NMBS-Europe online & spoorwerken in Nederland

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
jotie
Berichten: 364
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

NMBS-Europe online & spoorwerken in Nederland

Bericht door jotie »

Omdat DB online geen tickets België-Nederland aanbiedt, ben ik bij hoge uitzondering toch nog eens op www.nmbs-europe.com terecht gekomen. Natuurlijk weer miserie. Ik wil op 21 januari heen en terug vanuit Antwerpen naar Tilburg tegen Benelux Weekend tarief. De boekingsmodule weigert. Vermoedelijke reden zijn werken op het spoor tussen Breda en Tilburg. NS zet daarom vervangbussen in. Qua kostprijs is er dus geen verschil, maar de boekingsmodule van de NMBS weigert dat traject te accepteren.

NS highspeed maakt van die verbinding geen probleem, maar weigert een Benelux Weekend in rekening te brengen. Railplus accepteert die wel. *zucht*

Iemand enig idee hoe ik eenvoudig en zonder extra kosten aan het beoogde biljet geraak?

(Ik kan natuurlijk naar het station gaan, daar 3,50 euro boete-voor-het-aanspreken-van-een-menselijk-wezen betalen, en die boete dan weer via de klantendienst terug eisen, maar dan zijn we enkele maanden en zeven brieven van de ombudsman verder, en daar heb ik gewoon geen zin meer in.)
Guus

Re: NMBS-Europe online & spoorwerken in Nederland

Bericht door Guus »

Ns werkt dan aan het spoor, tussen Breda en Tilburg:

Breda-Tilburg
in de nacht van vrijdag 20 op zaterdag 21 januari vanaf 01.20 uur tot en met zondag 22 januari

Oorzaak
door spoorvernieuwing

Reisadvies
U kunt gebruikmaken van de bussen

- tussen Gilze-Rijen en Tilburg kunt u gebruikmaken van de NS-Snel- en stopbussen
- tussen Breda en Tilburg kunt u gebruikmaken van de NS-Snelbussen in plaats van de Nachtnettreinen

Extra reistijd
een half uur.

Is het dan niet zonde van u geld en het dan een weekend later of aankomend weekend te doen?
jotie
Berichten: 364
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: NMBS-Europe online & spoorwerken in Nederland

Bericht door jotie »

@ Guus: mocht het een 'pleziertochtje' zijn waar geen andere personen aan deelnemen, zou ik het verplaatsen, ja, maar dat gaat nu niet.

Maar ik dacht plots aan de CFL (Be-Ne-Lux weekend, weet je wel), en via hèn lukt het dus wel :P Dat moet ik goed onthouden voor de toekomst.
Guus

Re: NMBS-Europe online & spoorwerken in Nederland

Bericht door Guus »

Bovendien is er weer binnenkort controle op de Internationale treinen "Etoile". Dus wees u gewaarschuwd. (A)
jotie
Berichten: 364
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: NMBS-Europe online & spoorwerken in Nederland

Bericht door jotie »

Dank voor de waarschuwing, maar ik geloof niet dat ik tot het 'doelpubliek' behoor. De enige 'geestverruimende producten' waarmee ik rondreis bestaan uit bedrukt en ingebonden papier. Die kunnen soms een kwalijke geur hebben, zeker als ze vele decennia oud zijn en te weinig uit de kast zijn gehaald of in een kelder hebben verbleven. Mocht Bobby de in dat papier mogelijks verwerkte hennepvezels herkennen, moet-ie wel een heel straffe neus hebben. :wink:
BlubBlub
Berichten: 233
Lid geworden op: 06 dec 2011, 14:55
Locatie: Negenendertigzeventig
Contacteer:

Re: NMBS-Europe online & spoorwerken in Nederland

Bericht door BlubBlub »

Waarom dan niet trein Antwerpen-Turnhout en dan de bus naar Tilburg?

Reisduur komt op een kleine 2 uur dan (zo uit het hoofd).
jotie
Berichten: 364
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: NMBS-Europe online & spoorwerken in Nederland

Bericht door jotie »

Verdraaid, daar had ik nog niet aan gedacht. Nuja, uiteindelijk is de reistijd quasi gelijk, en dan verkies ik toch een langer deel van het traject met de trein af te leggen. Ik ben niet zo'n liefhebber van bussen, zeker niet als ze zich meanderend een weg moeten banen. Mocht het mij puur om snelheid te doen zijn, zou ik trouwens beter een taxi nemen: minstens 50% tijdwinst.
BlubBlub
Berichten: 233
Lid geworden op: 06 dec 2011, 14:55
Locatie: Negenendertigzeventig
Contacteer:

Re: NMBS-Europe online & spoorwerken in Nederland

Bericht door BlubBlub »

Het was alleen een alternatief zonder dat je naar een station moet om een (duurder) ticket te kopen ;-)

Een trein is uiteindelijk heel wat comfortabeler dan een bus dus ik snap de keuze wel. Anyway - van Turnhout met de bus naar Tilburg is een klein uur; met de auto is het ongeveer 45 minuten (als je je natuurlijk aan de 50-70-50-...-80-50 houdt).
dreuzel

Re: NMBS-Europe online & spoorwerken in Nederland

Bericht door dreuzel »

Ik sukkel ook al een tijdje met het online kopen van ns-superdagretour en weekendretour naar Nederland.

Daarbij had ik nog nooit gedacht aan CFL. Ging er op een of andere manier vanuit dat elke spoormaatschappij enkel tickets verkoopt waarvan ofwel vertrek- ofwel aankomststation binnen eigen land ligt. Maar hier geldt dat alvast niet. Hoe zijn de regels daaromtrent dan juist?

Maar hartelijk dank dus voor de tip, want eens de website van NMBS een fout geeft kan je niet meer opnieuw proberen.
Er viel me bij het proberen van de verschillende stations die in het systeem nog wel een curiositeit op. Je kan van Kapellen een superdag/weekendretour kopen naar de Nederlandse stations in het systeem maar de reisplanner stuurt je wel langs Antwerpen.
jotie
Berichten: 364
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: NMBS-Europe online & spoorwerken in Nederland

Bericht door jotie »

Tickets tegen TCV-tarief kan je in beginsel bij alle deelnemers verkrijgen. Of je nu in Brussel, Luxemburg of Praag aan het loket een retourtje Kapellen - Amsterdam koopt: de prijs moet en zal hetzelfde zijn. (Kortingen laat ik even buiten beschouwing, ik weet niet hoe dat precies is geregeld.) Dat lang niet alles online wordt aangeboden zal wellicht te maken hebben met een combinatie van factoren. Je moet niet alleen trajecten kunnen bepalen met o.a. correcte grenspunten, maar thuis afgedrukte biljetten moeten vooral ook op hun geldigheid kunnen getoetst worden. Wie er meer over weet, mag aanvullen, maar ik vermoed dat daar wel het grootste bezwaar te zoeken is, vermits standaardisatie op dat vlak vooralsnog onbestaande is. Of dat ooit zal beteren is nog maar de vraag, met al die private vervoerders en 'globale prijzen' à la Thalys/€*/...

Specifiek voor de CFL is dat zij gebruik maakt van de vorige versie van de internationale NMBS-module. Het verschil is werkelijk minimaal. Dat betekent dan ook dat de beperkingen van het oude NMBS-systeem nog steeds aanwezig zijn. Zo kan je geen ticket naar eender welk Nederlands station krijgen, maar heb je slechts keuze uit een lijst met grotere stations. Ook lukt het me niet om een kortingkaart (railplus) in te zetten. Daar zit dus iets verkeerd. Idem voor bv. Kapellen - Den Haag: dat verloopt volgens de reisplanner via Antwerpen, net als bij de NMBS, maar de prijs is wel correct! M.a.w.: geen probleem.

Dus: de CFL-module is niet perfect, maar indien de NMBS-site weer eens moeilijk doet, kan je er je geluk beproeven :wink:
Plaats reactie