Wachten op vertraagde treinen...

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Cipallieter

Re: Wachten op vertraagde treinen...

Bericht door Cipallieter »

Galactic

Re: Wachten op vertraagde treinen...

Bericht door Galactic »

In elk groot station hangt er een lijst met de maximum wachttijden. In Gent-Sint-Pieters in de gang ergens rond perron 1/2, In Brugge ook in de gang tussen perron 1/2 kant roltrap, in Kortrijk in de gang die van de bushaltes naar de achterkant gaat, tussen perron 1 & 2, in Brussel-Zuid aan de kant van de ingang van de Eurostar, ....

Volgens mijn weten, wordt er NIET gewacht op treinen. Enkel als de tbg een vraag krijgt van een reiziger op zijn trein om zijn aansluiting te verzekeren, kan hij bellen naar RDV om aansluiting te verzekeren. RDV belt dan naar TC met diezelfde vraag. Als de vertraging de limiet op die lijst niet (of heel weinig) overschrijdt, dan laat men die aansluitingstrein wachten. Krijgt RDV en/of TC deze vraag niet, dan laat men de trein op normaal uur vertrekken. Enkel de allerlaatste treinen voor de nachtelijke onderbreking van het treinverkeer, laat met langer wachten. Dit kan soms een kwartier / minuten zijn.
Die lijsten zijn maximum wachttijden in het geval er een vraag komt om aansluiting te verzekeren. Geen vraag = vertrek op normaal uur. Dit is heel normaal : men kan toch niet alle treinen 3 minuten later laten vertrekken... Zou maar al te gek zijn.
Ik heb voor zo'n zaken al meermaals naar RDV gebeld, en meestal wordt de aansluiting verzekerd. Dit natuurlijk als de vertraging niet te groot is.

Dus Jotie : als u merkt dat u nog maar eens uw aansluiting dreigt te missen -> vraag aan de tbg of hij kan bellen voor uw aansluiting. Ik weet niet of de lijst met de wachttijden online te vinden is. Als ik efkes tijd heb, ga ik eens op zoek op het intraweb. Als ik dit terugvind, dan stuur ik u deze door of post ik deze hier.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Wachten op vertraagde treinen...

Bericht door Retard »

Waarom hangen die wachttijden eigenlijk individueel uit? Er wordt soms zowiso een halfuur gewacht op de laatste treinen. Zo heb ik op 30 april met E672 nog 25 minuten staan wachten in Kortrijk op E2342, waar er uiteindelijk om de TBG te citeren nobody van overstapte.
stekkerz
Berichten: 101
Lid geworden op: 20 sep 2012, 09:40

Re: Wachten op vertraagde treinen...

Bericht door stekkerz »

[quote="Galactic"]
Volgens mijn weten, wordt er NIET gewacht op treinen. Enkel als de tbg een vraag krijgt van een reiziger op zijn trein om zijn aansluiting te verzekeren, kan hij bellen naar RDV om aansluiting te verzekeren. RDV belt dan naar TC met diezelfde vraag. Als de vertraging de limiet op die lijst niet (of heel weinig) overschrijdt, dan laat men die aansluitingstrein wachten. Krijgt RDV en/of TC deze vraag niet, dan laat men de trein op normaal uur vertrekken. Enkel de allerlaatste treinen voor de nachtelijke onderbreking van het treinverkeer, laat met langer wachten. Dit kan soms een kwartier / minuten zijn.
Die lijsten zijn maximum wachttijden in het geval er een vraag komt om aansluiting te verzekeren. Geen vraag = vertrek op normaal uur. Dit is heel normaal : men kan toch niet alle treinen 3 minuten later laten vertrekken... Zou maar al te gek zijn.
Ik heb voor zo'n zaken al meermaals naar RDV gebeld, en meestal wordt de aansluiting verzekerd. Dit natuurlijk als de vertraging niet te groot is.

Klopt niet, in Gent kijken wij grotendeels zelf om aansluitingen te verzekeren , voor zover de wachttijd niet overschreden is.
Als we telkens naar TC zouden moeten bellen, dan hangen we constant aan de telefoon...
Galactic

Re: Wachten op vertraagde treinen...

Bericht door Galactic »

Tof om dit te horen dat bepaalde collega's in Gent pro-actief werken en de treinen laten wachten, alhoewel dit niet altijd zo is.
Onlangs nog met een IC aangekomen in Gent. Stoptrein naar Brugge was op het juiste uur vertrokken, terwijl wij net op dat moment het station binnenreden.
Niemand had me om die aansluiting gevraagd, dus had ik ook niet gebeld. Toen ik de deuren van mijn trein opende, kwam er iemand vragen op welk spoor die stoptrein stond.
Ik keek op het scherm aan de trap, en net op dat moment zag ik die van het scherm verdwijnen. Perfect op uur vertrokken. En ja, we zagen hem vertrekken. Met als gevolg : wij met onze IC (met vertraging) zaten een hele tijd achter het stoptreintje aan... Als ik me niet vergis, zijn we die in Landegem voorbijgereden. Dit gebeurt gelukkig niet zo veel.

Wat ik in mijn reactie schreef, was de theorie. Zo werd het mij uitgelegd door mensen van RDV. Letterlijk : "geen vraag om te wachten = geen aansluiting". In bepaalde stations, waaronder Gent-Sint-Pieters, zijn er meerdere onderstationschefs die dit zelf in de gaten houden en de treinen laten wachten, in zoverre de wachttijden niet overschreden worden. (zoals stekkerz schrijft) En die wachttijden worden in Gent ruim genomen : in dit station zijn er blijkbaar weinig problemen, met dank aan de collega's in Gent. Ook in Ottignies wordt er op deze manier gewerkt. De officiële wachttijden worden daar meermaals overschreden. Spijtig genoeg gebeurt dit niet overal.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Wachten op vertraagde treinen...

Bericht door Retard »

In de spits doen ze dit regelmatig. Dit omdat als ze te lang wachten op de IC A, vanaf Aalter andere treinen voor dat L-treintje hangen. Ook E594 die om 23:41 vertrekt doen ze dit, gewoonweg omdat E1544 al vijfentwintig minuten later dezelfde haltes aandoet.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Wachten op vertraagde treinen...

Bericht door Asterix »

Galactic schreef:Dus Jotie : als u merkt dat u nog maar eens uw aansluiting dreigt te missen -> vraag aan de tbg of hij kan bellen voor uw aansluiting.
En dat leidt dan steevast tot niets, is mijn ervaring. Ik heb ondertussen al een vijftal keer aan een TBG gevraagd om naar RDV te bellen om een aansluiting te laten verzekeren. Steeds kreeg ik ruim op voorhand (bij vertrek probeer ik immers al in te schatten wat de kans op aansluiting zal zijn bij het reële aankomstuur) de bevestiging dat RDV het nodige zou doen. Viermaal zag ik de trein voor mijn neus weg rijden. Eenmaal kon ik nog net op tijd aan boord springen en wist die TBG mij te melden dat hij noch van RDV, noch van de blok opdracht had gekregen om te wachten op aansluiting. Ik geloof zeker en vast in de goede wil van de treinbegeleiders maar blijkbaar is er zo een lange communicatieketting mee gemoeid dat je je vraag beter een maand op voorhand én schriftelijk kan stellen.
Galactic

Re: Wachten op vertraagde treinen...

Bericht door Galactic »

Nochtans heb ik daar enkel maar positieve ervaringen mee. In het jaar dat ik tbg ben, heeft RDV nog maar een 3-tal keer een aansluiting geweigerd. De andere tientallen keren was dit in orde. Inderdaad ook al enkele keren meegemaakt dat de beloofde aansluiting er niet was. Geloof me : dat is ook frustrerend voor ons. Er is spijtig genoeg een veel te groot communicatieproces mee verbonden. Waarom mogen wij gewoon zelf niet naar de blok bellen om dit te vragen? Stom, maar ja...
Als mijn trein meer dan 15 minuten vertraging heeft, weet ik ook dat het geen zin heeft om te bellen. Dan wordt die aansluiting toch sowieso geweigerd.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Wachten op vertraagde treinen...

Bericht door Asterix »

Galactic schreef:Nochtans heb ik daar enkel maar positieve ervaringen mee. In het jaar dat ik tbg ben, heeft RDV nog maar een 3-tal keer een aansluiting geweigerd.
Ik geloof wel dat iedereen van goede wil is en ook dat RDV zegt dat het OK is maar is dat dan daadwerkelijk zo? Kunnen jullie controleren of die trein - die misschien 5 sporen verder staat - daadwerkelijk wacht? Ik heb zelf ook bijna altijd een 'ja' gekregen op mijn vraag tot het laten wachten van een aansluitende trein maar in werkelijkheid....
Galactic

Re: Wachten op vertraagde treinen...

Bericht door Galactic »

Neen, dat kunnen we spijtig genoeg niet.
We hebben wel railtime op onze Ibis, maar op de seconde zelf met 100% zekerheid bekijken of die trein er al dan niet staat, is onmogelijk.
Het kan goed zijn, dat die trein er volgens railtime er nog staat op het moment van de opzoeking (bv. bij het binnenrijden van het station), maar of die er effectief nog staat, is een andere kwestie.
Maar met onze nieuwe Itris (vanaf 2015) zal dat opgelost zijn. (alé, beloven ze ons toch :wink: )
ronny
Berichten: 535
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Wachten op vertraagde treinen...

Bericht door ronny »

Deze namiddag stond ik te Brugge om de trein van 15u36 naar Aarschot (Tongeren) te nemen. Het eerste deel stond er op de voorziene tijd. Op het tweede deel was het 18 minuten wachten. Hierdoor ben ik te Aarschot aangekomen met 28 minuten vertraging en was de aansluitende trein uiteraard weg.

Is het de gewoonte om zolang te wachten te Brugge of wordt er door de tbg gevraagd wat de bestemming is van de reizigers in dat tweede deel ?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Wachten op vertraagde treinen...

Bericht door Steve »

ronny schreef:Deze namiddag stond ik te Brugge om de trein van 15u36 naar Aarschot (Tongeren) te nemen. Het eerste deel stond er op de voorziene tijd. Op het tweede deel was het 18 minuten wachten. Hierdoor ben ik te Aarschot aangekomen met 28 minuten vertraging en was de aansluitende trein uiteraard weg.

Is het de gewoonte om zolang te wachten te Brugge of wordt er door de tbg gevraagd wat de bestemming is van de reizigers in dat tweede deel ?
Tja, hier spreken we niet echt over wachten op aansluiting, maar veeleer over wachten op de andere helft van de trein. Een wezenlijk verschil. 15.35 u in Brugge is 16.40 u in Brussel-Centraal: de 5 M6-rijtuigen er alleen op uitsturen is vragen om grote problemen zo midden in de avondspits. En zelfs al was het op de middag, dan nog moet diezelfde stam uit Tongeren terugkeren en heb je alsnog de avondspits richting kust...
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Re: Wachten op vertraagde treinen...

Bericht door Molenbruch Y. »

Dag,

De aangehaalde situatie illustreert wel dat men weinig vooruitziend geweest is. Ik zie op Railtime dat de heenrit naar Knokke/Blankenberge (1534) zijn vertraging reeds in Hasselt heeft opgelopen. Dat betekent dat er nog meer dan twee uur restten om in Brugge reservematerieel klaar te zetten. Als je de IC E niet splitst in Brugge, maar wel volledig laat doorrijden naar Knokke, dan kunnen probleemloos 14 minuten vertraging worden goedgemaakt: twee keer 6 minuten als gevolg van de kortere stilstand in Brugge, alsook 2 minuten reserve bij de frontwissel in Knokke. Het traject naar/van Blankenberge, dat desgevallend door bovenvermeld reservematerieel verzekerd kan worden, is dermate kort dat het probleemloos lukt om zowel op de heen- als op de terugrit in Brugge aansluiting te bieden met de vertraagde IC E. Zo zou de 1515 met amper 5 minuten vertraging vanuit Brugge richting binnenland kunnen vertrekken, hetgeen (gezien de ruime reserve op lijn 50A) wellicht geen noemenswaardige hinder in de Brusselse NZV veroorzaakt zou hebben.

Groeten,
jotie
Berichten: 362
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: Wachten op vertraagde treinen...

Bericht door jotie »

Galactic schreef:Nochtans heb ik daar enkel maar positieve ervaringen mee. In het jaar dat ik tbg ben, heeft RDV nog maar een 3-tal keer een aansluiting geweigerd. De andere tientallen keren was dit in orde. Inderdaad ook al enkele keren meegemaakt dat de beloofde aansluiting er niet was. Geloof me : dat is ook frustrerend voor ons. Er is spijtig genoeg een veel te groot communicatieproces mee verbonden. Waarom mogen wij gewoon zelf niet naar de blok bellen om dit te vragen?
Ik geloof je graag, en mijn ervaringen doorheen de jaren gaan ook die richting uit, maar het kan op zovele momenten verkeerd gaan. Het is me bijvoorbeeld al herhaaldelijk gebeurd dat ik aan een TBG meld dat er ergens een aansluiting 'op springen staat', waarbij ik doodleuk het antwoord krijg 'dat we die vertraging nog wel gedeeltelijk zullen inhalen, en dat meneer zich vooral geen zorgen moet maken'. Het resultaat laat zich dan raden. Een andere keer kreeg ik te horen dat TC/RDV dat zelf wel in de smiezen moet hebben, en het dus totáál geen zin heeft om te bellen. Resultaat? Juist, ja.

Het meest frustrerende maakte ik een aantal jaar geleden mee. Ik zat op een L- of IR-trein richting Leuven die met tractieproblemen kampte. Kilometer na kilometer liep de vertraging dus op. Ik weet niet meer met welke IC ik aansluiting wou, maar ondanks het feit dat ik 'op papier' een ruime overstaptijd had, begon die danig in gevaar te komen. TBG aangesproken: 'natuurlijk meneer, ik zal even bellen'. Enige tijd later tot drie keer toe de aankondiging van die TBG dat de aansluitingen voor die IC zouden worden verzekerd in Leuven. De trein zou wachten op spoor X. Fijn, denk je dan, dat is pas communicatie zoals je het altijd zou wensen. Wat gebeurt er? Bij aankomst in Leuven kijk je richting spoor X en de aankondigingsborden: inderdaad: de IC staat op dat moment op het aangekondigde spoor. Je stapt snel uit, zet het op een lopen... en hoort een fluitje. Eenmaal het goede perron bereikt zie je natuurlijk alleen nog de rode achterlichten...

En daar eindigt het verhaal niet, helaas. Boos trok ik naar het loket om enige opheldering te vragen rond de gang van zaken. Daar werd mij door een dame die mij ostentatief weigerde aan te kijken doodleuk verteld: 'meneer, wat u zegt klopt niet. Die IC wacht nóóit!' Op zulke momenten begint een mens wel danig aan de goedheid van de mensheid te twijfelen.

Nee, dan heb ik nog liever die norse stationschef in Aachen die er weliswaar een half uur over deed om uit zijn schulp te komen, ondanks ons geklop op alle mogelijke deuren, maar uiteindelijk wel twee taxi's naar Brussel arrangeerde om daar voor 10 man aansluiting te geven op de laatste IC naar Oostende. Hels ritje werd dat, maar het lukte. Met 7 minuten op overschot. :)
Plaats reactie