FIP Vrijkaart DB

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
Freakytrain

FIP Vrijkaart DB

Bericht door Freakytrain »

Hey

Ik zou aanstaande woensdag of eventueel later , in brussel willen vertrekken met de ICE richting Frankfurt. en S'avonds uiteraard terugkeren.

Ik heb een Ticket vrijkaart DB aangevraagd (FIP) en al in mijn bezit

Moet ik nu juist naar een internationaal loket gaan en een reservering betalen voor de ICE ?
En op hoeveel komt zo een reservering?

kan men dit ook ergens online doen als je FIP rechthebbende bent.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: FIP Vrijkaart DB

Bericht door Kristofke »

Je kan FIP tarieven reserveren (ook dus TGV-ICE tickets tegen reservatiekost) via Extraweb, daar doorklikken naar Rail Facilities.

Tickets moet je dan nog wel gaan afhalen aan het loket of aan een van de afhaalautomaten in de grootste stations van het land.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: FIP Vrijkaart DB

Bericht door Steven »

Kristof hij wil enkel de reservatie betalen wat nog iets anders is dan een ticket aan fip prijs.
Freakytrain

Re: FIP Vrijkaart DB

Bericht door Freakytrain »

inderdaad enkel de reservatie zal ik nodig hebben
kan dit ook via extraweb
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: FIP Vrijkaart DB

Bericht door Kristofke »

Steven schreef:Kristof hij wil enkel de reservatie betalen wat nog iets anders is dan een ticket aan fip prijs.

En dat heb ik ook gekocht via die site twee weken geleden, zo een 1,5 euro TGV ticket. (Lille - Marne la vallee)

Blijkbaar weten dat er dus maar weinig.
Laatst gewijzigd door Kristofke op 19 feb 2011, 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: FIP Vrijkaart DB

Bericht door Kristofke »

Freakytrain schreef:inderdaad enkel de reservatie zal ik nodig hebben
kan dit ook via extraweb

Ik heb het eens nagekeken voor je en de ice treinen komen wel in het overzicht maar zijn niet boekbaar, geeft foutmelding. Je zal langs het loket moeten.

Voor TGV werkt het wel, Lille Europe - Marseille voor 1,5 euro. Altijd zeer verleidelijk om verlof te pakken :)
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: FIP Vrijkaart DB

Bericht door rvdborgt »

Freakytrain schreef:Ik zou aanstaande woensdag of eventueel later , in brussel willen vertrekken met de ICE richting Frankfurt. en S'avonds uiteraard terugkeren.

Ik heb een Ticket vrijkaart DB aangevraagd (FIP) en al in mijn bezit

Moet ik nu juist naar een internationaal loket gaan en een reservering betalen voor de ICE ?
En op hoeveel komt zo een reservering?
Reserveren is niet verplicht. Voor de heenweg is het niet zo nodig, zeker niet in de vroege ICE; voor de laatste ICE naar Brussel zou ik alleen reserveren op vrijdag- of zondagavond. Reservering kost 4 euro per trein en dat kun je volgens mij alleen aan het loket.

Groetjes,
Rian
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: FIP Vrijkaart DB

Bericht door groentje »

In Duitsland zelf lukt het natuurlijk ook aan de automaat.
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: FIP Vrijkaart DB

Bericht door Robin »

rvdborgt schreef:
Freakytrain schreef:Ik zou aanstaande woensdag of eventueel later , in brussel willen vertrekken met de ICE richting Frankfurt. en S'avonds uiteraard terugkeren.

Ik heb een Ticket vrijkaart DB aangevraagd (FIP) en al in mijn bezit

Moet ik nu juist naar een internationaal loket gaan en een reservering betalen voor de ICE ?
En op hoeveel komt zo een reservering?
Reserveren is niet verplicht. Voor de heenweg is het niet zo nodig, zeker niet in de vroege ICE; voor de laatste ICE naar Brussel zou ik alleen reserveren op vrijdag- of zondagavond. Reservering kost 4 euro per trein en dat kun je volgens mij alleen aan het loket.

Groetjes,
Rian
rechtstaan aan de bar e :mrgreen:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: FIP Vrijkaart DB

Bericht door Steven »

rvdborgt schreef:Reserveren is niet verplicht. Voor de heenweg is het niet zo nodig, zeker niet in de vroege ICE; voor de laatste ICE naar Brussel zou ik alleen reserveren op vrijdag- of zondagavond. Reservering kost 4 euro per trein en dat kun je volgens mij alleen aan het loket.

Groetjes,
Rian
Sinds enige tijd kan het personeel bepaalde verkeersvoordelen ook volledig online afwerken via het extraweb van de spoorweg.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: FIP Vrijkaart DB

Bericht door kika »

rvdborgt schreef:
Freakytrain schreef:Ik zou aanstaande woensdag of eventueel later , in brussel willen vertrekken met de ICE richting Frankfurt. en S'avonds uiteraard terugkeren.

Ik heb een Ticket vrijkaart DB aangevraagd (FIP) en al in mijn bezit

Moet ik nu juist naar een internationaal loket gaan en een reservering betalen voor de ICE ?
En op hoeveel komt zo een reservering?
Reserveren is niet verplicht. Voor de heenweg is het niet zo nodig, zeker niet in de vroege ICE; voor de laatste ICE naar Brussel zou ik alleen reserveren op vrijdag- of zondagavond. Reservering kost 4 euro per trein en dat kun je volgens mij alleen aan het loket.

Groetjes,
Rian
Als je 'later' zou gaan: binnenkort is het carnaval, rosenmontag en de hele mikmak, net zoals bij (school)vakanties, iets om rekening mee te houden bij reservaties. Het reservatie-verhaal is al door anderen verduidelijkt.
neigezug

Re: FIP Vrijkaart DB

Bericht door neigezug »

Met een FIP-vrijbiljet en Beneluxvrijkaart gewoon opstappe,n zonder reservering
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: FIP Vrijkaart DB

Bericht door groentje »

neigezug schreef:Met een FIP-vrijbiljet en Beneluxvrijkaart gewoon opstappe,n zonder reservering
Je riskeert natuurlijk wel geen zitplaats te hebben, maar dan kan je ofwel gaan zoeken naar een stoeltje zonder reservering (voor het eerstvolgende stuk), of je in de bistro nestelen. De reservering kost bij DB slechts een euro of 4.
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: FIP Vrijkaart DB

Bericht door rvdborgt »

groentje schreef:
neigezug schreef:Met een FIP-vrijbiljet en Beneluxvrijkaart gewoon opstappe,n zonder reservering
Je riskeert natuurlijk wel geen zitplaats te hebben, maar dan kan je ofwel gaan zoeken naar een stoeltje zonder reservering (voor het eerstvolgende stuk), of je in de bistro nestelen. De reservering kost bij DB slechts een euro of 4.
4,50 om precies te zijn. In de vakantie blijkt het in de ICE ook nog wat drukker te zijn. Gisterenavond heb ik bij het aanschouwen van de massa volk in Keulen voor ICE 10 nog even een last-minute-reservering uit de automaat getrokken :-)

Groetjes,
Rian
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: FIP Vrijkaart DB

Bericht door groentje »

En voor wie zijn FIP wil gebruiken buiten de DB: opgelet: de meeste privé-maatschappijen erkennen FIP niet meer. Voor een volledige lijst van maatschappijen die FIP-kaart en coupon niet meer aanvaarden, zie hier. Mogelijk wordt er niet te heel erg moeilijk gedaan bij buitenlanders die niet heel erg goed Duits spreken, maar dat is dan op eigen risico.
Plaats reactie