http://www.lavenir.net/article/detail.a ... 9_00068091
FRASNES-LEZ-BUISSENAL - Line 86 zou opstaan uit de as met een nieuwe lijn van de treinen ... Het zou echter niet voor 2020.
Passagiers op lijn 86? Dit is een tijd voor minder dan twintig jaar niet kunnen weten.
Gesloten voor personenvervoer sinds de late jaren 80 en goederen sinds 2005, heeft zijn revalidatie vaak genoemd, maar nooit echt gematerialiseerd in de praktijk. Het is nu dat het zou kunnen herleven met light rail. Licht wat? Het is nu een reeks nieuwe generatie die al zijn weg naar vele Europese landen als Engeland en Spanje: lichtere voertuigen, een hoger aantal deuren en start-en stops sneller, al op kortere afstanden, niet meer dan veertig mijl.
Zoals vaak bij de toepassing van vet-beleid, is België traag om de leiding van zijn Europese collega's te volgen. Een onderzoek naar de mogelijke ontwikkeling van deze technologie is nog steeds gegooid in het beheerscontract 2008 - 2012 van de NMBS. In 2009 heeft zij geconcludeerd dat slechts vijf lokale gangen zou 50% van de exploitatiekosten per inkomsten te dekken, is lijn 86 niet thuis. Terminus, iedereen gaat naar beneden? Integendeel!
Een unanieme wens ...
Voor veel mensen die willen een herstel van de stretch-Frasnes Ronse-Leuze. Jean-Luc Crucke, loco-burgemeester van Frasnes-lez-Anvaing, is een van hen. "Ik heb nooit opgeven kaas totdat het wordt gegeten," hij wil vertellen. Sterker nog, het rapport van de NMBS vertrouwde alleen op een statistische basis, zonder rekening houdend met de verschillende regionale kenmerken die relevant zijn voor de gemeenteraad.
Een brief wordt vervolgens verstuurd naar de Federale Openbaar Vervoer, het benadrukken van de sterke bevolkingsgroei in de gemeente Frasnes (100 mensen in meer dan een jaar) en de ontwikkeling van een gebied van economische activiteit op de site van de voormalige snoep. De reactie van de federale Transportation kwam niet zo lang geleden en is bemoedigend: in het licht van nieuwe elementen toegevoegd aan het bestand, stuurt de gemeente FRASNOISE de implementatie van een mobiliteitsstudie, die voorzien in een solide basis voor een mogelijke komst van light rail in de entiteit.
... Nu wordt prioriteit
Ondertussen, nieuwe twist: we leren dat het Waals Gewest zou graag meer dan € 2 miljard in het openbaar vervoer te investeren, en de lijn 86 is een van de 34 prioriteiten die door de minister van Transport Philippe Henry. De gemeenteraad van Frasnes besloten om aan de inter IDETA een studie van de mobiliteit-specifieke line-Frasnes Ronse-Leuze en gezamenlijk gefinancierd door de twee entiteiten. Het denken is globaal en gericht op de lange termijn (2020-2030). Het is de bedoeling de mogelijkheden van aansluitingen samen met de Cyclo 13, 13 circuit door de dorpen van de gemeente als de ruggengraat met lijn 86. Jean-Luc Crucke, deze map is in ieder geval een prioriteit en is bereid om haar politieke gewicht te geven aan het project, "of het in de federale of in de gemeente." Ondersteuning die ver zal zijn van overbodig, als we willen ervoor zorgen dat het project Frasnois weer blijft hiernaast
Rail Waals: download de 34 projecten die in detail (FR): http://www.lavenir.net/article/detail.a ... 111109_020
Lijn 86 is op dit moment een doodlopende lijn die het station in Ronse. het zou
echter worden uitgebreid naar Leuze (op lijn 94) en Blaton
(Om 78 lijn) door de reactivering van deze secties. het zou
en een verdere interessante mesh-netwerk. De operatie op deze lijn zou zijn 86
uitgevoerd in een modus "Light-train" efficiënt en aantrekkelijk. Potentiële klant is
echter laag. Voor goederen, zou dit project dienen de nieuwe fabriek
meststof Frasnes-lez-Anvaing, eenmaal aangesloten op de rail.
Keer terug naar een geëlektrificeerde sporen, V service = 90 km / h.