Nieuw automatisch omroepsysteem op stations

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
FireSea
Berichten: 125
Lid geworden op: 16 jun 2010, 23:59

Nieuw automatisch omroepsysteem op stations

Bericht door FireSea »

Laatst was ik op station Charleroi Sud en daar hoorde ik een automatische omroep die alle vertrekkende treinen aankondigde, compleet met alle stops. Wat ze dus elders handmatig omroepen. Is dit een nieuw systeem dat de NMBS overal gaat invoeren, of is het een experiment? Is het al op meerdere plaatsen?
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nieuw automatisch omroepsysteem op stations

Bericht door groentje »

Charleroi-Sud lijkt me nieuw te zijn, maar in Brussel-Schuman is er al langere tijd een bandje. Soms een beetje slecht afgesteld, als mevrouw nog bezig is met de stations om te roepen als de trein al weer vertrekt. Tweetalig Brussel, nietwaar...
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Nieuw automatisch omroepsysteem op stations

Bericht door Kristofke »

In Schuman wordt al twee jaar geen "bandje" meer gebruikt hoor... bedoel je niet een station op L26 of zo? Op L161/L26 was vroeger eveneens een computer, maar met op den duur meer nadelen dan voordelen, waarna dit systeem 2 jaar geleden is opgedoekt.

Het nieuwe systeem heet PIDAAS en is momenteel in werking in de stations: Charleroi Zuid, Haren, Bordet, Evere, Meiser, Merode, en nog enkele stopplaatsen op de lijn Mechelen-Leuven dewelke ik niet exact weet (Hever, Boortmeerbeek, Haacht en Wespelaar Tildonk denk ik).

Eind dit jaar/begin volgend jaar zal het systeem ook geïnstalleerd worden voor de stations: Brussel-Noord, Schaarbeek, Bockstael, Jette, Sint Agatha Berchem, Haren-Zuid, Brussel-Schuman, Brussel-Luxemburg en Etterbeek.

De bedoeling is inderdaad dat dit systeem op termijn volledig nationaal uitgerold zal worden. Echter zijn er nog een pak kinderziektes en loopt het systeem (van Fabricom) niet altijd even geweldig. Maar de bedoeling is dus om die errors er uit te krijgen, want het systeem moet er op termijn toch komen.

Er zijn verschillende voordelen aan dit systeem. Zo kan de verkeersinfobediende meer tijd steken in de informatievoorziening. Momenteel heeft deze maar één stem en twee ogen. PIDAAS kan naargelang hoe de audio installatie van het station zal gebeuren omroepen om meerdere perrons tegelijk. Zo kan er zowel op spoor 1 als op spoor 12 een spoorverandering omgeroepen worden, en op spoor 6 een trein in aankomst. In hoeverre dit een kakafonie gaat worden valt nog af te wachten, elk perron is niet noodzakelijk een aparte omroepzone, maar het kan bv wel 1-3, 4-7, 8-12. De omroepingen in de onderdoorgang en de stationshal zijn een aparte zone en daar worden de aankondigingen in een wachtrij gezet en één per één afgeroepen. Stel dat deze wachtrij te lang wordt, dan worden aankondigingen gewist indien deze op dat moment in real time niet meer nodig zijn. Stel: er is een spoorverandering van een Airport Express (4 talen) en vlak daarna moet de EuroCity aangekondigd worden en op gelijk moment rijdt de IC naar Antwerpen bijna binnen. Wanneer in de algemene wachtrij men aan die aankondiging van de IC naar Antwerpen is kan die al binnen staan en zal het systeem deze aankondiging wissen. Men kan ook van alle instellingen maken als er bv. verstoord verkeer is om dan bepaalde omroepen te laten vallen (treinen op uur op spoor) om geen geluidsmuur te veroorzaken.

Het systeem kan ook ingesteld worden om vooraf opgenomen boodschappen om te roepen om de ingestelde tijd voor situaties die niet voorzien zijn in het systeem. Aankondigingen van werken, verandering dienstregeling, verstoord verkeer op een lijn en veel voorkomende dienstmededelingen kunnen wel automatisch omgeroepen worden.

Bij vertragingen of afschaffingen kan de operator van het systeem zeer snel andere vertrekken naar gemeenschappelijke haltes selecteren en deze laten omroepen, tevens ook weer op verschillende perrons voor verschillende treinen.

Het is een prachtig systeem en ik werk er zeer graag mee, en ik durf gerust stellen dat het zijn werk van informeren beter zal doen als ik manueel, maar dan enkel en alleen als het systeem ook echt op punt staat en niet zijn geest geeft als het allemaal wat te druk wordt. Het hangt ook allemaal samen met de informatieketting van regio naar regio. Als de blok in Mechelen niet laat weten dat er een trein aan het perron stuk staat, en het voorziene uur van vertrek in Brussel-Noord is daar, dan zal PIDAAS niets omroepen (geen vertraging, niets). Het zal wel een foutmelding geven vijf minuten na het vertrekuur dat deze trein blijkbaar nog niet in het station gepasseerd is. Echter als de blok waar het probleem zich voordoet wél een vertraging geeft aan de trein in de daarvoor voorziene informaticatoepassing, dan zal PIDAAS automatisch deze vertraging omroepen, en in de toekomst als de ostchef of andere op een blok registreert dat het een defect motorstel is, dan zal PIDAAS zelfs de reden omroepen zonder tussenkomst van de verkeersinfobediende.

Kortom prachtig systeem maar het zal maar zo sterk zijn als de zwakste schakel!
FireSea
Berichten: 125
Lid geworden op: 16 jun 2010, 23:59

Re: Nieuw automatisch omroepsysteem op stations

Bericht door FireSea »

Heel erg interessant! Maar toen ik dat systeem dus voor 't eerst hoorde in Charleroi, vond ik één ding wel vreemd. Jij hebt het over een lange wachtrij en omroepen laten vallen enzo... Maar ja, dat systeem roept ook echt elke trein om die vertrekt. In Nederland hebben we al jaren zo'n automatische omroepster, maar die houdt gewoon haar mond op het moment dat alles gewoon gaat zoals voorzien, uitgezonderd voor de treinen van Hispeed. Als de trein van 9:05 om 9:05 vertrekt, vanaf het spoor dat in de dienstregeling vermeld staat, is er niks aan de hand en wordt er dus ook niks omgeroepen. Op het moment dat de trein later dan voorzien vertrekt, of vanaf een afwijkend spoor, dan wordt dit omgeroepen. Ik vraag me af of het niet een stuk prettiger, handiger en efficiënter kan worden gemaakt door in de afroepen alle dingen die gewoon normaal verlopen, weg te laten. En dat geldt ook voor de handmatige omroep op de rest van de Belgische stations. Ik verbaas me er bijvoorbeeld keer op keer dat ik op Brussel Zuid kom weer over dat werkelijk ELKE trein wordt omgeroepen. En nog tweetalig ook natuurlijk, vanwege het BHG.
vasonline
Berichten: 213
Lid geworden op: 03 jul 2009, 08:14

Re: Nieuw automatisch omroepsysteem op stations

Bericht door vasonline »

Ik heb het systeem gisteren ook gehoord in Charleroi.
De stem klinkt voorwaar nog niet eens zo slecht :)

Gelukkig was ik op tijd weg die dag, want vanaf 18u00 was je daar beter niet...

Op zich vind ik het wel handig voor incidentele reizigers dat men elke trein omroept.
(los van het feit of dit nu een speaker is, of een computer)

Groetjes.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Nieuw automatisch omroepsysteem op stations

Bericht door Kristofke »

FireSea schreef:Heel erg interessant! Maar toen ik dat systeem dus voor 't eerst hoorde in Charleroi, vond ik één ding wel vreemd. Jij hebt het over een lange wachtrij en omroepen laten vallen enzo... Maar ja, dat systeem roept ook echt elke trein om die vertrekt. In Nederland hebben we al jaren zo'n automatische omroepster, maar die houdt gewoon haar mond op het moment dat alles gewoon gaat zoals voorzien, uitgezonderd voor de treinen van Hispeed. Als de trein van 9:05 om 9:05 vertrekt, vanaf het spoor dat in de dienstregeling vermeld staat, is er niks aan de hand en wordt er dus ook niks omgeroepen. Op het moment dat de trein later dan voorzien vertrekt, of vanaf een afwijkend spoor, dan wordt dit omgeroepen. Ik vraag me af of het niet een stuk prettiger, handiger en efficiënter kan worden gemaakt door in de afroepen alle dingen die gewoon normaal verlopen, weg te laten. En dat geldt ook voor de handmatige omroep op de rest van de Belgische stations. Ik verbaas me er bijvoorbeeld keer op keer dat ik op Brussel Zuid kom weer over dat werkelijk ELKE trein wordt omgeroepen. En nog tweetalig ook natuurlijk, vanwege het BHG.
Welke treinen omgeroepen worden hangt af van de grootte van het station. In bv. Brussel-Noord/centraal/zuid worden normaal gezien enkel maar IC treinen, gesplitste treinen, Airport Expressen, Internationale treinen omgeroepen, en alle andere indien vertraging, versporing of afschaffing.

Dat in Charleroi ze alles laten omroepen door PIDAAS is de keuze van de directie van dat district.

Welke trein wel en niet wordt aangekondigd is blijkbaar precair voor sommige mensen, het veiligste is dan alles omroepen. Echter kan je daardoor een geluidsmuur creeeren die er voor zorgt dat mensen constant aankondigingen horen en op den duur niet meer attent gaan zijn.

Maar ja dus, een omroeper kan gestraft worden als uit controle blijkt dat hij de cityrail in bv. Watermaal om 23u30 op zijn uur en spoor niet omgeroepen wordt.

Dat is trouwens recent hoor, tot begin vorig jaar was het niet nodig om in onbeheerde stopplaatsen treinen om te roepen als er niets te melden viel... echter door een directiebeslissing midden vorig jaar moet voortaan in elke stopplaats elke trein omgeroepen worden.

Bovendien is het zo dat enkel maar Brussel-Noord/Centraal/Zuid vrijgesteld zijn van het weglaten van de stopplaatsen om te roepen van treinen. In principe moet dus in Schuman, Luxemburg etc alle omnibussen zijn stopplaatsen omgeroepen worden. Echter is dat onbegonnen werk. Een computersysteem als PIDAAS kan dat natuurlijk veel gemakkelijker. PIDAAS kan bijvoorbeeld ook tijdens bepaalde nachturen stiller omroepen of gecondenseerd omroepen (enkel vertragingen etc voor de gevoelige bewoners van Jette en Schaarbeek bv.). Kortom er is aan zo goed als alles gedacht bij het ontwerp.

Leuk weetje: zowel de Franse als de Nederlandse stem is een vrouw, maar niet dezelfde. Het is geen gecomputeriseerde stem, maar een aaneenplakking van losse opnames, op een zo natuurlijk mogelijke wijze. Intonatie zal natuurlijk altijd een probleem blijven, als ik bv. stopplaatsen zou omroepen dan zeg ik bij de laatste "en Halle" bv. PIDAAS zegt niet "en", en zal bij Halle geen zinsluitende intonatie gebruiken.

Ander nadeel zijn de zinnen die mogen omgeroepen worden en vooral de reden van vertraging. Deze veranderen om de vijf voet, maar voor PIDAAS moeten die twee dezelfde vrouwen dus wél terug de opnamestudio in, anders krijg je in één zin twee verschillende stemmen. Zo roept PIDAAS nog altijd om wegens de afwezigheid van een treinbestuurder, terwijl dat nu wijziging in het werkschema van het personeel is, een lichte stremming in het treinverkeer is door het drukke treinverkeer geworden etc etc.

Ze zullen nu bij de grote bazen misschien twee keer nadenken voor ze weer een zinnetje gaan veranderen, bij menselijke speakers is dat gratis, bij PIDAAS zal dat een serieuze duit kosten ;)
vasonline
Berichten: 213
Lid geworden op: 03 jul 2009, 08:14

Re: Nieuw automatisch omroepsysteem op stations

Bericht door vasonline »

Kristofke schreef: Leuk weetje: zowel de Franse als de Nederlandse stem is een vrouw, maar niet dezelfde. Het is geen gecomputeriseerde stem, maar een aaneenplakking van losse opnames, op een zo natuurlijk mogelijke wijze. Intonatie zal natuurlijk altijd een probleem blijven, als ik bv. stopplaatsen zou omroepen dan zeg ik bij de laatste "en Halle" bv. PIDAAS zegt niet "en", en zal bij Halle geen zinsluitende intonatie gebruiken.

Ander nadeel zijn de zinnen die mogen omgeroepen worden en vooral de reden van vertraging. Deze veranderen om de vijf voet, maar voor PIDAAS moeten die twee dezelfde vrouwen dus wél terug de opnamestudio in, anders krijg je in één zin twee verschillende stemmen. Zo roept PIDAAS nog altijd om wegens de afwezigheid van een treinbestuurder, terwijl dat nu wijziging in het werkschema van het personeel is, een lichte stremming in het treinverkeer is door het drukke treinverkeer geworden etc etc.

Ze zullen nu bij de grote bazen misschien twee keer nadenken voor ze weer een zinnetje gaan veranderen, bij menselijke speakers is dat gratis, bij PIDAAS zal dat een serieuze duit kosten ;)
Aha, ik vond inderdaad dat deze stem erg normaal klonk.
Leuk om te weten :)
Ze gaan de twee spreeksters goed moeten 'bijhouden' voor de aanpassingen ;)

Groetjes
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
jotie
Berichten: 364
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: Nieuw automatisch omroepsysteem op stations

Bericht door jotie »

Dat ziet er een veelbelovend systeem uit! Ik ben wel benieuwd naar hoe goed het systeem zal kunnen volgen bij de eerste winterprik wanneer op maandagochtend geen trein op tijd rijdt. The proof of the pudding is in the eating, weet je wel.

Een tweede zaak: ik ben heel benieuwd naar hoe de Franse stem aankondigingen naar 'voie 1' zal omroepen. Ik hoor vandaag zowel 'voie une' als 'voie un', maar slechts één kan correct zijn... (En dat is - voor alle duidelijkheid - de laatste versie.)
KB
Berichten: 637
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: Nieuw automatisch omroepsysteem op stations

Bericht door KB »

jotie schreef:Dat ziet er een veelbelovend systeem uit! Ik ben wel benieuwd naar hoe goed het systeem zal kunnen volgen bij de eerste winterprik wanneer op maandagochtend geen trein op tijd rijdt. The proof of the pudding is in the eating, weet je wel.

Een tweede zaak: ik ben heel benieuwd naar hoe de Franse stem aankondigingen naar 'voie 1' zal omroepen. Ik hoor vandaag zowel 'voie une' als 'voie un', maar slechts één kan correct zijn... (En dat is - voor alle duidelijkheid - de laatste versie.)
Ik heb ook al "la première voie" gehoord.
L'union fait la force.
FireSea
Berichten: 125
Lid geworden op: 16 jun 2010, 23:59

Re: Nieuw automatisch omroepsysteem op stations

Bericht door FireSea »

In het Nederlandse systeem zijn alle stationsnamen op drie verschillende intonaties ingesproken. Dit systeem brengt hierdoor wel een redelijk natuurlijke zinsmelodie ten gehore. Maar het is wel veel werk voor degene die het inspreekt! :twisted:
jotie
Berichten: 364
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: Nieuw automatisch omroepsysteem op stations

Bericht door jotie »

Voor mijn part mag de NMBS dan ook meteen de 'gewoonte' (?) van de SNCF overnemen om op 1 april een aantal geinige boodschappen om te roepen. Luister bijvoorbeeld naar deze collectie (jaartal onbekend), of deze, waarbij de man die de Franse versie van Homer Simpson inspreekt voor een dag zijn stem leende (2009) - bijhorende beelden met de reacties van de reizigers elders op YouTube.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nieuw automatisch omroepsysteem op stations

Bericht door dentheo »

Kristofke schreef: Intonatie zal natuurlijk altijd een probleem blijven, als ik bv. stopplaatsen zou omroepen dan zeg ik bij de laatste "en Halle" bv. PIDAAS zegt niet "en", en zal bij Halle geen zinsluitende intonatie gebruiken.
In Nederland zit er na die laatste "en" ook nog een minimale kleine pauze, lijkt heel natuurlijk.
Maar ik denk dat die al enkele systemen "versleten" hebben.
Theo
Groeten vanop de Heide
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Nieuw automatisch omroepsysteem op stations

Bericht door kika »

Kristofs beschrijving is veelbelovend. Hopelijk is er wel voldoende ruimte om bepaalde bestaande regels te laten vallen. Gisteren op Berlin Hbf was ik nog slachtoffer van zo'n kakafonie dat je er helemaal niets meer aan hebt. Om uit te vissen wat wel of niet omgeroepen moet worden is niet altijd eenvoudig. Als het systeem maar aan de realiteit (en akoestiek) van het station wordt aangepast.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuw automatisch omroepsysteem op stations

Bericht door Steven »

kika schreef:Kristofs beschrijving is veelbelovend. Hopelijk is er wel voldoende ruimte om bepaalde bestaande regels te laten vallen. Gisteren op Berlin Hbf was ik nog slachtoffer van zo'n kakafonie dat je er helemaal niets meer aan hebt. Om uit te vissen wat wel of niet omgeroepen moet worden is niet altijd eenvoudig. Als het systeem maar aan de realiteit (en akoestiek) van het station wordt aangepast.
Aan de akoestiek iets doen kan je enkel door de juiste luidsprekers op de juiste plaats te hangen.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Nieuw automatisch omroepsysteem op stations

Bericht door Kristofke »

En dan kom je terecht in het ongeloofelijke kluwen van wie doet wat.

Het perron is van Infrabel, grote stations van de Holding, de luidsprekers worden beheerd door de dienst telecom.

Het blijft me daarom verbazen waarom op de +1 in Antwerpen-Centraal op het perron geen kleine speakers geplaatst zijn op oorhoogte zoals in de muren op -1 en -2. waarschijnlijk omdat men niets aan het zicht mocht aanpassen.

Alles is daar trouwens een grote audio zone, de speaker heeft maar een knop. Terwijl men op spoor 2 niet moet horen dat de trein op spoor 24 aankomt eh... Speakers die een overzicht geven zoals men vaak omroept in centraal kan je nog een algemene knop gebruiken.

Daarom hoor je die ook speaken in de tunnel tussen dam en centraal, en tussen Berchem en centraal (net zoals daar onbegrijpelijk wifi zender van Telenet staan).
Plaats reactie