Verantwoordelijkheid van loketbedienden

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
kuba.g

Verantwoordelijkheid van loketbedienden

Bericht door kuba.g »

Situatie die ik gisterenavond had meegemaakt in Brussel Zuid: een vriend van mij ging naar de internationale loketten om een kaartje Essen-Roosendaal te kopen, aangezien zijn go pass slechts tot Essen geldig was. Daar krijgt hij te horen dat er helemaal geen trein meer naar Nederland rijdt vandaag wegens de aanrijding op de lijn Antwerpen-Essen, en dat ze hem daarom geen kaartje gaat verkopen. Na heel wat aandringen en overtuigen met "ja, ik heb inderdaad geld te veel" heeft hij zijn kaartje kunnen kopen. 10 minuten later vertrok de laatste Beneluxtrein om 21:18 gewoon planmatig uit Brussel Zuid.

De reden van het aandringen aan het loket is dat wij dachten dat er met het kopen van een kaartje een vervoersverplichting ontstaat, met alle reizigersrechten erbij. Concreet - wij wilden die avond nog in Roosendaal geraken, en niet een taxi aangeboden krijgen naar Essen "en het daarna zelf maar uitzoeken aangezien het kaartje naar Essen geldig was en niet verder". Nu lees ik echter in een ander topic dat de reizigersrechten (taxi / hotel) alléén gelden, als je het niet had geweten voordat je je reis begon. In onze situatie is dat dus extra lastig, want begon de reis op het moment dat de go pass werd ingevuld daar Essen, of op het moment dat onderweg het kaartje Essen-Roosendaal werd gekocht? Of waren het twee aparte reizen? Indien de tweede of derde, zouden wij dus toch geen beroep kunnen maken op vervangend vervoer naar Roosendaal, mocht het zo ver komen dat het nodig was?

Buiten het opmerken in hoeverre zo'n foutieve informatie vanuit de loketbediende voor een 'normale' reiziger rampzalig zou zijn (informeren dat de laatste trein niet rijdt, terwijl hij wel rijdt), ben ik nu benieuwd:
-Mag een loketbediende weigeren een ticket uit te geven waarvan ze verwacht dat die niet benut zal kunnen worden?
-Moet de loketbediende in zo'n geval het (schriftelijk?) bevestigen, dat ze een kaartje om die reden heeft geweigerd uit te geven?
korkilla

Re: Verantwoordelijkheid van loketbedienden

Bericht door korkilla »

hoi tis misschien een beetje laat, maar ik lees het nu pas
Strikt, in theorie mag de loketbediende geen tickets verkopen voor reizen die niet meer kunnen afgelegd.
Plaats reactie