DB-Europa Spezial

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: DB-Europa Spezial

Bericht door groentje »

OK, Rian. Ik begrijp dat je ook nog een leven hebt naast tarieven uitspeuren :mrgreen:
En inderdaad, je hebt deze threads altijd wel gezien, je nog eens een pb sturen is eigenlijk niet nodig.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: DB-Europa Spezial

Bericht door kika »

fets schreef:Die "een station te ver" truuk werkt helaas niet voor mij: vanaf Sint-Joris-Weert is online niet te boeken op db.be. Leuven en Ottignies dan weer wel, maar vanaf Ottignies loopt de route via Brussel, niet over lijn 139.

Ik vraag me af hoe raar de TBG zou opkijken als ik met zo'n ticket dan passeer :)
Op db.be zijn er wel verdacht weinig treinkaartjes te boeken, zelf gebruik ik meestal http://www.bahn.de Overstappen in Luttich-Guillemins en Leuven zijn toch een behoorlijk kortere reisweg dan via Brussel, dus toegestaan? De ene TBG kijkt al sneller raar dan de andere, hun kennis is heel verschillend.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: DB-Europa Spezial

Bericht door kika »

fets schreef:Bevat zo'n Europe Spezial het traject dat je veronderstelt wordt af te leggen met de ICE ? ttz, staat erop dat je vanaf Brussel of Luik erop mag?
Zoals bij een TCV ticket: VON (Bruxelles Zone/ Liege Zone / Brugge/ Vertrekstation...) NACH (Köln/ Rostock/ Nürnberg / bestemming...) en VIA: <1088>Aachen Süd(Gr)<1080>(datum)AC-SüdG ICEnr/..ander via station*NV
Wat ttz betekent, dat weet ik niet, dus ik hoop dat ik je vraag niet verkeerd heb geïnterpreteerd.
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: DB-Europa Spezial

Bericht door rvdborgt »

kika schreef:
fets schreef:Bevat zo'n Europe Spezial het traject dat je veronderstelt wordt af te leggen met de ICE ? ttz, staat erop dat je vanaf Brussel of Luik erop mag?
Zoals bij een TCV ticket: VON (Bruxelles Zone/ Liege Zone / Brugge/ Vertrekstation...) NACH (Köln/ Rostock/ Nürnberg / bestemming...) en VIA: <1088>Aachen Süd(Gr)<1080>(datum)AC-SüdG ICEnr/..ander via station*NV
Klopt. Er staat geen route of te gebruiken trein in voor België. De treinbinding geldt alleen voor het Duitse traject, dus de enige beperking is dat je met de genoemde ICE de grens over moet en er dus van/tot Luik in moet zitten.
kika schreef:Wat ttz betekent, dat weet ik niet, dus ik hoop dat ik je vraag niet verkeerd heb geïnterpreteerd.
Dat is een informele afkorting voor "'t is te zeggen" ("c'est à dire") => d.w.z.

Groetjes,
Rian
Terminus
Berichten: 1126
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: DB-Europa Spezial

Bericht door Terminus »

[quote="kika"]EBS zit er niet standaard bij. Supersparpreis is alweer verleden tijd, tegenwoordig heet het beestje Sparpreis 25/50 (binnenland) dan wel Europa Spezial [Belgien] (de naam zegt het).
[quote]

Je kan toch nog steeds een Supersparpreis reserveren via www.nmbs.be. En als ik me niet vergis wordt er in de brochure ook nog steeds gesproken van een Supersparpreis (met EBS)?
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: DB-Europa Spezial

Bericht door kika »

Terminus schreef:Je kan toch nog steeds een Supersparpreis reserveren via http://www.nmbs.be. En als ik me niet vergis wordt er in de brochure ook nog steeds gesproken van een Supersparpreis (met EBS)?
Ik heb het nagekeken en het klopt wat je vertelt, het is echter de NMBS haar brochure (2011) en naamgeving, bij DB vind ik daar niets actueels over terug, terwijl ze vroeger wel deze namen gebruikten. Joris had het eerst specifiek over DB. Verder weet ik niet hoe 'EBS' dat is, is dan bvb.op voorhand aan te geven wat je vertrek of aankomst is? Voor zover ik weet, verschilt het wel degelijk van het EBS-programma dat Thalys aanbiedt, even opletten, navragen, fiches lezen, is dus geen slecht idee.
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: DB-Europa Spezial

Bericht door Joris »

Hallo,
Bij de NMBS is er inderdaad nog supersparpreis, maar die geven geen korting met een BC25 :(
En bij die EBS hoef/hoefde je geen vertrek/aankomststation op te geven.
Alle Belgische stations zijn mogelijk met een Europa Spezial, maar als ze niet online boekbaar zijn, ben ik er weinig mee momenteel...
Nuja, bedankt voor alle uitleg, ik ge nog eens denken wat ik ga doen...
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: DB-Europa Spezial

Bericht door Joris »

Hallo,
Het is hier misschien al aan bod gekomen, maar vrij recent (de vorige keer dat ik boekte was in januari) zijn er blijkbaar enkele dingen veranderd:
*bij de NMBS:
zij werken nu blijkbaar niet meer met de 3 vaste prijzen voor superspar, spar en normalpreis, maar ook met flexibelere prijzen zoals bij DB. Maar ze aanvaarden nu ook de BC voor de andere prijzen dan Normalpreis.
*bij DB:
Daar kan je de Belgien Spezial nu ook boeken vanuit kleine stations als Lokeren. Nadeel: in dit geval moet je wel je ticket laten opsturen...
Rariteit: Gent-Köln toonde hij me voor 21,70 euro, Lokeren-Köln voor 18 euro (+3,5 euro verzendkosten).
Oja, het kalenderbestand dat DB me opstuurt na mijn boeking vind ik wel geslaagd, klikken op de bijlage, en het staat in mijn agenda.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
fets
Berichten: 183
Lid geworden op: 06 sep 2009, 10:19
Locatie: 1210

Re: DB-Europa Spezial

Bericht door fets »

Weet er iemand of die EBS optie nu standaard in het DB-ticket zit? Ik heb overlaatst een ticket munchen->Brussel geboekt, en volgens de NMBS loketbediende die de papieren tickets zag mocht je daar niet verder mee reizen dan buiten Brussel.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: DB-Europa Spezial

Bericht door Steven »

Als je uw ticket bij DB gekocht hebt niet maar als ik mij niet vergis wel als je ze in een Belgisch station gekocht hebt. Al kan ik mij vergissen natuurlijk wat dit laatste betreft.
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: DB-Europa Spezial

Bericht door Joris »

Hallo,
Als je boekt via een NMBS verdeelpunt heb je normaal nog steeds standaard EBS bij een ticket met de ICE.
Bij DB heb je dat nog steeds niet, maar nu kan je bij DB wel elk belgisch station ingeven als vertrekpunt. Alléja, als dat intussen voor Lokeren kan zal dat voor al de rest ook wel kunnen denk ik.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: DB-Europa Spezial

Bericht door Steven »

Ik gaf als test eens opwijk-frankfurt in en de routeplanner gaf mij een route EN prijs weer, ik kon verder doorgaan naar de boekingsmodule. Die via www.bahn.com
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: DB-Europa Spezial

Bericht door kika »

fets schreef:Weet er iemand of die EBS optie nu standaard in het DB-ticket zit? Ik heb overlaatst een ticket munchen->Brussel geboekt, en volgens de NMBS loketbediende die de papieren tickets zag mocht je daar niet verder mee reizen dan buiten Brussel.
De grap is dat je heel waarschijnlijk net zoveel betaald wanneer je een ticket tot bvb. Poperinge zou hebben genomen, maar je mag inderdaad niet verder reizen dan wat er op je ticket staat, en EBS staat er bij DB haar Europa Spezial fahrkarten nooit op (tenminste, ik ben dat nooit tegengekomen). Wat eventueel wel kan met een Thalysbiljet, gekocht bij/via DB, maar die kan je dan weer niet zelfstandig kopen.
fets
Berichten: 183
Lid geworden op: 06 sep 2009, 10:19
Locatie: 1210

Re: DB-Europa Spezial

Bericht door fets »

kika schreef:
fets schreef:Weet er iemand of die EBS optie nu standaard in het DB-ticket zit? Ik heb overlaatst een ticket munchen->Brussel geboekt, en volgens de NMBS loketbediende die de papieren tickets zag mocht je daar niet verder mee reizen dan buiten Brussel.
De grap is dat je heel waarschijnlijk net zoveel betaald wanneer je een ticket tot bvb. Poperinge zou hebben genomen, maar je mag inderdaad niet verder reizen dan wat er op je ticket staat, en EBS staat er bij DB haar Europa Spezial fahrkarten nooit op (tenminste, ik ben dat nooit tegengekomen). Wat eventueel wel kan met een Thalysbiljet, gekocht bij/via DB, maar die kan je dan weer niet zelfstandig kopen.
Bedankt, in dit geval moet de persoon in kwestie niet echt ver, maar het ware handig geweest als ik dit op voorhand had geweten.

Ik zou in dit geval de persoon in Leuven kunnen laten afstappen (met overstap te Luik ipv Brussel Noord)?
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: DB-Europa Spezial

Bericht door kika »

Dat valt onder kortste reisweg, overstap in Guillemins, lijkt me. Anderen zijn vast beter bekend met de regeltjes en kommas.
Plaats reactie