Groepsreizen en gereserveerde plaatsen
Re: Groepsreizen en gereserveerde plaatsen
Hangt daar tegenwoordig eigenlijk iets bij als 'gereserveerd tussen x y' of is het gewoon 'gereserveerd'? In het eerste geval kan je het natuurlijk veel eerder ophangen en in het tweede geval snap ik ook weer waarom een tbg het uitstelt om de briefjes op te hangen, het is immers nogal stom om de helft van een rit een deel van de trein leeg te laten.
Re: Groepsreizen en gereserveerde plaatsen
Op die rode plakbrieven staan vertrek- en eindstation, vertrek- en aankomstuur, treinnummer en naam der organisatie.kika schreef:Hangt daar tegenwoordig eigenlijk iets bij als 'gereserveerd tussen x y' of is het gewoon 'gereserveerd'? In het eerste geval kan je het natuurlijk veel eerder ophangen en in het tweede geval snap ik ook weer waarom een tbg het uitstelt om de briefjes op te hangen, het is immers nogal stom om de helft van een rit een deel van de trein leeg te laten.
Re: Groepsreizen en gereserveerde plaatsen
Analyse van bezettingen gebeuren op 'dag'-niveau (en bovendien met onderscheid verlofperiode of niet), dus inderdaad is het mogelijk dat voor verschillende dagen een verschillend aantal plaatsen gevraagd worden. Aantal gevraagde plaatsen is gebaseerd op een 'gewogen' gemiddelde van de tellingen. Het is helaas niet mogelijk om voor alle treinen het max aantal reizigers te bekijken en dan voldoende plaatsen aan te vragen, simpelweg omdat er niet zoveel materieel is. We moeten wat 'aftoppen' zodat we er van uit kunnen gaan dat in bvb. 95% van de gevallen voldoende plaats beschikbaar is.kika schreef:Gemiddelde van 55 voor mei, maart-juni 49, er worden 60 plaatsen aangevraagd bij een minimum van 32 en max van 99. Waarop is die 60 gebaseerd? Is er onderscheid tussen 1e en 2e klasse? Wat is 'gemiddeld'? Onderscheid bij verschillende weekdagen, brugdagen (mei!) etc.?stefanic schreef:In (bv) mei 2001 vind ik 15 tellingen voor deze trein 3179(door de TBG in z'n Ibis-toestel opgeslagen) voor ong 20 ritdagen. De bezetting gaat van 32 tot 99 reizigers, met een gemiddelde van 55.
B-Mobility vraagt 60 zitplaatsen en we krijgen er natuurlijk 150 (1MW)
ps voor maart-juni ligt het gemiddelde op 49 (65 tellingen)
Soms zitten er uitschieters in omdat een andere trein is afgeschaft etc. Ook wordt er een percentage bijgedaan omdat we natuurlijk altijd plaatsen moeten vragen voor de toekomst, gebaseerd op cijfers uit het verleden. Ook met 1e/2e klas wordt indirect rekening gehouden omdat we meestal wel weten welk materieel zal voorzien worden voor een bepaalde trein.
Natuurlijk zijn tegenpiektreinen niet uitgesloten. Ik had in m'n vorige reactie misschien iets specifieker moeten zijn.MIVB-reiziger schreef:Is dat niet een klein beetje kortzichtig? Er zijn toch vrij veel treinen waar heel wat capaciteit overblijft, ZEKER als je "tegen de stroom" in gaat. Neem bijvoorbeeld eens in de ochtendspits in Brussel-Noord een IC naar Leuven - hopen plaats (en omgekeerd in de avondspits). En zelfs vanaf Brussel-Centraal valt het nog vrij goed mee (velen zijn er tegen dan immers al uit).stefanic schreef: Zowiezo zijn treinen in de piek door de Brusselse NZV verboden voor groepen.
spoorwegrealist
Re: Groepsreizen en gereserveerde plaatsen
Hallo,
Ik wil even melden hoe het met deze zaak (zie het eerste bericht van deze topic) verder is gelopen. Ik heb op 7 september een klachtenbrief gestuurd naar de klantendienst van de NMBS met kopie aan de ombudsman. Van deze laatste kreeg ik op 9 september een bericht van ontvangst. De klantendienst heeft mij al op 15 september een antwoord gestuurd, met "oprechte verontschuldigingen" voor de verminderde service en met het vooruitzicht op een compensatie op voorwaarde dat we de originele vervoerbewijzen opsturen. Ik was blij verrast met deze vlugge reactie. Het klopt dus niet, zoals vaak gezegd wordt, 'dat je van de klantendienst ofwel geen enkel ofwel alleen maar een nietszeggend antwoord krijgt'.
Mijn chiromeiden hebben de originele vervoerbewijzen niet bewaard, dus kan ik ze niet opsturen. Maar ik vraag ook geen financiële compensatie. Ik hoop alleen dat de NMBS de service voor groepsreizen verbetert. Bijvoorbeeld door de erg complexe aanvraagprocedure te vereenvoudigen. En door beter te zorgen voor het effectief reserveren van de plaatsen in de treinen. Groepen die de moeite nemen om vooraf een groepsreis aan te vragen en te betalen, zijn geen 'lastige klanten', integendeel. Zij zorgen er immers voor dat de NMBS vooraf weet dat er een (grote) groep te verwachten is en desnoods de nodige maatregelen kan treffen. Zodat ook de andere reizigers er minder hinder van ondervinden.
Vriendelijke groet,
Paul
Ik wil even melden hoe het met deze zaak (zie het eerste bericht van deze topic) verder is gelopen. Ik heb op 7 september een klachtenbrief gestuurd naar de klantendienst van de NMBS met kopie aan de ombudsman. Van deze laatste kreeg ik op 9 september een bericht van ontvangst. De klantendienst heeft mij al op 15 september een antwoord gestuurd, met "oprechte verontschuldigingen" voor de verminderde service en met het vooruitzicht op een compensatie op voorwaarde dat we de originele vervoerbewijzen opsturen. Ik was blij verrast met deze vlugge reactie. Het klopt dus niet, zoals vaak gezegd wordt, 'dat je van de klantendienst ofwel geen enkel ofwel alleen maar een nietszeggend antwoord krijgt'.
Mijn chiromeiden hebben de originele vervoerbewijzen niet bewaard, dus kan ik ze niet opsturen. Maar ik vraag ook geen financiële compensatie. Ik hoop alleen dat de NMBS de service voor groepsreizen verbetert. Bijvoorbeeld door de erg complexe aanvraagprocedure te vereenvoudigen. En door beter te zorgen voor het effectief reserveren van de plaatsen in de treinen. Groepen die de moeite nemen om vooraf een groepsreis aan te vragen en te betalen, zijn geen 'lastige klanten', integendeel. Zij zorgen er immers voor dat de NMBS vooraf weet dat er een (grote) groep te verwachten is en desnoods de nodige maatregelen kan treffen. Zodat ook de andere reizigers er minder hinder van ondervinden.
Vriendelijke groet,
Paul