Zwitserse treintarieven

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Zwitserse treintarieven

Bericht door Accelerat »

Over twee weken zit ik voor een weekje in de Alsace in Frankrijk. Omdat Zwitserland immers om de hoek ligt, wil ik graag nog een keer daar gaan spotten. Nu heb ik uitgezocht wat het mij kost om retour naar Basel SNCF te reizen, wat nog enigszins acceptabel is. Echter aansluitende tickets in Zwitserland schrok ik toch aardig van! (Ook gezien huidige koers, maar daar kunnen we -helaas- weinig aan doen).

Vraag 1: Wat is een toffe plek om treinen te spotten in de buurt van Basel? Het liefst op de lijn richting Olten.
Vraag 2: Is er een betaalbaar treinkaartje in Zwitserland met een speciaal tarief of iets dergelijks, of moet ik maar voor een keer wat dieper in de buidel tasten?

Alvast bedankt! :wink:
FLV-FGSP
Berichten: 1885
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Zwitserse treintarieven

Bericht door FLV-FGSP »

Antwoord op vraag 2: probeer eens een Tageskarte Gemeinde voor ongeveer 40 CHF. Dit is een dagkaart voor alle openbaar vervoer in heel Zwitserland.
Een overzicht van de beschikbaarheid vind je op http://www.tageskarte-gemeinde.ch/. De regels zijn plaatselijk heel verschillend, sommige gemeenten reserveren ze voor hun eigen inwoners.

Als je in de buurt van Basel blijft, kun je ook een van de dagkaarten van het Tarifverbund NordWestSchweiz proberen. Er zijn ook versies die tot Mulhouse gelden: http://www.tnw.ch/tickets-und-preise/tageskarten/.

Gute Reise!
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Zwitserse treintarieven

Bericht door K V B »

sncf-sncb schreef:Over twee weken zit ik voor een weekje in de Alsace in Frankrijk. Omdat Zwitserland immers om de hoek ligt, wil ik graag nog een keer daar gaan spotten. Nu heb ik uitgezocht wat het mij kost om retour naar Basel SNCF te reizen, wat nog enigszins acceptabel is. Echter aansluitende tickets in Zwitserland schrok ik toch aardig van! (Ook gezien huidige koers, maar daar kunnen we -helaas- weinig aan doen).

Vraag 1: Wat is een toffe plek om treinen te spotten in de buurt van Basel? Het liefst op de lijn richting Olten.
Vraag 2: Is er een betaalbaar treinkaartje in Zwitserland met een speciaal tarief of iets dergelijks, of moet ik maar voor een keer wat dieper in de buidel tasten?
De normale prijzen zijn inderdaad erg hoog in Zwitserland. Je kan in Zwitserland echter voor 165CH een kaart kopen die je een jaar lang voor de helft van de prijs laat reizen. Deze "halbtax" heeft iedereen die af en toe wel eens het OV gebruikt (er zijn er 2 1/2 miljoen van in omloop...). Ik heb deze kaart zelfs gratis via mijn werkgever.
Voor buitenlanders die maar af en toe de trein nemen is het dan inderdaad duur. Ik vermoed dat het een vorm van verborgen toeristenbelasting is...
Je kan de schade beperken door gebruik te maken van bepaalde lokale tarieven. Je kan zoals al aangegeven een TNW tageskarte kopen, of zelfs een "TriRegio" ticket, dat al vanaf Mulhouse geldig is. Daarmee kan je zeker wat in Basel en omgeving gaan spotten.

Met een TNW tageskarte kan je in de buurt van Basel gaan spotten. Een goede plek om te spotten is Muttenz (groot rangeerstation). Langs de lijn richting Olten ga je hoofdzakelijk reizigerstreinen zien. De lijn richting Brugg is waar de grote goederenstromen langs komen.

Maar een van de beste spotplaatsen naar mijn mening is Othmarsingen. Dat ligt langs de lijn Olten - Zürich, op de plek waar de Gotthardbahn die kruist. Je ziet daar dus vrijwel alle goederentreinen die op weg zijn naar de Gotthard, plus vrijwel alle reizigerstreinen van Zürich naar het Westen. Je kan daar op een paar uurtjes alles materiaaltypen zien...

Overigens, als je gaat spotten is deze site wel interessant:
www.fahrplanfelder.ch.
Daar kan je niet alleen delen van het spoor (en bus) boekje downloaden, maar ook (onder "archiv") de grafische dienstregelingen, waar ook de goederentreinen op staan.
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Zwitserse treintarieven

Bericht door rvdborgt »

sncf-sncb schreef:Vraag 2: Is er een betaalbaar treinkaartje in Zwitserland met een speciaal tarief of iets dergelijks, of moet ik maar voor een keer wat dieper in de buidel tasten?
Zoals al gezegd: zoek dagkaarten van een Tarifverbund o.i.d. of als het toch een gewoon retour wordt: koop het niet via SBB, want in het buitenland is dat door de huidige koers momenteel goedkoper.

Groetjes,
Rian
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Zwitserse treintarieven

Bericht door kika »

K V B schreef:Je kan in Zwitserland echter voor 165CH een kaart kopen die je een jaar lang voor de helft van de prijs laat reizen. Deze "halbtax" heeft iedereen die af en toe wel eens het OV gebruikt (er zijn er 2 1/2 miljoen van in omloop...)
Kan je nog steeds, als je deze voortijdig weer inlevert een deel van terugkrijgen?
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Zwitserse treintarieven

Bericht door K V B »

kika schreef:
K V B schreef:Je kan in Zwitserland echter voor 165CH een kaart kopen die je een jaar lang voor de helft van de prijs laat reizen. Deze "halbtax" heeft iedereen die af en toe wel eens het OV gebruikt (er zijn er 2 1/2 miljoen van in omloop...)
Kan je nog steeds, als je deze voortijdig weer inlevert een deel van terugkrijgen?
Dat is voor zover ik weet nooit het geval geweest. Tenzij bij een sterfgeval.
Plaats reactie