DB-Europa Spezial

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: DB-Europa Spezial

Bericht door kika »

Met veranstaltungstickets (zoals de NMBS die ook soms heeft voor evenementen), kan je voor dezelfde prijs een via-station opgeven, en voor de terugreis een ander via-station. Toch krijg je je ticket voor dezelfde prijs. Datzelfde trucje lukt me niet bij DB-Europa Spezial: klopt dat of heeft iemand anders hier andere ervaringen?

Goed geraden, voor weinig reis ik van het uiterste zuidwesten naar het uiterste noordwesten en via het noordoosten en het zuiden terug naar het centrum-westen... en dat tijdens de eindejaarsperiode 8)
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: DB-Europa Spezial

Bericht door rvdborgt »

kika schreef:Met veranstaltungstickets (zoals de NMBS die ook soms heeft voor evenementen), kan je voor dezelfde prijs een via-station opgeven, en voor de terugreis een ander via-station. Toch krijg je je ticket voor dezelfde prijs. Datzelfde trucje lukt me niet bij DB-Europa Spezial: klopt dat of heeft iemand anders hier andere ervaringen?

Goed geraden, voor weinig reis ik van het uiterste zuidwesten naar het uiterste noordwesten en via het noordoosten en het zuiden terug naar het centrum-westen... en dat tijdens de eindejaarsperiode 8)
Europa-Spezial is ook mogelijk met een omweg in Duitsland. Omweg mag wel niet te groot zijn t.o.v. de rechtstreekse afstand. Je moet gewoon proberen: krijg je een prijs, dan kun je boeken.

Groetjes,
Rian
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: DB-Europa Spezial

Bericht door kika »

Aha, mijn omweg was langer dan de oorspronkelijke afstand. Bedankt voor de tip.
jotie
Berichten: 365
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: DB-Europa Spezial

Bericht door jotie »

Joris schreef: *bij DB:
Daar kan je de Belgien Spezial nu ook boeken vanuit kleine stations als Lokeren. Nadeel: in dit geval moet je wel je ticket laten opsturen...
Rariteit: Gent-Köln toonde hij me voor 21,70 euro, Lokeren-Köln voor 18 euro (+3,5 euro verzendkosten).
De observatie van Joris dateert al van enige tijd geleden, maar vandaag zag ik iets gebeuren dat daarbij aansluit. Ten eerste lijken mij nu alle (?) Belgische stations boekbaar via de DB website, en kan je die ook als onlineticket printen. Dat spaart 3,5 euro verzendkosten.

Ten tweede ben ik er nu inderdaad ook achter gekomen dat er vreemde kronkels in het tariefsysteem zitten. Ja, goed, we zijn van DB wel al iets gewoon, maarde logica is toch wel heel erg ver te zoeken. Voorbeeld: ik wou een ticket kopen van Denderleeuw naar Bergen auf Rügen. Bij de zoekopdracht duid ik aan over een BC25 2de klas te beschikken, en krijg ik als resultaat een tariefvoorstel 2de klas 128,35 euro en als Sparpreis-voorstel een 1e klas ticket aan 119,00 euro. Tot daar kan ik nog volgen (zo ver ben ik dus al heen in de DB-'logica').

Maar dan probeer ik Haaltert eens uit als vertrekstation. Voor de goede orde: Haaltert ligt enkele kilometers verder van Brussel, en wie de ICE in Brussel wil nemen, moet sowieso over Denderleeuw rijden. Je zou dus een duurdere (of gelijke) prijs verwachten (de 'logica' van de pakketprijzen indachtig). Wat levert dat evenwel op? Wonderbaarlijk: 123,05 in 2de klas en 114,50 in 1e klas. Wat is hier aan de hand? Om het nog pittiger te maken: wanneer ik aangeef niet over een BC te beschikken, krijg ik de volgende prijzen: vanuit Haaltert: 164 Normalpreis / 119 Sparpreis; vanuit Denderleeuw: 171,20 / 119. Het ziet er dus naar uit dat Railplus het verschil maakt of de Sparpreis op 119 of 114,50 uitkomt, maar waarom wordt er dan ook geen 114,50 aangerekend vanuit Denderleeuw. En dan nog: 4,50 Railpluskorting: op welke basis wordt dat in vredesnaam berekend?

Is er iemand in de zaal die me dat 'mechanisme' kan uitleggen?
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: DB-Europa Spezial

Bericht door rvdborgt »

jotie schreef:Ten tweede ben ik er nu inderdaad ook achter gekomen dat er vreemde kronkels in het tariefsysteem zitten. Ja, goed, we zijn van DB wel al iets gewoon, maarde logica is toch wel heel erg ver te zoeken. Voorbeeld: ik wou een ticket kopen van Denderleeuw naar Bergen auf Rügen. Bij de zoekopdracht duid ik aan over een BC25 2de klas te beschikken, en krijg ik als resultaat een tariefvoorstel 2de klas 128,35 euro en als Sparpreis-voorstel een 1e klas ticket aan 119,00 euro. Tot daar kan ik nog volgen (zo ver ben ik dus al heen in de DB-'logica').

Maar dan probeer ik Haaltert eens uit als vertrekstation. Voor de goede orde: Haaltert ligt enkele kilometers verder van Brussel, en wie de ICE in Brussel wil nemen, moet sowieso over Denderleeuw rijden. Je zou dus een duurdere (of gelijke) prijs verwachten (de 'logica' van de pakketprijzen indachtig). Wat levert dat evenwel op? Wonderbaarlijk: 123,05 in 2de klas en 114,50 in 1e klas. Wat is hier aan de hand? Om het nog pittiger te maken: wanneer ik aangeef niet over een BC te beschikken, krijg ik de volgende prijzen: vanuit Haaltert: 164 Normalpreis / 119 Sparpreis; vanuit Denderleeuw: 171,20 / 119. Het ziet er dus naar uit dat Railplus het verschil maakt of de Sparpreis op 119 of 114,50 uitkomt, maar waarom wordt er dan ook geen 114,50 aangerekend vanuit Denderleeuw. En dan nog: 4,50 Railpluskorting: op welke basis wordt dat in vredesnaam berekend?
Wat betreft de prijs naar Haaltert: dit is denk ik een fout. Profiteer ervan zolang het kan... de ICE-prijzen zijn voor het normaal tarief sinds een tijdje opgebouwd uit die van Duitsland tot Luik of Brussel plus een vaste prijs van 6,20 voor stations verder dan Luik of Brussel. Probeer maar eens vanaf Gent of Oostende: de normale prijs zal hetzelfde zijn. Bij Europa-Spezial kan er nog wel eens verschil in zitten, aangezien daarbij de afstand een rol speelt.

Die Railplus-korting bij het eersteklaskaartje is Railplus-korting op het Belgische traject. Heb ik ook wel eens gehad op een Europa-Spezial eerste klas met BC25. Ik weet niet of dat de bedoeling is (bij normale tickets heb je er wel recht op, maar bij EZ bepaalt DB of ze dat willen), maar sinds een tijdje werkt het niet meer. Behalve dus kennelijk voor Haaltert. Misschien zitten de prijzen van vorig jaar er nog in voor Haaltert ofzo.

Groetjes,
Rian
jotie
Berichten: 365
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: DB-Europa Spezial

Bericht door jotie »

Er zitten wel meer 'foutjes' in. In tegenstelling tot wat ik eerder aangaf zijn bijvoorbeeld niet vanuit alle stations online tickets te krijgen. Niet vanuit Ninove, bijvoorbeeld, maar wel vanuit het onooglijke Eichem. Als je wat willekeurige stations ingeeft krijg je drie mogelijke 'oplossingen'. Misschien dat bepaalde stationsinformatie door DB slechts partieel, op basis van onvolledige informatie is ingegeven?

Wat die Railplus betreft: ja, je zou natuurlijk wel verwachten dat die berekend wordt op het stuk Belgisch vertrekstation -> grens, maar hoe groot dat aandeel is binnen een Sparpreis lijkt me allesbehalve een evidentie. Het lijkt me eerder een forfaitaire korting zonder echte relatie met de reële kilometerprijzen.

Hoe het ook zij: er van profiteren zolang het duurt of rondkijken tot zolang het niet algemeen is ingevoerd, lijkt me de effectief boodschap.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: DB-Europa Spezial

Bericht door rvdborgt »

jotie schreef:Er zitten wel meer 'foutjes' in. In tegenstelling tot wat ik eerder aangaf zijn bijvoorbeeld niet vanuit alle stations online tickets te krijgen. Niet vanuit Ninove, bijvoorbeeld, maar wel vanuit het onooglijke Eichem. Als je wat willekeurige stations ingeeft krijg je drie mogelijke 'oplossingen'. Misschien dat bepaalde stationsinformatie door DB slechts partieel, op basis van onvolledige informatie is ingegeven?
Het aantal bestemmingen buiten Duitsland waarvoor bij DB online kaartjes te koop zijn is altijd kleiner geweest dan bij het loket. Het aantal groeit wel. Aan het DB-loket zijn dus alle bestemmingen te koop die de NMBS in de internationale informatie heeft gestopt (dat zijn niet alle stations), waaronder Ninove, maar online minder.
jotie schreef:Wat die Railplus betreft: ja, je zou natuurlijk wel verwachten dat die berekend wordt op het stuk Belgisch vertrekstation -> grens, maar hoe groot dat aandeel is binnen een Sparpreis lijkt me allesbehalve een evidentie. Het lijkt me eerder een forfaitaire korting zonder echte relatie met de reële kilometerprijzen.
De spoorwegen spreken altijd af welk deel er voor welke vervoerder bestemd is. Bovendien moeten ze voor de BTW ook bepalen welk deel van de prijs voor de diensten in het buitenland is. Op tickets van DB kun je dat ook zien: er staat op over welk deel er BTW (MWSt) geheven wordt en dus weet je welk deel er buiten Duitsland valt. Het deel buiten Duitsland zal wel overeenkomen met het deel waarover 25% Railplus-korting is berekend. Niet de korting is forfaitair, maar wel de ticketprijs waarover de korting wordt berekend.

Groetjes,
Rian
Plaats reactie