controles diabolo tax

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
groentje
Berichten: 7271
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: controles diabolo tax

Bericht door groentje »

Hoewel ik lange tijd voorstander ben geweest van mondelinge omroepen, begin ik steeds meer voor automatische omroepen te voelen. O.a. voor dit probleem zou dat een oplossing kunnen zijn. Zo moeilijk is het niet om een standaardtekstje te laten inspreken.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: controles diabolo tax

Bericht door Asterix »

groentje schreef:Ik vrees dat we nog wel even vastzitten aan die diabolotoeslag, door de geniale ingeving om de nieuwe infrastructuur met PPS te laten betalen, moeten de privé-eigenaars natuurlijk vergoed worden.
PPS is inderdaad tamelijk geniaal, de Belgische staat speelt het spel gewoon niet eerlijk. De overheid lijkt niet in staat te zijn om zijn vervoersinfrastructuur te onderhouden, getuige de verlichtingspalen die nu en dan uit de hemel vallen of de talloze gaten in het wegdek. Dit uitbesteden aan de privé-sector is doorgaans goedkoper én effectiever op lange termijn. Daartegenover staat dan wel dat deze hiervoor uiteraard dienen te worden vergoed. Aangezien dit land financieel op apegapen ligt, schuift men gemakkelijkheidshalve de rekening dan maar door naar de gebruikers. Op zich geen drama (dit gebeurt ook met de Liefkenshoektunnel, bijvoorbeeld) maar dat de belastingdruk dan even hoog blijft, is natuurlijk niet zo mooi. Anderzijds, aangezien een staatshervorming niet nodig schijnt te zijn en we met spotgoedkope structuren à la Brussel, de provincies, de communautaire wafelijzerpolitek etc etc zitten, zullen deze praktijken niet meteen worden verbannen.
Laatst gewijzigd door Asterix op 03 apr 2011, 02:28, 1 keer totaal gewijzigd.
pendelbloempje

Re: controles diabolo tax

Bericht door pendelbloempje »

Volgens mij is er nochtans een gemakelijke oplossing voor het probleem.
Als ze enkel treinen naar de luchthaven laten gaan met vertrek vanuit Brussel of Leuven " luchthavenpendel " dan moeten de mensen maar een overstap doen in Leuven of Brussel.
Op die manier kunnen er enkel maar tickets of abonnementen zijn met diabolotax incl.

Nu zijn het vaak buitenlandse toeristen die een ticket kopen en in onwetendheid enkel en alleen maar " Brussels" kennen. Hoe kunnen die nu weten dat ze " Brussel Nat. Luchthaven " moeten vragen.....

Deze ochtend was het weer controle , en ze waren even vriendelijk :? als gisteren .

Heeft er iemand reeds ervaring of resultaat gehaald door het indienen van een klacht ?
Ik ben in ieder geval benieuwd of ik gehoor ga krijgen op mijn indiening.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: controles diabolo tax

Bericht door kika »

Steven schreef:De tbg 's hebben voor de luchthaven de volgende keuze om aankondigingen te doen:
NL
NL + FR
NL + FR + ENG + Duits

Zo is het mij is verteld door een collega tbg.
Ik begeef me misschien op glad ijs, maar waarom kunnen aankondigingen in het station zelf (automaten, schermen, omroepen) niet ook in meerdere talen? En als dat nu niet kan (taalwetgeving), is dat dan geen ideale pasmunt (wisselgeld) voor die hele regeringsvorming? 8)
Ruben
Berichten: 344
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:36
Locatie: Brugge

Re: controles diabolo tax

Bericht door Ruben »

groentje schreef:Die we trouwens al heel diep hebben uitgespit in het topic 'Taalperikelen'. Niet dat ik het niet met je eens ben, KB.

Ik vrees dat we nog wel even vastzitten aan die diabolotoeslag, door de geniale ingeving om de nieuwe infrastructuur met PPS te laten betalen, moeten de privé-eigenaars natuurlijk vergoed worden.

Ik wist trouwens niet dat NL+FR ook toegelaten was naar de luchthaven. Ik dacht dat het of NL, of de hele rimram in 4 talen was.
Ik dacht ook dat het ofwel NL was, ofwel NL+FR+DU+EN (in die volgorde). Je zit dan inderdaad met het probleem dat niet alle TBG's viertalig zijn, maar een automatische aankondiging kan dan een oplossing zijn. In dat geval zou men zowel een gewone aankondiging (aankomst in het station) moeten voorzien als een aankondiging voor de diabolotaks.
Trouwens, zijn de TBG's altijd op de hoogte van het feit dat ze in de luchthaven aan het controleren zijn of niet?
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2625
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: controles diabolo tax

Bericht door trainfreak »

kika schreef:
Steven schreef:De tbg 's hebben voor de luchthaven de volgende keuze om aankondigingen te doen:
NL
NL + FR
NL + FR + ENG + Duits

Zo is het mij is verteld door een collega tbg.
Ik begeef me misschien op glad ijs, maar waarom kunnen aankondigingen in het station zelf (automaten, schermen, omroepen) niet ook in meerdere talen? En als dat nu niet kan (taalwetgeving), is dat dan geen ideale pasmunt (wisselgeld) voor die hele regeringsvorming? 8)
Mochten ze in Brussel N/C/Z alle omroepen in 3/4 talen omroepen dan zou het daar nooit stil zijn.
Het is daar nu al om gek van te worden.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: controles diabolo tax

Bericht door kika »

trainfreak schreef:Mochten ze in Brussel N/C/Z alle omroepen in 3/4 talen omroepen dan zou het daar nooit stil zijn.
Het is daar nu al om gek van te worden.
Kijk naar andere drukke stations, waar er ook nog meer wordt omgeroepen van reizigers uit xxx welkom, u kan richting daar overstappen op perron 3, etc. In meerdere talen. Waarom werkt het in België niet? Moeten er meer, maar stillere luidsprekers komen? En stilte, die hoeft daar niet te zijn, er moeten daar treinen rijden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: controles diabolo tax

Bericht door Steven »

De luchthaven of toch beter gezegd het station aldaar zou inderdaad in vier talen aankondigingen moeten hebben. Het betreft dan natuurlijk, affiches, schermen en luidsprekers.
De enige degelijke viertalige affiche die ik er ooit gezien heb was deze dat alle treinen naar Brussel reden (de periode voor de bocht naar Leuven open was).
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: controles diabolo tax

Bericht door Kristofke »

De beste oplossing is het station van de luchthaven toevoegen aan het district Centrum, daar waar alle speakers moeten kunnen omroepen in 4 talen.

Dat is echter politiek niet haalbaar omdat men het District Centrum wil beperken tot grondgebied Brussel.

En binnenkort worden dus de aankondigingen daar gedaan vanuit Hasselt (!), daar waar de omroepers weigeren iets anders te spreken dan Nederlands ("want wij worden daar niet voor betaald").
Gebruikersavatar
Zorba
Berichten: 149
Lid geworden op: 25 nov 2010, 22:16

Re: controles diabolo tax

Bericht door Zorba »

Zowel vertragingen al dat er een Diabolo 'moet' geheven worden, worden in het station zelf wel in 4 talen omgeroepen.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: controles diabolo tax

Bericht door Kristofke »

Maar dat zijn toch vooropgenomen omroepingen niet?

Is de reden van de vertraging niet steeds dezelfde?
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: controles diabolo tax

Bericht door Asterix »

kika schreef:Ik begeef me misschien op glad ijs, maar waarom kunnen aankondigingen in het station zelf (automaten, schermen, omroepen) niet ook in meerdere talen?
Omdat dat dat helaas in dit land niet werkt. Van zodra je je openminded opstelt tegenover bepaalde anderstaligen, gaan deze ervan uit dat dit impliceert dat de betrokken vreemde taal de voertaal wordt en men zich aldus helemaal niets meer hoeft aan te trekken van de eigenlijke voertaal en overheid. Kijk maar naar Brussel. Men dient dus zoals bij kleuters halsstarrig voet bij stuk te houden, zoniet dreigt het samenleven van twee taalgroepen om te slaan in overheersing van de ene over de andere taalgroep. Enfin, dat is een politieke discussie :wink:
kika schreef:Kijk naar andere drukke stations, waar er ook nog meer wordt omgeroepen van reizigers uit xxx welkom, u kan richting daar overstappen op perron 3, etc. In meerdere talen. Waarom werkt het in België niet? Moeten er meer, maar stillere luidsprekers komen? En stilte, die hoeft daar niet te zijn, er moeten daar treinen rijden.
Ik vraag mij af of die constante stroom aan info nog een meerwaarde oplevert. Veel communiceren is niet noodzakelijk goed communiceren. Wie zou er eigenlijk luisteren naar de omgeroepen overstapmogelijkheden? Ik denk dat er nog weinig reizigers durven te vertrouwen op NMBS-uitspraken, tenzij het ergens zwart op wit staat geschreven. Geroutineerde reizigers weten sowieso waar ze moeten zijn, mensen die minder met de trein vertrouwd lijken te zijn, zie ik steevast de vertrekstaten raadplegen. Ik ervaar bij mezelf ook altijd een luistermoeheid die zeer snel intreedt wanneer ik op het perron sta. Op sommige ogenblikken wordt er zelfs helemaal niets omgeroepen en dat lijkt nu niet bepaald reizigers in verwarring te brengen.
Kristofke schreef:De beste oplossing is het station van de luchthaven toevoegen aan het district Centrum, daar waar alle speakers moeten kunnen omroepen in 4 talen. Dat is echter politiek niet haalbaar omdat men het District Centrum wil beperken tot grondgebied Brussel.
En binnenkort worden dus de aankondigingen daar gedaan vanuit Hasselt (!), daar waar de omroepers weigeren iets anders te spreken dan Nederlands ("want wij worden daar niet voor betaald").
Waarom zou het van uit Hasselt minder goed werken dan, pakweg, van uit Zaventem-dorp (mocht daar de blok nog bestaan)?
groentje
Berichten: 7271
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: controles diabolo tax

Bericht door groentje »

Misschien zou men in grote stations inderdaad beter gewoon ophouden met omroepen van treinen die op tijd zijn, en aan het perron aankomen waar ze worden verwacht. Als er dan eens zou worden omgeroepen, zou er wellicht meer aandacht zijn van de mensen.
rds

Re: controles diabolo tax

Bericht door rds »

Ze kunnen dat toch nooit voor vertrekkend verkeer controleren? Als ze de ingang afsluiten zie je dat en ga je nog rap een ticket kopen. Ze kunnen u dus niet 'insluiten'. Tenzij ze wachten tot iedereen op het perron staat en dan de uitgangen afsluiten. Maar gaan ze dan 1 treindeur openen en iedereen langs daar laten opstappen?
260689
Berichten: 3319
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: controles diabolo tax

Bericht door 260689 »

Steven schreef:De tbg 's hebben voor de luchthaven de volgende keuze om aankondigingen te doen:
NL
NL + FR
NL + FR + ENG + Duits

Zo is het mij is verteld door een collega tbg.
Voor de 4 talen zit er ook een volgorde in. Eerst NL, FR, Duits en dan pas Engels. (Duits is onze derde landstaal), Engels is een bijkomde taal dus mag maar pas gezegd worden na de 3 landstalen.
Plaats reactie