Rondrit België in alle eerste klas van elk type trein

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
melle

Rondrit België in alle eerste klas van elk type trein

Bericht door melle »

Hallo,


Graag zou ik met mijn cadeaubiljet een rondrit doen in België (23 juni ofzo?) waarbij ik in alle types 1ste klas gezeten wil hebben:
  • MW41
  • Break
  • Sprinter
  • Varkensneus
  • DMT
  • Klassiekje
  • i11
  • M6
  • M5
  • M4
Mijn startpunt is Olen en mijn eindpunt is ook Olen:

Olen-(MW41)-Herentals-(Sprinter)-Lier-(Break)-Leuven-(i11)-Luik-(Klassiekje)-Marloie-(DMT)-Namen-(Break, DMT,..)-Luik-(M4)-Leuven-(M6)-Brussel-(M5)-Mechelen-(Varkensneus)-Antwerpen-(Break)-Herentals-(MW41)-Olen

Graag had ik toch wat meer in Wallonië gereden, omdat dit redelijk onbekend terrein is voor mij. :)

Heeft iemand nog opmerkingen, ideeën of verbeteringen? Dan hoor ik ze graag!

Alvast bedankt!
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Re: Rondrit België in alle eerste klas van elk type trein

Bericht door Molenbruch Y. »

Dag,

Als je dan toch de L-trein van Liège-Guillemins tot Marloie neemt (klassiek stel), kan je net zo goed het traject tussen Liège-Guillemins en Rivage afleggen in de IR m, die 4 minuten eerder in Liège-Guillemins vertrekt, zodat je ook nog in een I10A-rijtuig gezeten hebt. In Rivage kan je dan overstappen op de voorziene L-trein. Let wel: de IR m rijdt slechts om de 2 uur en het I10-rijtuig riskeert af en toe wel eens vervangen te worden door een I6.

Als je bovendien je rondrit zodanig uitkient dat je dan met L 5561 in Marloie aankomt, heb je daar aansluiting met IC J 2134, waarvan de AM 96-stellen voorlopig - laatste waarneming: half mei - vervangen zijn door een HLE 21 met een I6-stam, ten gevolge van een materieeltekort. Nog een type erbij! De weggevallen AM 96 kan je dan nemen tussen Namur en Liège-Guillemins.

Nog een tip: let op welke IC F je inplant om een M4-rijtuig te treffen. Lang niet alle ritten op die verbinding rijden met M4. Hetzelfde geldt (althans tijdens de daluren) voor de M5'en op de IR n.

Groeten,
Darko

Re: Rondrit België in alle eerste klas van elk type trein

Bericht door Darko »

Ik plan ook zoiets eens eigelijk. maar dan is mijn doel niet elke 1ste klasse gehad te hebben maar enkele zeer goede en mooie spotplaatsen
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Re: Rondrit België in alle eerste klas van elk type trein

Bericht door Stef »

Ik wil ook iets dergelijks doen, maar dan op treinen waar ik anders nooit kom. Dat idee om met de L-trein van Luik naar Marloie te rijden ga ik zeker meenemen.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Rondrit België in alle eerste klas van elk type trein

Bericht door Shrek »

Mijn plannetje ziet er als volgt uit:


Haacht 07:16 IC Leuven (break)
Leuven 07:38 IC Genk (M6)
Hasselt 08:44 IR Luik-Guillemins (break)
Luik-Guillemins 10:22 L Jemelle (klassiek)
Marloie 11:45 IC Brussel-Zuid (MS96)
Namen 12:29 IC Doornik (MS96)
La Louviere 13:28 IR Louvain-la-Neuve (M6)
's Gravenbrakel 14:29 IR Quevy (MS75)
Bergen 15:02 IR Doornik (MS96)
Doornik 16:06 IC Moeskroen (M4)
Moeskroen 16:30 IC Kortrijk (M4)
Kortrijk 16:48 IC Brugge (M4)
Brugge 17:35 IC Tongeren (M6)
Gent 18:05 IC Antwerpen-Centraal (MS96)
Antwerpen Centraal 19:10 L Puurs (MS86)
Puurs 20:01 IR Leuven (break)
Mechelen 20:40 IC Charleroi-Zuid (M6)
Brussel-Noord 21:12 IC Liers (break)
Ottignies 21:52 L Leuven (klassiek)
Leuven 22:48 IR Dendermonde (M4)

:lol:
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2626
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Rondrit België in alle eerste klas van elk type trein

Bericht door trainfreak »

Darko schreef:Ik plan ook zoiets eens eigelijk. maar dan is mijn doel niet elke 1ste klasse gehad te hebben maar enkele zeer goede en mooie spotplaatsen
Dan ga je niet ver geraken met die vrijkaart eerste klasse denk ik.
Zou het niet beter zijn om voor de mooie spotplaatsen toch een apart ticket te kopen?
Want ben je ermee als je maar maximum een uurtje kan spotten?
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: Rondrit België in alle eerste klas van elk type trein

Bericht door bobke »

Shrek schreef:Mijn plannetje ziet er als volgt uit:

Haacht 07:16 IC Leuven (break)
Leuven 07:38 IC Genk (M6)
Hasselt 08:44 IR Luik-Guillemins (break)
Luik-Guillemins 10:22 L Jemelle (klassiek)
Marloie 11:45 IC Brussel-Zuid (MS96)
Namen 12:29 IC Doornik (MS96)
La Louviere 13:28 IR Louvain-la-Neuve (M6)
's Gravenbrakel 14:29 IR Quevy (MS75)
Bergen 15:02 IR Doornik (MS96)
Doornik 16:06 IC Moeskroen (M4)
Moeskroen 16:30 IC Kortrijk (M4)
Kortrijk 16:48 IC Brugge (M4)
Brugge 17:35 IC Tongeren (M6)
Gent 18:05 IC Antwerpen-Centraal (MS96)
Antwerpen Centraal 19:10 L Puurs (MS86)
Puurs 20:01 IR Leuven (break)
Mechelen 20:40 IC Charleroi-Zuid (M6)
Brussel-Noord 21:12 IC Liers (break)
Ottignies 21:52 L Leuven (klassiek)
Leuven 22:48 IR Dendermonde (M4)
:lol:
ferme boterham :lol: Hopelijk heb je geen vertraging, anders loopt dat plannetje wel in de honderd.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Rondrit België in alle eerste klas van elk type trein

Bericht door Dieselfreak »

Ik zou ervoor zorgen dat ik in mijn rondrit vooral in materieel zit dat een eerste klasse die naam waard heeft (M4, rood klassiekje, Varkensneus, Break, Deense Neus, I11). In de MW41, M5, M6 en Sprinter stelt de eerste klasse weinig voor.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
melle

Re: Rondrit België in alle eerste klas van elk type trein

Bericht door melle »

Molenbruch Y. schreef:Dag,

Als je dan toch de L-trein van Liège-Guillemins tot Marloie neemt (klassiek stel), kan je net zo goed het traject tussen Liège-Guillemins en Rivage afleggen in de IR m, die 4 minuten eerder in Liège-Guillemins vertrekt, zodat je ook nog in een I10A-rijtuig gezeten hebt. In Rivage kan je dan overstappen op de voorziene L-trein. Let wel: de IR m rijdt slechts om de 2 uur en het I10-rijtuig riskeert af en toe wel eens vervangen te worden door een I6.

Als je bovendien je rondrit zodanig uitkient dat je dan met L 5561 in Marloie aankomt, heb je daar aansluiting met IC J 2134, waarvan de AM 96-stellen voorlopig - laatste waarneming: half mei - vervangen zijn door een HLE 21 met een I6-stam, ten gevolge van een materieeltekort. Nog een type erbij! De weggevallen AM 96 kan je dan nemen tussen Namur en Liège-Guillemins.

Nog een tip: let op welke IC F je inplant om een M4-rijtuig te treffen. Lang niet alle ritten op die verbinding rijden met M4. Hetzelfde geldt (althans tijdens de daluren) voor de M5'en op de IR n.

Groeten,
Bedankt voor je tips! Ik zal er zeker rekening mee houden! :)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Rondrit België in alle eerste klas van elk type trein

Bericht door Shrek »

bobke schreef:
Shrek schreef:Mijn plannetje ziet er als volgt uit:
ferme boterham :lol: Hopelijk heb je geen vertraging, anders loopt dat plannetje wel in de honderd.
Inderdaad, maar er zit zoveel omweg in dat een stukje afsnijden op verschillende plaatsen kan :)
Terminus
Berichten: 1126
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Rondrit België in alle eerste klas van elk type trein

Bericht door Terminus »

Molenbruch Y. schreef: Als je bovendien je rondrit zodanig uitkient dat je dan met L 5561 in Marloie aankomt, heb je daar aansluiting met IC J 2134, waarvan de AM 96-stellen voorlopig - laatste waarneming: half mei - vervangen zijn door een HLE 21 met een I6-stam, ten gevolge van een materieeltekort. Nog een type erbij! De weggevallen AM 96 kan je dan nemen tussen Namur en Liège-Guillemins.
De samenstelling met I6-rijtuigen is tot nader order de voorziene samenstelling voor IC 2134 (en ook o.a. voor 2106). De eerste klasse is bovendien zeker een aanrader.
jens123
Berichten: 224
Lid geworden op: 29 okt 2009, 19:26

Re: Rondrit België in alle eerste klas van elk type trein

Bericht door jens123 »

Ik heb volgende route uitgestippeld voor 23 juni:

Eeklo 5u41 (MW 41)
Gent 6u18/6u24 (I11)
Brussel 6u55/7u03 (MS80)
Dinant 8u45/8u51 (MW41)
Bertrix 9u56/10u01 (MW41)
Aarlen 11u22/11u43 (MS96)
Jemelle 12u37/13u19 (klassiekje)
Luik 14u38/15u00 (I11)
Leuven 15u34/15u48 (M4)
Gent 17u07/17u42 (MW41)
Eeklo 18u17

Jammer genoeg veel MW41 op mijn rondrit, maar ik had zeer graag eens de lijnen 165 en 166 verkend.
Weet er trouwens iemand hoe lang men op aansluitingen in Dinant en Bertrix wacht bij vertraging gezien de korte overstaptijd en vermits er daar maar om de 2 uur een trein rijdt?
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Rondrit België in alle eerste klas van elk type trein

Bericht door treinbruno »

Zou het niet leuker zijn om allemaal met onze vrijkaart een soort race te doen door België ofzo? :P
Opdelen in verschillende teams en dan zo snel mogelijk langs elke provinciehoofdstad passeren ofzo, of zo snel mogelijk elk type materieel nemen, ... iets in die aard

(iets zoals ooit in Nederland was, maar dan op 1 dag http://wiki.fok.nl/index.php/Rondjenederland)
Afbeelding
groentje
Berichten: 7276
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Rondrit België in alle eerste klas van elk type trein

Bericht door groentje »

jens123 schreef:Ik heb volgende route uitgestippeld voor 23 juni:

Eeklo 5u41 (MW 41)
Gent 6u18/6u24 (I11)
Brussel 6u55/7u03 (MS80)
Dinant 8u45/8u51 (MW41)
Bertrix 9u56/10u01 (MW41)
Aarlen 11u22/11u43 (MS96)
Jemelle 12u37/13u19 (klassiekje)
Luik 14u38/15u00 (I11)
Leuven 15u34/15u48 (M4)
Gent 17u07/17u42 (MW41)
Eeklo 18u17

Jammer genoeg veel MW41 op mijn rondrit, maar ik had zeer graag eens de lijnen 165 en 166 verkend.
Weet er trouwens iemand hoe lang men op aansluitingen in Dinant en Bertrix wacht bij vertraging gezien de korte overstaptijd en vermits er daar maar om de 2 uur een trein rijdt?
Normaal wordt er inderdaad gewacht, laat het echter zeker weten aan de treinbegeleider dat je een aansluiting moet halen.
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: Rondrit België in alle eerste klas van elk type trein

Bericht door Accelerat »

treinbruno schreef:Zou het niet leuker zijn om allemaal met onze vrijkaart een soort race te doen door België ofzo? :P
Opdelen in verschillende teams en dan zo snel mogelijk langs elke provinciehoofdstad passeren ofzo, of zo snel mogelijk elk type materieel nemen, ... iets in die aard

(iets zoals ooit in Nederland was, maar dan op 1 dag http://wiki.fok.nl/index.php/Rondjenederland)
Als je het dan doet, doe het dan ook meteen zó goed dat je ook sponsors e.d. hebt geregeld zoals in Nederland. Eerlijk gezegd lijkt me dit zelfs makkelijker te realiseren in België... 8)
Plaats reactie