controles diabolo tax

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
pendelbloempje

controles diabolo tax

Bericht door pendelbloempje »

Als dagelijkse pendelaar naar de luchthaven , krijgen we heel regelmatig te maken met extra controles.
Dit tot vervelens toe met als resultaat dat we onze busverbinding missen.

Dat ze een tax vorderen tot daar toe maar moeten de pendelaars dan na een uitgebreide controle op de trein nogmaals gecontroleerd worden bij het verlaten van de trein.

Heeft de NMBS dan zo weinig vertrouwen in hun eigen personeel ?

Ik ben het echt beu en zeker de manier waarop we gecontroleerd worden.

Kan de nmbs dan niks voorzien voor zijn dagelijkse reizigers die een abonnement hebben zodat deze niet steeds opgehouden worden.
kika
Berichten: 2858
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: controles diabolo tax

Bericht door kika »

pendelbloempje schreef:Kan de nmbs dan niks voorzien voor zijn dagelijkse reizigers die een abonnement hebben zodat deze niet steeds opgehouden worden.
Voldoende controleurs neerzetten, poortjes met automatische controle (al bewijst de MIVB dat die rotdingen ook niet heilig zijn). Iedere keer naar klachtendienst/ombudsman schrijven?
pendelbloempje

Re: controles diabolo tax

Bericht door pendelbloempje »

poortjes zoals bij de mivb zou een goei idee zijn. Maar maak dat de nmbs maar wijs.
Ik heb al officieel klacht neergelegd , we zien wel wat er van komt.

Wel zou ik een petitie willen starten , heeft iemand hier reeds ervaring mee.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: controles diabolo tax

Bericht door Asterix »

Hmmm, dit zou wel eens interessant kunnen zijn voor Eén-programma's als Volt of de geschreven media. Als eens wat mails gestuurd waarin je omstandig uitlegt waar het probleem zit, samen met een tijdslijn waaruit blijkt hoe vaak je je bus mist? Succes!
pendelbloempje

Re: controles diabolo tax

Bericht door pendelbloempje »

bedankt voor de tip , het is dan ook niet alleen een kwestie van onze bus te missen maar vooral de manier waarop ze tewerk gaan.

Dan spreek ik nog niet over veiligheid. Telkens ze zulke controles doen zijn de uitgangen op 1 na per perron afgesloten.
Als er dan iets moest gebeuren , brand uitbreken of wat dan ook dan zitten de mensen als ratten in de val .

En dat alles omdat ze misschien 1 of 2 niets wetende enkelingen kunnen 2,10 euro extra aanrekenen.
Trouwens de collega's treinconducteurs hebben reeds alles gecontroleerd.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: controles diabolo tax

Bericht door groentje »

De tbg's hadden vroeger wel eens geen zin om die onnozeliteit van een Diabolotoeslag te controleren, dat is ook de reden waarom de controles aan de deur zijn ingevoerd. Terecht of niet, dat mag je zelf uitmaken.
melle

Re: controles diabolo tax

Bericht door melle »

Dat men gewoon die belachelijke toeslag eens afschaft, of gaan we binnenkort voor elke spoorwerf in België moeten bijbetalen??
fets
Berichten: 183
Lid geworden op: 06 sep 2009, 10:19
Locatie: 1210

Re: controles diabolo tax

Bericht door fets »

Een paar weken geleden nam ik de trein vanop de luchthaven: ik vroeg een enkel biljet (waar de diabolo toeslag al in zit) en de loketbediende gaf me een enkel biljet + een extra diabolo toeslag biljet. Ik moest hem er vriendelijk en terecht op wijzen dat de toeslag al in het andere biljet vervat was. (en kreeg dus 2,10 EUR terug, want had de totaalsom al betaald). Ik vraag me of of dit een eenmalige vergissing was, of een "taktiek" van de NMBS ?:)

Ofwel worden gewone biljetten zo weinig verkocht op de luchthaven ? (kan ik me niet inbeelden:)
IR3607

Re: controles diabolo tax

Bericht door IR3607 »

Wat die controles betreft: ik passeer daar ook elke dag, en kan het volgende vaststellen:

- de trappen in het midden van het perron zijn afgesloten, waardoor je enkel vooraan het station kan in- en uitstappen. Nodeloos om zeggen dat daar tijdens de spits lange files staan, met agressie van de reizigers tot gevolg

- de controles op de trein zelf zijn ondermaats, ik zit ruim een uur op de trein vooraleer we 's ochtends op de luchthaven binnenrollen, en heb de voorbije twee weken welgeteld twee keer controle gehad

- de controleurs zelf proberen zo vriendelijk mogelijk te zijn, maar ik kan mij voorstellen dat het voor die mensen niet evident is om daar een ganse dag te staan en bijna voortdurend door de reizigers uitgemaakt te worden, zeker als je met de gebruikelijke 10 à 30 minuten vertraging komt binnengerold 's ochtends en dan nog eens tijd verliest met die controle

- slechts in uitzonderlijke gevallen wordt op de trein omgeroepen dat die controle plaatsvindt (zodat de mensen alvast hun tickets kunnen klaar houden), en dan vaak enkel nog in het Nederlands (zelden in het Frans, nooit in het Engels). Wanneer gaat de NMBS ooit eens beseffen dat de luchthaven een meertalig station moet zijn, met alle aankondigingen in Nederlands/Frans/Engels?

- in plaats van de mensen bij het in- of uitstappen lastig te vallen, zouden ze beter extra controleteams op de treinen steken tussen Brussel Noord-luchthaven en Leuven-luchthaven.

Het is echt bedroevend hoe slecht het station op de luchthaven scoort in vergelijking met treinstations op luchthavens in het buitenland. Dit gaat van tv-schermen die enkel in het nederlands zijn, tot betaalautomaten voor treintickets die zelfs geen credit card accepteren! Zoiets kan je echt niet meer uitleggen in het buitenland...
KB
Berichten: 636
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: controles diabolo tax

Bericht door KB »

IR3607 schreef: - slechts in uitzonderlijke gevallen wordt op de trein omgeroepen dat die controle plaatsvindt (zodat de mensen alvast hun tickets kunnen klaar houden), en dan vaak enkel nog in het Nederlands (zelden in het Frans, nooit in het Engels). Wanneer gaat de NMBS ooit eens beseffen dat de luchthaven een meertalig station moet zijn, met alle aankondigingen in Nederlands/Frans/Engels?
Ze zijn wellicht bang dat ze klachten krijgen van Vlaams-nationalistische pipo's die vinden dat het gebruik van andere talen dan het Nederlands een kaakslag voor Vlaanderen is. Misschien speelt een beperkte talenkennis van de TBG's ook wel mee - ze moeten alleen Nederlands en Frans kennen (of wat daarvoor moet doorgaan), dacht ik.
Het is echt bedroevend hoe slecht het station op de luchthaven scoort in vergelijking met treinstations op luchthavens in het buitenland. Dit gaat van tv-schermen die enkel in het nederlands zijn, tot betaalautomaten voor treintickets die zelfs geen credit card accepteren
Dat zal de manier van de NMBS zijn om buitenlandse bezoekers in België te verwelkomen.
L'union fait la force.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: controles diabolo tax

Bericht door Asterix »

KB schreef:Ze zijn wellicht bang dat ze klachten krijgen van Vlaams-nationalistische pipo's die vinden dat het gebruik van andere talen dan het Nederlands een kaakslag voor Vlaanderen
Ken je geschiedenis en ga eens na onder druk van welke taalgroep de taalwetgeving er gekomen is in dit land. Toch bedankt voor je bijdrage, de pak friet en de Belgische chocolade is weer even veilig. Oef!
KB
Berichten: 636
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: controles diabolo tax

Bericht door KB »

Jeroen schreef:
KB schreef:Ze zijn wellicht bang dat ze klachten krijgen van Vlaams-nationalistische pipo's die vinden dat het gebruik van andere talen dan het Nederlands een kaakslag voor Vlaanderen
Ken je geschiedenis en ga eens na onder druk van welke taalgroep de taalwetgeving er gekomen is in dit land. Toch bedankt voor je bijdrage, de pak friet en de Belgische chocolade is weer even veilig. Oef!
Die geschiedenis doet er niet toe (niet dat geschiedenis onbelangrijk is, in tegendeel), maar we leven in het heden. De luchthaven van Zaventem is een internationale luchthaven en dus trekt ze reizigers uit de hele wereld. En die mensen spreken of verstaan niet allemaal Nederlands, dat kan je nu eenmaal niet verwachten. Dus vind ik het niet meer dan normaal dat de NMBS op haar treinen van, naar of via de luchthaven op zijn minst de essentiële mededelingen (zoals uitleg over controles op de betaling van de diabolotax - zo zijn we weer een beetje ontopic) ook in enkele andere talen doet. Ik noem dat klantvriendelijkheid en dat gaat voor mij voor op het muggenzifterige toepassen van de Belgische taalwetgeving (maar dat is weer een heel andere discussie).
L'union fait la force.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: controles diabolo tax

Bericht door Steven »

De tbg 's hebben voor de luchthaven de volgende keuze om aankondigingen te doen:
NL
NL + FR
NL + FR + ENG + Duits

Zo is het mij is verteld door een collega tbg.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: controles diabolo tax

Bericht door groentje »

Die we trouwens al heel diep hebben uitgespit in het topic 'Taalperikelen'. Niet dat ik het niet met je eens ben, KB.

Ik vrees dat we nog wel even vastzitten aan die diabolotoeslag, door de geniale ingeving om de nieuwe infrastructuur met PPS te laten betalen, moeten de privé-eigenaars natuurlijk vergoed worden.

Ik wist trouwens niet dat NL+FR ook toegelaten was naar de luchthaven. Ik dacht dat het of NL, of de hele rimram in 4 talen was.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: controles diabolo tax

Bericht door Steven »

De meeste geraken niet verder dan twee talen. Een propere versie in vier talen halen de meeste tbg 's niet vrees ik.
Plaats reactie