controles diabolo tax

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: controles diabolo tax

Bericht door dentheo »

Heb ik het dan altijd verkeerd begrepen ? Ik dacht dat uitstappen naar de luchthaven de toeslag kostte, niet overstappen ?
Maar ik heb het staatsblad niet gelezen....
Theo
Groeten vanop de Heide
bobby

Re: controles diabolo tax

Bericht door bobby »

carlos schreef:http://www.hln.be/hln/nl/942/Economie/a ... l#reaction
HLN schreef:
Na het Fyra-debacle, nu de Diabolo-flop?

De dure Diabolo-verbinding, die de luchthaven van Zaventem beter moest ontsluiten via het spoor, is voorlopig geen groot succes. Het aantal reizigers dat met de trein naar Brussels Airport komt, is al jaren stabiel, terwijl het zou moeten stijgen. Dat schrijft zakenkrant De Tijd.

Volgens de krant stabiliseert het aantal reizigers dat naar de luchthaven spoort op 3,6 miljoen per jaar, of 19 procent van alle passagiers, "terwijl het toch fors zou moeten groeien". Dat zegt de private concessiehouder Northern Diabolo, dat de gelijknamige verbinding uitbaat.

De Diabolo-lijn moet Brussels Airport sinds vorig jaar vlotter bereikbaar maken vanuit de stations van Antwerpen, Brussel en Leuven. Om de infrastructuur te bekostigen - Diabolo kostte 678 miljoen euro - betalen reizigers naar de luchthaven een toeslag van 4,4 euro per rit. Mogelijk ligt daar meteen een reden voor de stabilisatie van het reizigersaantal, al wordt volgens De Tijd ook gesproken over een "krakkemikkig treinaanbod". Er is bij aankomst op de luchthaven evenmin controle op de toeslag. De NMBS wil die controle graag bij Brussels Airport leggen, maar die houdt de boot af.

Geen commentaar
De partners van het Diabolo-project blijven karig met commentaar. Infrabel - dat 388 miljoen euro investeerde in de publiek-private samenwerking - verwijst naar de NMBS. Maar ook daar worden de lippen op elkaar gehouden, de cijfers heten "confidentieel" te zijn.

Privépartner Northern Diabolo, die 290 miljoen euro investeerde, zegt dat de "vooropgestelde reizigersvolumes vooralsnog niet worden gehaald", maar dat de rentabiliteit over de volledige concessieperiode bekeken moet worden - 35 jaar. Topman Bert Hofstee heeft er vertrouwen in dat Brussels Airport nog zal groeien en het aantal reizigers dat met de trein naar de luchthaven trekt dan ook mee zal toenemen.

De regering zou beter met Northern Diabolo gaan samenzitten en een jaarlijkse vergoeding afspreken zodat die diabolotax afgeschaft kan worden.

* meer treinen naar de luchthaven, dit de klok rond (dus ook s nachts)
* L-treinen vanuit Lueven naar de luchthaven
* zorg voor L-treinen naar Mechelen via en met haltes te vilvoorde/Eppegem/Zemst
* zorg voor betere bediening van Zaventem(dorp) & Diegem
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: controles diabolo tax

Bericht door groentje »

Die laatste gaan weinig succes hebben als het tarief zo onaangenaam hoog blijft. Zeker omdat je vanuit veel van die plaatsen overstapvrij en voor een schijntje met de bus van De Lijn in de luchthaven geraakt, en zelfs als de bus niet zo snel is, de afstand is best doenbaar.
Ik zou ook graag meer stoptreinen naar de luchthaven zien, maar zolang die toeslag er is, gaan die treinen quasi leeg rijden, of in elk geval weinig reizigers meevoeren voor de luchthaven...
carlos

Re: controles diabolo tax

Bericht door carlos »

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... kaal.dhtml
Diabolo plukt NMBS kaal
De NMBS stuurt steeds meer treinen door de Diaboloverbinding naar de luchthaven. Niet omdat daar veel reizigers moeten zijn, wel omdat het spoor zich heeft laten vangen aan een wurgcontract met privépartner Northern Diabolo. Dat schrijft De Morgen. Experts ramen de mogelijke schade op een miljard euro.

Het contract voor de Diabolo bevat strenge doelstellingen qua reizigersaantallen. Als die niet worden gehaald, is privépartner Northern Diabolo ingedekt door een aantal corrigerende mechanismen. Als de reizigersaantallen twee opeenvolgende semesters onder de 85 procent van de prognose blijven, kan de privépartner de NMBS verplichten om de reizigerstol te verhogen. Vandaag is dat 4,44 euro per persoon. Mogelijk wordt dat vanaf volgend jaar 5 euro per persoon.

De NMBS blijft ook onder een tweede cruciale grens: die van 75 procent. Als de situatie in de tweede helft van 2013 niet drastisch verbetert, kan de privépartner de concessie opzeggen op het einde van dit jaar. In dat geval zou Infrabel de hele investeringskost moeten overnemen, net als de verwachte inkomsten van de komende 35 jaar. Een expert van het Rekenhof raamt de schade op 1 miljard euro.

Daarom stuurt de NMBS nu zoveel mogelijk treinen door de Diaboloverbinding. Zo rijden sommige treinen van Mechelen naar Leuven via de luchthaven.

NMBS kan beter geen treinen meer door diabolo sturen.


dat Infrabel zelf opdraait voor het gestuntel.
Laatst gewijzigd door carlos op 29 nov 2013, 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: controles diabolo tax

Bericht door kika »

HLN schreef: De NMBS blijft ook onder een tweede cruciale grens: die van 75 procent. Als de situatie in de tweede helft van 2013 niet drastisch verbetert, kan de privépartner de concessie opzeggen op het einde van dit jaar. In dat geval zou Infrabel de hele investeringskost moeten overnemen, net als de verwachte inkomsten van de komende 35 jaar. Een expert van het Rekenhof raamt de schade op 1 miljard euro.
Dat bij PPS-constructies er nog steeds ergens een overheid opdraait bij mislukkingen is niet nieuws, meer nog, privépartners die effectief grote(re) risico's aangaan in zulke projecten moet ik nog leren kennen. Wat ik me echter afvraag: is bij zo'n opzegging het eigenlijk weer compleet in handen van Infrabel en zijn dan veranderingen mogelijk, zoals een verminderde of het complete verdwijnen van de toeslag mogelijk?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: controles diabolo tax

Bericht door Shrek »

carlos schreef: NMBS kan beter geen treinen meer door diabolo sturen.

dat Infrabel zelf opdraait voor het gestuntel.
Wat is dat nu weer voor uitspraak.
De diabolo draait nog niet eens op volle toeren en er wordt al helemaal gepanikeerd in de pers :roll:
Pas als alle geplande treinen er zijn (Amsterdam, Namen, Charleroi, Brugge,...) kan je zoiets evalueren, niet een jaartje na de indienstname.
Het aanbod het eerste half jaar was dan nog zo klein dat de verwacte cijfers -uiteraard- niet gehaald kunnen worden.
Maar het aantal passagiers groeit en zal blijven groeien, dus het komt allemaal wel in orde. Dat weet Infrabel, dat weet de NMBS, dat weet Northern Diabolo en dat weet de regering. Enkel de gazettenpraat en hun aanhangers zeggen iets anders :roll:
carlos

Re: controles diabolo tax

Bericht door carlos »

Shrek schreef: De diabolo draait nog niet eens op volle toeren en er wordt al helemaal gepanikeerd in de pers
Pas als alle geplande treinen er zijn (Amsterdam, Namen, Charleroi, Brugge,...) kan je zoiets evalueren, niet een jaartje na de indienstname.
Het aanbod het eerste half jaar was dan nog zo klein dat de verwacte cijfers -uiteraard- niet gehaald kunnen worden.

maar volgens de kranten zouden er in het contract wel voorwaarden staan, voorwaarden die ook in dat eerste jaar zouden gelden, en die dus volgens de verwachtingen niet gehaald zullen worden...

als je er van uitgaat dat je in de eerste jaren een bepaalde doelstelling niet kan halen, dan vermeld je dat in je contract, maar dat zou dus blijkbaar niet gebeurd zijn, maw de verwachte reizigersaantallen zouden dus gelden vanaf dag 1.

Als Northern Diabolo aan 't eind van 't jaar onder het contract uit kan aan de voorwaarden zoals beschreven in de krant (alle geinvesteerde geld terug + de verwachte inkomsten voor de ganse duur van het contract) wees dan maar gerust dat ze het contract zullen beëindigen.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: controles diabolo tax

Bericht door kika »

carlos schreef:maar volgens de kranten zouden er in het contract wel voorwaarden staan, voorwaarden die ook in dat eerste jaar zouden gelden, en die dus volgens de verwachtingen niet gehaald zullen worden...

als je er van uitgaat dat je in de eerste jaren een bepaalde doelstelling niet kan halen, dan vermeld je dat in je contract, maar dat zou dus blijkbaar niet gebeurd zijn, maw de verwachte reizigersaantallen zouden dus gelden vanaf dag 1.

Als Northern Diabolo aan 't eind van 't jaar onder het contract uit kan aan de voorwaarden zoals beschreven in de krant (alle geinvesteerde geld terug + de verwachte inkomsten voor de ganse duur van het contract) wees dan maar gerust dat ze het contract zullen beëindigen.
Ik heb even een belangrijk detail vet gezet. Ik ga er van uit dat ze zelf de rekening zullen maken, zonder jou of mij. Daarnaast is het opstellen van contracten ook een beetje een evenwichtsoefening. De investeerders zelf snappen ook heus wel dat het een lange termijninvestering is: 9 miljoen vaste inkomsten per jaar, indexeerbaar gedurende 35 jaar is al meer dan de bouwsom! Dus die halve procent van de tariefontvangsten van het binnenlandse verkeer + die toeslag van 3,8euro per reiziger (vraag me niet waar die overige 70 cent naar toe gaat) zijn de slagroom en de kers voor de private partners. En mocht het Belgische treinverkeer instorten is er nog steeds een stevige achterdeur voor hun.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: controles diabolo tax

Bericht door Shrek »

carlos schreef:Als Northern Diabolo aan 't eind van 't jaar onder het contract uit kan aan de voorwaarden zoals beschreven in de krant (alle geinvesteerde geld terug + de verwachte inkomsten voor de ganse duur van het contract) wees dan maar gerust dat ze het contract zullen beëindigen.
Het is of hè. Als ze eruit trekken krijgen ze het geld terug maar niets meer van de inkomsten.
Maar dat zal uiteraard niet gebeuren gezien het op lange termijn een heel gezonde investering is.
Er is gewoon helemaal geen reden voor al die heisa nu.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: controles diabolo tax

Bericht door groentje »

Behalve dat er nog maar eens een prijsstijging zit aan te komen van die verdomde Diabolotoeslag, net omdat de cijfers niet gehaald worden, en ik moet je uitspraak dat het aantal reizigers is gestegen, toch nuanceren: volgens de berichten zou het vanuit Brussel en Leuven net achteruitgegaan zijn...
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: controles diabolo tax

Bericht door nahoj »

Als je meer mensen op de trein naar de luchthaven wil krijgen, moet je de ticketprijs naar beneden halen (8 euro voor een ticket luchthaven - centrum van Brussel is toch erg veel), en aansluitingen aanbieden vanaf het eerste vliegtuig t.e.m. het laatste, naar alle grote steden van het land.
Dat wordt continu bevestigd door wat ik hoor van vrienden / familie die de auto nemen naar de luchthaven.
pietmol

Re: controles diabolo tax

Bericht door pietmol »

2 voornaamste problemen van diabolo:
1) diabolo taks
2) diabolo is niet echt geïntegreerd in het net, maar is een add-on.
Dit betekent dat de reistijd Brussel-Leuven voor treinen via diabolo bijna 15 minuten langer is dan de rit via lijn 36/36n.
Hierdoor is het niet haalbaar voor NMBS om de bestaande IC treinen tussen Brussel en Leuven (IC-A, IC-E, IC-F, IC-K) via de luchthaven te sturen en zijn er extra treinen nodig om de luchthaven te bedienen. Extra treinen betekent ook extra kosten voor NMBS en extra belasting van de reeds druk bereden lijn36/36n; voor de reiziger betekent dit extra overstap (extra gesleur met bagage) extra reistijd en extra stress.

Nochtans had het allemaal veel beter gekund.
Ter illustratie:
neem gewoon een kaart van Belgie, en trek mbv een lineaal een lijn tussen stopplaats Haren Zuid en station Kortenberg, en je zal merken dat mogelijk is om de luchthaven te bedienen via een traject dat korter is dan het traject van lijn 36/36n; dan had men alle IC treinenen tussen Brussel en Leuven (IC-A, IC-E, IC-F, IC-K) en zelfst HST-treinen tussen Brussel en Luik (Thalys & DB-ICE = directe verbinding met Frankfurt) op de luchthaven kunnen doen stoppen.
Waarom heeft men dit traject dan niet gekozen voor de bouw van lijn36n? ik vermoed omdat dit op korte termijn budgetair niet haalbaar was.

Een bijna gelijkaardige situatie doet zich voor tussen Brussel en Mechelen.
Men heeft eerst lijn 25n geconstueerd en nadien de diabolo daar aangeplakt.

Ook hier had men een traject kunnen uittekenen waarbij de reistijd Brussel-Luchthaven -Mechelen slechts 5 minuten langer zou geweest zijn dan de reistijd Brussel-Vilvoorde (halte) - Mechelen, doch ook hier heeft men dit niet gedaan. Waarom niet?
Ik vermoed:
-lijn 25n via E19 was een 'gemakkelijk' en beschikbaar traject (weinig NIMBY-problemen)
-verplichting in HST overeenkomst met Nederland mbt reistijd Brussel - Nederlandse grens
-budget

het optimale traject voor de luchthaven [Mechelen, vlak voor E19 afbuigen naar Elewijt, traject tussen E19 en Elewijt, dan traject ten Oosten van Perk, tot aan 'Wambeek'( = kruispunt Haachtsesteenweg & Mechelen-Tervuren) en dan onder luchthaven door en verder naar Haren Zuid, waar aansluiting op lijn 36/36n en/of lijn 25]
zou de reistijd Brussel Nederlandse grens onvoldoende verlagen, zou veel duurder zijn en zou zeer sterk te leiden hebben van het NIMBY-syndroom
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: controles diabolo tax

Bericht door Steven »

Maar nu is de luchthaven van vier kanten bereikbaar, Leuven, Mechelen en Brussel zelfs van twee kanten. Vanaf komende dienstregeling gaan er al minder treinen kopmaken in de luchthaven dan dat ze nu doen en zal er dus weer wat extra winst zijn in tijd en vooral in capaciteit van de perronsporen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: controles diabolo tax

Bericht door Steve »

Ik vraag me vooral of de drie sporen op termijn niet wat krap zullen worden, als je ziet wat men allemaal langs de luchthaven wil gaan sturen. Akkoord dat er geen tot weinig treinen meer zullen zijn die er hun eindpunt hebben, maar erg veel flexibiliteit heb je toch niet.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: controles diabolo tax

Bericht door Steven »

in theorie als je rekening gaat houden met de vertakkingen moet het vlot lukken om per 5 min per richting een trein vlot te laten rijden.
Maar dat wil dan zeggen dat je per rijrichting 12 treinen per uur hebt wat ik ze nog niet snel zie doen.
Plaats reactie