controles diabolo tax

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: controles diabolo tax

Bericht door Shrek »

rds schreef:Ze kunnen dat toch nooit voor vertrekkend verkeer controleren? Als ze de ingang afsluiten zie je dat en ga je nog rap een ticket kopen. Ze kunnen u dus niet 'insluiten'. Tenzij ze wachten tot iedereen op het perron staat en dan de uitgangen afsluiten. Maar gaan ze dan 1 treindeur openen en iedereen langs daar laten opstappen?
Het punt is dat ze niet in de trein controleren maar aan de (rol)trappen in het station. Je geraakt gewoon niet op/van het perron zonder controle. Probeer dan maar eens vals te spelen :wink:
Galactic

Re: controles diabolo tax

Bericht door Galactic »

De extra controles gebeuren idd aan de (rol)trappen in het station Brussel-Nationaal-Luchthaven. Dit zowel bij reizigers die daar aankomen en vertrekken.
Op bepaalde data en tijdstippen staan er speciale controleteams (TICO) om deze taak uit te voeren. Op die tijdstippen is er geen ontkomen aan.

Maar niet getreurd : nog een goeie 30 jaar en die diabolotaks is verdwenen :mrgreen: .

Wat betreft de aankondigingen in de trein : het station Brussel-Nationaal-Luchthaven ligt in het Nederlandstalige grondgebied. De aankondigingen mogen enkel in het Nederlands gebeuren. Wat we wel mogen doen (en dit in elk station in het Nederlandstalige grondgebied), is EERST in het NL, dan in het FR, daarna in het Duits en tenslotte in het Engels aankondigen. Ikzelf doe dit in de luchthaven altijd in de 4 talen. Het is tenslotte een internationale luchthaven. Dus ofwel enkel NL, ofwel in de 4 talen EN in de juiste volgorde.
Dit is nu eenmaal het gevolg van onze taalwetgeving.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: controles diabolo tax

Bericht door Kristofke »

Klopt, het is vier talen of maar één taal. En daarom dat er maar zeer weinig treinbegeleiders de omroeping doen in vier talen. Waarschijnlijk schrik van het Engels maar vooral van het Duits.

Het zal wachten zijn op een verplichting van hogerhand, echter zal daar weer een of andere premie tegen moeten overstaan of zo... :roll:
Galactic

Re: controles diabolo tax

Bericht door Galactic »

Ja, Kristofke, die premie is geen slecht idee :wink: Bel jij naar Marc, onze grote baas? :D

Mijn Duits is ook allesbehalve perfect. Maar dat ene zinnetje is toch makkelijk aan te leren.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: controles diabolo tax

Bericht door rdv »

Shrek schreef: Het punt is dat ze niet in de trein controleren maar aan de (rol)trappen in het station. Je geraakt gewoon niet op/van het perron zonder controle. Probeer dan maar eens vals te spelen :wink:
Men doet dat zeer rigoreus. Vorig jaar kwam mijn trein met meer dan 45 minuten vertraging aan in de luchthaven en stond daar zo een team. Zelden meer gevloek gehoord dan toen. Dus, weer 10' vertraging bij. Dat is niet echt klantvriendelijk te noemen.
rds

Re: controles diabolo tax

Bericht door rds »

Mijn punt was niet dat je aan de controle zelf kan ontkomen, ik bedoelde dat je de controleurs ziet staan alvorens naar het perron te wandelen. Dus zie je niemand staan = geen toeslag kopen. Je loopt geen enkel risico op een boete. Je loopt 20 seconden voor de trein vertrekt het perron op. Ze gaan op die 20 seconden niet ineens met mitrailleurs binnenvallen en de deuren van de trein pas open doen tot de laatste gecontroleerd is. En eens opgestapt laat ik mijn abo brussel-leuven zien en zeg ik dat ik in Brussel opgestapt ben.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: controles diabolo tax

Bericht door Steven »

rds schreef:Mijn punt was niet dat je aan de controle zelf kan ontkomen, ik bedoelde dat je de controleurs ziet staan alvorens naar het perron te wandelen. Dus zie je niemand staan = geen toeslag kopen. Je loopt geen enkel risico op een boete. Je loopt 20 seconden voor de trein vertrekt het perron op. Ze gaan op die 20 seconden niet ineens met mitrailleurs binnenvallen en de deuren van de trein pas open doen tot de laatste gecontroleerd is. En eens opgestapt laat ik mijn abo brussel-leuven zien en zeg ik dat ik in Brussel opgestapt ben.
De controles staan onderaan de roltrap, de andere trappen sluit men af, dus weggaan op een roltrap zou opvallen. Als je denkt er elke keer aan te ontsnappen door op de trein te zeggen dat je in Brussel bent opgestapt kan u ook zuur opbreken als je de verkeerde tegenkomt die u wel gezien heeft en dan de regels exact toepast. Er zijn altijd gaten in het systeem dat weet iedereen, maar niet komen klagen als je dan toch is de rekening krijgt gepresenteerd.
neigezug

Re: controles diabolo tax

Bericht door neigezug »

Gaan ze dan ook zo streng controleren als de Lage Landen Lijn er passeert?
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: controles diabolo tax

Bericht door Kristofke »

Het zou snel gedaan zijn met controles of niet als men gewoon eens simpel een poortjessysteem installeerd. En ik begrijp niet goed hoe de investeerders deze eis niet opgenomen hebben in het contract.

Het is perfect mogelijk met QR codes op de tickets om dit vlot te laten verlopen.
pietje

Re: controles diabolo tax

Bericht door pietje »

^^ Is dat niet lastig omdat er een aantal uitzonderingen zijn die de toeslag niet moeten betalen?
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: controles diabolo tax

Bericht door Kristofke »

Zoals? Stel voor spoorwegpersoneel daar kan men toch makkelijk een ticket voor uitprinten met een QR code die een jaar geldig is, hetzelfde voor de abonnementen.
pietje

Re: controles diabolo tax

Bericht door pietje »

Volgens de website:

Deze reizigers betalen geen toeslag:

Algemene regel
Houders van een treinkaart, Campus of halftijdse treinkaart naar Brussel-Nationaal-Luchthaven
Reizigers die genieten van gratis vervoer, zoals:
Vrijkaart BIAC & Belgocontrol
Vrijkaarten en gratis biljetten NMBS-personeel (actief en gepensioneerd)
Kaart voor vaderlandslievende redenen
Kaart gratis begeleider
Ambtenaren en bedienden FOD Mobiliteit en Vervoer
Kamer en Senaat
Lokale en federale politieagenten in uniform
Spoorwegpolitie

Geen toeslag in 2de klas
Kinderen jonger dan 12 die reizen met de Kids4Free-formule
Journalisten (code 043)
Blinden
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5316
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: controles diabolo tax

Bericht door Steve »

Inderdaad, het is een heel pak ingewikkelder dan men hier wil doen voorstellen... en dan nog, een oplossing zoals een ticket met enkel die QR-code hangt ook met haken en ogen aan elkaar: verlies, doorgeven aan iemand anders, groot aantal tickets dat wellicht nooit gebruikt zou worden (en dus des te interessanter wordt om door te geven aan iemand anders), niet bij hebben juist die ene keer dat men dan toch op de luchthaven moet zijn, enzovoort.

Organiseer dan steekproefcontroles, zou je dan zeggen... maar dat is precies wat er nu al gebeurt. De eerste controle wordt immers nog steeds uitgevoerd door de TBG's in de trein. Uiteraard is dat niet helemaal waterdicht, maar je voorkomt er toch al een hoop mee.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: controles diabolo tax

Bericht door kika »

Luchthavens trekken ook aardig wat mensen aan die niet iedere dag in dat land treinen. TCV-tickets, occasionele toeristen/treinreizigers, internationale tickets etc. Bij poortjesinvoeringen in bvb. de Amsterdamse metro heeft op bijna ieder groter station personeel rondgelopen, in het begin vaak 4 per ingang of zelfs meer, van 's morgens vroeg tot 's avonds laat. Later is de personeelsinzet verminderd en serieus afgebouwd maar je kan er donder op zeggen dat er personeel aanwezig zal moeten zijn om vele reizigers er door te helpen. Hoeveel kost het om poortjes te ontwikkelen (offertes uitschrijven), installeren, onderhouden en personeel naast te zetten? Ik begrijp de keuze voor regelmatige steekproeven. Ook een ander poortjessysteem in bvb. de Bart in SF heb je gaten, bij bijvoorbeeld liften en enkele stations in de periferie, of door door te lopen vanaf de Muni. Je kan er overal altijd wel onderuit, en steekproeven, vliegende brigades e.d. lijken me hier bij de luchthaven toch het meest geschikte.

Kan iemand nog even het sommetje maken tussen hoeveel de personeelinzet kost en hoeveel jaar vroeger de Diabolotaks zou kunnen worden afgeschaft als dat geld rechtstreeks daarnaar zou vloeien?
carlos

Re: controles diabolo tax

Bericht door carlos »

http://www.hln.be/hln/nl/942/Economie/a ... l#reaction
HLN schreef:
Na het Fyra-debacle, nu de Diabolo-flop?

De dure Diabolo-verbinding, die de luchthaven van Zaventem beter moest ontsluiten via het spoor, is voorlopig geen groot succes. Het aantal reizigers dat met de trein naar Brussels Airport komt, is al jaren stabiel, terwijl het zou moeten stijgen. Dat schrijft zakenkrant De Tijd.

Volgens de krant stabiliseert het aantal reizigers dat naar de luchthaven spoort op 3,6 miljoen per jaar, of 19 procent van alle passagiers, "terwijl het toch fors zou moeten groeien". Dat zegt de private concessiehouder Northern Diabolo, dat de gelijknamige verbinding uitbaat.

De Diabolo-lijn moet Brussels Airport sinds vorig jaar vlotter bereikbaar maken vanuit de stations van Antwerpen, Brussel en Leuven. Om de infrastructuur te bekostigen - Diabolo kostte 678 miljoen euro - betalen reizigers naar de luchthaven een toeslag van 4,4 euro per rit. Mogelijk ligt daar meteen een reden voor de stabilisatie van het reizigersaantal, al wordt volgens De Tijd ook gesproken over een "krakkemikkig treinaanbod". Er is bij aankomst op de luchthaven evenmin controle op de toeslag. De NMBS wil die controle graag bij Brussels Airport leggen, maar die houdt de boot af.

Geen commentaar
De partners van het Diabolo-project blijven karig met commentaar. Infrabel - dat 388 miljoen euro investeerde in de publiek-private samenwerking - verwijst naar de NMBS. Maar ook daar worden de lippen op elkaar gehouden, de cijfers heten "confidentieel" te zijn.

Privépartner Northern Diabolo, die 290 miljoen euro investeerde, zegt dat de "vooropgestelde reizigersvolumes vooralsnog niet worden gehaald", maar dat de rentabiliteit over de volledige concessieperiode bekeken moet worden - 35 jaar. Topman Bert Hofstee heeft er vertrouwen in dat Brussels Airport nog zal groeien en het aantal reizigers dat met de trein naar de luchthaven trekt dan ook mee zal toenemen.

De regering zou beter met Northern Diabolo gaan samenzitten en een jaarlijkse vergoeding afspreken zodat die diabolotax afgeschaft kan worden.
Plaats reactie