Pagina 6 van 9

Re: controles diabolo tax

Geplaatst: 17 jan 2014, 15:05
door Kristofke
En zo wordt een ticket Oostende Luchthaven even duur als een ticket Luchthaven Barcelona.

Zulke projecten met privé partners was gedoemd te mislukken.

Re: controles diabolo tax

Geplaatst: 17 jan 2014, 15:13
door Steve
En een ritje Brussel - Luchthaven zal dan ook meer dan 8 euro kosten, waarvan amper een goede 3 euro voor de rit zelf. Meer dan ooit tijd om die toeslag procentueel te maken en niet langer forfaitair.

Re: controles diabolo tax

Geplaatst: 17 jan 2014, 15:16
door Shrek
Zou de toeslag ook zakken als er opeens meer reizigers zijn?

Re: controles diabolo tax

Geplaatst: 17 jan 2014, 16:23
door Boris
Doordenkertje :
Als er geen reizigers meer zijn stijgt de prijs naar 'oneindig' en dan is de Diabolo ineens afbetaald :mrgreen:

Re: controles diabolo tax

Geplaatst: 20 jan 2014, 09:08
door bobby
Boris schreef:Doordenkertje :
Als er geen reizigers meer zijn stijgt de prijs naar 'oneindig' en dan is de Diabolo ineens afbetaald :mrgreen:

dit zal dan een knoop zijn die de volgende regering moet doorhakken... :wink:


probleem hierbij: als het contract met de prive-financierder ontbonden wordt, dan komt het bedrag voor de schadeloosstelling volledig uit de 60% voor investeringen in Vlaanderen...

Re: controles diabolo tax

Geplaatst: 20 jan 2014, 09:27
door Shrek
bobby schreef: probleem hierbij: als het contract met de prive-financierder ontbonden wordt, dan komt het bedrag voor de schadeloosstelling volledig uit de 60% voor investeringen in Vlaanderen...
En is dat zo'n probleem? Dan kunnen de werken op L161 rond Ottignies misschien eindelijk verdergezet worden :wink:

Re: controles diabolo tax

Geplaatst: 20 jan 2014, 11:36
door bobby
Shrek schreef:
bobby schreef: probleem hierbij: als het contract met de prive-financierder ontbonden wordt, dan komt het bedrag voor de schadeloosstelling volledig uit de 60% voor investeringen in Vlaanderen...
En is dat zo'n probleem? Dan kunnen de werken op L161 rond Ottignies misschien eindelijk verdergezet worden :wink:
op de site van Infrabel kan men lezen dat Infrabel in 2011 zo'n 1,076 miljard euro aan investeringen heeft gedaan.
volgens de 60/40 regel zou dat betekenen dat er in Vlaanderen voor zo'n 600 miljoen werd geinvesteerd.

Als we sommige kranten mogen geloven dan zou de verbreking van het Diabolo contract zo'n 1 miljard Euro kosten, maw het budget dat Infrabel gedurende 20 maanden investeert in Vlaanderen, of zonder extra geld kan Infrabel gedurende 20 maanden niets meer investeren in Vlaanderen...

Re: controles diabolo tax

Geplaatst: 28 jan 2014, 11:49
door profke
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid ... s-aan.aspx
De NMBS overweegt poortjes te laten plaatsen in het treinstation Brussel-Luchthaven om zo de strijd aan te gaan tegen de reizigers die geen Diabolo-toeslag betalen. Dat schrijft De Standaard dinsdag. De NMBS "enkele miljoenen euro per jaar" bijpassen voor reizigers die de toeslag niet betalen.

De NMBS heeft vastgesteld dat een deel van de ruim 3,3 miljoen reizigers die in 2013 gebruik maakten van het station onder Brussels Airport geen Diabolo-toeslag betaalde. Het percentage reizigers dat de toeslag ontwijkt, kon de vervoersmaatschappij echter niet meedelen.

De NMBS zoekt nu naar een manier om het zwartrijden een halt toe te roepen. Er wordt gedacht om in Brussel-Luchthaven poortjes te plaatsen voor wie van en naar het luchthavengebouw gaat. Deze zouden gesloten blijven bij de mensen die geen biljet met Diabolo-toeslag hebben, waarop de zwartrijders een boete zouden moeten betalen.

Vanaf 1 februari wordt de Diabolo-toeslag verhoogd van 4,44 euro naar 5,07 euro.

Re: controles diabolo tax

Geplaatst: 28 jan 2014, 12:52
door ostbahnhof
Zou het niet beter zijn de tax af te schaffen en alle tickets in Belgie te verhogen met enkel Eurocent?
Zo betaalt iedereen mee en wordt het station Brussel Luchthaven heel wat aantrekkelijker.
En geen investeringen voor controles meer nodig.

grts
o

Re: controles diabolo tax

Geplaatst: 28 jan 2014, 13:21
door dentheo
Heel die constructie is toch gemaakt om onder de Belgische wafelijzerpolitiek uit te geraken ?
Vlaanderen mocht het NIET betalen want dan werd de 60-40 verdeling van NMBS gekwetst...
Men had natuurlijk ook ergens in de Ardennen een tunnel kunnen graven als "evenwichtsoefening"....

De goederentunnel onder de Schelde wordt toch ook zoiets...

Re: controles diabolo tax

Geplaatst: 28 jan 2014, 15:24
door pietmol
bobby schreef:
Als we sommige kranten mogen geloven dan zou de verbreking van het Diabolo contract zo'n 1 miljard Euro kosten, maw het budget dat Infrabel gedurende 20 maanden investeert in Vlaanderen, of zonder extra geld kan Infrabel gedurende 20 maanden niets meer investeren in Vlaanderen...

als ik hoor wat de politici de laatste dagen allemaal vertellen (beloven), dan kan dat miljardje voor diabolo toch ook geen probleem zijn :wink: :wink: :wink:

Re: controles diabolo tax

Geplaatst: 28 jan 2014, 20:27
door rvdborgt
dentheo schreef:Heel die constructie is toch gemaakt om onder de Belgische wafelijzerpolitiek uit te geraken ?
Bij mijn weten is de diabolische tax er gekomen nadat de BIAC geenn verhoging van de luchthavenbelasting met enkele centen per vliegticket wilde.

Groetjes,
Rian

Re: controles diabolo tax

Geplaatst: 29 jan 2014, 10:43
door rdv
In de Metro van vandaag staat dat de NMBS jaarlijks enkele miljoenen euro moet opleggen voor reizigers die geen Diabolo-ticket aanschaffen, maar met een gewoon ticket naar de luchthaven gaan. Hoe kan men tellen hoeveel reizigers zonder Diabolo-tax naar de luchthaven gaan? Dit zijn mensen met een Key Card, Go Pass, Rail Pass of mensen die gratis reizen, men heeft daar toch geen aantallen van?

Re: controles diabolo tax

Geplaatst: 29 jan 2014, 10:55
door Steve
rdv schreef:In de Metro van vandaag staat dat de NMBS jaarlijks enkele miljoenen euro moet opleggen voor reizigers die geen Diabolo-ticket aanschaffen, maar met een gewoon ticket naar de luchthaven gaan. Hoe kan men tellen hoeveel reizigers zonder Diabolo-tax naar de luchthaven gaan? Dit zijn mensen met een Key Card, Go Pass, Rail Pass of mensen die gratis reizen, men heeft daar toch geen aantallen van?
Via een steekproef wellicht? Er worden regelmatig controles gehouden, en je zult het aantal zwartrijders bij die controles wel kunnen extrapoleren om het totale aantal op een vrij betrouwbare manier in te schatten.

Re: controles diabolo tax

Geplaatst: 23 sep 2014, 15:27
door pietmol
volgens de NMBS website mag je -als je met een trajectkaart reist- je reis onderbreken in elk station op dat op je reisweg ligt...

nog volgens de NMBS website dienen houders van een trajectkaart geen diabolo-taks te betalen...

dus zou je kunnen veronderstellen dat vanaf de nieuwe dienstregeling je met een abo Begijnendijk - Brussel zonder diabolotaks naar de luchthaven kan...

(enige treinverbinding Begijnendijk - Brussel loopt via de luchthaven)

http://www.belgianrail.be/~/media/Files ... kaart.ashx