heb ik geen Nederlands adres (meer), maar dat is helemaal geen bezwaar voor de NS (al moet je wel 4 keer doorgeven dat je postcode toch echt uit 5 cijfers bestaat zonder letters, de alfabetiseringsgraad onder hun helpdeskpersoneel schijnt nogal laag te liggen).
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: ns-voordeelurenabonnement

Bericht door rvdborgt »

kika schreef:
rvdborgt schreef:Ik heb dit zeer onlangs in een overleg met NS laten aankaarten - ik wacht nog op een terugmelding. Als ik meer weet, dan zal ik het laten weten.
Ondertussen is de VDU niet meer voor nieuwe klanten te verkrijgen en is voor 1 februari 2014 aangekondigt dat Nederland volledig op SEPA overschakelt. Had jij nog een terugmelding? Ik zie in de algemene voorwaarden van de nieuwe producten enkel begrippen als 'bankrekening' en 'Betaling van het Abonnement kan uitsluitend via de door NS aangegeven
betalingswijzen voor Abonnementen.' Dus behalve via iDEAL via de website schiet je daar nog niet veel mee op. Enkele kleinere banken doen trouwens ook niet mee aan iDEAL.

In de vervoersvoorwaarden van de VDU staat trouwens nog steeds dat je hem kan aanschaffen en een Nederlandse rekeningnummer nodig hebt...
NS is voorlopig niet van plan om iets aan zijn beleid te veranderen. Rover heeft dan een klacht ingediend bij IVW, maar die vond dat je je maar naar de voorwaarden van NS te schikken hebt. Ondertussen had ik uitgevonden dat een klacht bij de Commissie Gelijke Behandeling waarschijnlijk wel kans maakt. Klacht is daar nog niet ingediend omdat mijn tijd beperkt is, maar dat gaat wel gebeuren.

Groetjes,
Rian
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: ns-voordeelurenabonnement

Bericht door rvdborgt »

Frank schreef:Misschien een beetje omslachtig, maar ik post het toch even. Een NL-rekening kan je bij ABN-Amro krijgen. Een rekening afsluiten on-line kan niet, je moet langsgaan in een kantoor
Wat voor kosten zitten daar aan? Er was een klacht van een Engelsman die geen VUK meer kon kopen en die na lang zoeken 1 bank had gevonden die een rekening voor niet-ingezetenen had, maar de aanzienlijke kosten daarvan deden het voordeel teniet.

Groetjes,
Rian
dentheo
Berichten: 8172
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: ns-voordeelurenabonnement

Bericht door dentheo »

Ongeveer hetzelfde als een Belgische bankrekening... afhankelijk van gewenste kaarten, internetbankieren enz.
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie