Pagina 1 van 2

Bepalen of een reisweg aan de voorwaarden voldoet

Geplaatst: 24 feb 2012, 09:39
door FireSea
Is er een manier op Internet waarmee ik voor Belgische treinreizen snel kan zien wat de kortste route (minste tarifaire kilometers) van A naar B is en welke routes als een omweg gelden? Ik vind het namelijk vaak lastig om, als ik bijvoorbeeld met de Go Pass reis, te bepalen of een bepaalde route toegestaan is. Ik ken de voorwaarden voor toegestane reiswegen, maar ik kan in sommige gevallen moeilijk bepalen of een reisweg wel of niet aan die voorwaarden voldoet. Eén van de vele voorbeelden hiervan: als ik Antwerpen Centraal naar Jemelle wil reizen. Dan kan je via Brussel Noord en dan met de IC richting Luxembourg, maar ik kan ook de IR naar Liège Guillemins nemen en overstappen op de L-trein, wat ik een leukere route vind. Ik kan echter niet goed bepalen of deze reisweg binnen de voorwaarden valt. Is er een manier om dit snel te bepalen?

Re: Bepalen of een reisweg aan de voorwaarden voldoet

Geplaatst: 24 feb 2012, 12:53
door fets
FireSea schreef:Is er een manier op Internet waarmee ik voor Belgische treinreizen snel kan zien wat de kortste route (minste tarifaire kilometers) van A naar B is en welke routes als een omweg gelden? Ik vind het namelijk vaak lastig om, als ik bijvoorbeeld met de Go Pass reis, te bepalen of een bepaalde route toegestaan is. Ik ken de voorwaarden voor toegestane reiswegen, maar ik kan in sommige gevallen moeilijk bepalen of een reisweg wel of niet aan die voorwaarden voldoet. Eén van de vele voorbeelden hiervan: als ik Antwerpen Centraal naar Jemelle wil reizen. Dan kan je via Brussel Noord en dan met de IC richting Luxembourg, maar ik kan ook de IR naar Liège Guillemins nemen en overstappen op de L-trein, wat ik een leukere route vind. Ik kan echter niet goed bepalen of deze reisweg binnen de voorwaarden valt. Is er een manier om dit snel te bepalen?

Een goede manier is er niet echt, buiten kilometers gaan tellen. (eventueel via de "hoeveel kost mijn reis?" module)
Antwerpen-Jemelle: 159 KM
Antwerpen-MELREUX-HOTTON (lijn 43): 167 KM

De route via lijn 43 is dus duidelijk een beetje om.
Als de route die je wil volgen uit de route-planner (zonder VIA) komt is ze meestal wel ok. (toch nog geen last mee gehad, af en toe wel spelen met de minimum "overstaptijd" om de gewenste verbinding te voorschijn te toveren... ;-)
Voor Antwerpen Jemelle krijg ik nooit de route via Luik, alleen maar via Brussel Noord.
In praktijk zal de TBG hier echter niet echt "moeilijk" over doen... anders zeg je maar dat je je niet veilig voelt in Brussel en van je ouders niet langs daar mag...

Re: Bepalen of een reisweg aan de voorwaarden voldoet

Geplaatst: 24 feb 2012, 13:15
door Steve
Inderdaad, als de route zonder meer voorgesteld wordt in de routeplanner (uiteraard zonder waarschuwingen à la "niet toegestaan met om het even welk vervoerbewijs"), dan wil ik de eerste (gehandhaafde) boete graag zien...

Re: Bepalen of een reisweg aan de voorwaarden voldoet

Geplaatst: 24 feb 2012, 13:20
door FireSea
Ja, da's ook weer zoiets: de NMBS-routeplanner geeft te pas en te onpas die melding weer dat een reisweg met geen enkel vervoerbewijs is toegestaan, vaak ook wanneer het de enige mogelijke route is... Lijkt me niet echt handig om daar op te letten.

Maar goed, uit jullie antwoorden kan ik opmaken dat het dus eigenlijk gewoon een beetje op gevoel is, of een reisweg wel of niet is toegestaan en dus niet echt tot op de puntjes bepaald is..?

Re: Bepalen of een reisweg aan de voorwaarden voldoet

Geplaatst: 24 feb 2012, 16:04
door overweg13
FireSea schreef:Ja, da's ook weer zoiets: de NMBS-routeplanner geeft te pas en te onpas die melding weer dat een reisweg met geen enkel vervoerbewijs is toegestaan, vaak ook wanneer het de enige mogelijke route is... Lijkt me niet echt handig om daar op te letten.

Maar goed, uit jullie antwoorden kan ik opmaken dat het dus eigenlijk gewoon een beetje op gevoel is, of een reisweg wel of niet is toegestaan en dus niet echt tot op de puntjes bepaald is..?
Dat is inderdaad de praktijk. Maar van Antwerpen naar Jemelle rijden via Liège lijkt me toch al overdreven. In feite doe je er langer over, je legt meer kms af, en je moet niet minder overstappen. Een TBG met enig geografisch inzicht zal minstens de wenkbrauwen fronsen.

Re: Bepalen of een reisweg aan de voorwaarden voldoet

Geplaatst: 24 feb 2012, 19:21
door rvdborgt
overweg13 schreef:
FireSea schreef:Ja, da's ook weer zoiets: de NMBS-routeplanner geeft te pas en te onpas die melding weer dat een reisweg met geen enkel vervoerbewijs is toegestaan, vaak ook wanneer het de enige mogelijke route is... Lijkt me niet echt handig om daar op te letten.

Maar goed, uit jullie antwoorden kan ik opmaken dat het dus eigenlijk gewoon een beetje op gevoel is, of een reisweg wel of niet is toegestaan en dus niet echt tot op de puntjes bepaald is..?
Dat is inderdaad de praktijk. Maar van Antwerpen naar Jemelle rijden via Liège lijkt me toch al overdreven. In feite doe je er langer over, je legt meer kms af, en je moet niet minder overstappen. Een TBG met enig geografisch inzicht zal minstens de wenkbrauwen fronsen.
Als anderzijds de NMBS geen manier heeft om de kortste afstand te bepalen, dan mag je het de reizigers niet kwalijk nemen dat ze het op hun gevoel doen. Op het netschema in het spoorboekje ziet de route via Luik er amper langer uit.

Groetjes,
Rian

Re: Bepalen of een reisweg aan de voorwaarden voldoet

Geplaatst: 24 feb 2012, 19:25
door overweg13
rvdborgt schreef:
overweg13 schreef:
FireSea schreef:Ja, da's ook weer zoiets: de NMBS-routeplanner geeft te pas en te onpas die melding weer dat een reisweg met geen enkel vervoerbewijs is toegestaan, vaak ook wanneer het de enige mogelijke route is... Lijkt me niet echt handig om daar op te letten.

Maar goed, uit jullie antwoorden kan ik opmaken dat het dus eigenlijk gewoon een beetje op gevoel is, of een reisweg wel of niet is toegestaan en dus niet echt tot op de puntjes bepaald is..?
Dat is inderdaad de praktijk. Maar van Antwerpen naar Jemelle rijden via Liège lijkt me toch al overdreven. In feite doe je er langer over, je legt meer kms af, en je moet niet minder overstappen. Een TBG met enig geografisch inzicht zal minstens de wenkbrauwen fronsen.
Als anderzijds de NMBS geen manier heeft om de kortste afstand te bepalen, dan mag je het de reizigers niet kwalijk nemen dat ze het op hun gevoel doen. Op het netschema in het spoorboekje ziet de route via Luik er amper langer uit.

Groetjes,
Rian
Kan best, maar als je de kilometers optelt, die je nu al op elke bladzij van het spoorboekje kunt raadplegen, is het verschil toch wel duidelijk.

Re: Bepalen of een reisweg aan de voorwaarden voldoet

Geplaatst: 24 feb 2012, 22:37
door rvdborgt
overweg13 schreef:
rvdborgt schreef:
overweg13 schreef:Dat is inderdaad de praktijk. Maar van Antwerpen naar Jemelle rijden via Liège lijkt me toch al overdreven. In feite doe je er langer over, je legt meer kms af, en je moet niet minder overstappen. Een TBG met enig geografisch inzicht zal minstens de wenkbrauwen fronsen.
Als anderzijds de NMBS geen manier heeft om de kortste afstand te bepalen, dan mag je het de reizigers niet kwalijk nemen dat ze het op hun gevoel doen. Op het netschema in het spoorboekje ziet de route via Luik er amper langer uit.
Kan best, maar als je de kilometers optelt, die je nu al op elke bladzij van het spoorboekje kunt raadplegen, is het verschil toch wel duidelijk.
Maar dat zijn geen tariefkilometers, dus daar kun je je ook niet echt op baseren...

Groetjes,
Rian

Re: Bepalen of een reisweg aan de voorwaarden voldoet

Geplaatst: 25 feb 2012, 08:16
door overweg13
rvdborgt schreef:Maar dat zijn geen tariefkilometers, dus daar kun je je ook niet echt op baseren...

Groetjes,
Rian
En hoe groot zou de afwijking zijn? Vaak zal de aangerekende reisweg korter zijn dan die na berekening van de kilometers met gegevens uit het spoorboekje, omdat de tariefafstanden rekening houden met reiswegen die alleen maar in theorie bestaan, bijvoorbeeld over verbindingsbogen die niet gebruikt worden door de reizigerstreinen, of met overstappen die zelden of nooit bruikbaar zijn.

Re: Bepalen of een reisweg aan de voorwaarden voldoet

Geplaatst: 25 feb 2012, 08:57
door trainfreak
Als ik van Wetteren naar Brussel wil, dan krijg ik ook vaak een reisweg via Gent die 1 of enkele minuten korter is.
Tot nu toe heb ik hier nog maar enkele keren rare ogen gekregen van de TBG, maar als ik het dan uitleg dat het korter is in tijd en op internet staat (zonder enige voorwaarde bij trouwens) dan is het meestal wel in orde.

Eentje wou zelf een via-ticket aansmeren, maar na een korte discussie was het 'goed voor één keer'.

Re: Bepalen of een reisweg aan de voorwaarden voldoet

Geplaatst: 12 jul 2012, 09:33
door rdv
Met de zomerdienstregeling is de IC/L 5721 Dendermonde - Sint-Niklaas van 21u04 blijkbaar afgeschaft. Nochtans telt trein 5721 heel wat reizigers (32 volgens de lijst van de te schrappen treinen ihkv de besparingen in December) en is er geen enkel alternatief dan ofwel een uur wachten in Dendermonde, of omrijden via Gent (geen alternatief voor reizigers naar Zele). Het is gewoon irrationeel dat men in deze verbinding met een frequentie van min. 1 trein per uur plots een gat laat vallen van 2u. De reden is waarschijnlijk dat deze verbinding technisch gekoppeld is aan de CR-treinen 53XX Brussel-Zuid/West - Dendermonde en dat men hierin sterk schrapt tijdens de vakantie. Ik heb deze week al van mensen gehoord die van deze wijziging niet op de hoogte waren en deze trein regelmatig nemen als ze tot 20u in Brussel moeten werken.

Ik neem deze trein 2 keer per week (met KeyCard) en moet dus op zoek naar een alternatief. De NMBS-site suggereert om 21u02 de trein naar Gent te nemen en daar over te stappen op de trein naar Antwerpen, die om 22u07 in Lokeren aankomt (dus 10 min voor de volgende rechtstreekse trein uit Dendermonde). Mag ik dat doen met een gewoon ticket of KeyCard, of moet ik een via-ticket kopen?

Re: Bepalen of een reisweg aan de voorwaarden voldoet

Geplaatst: 12 jul 2012, 11:39
door Paul
rdv schreef:Met de zomerdienstregeling is de IC/L 5721 Dendermonde - Sint-Niklaas van 21u04 blijkbaar afgeschaft. Nochtans telt trein 5721 heel wat reizigers (32 volgens de lijst van de te schrappen treinen ihkv de besparingen in December) en is er geen enkel alternatief dan ofwel een uur wachten in Dendermonde, of omrijden via Gent (geen alternatief voor reizigers naar Zele). Het is gewoon irrationeel dat men in deze verbinding met een frequentie van min. 1 trein per uur plots een gat laat vallen van 2u. De reden is waarschijnlijk dat deze verbinding technisch gekoppeld is aan de CR-treinen 53XX Brussel-Zuid/West - Dendermonde en dat men hierin sterk schrapt tijdens de vakantie. Ik heb deze week al van mensen gehoord die van deze wijziging niet op de hoogte waren en deze trein regelmatig nemen als ze tot 20u in Brussel moeten werken.

Ik neem deze trein 2 keer per week (met KeyCard) en moet dus op zoek naar een alternatief. De NMBS-site suggereert om 21u02 de trein naar Gent te nemen en daar over te stappen op de trein naar Antwerpen, die om 22u07 in Lokeren aankomt (dus 10 min voor de volgende rechtstreekse trein uit Dendermonde). Mag ik dat doen met een gewoon ticket of KeyCard, of moet ik een via-ticket kopen?
Dat mag je heel zeker doen, met een gewoon biljet of KeyCard, aangezien dat om 21 uur de snelste manier is om van Dendermonde in Lokeren te geraken. Print eventueel de reissuggesties van de routeplanner uit als bewijsje, voor het geval een treinbegeleider ongelovig zou reageren...

Re: Bepalen of een reisweg aan de voorwaarden voldoet

Geplaatst: 29 okt 2012, 12:27
door ELEWOUT
Ik weet dat je in normale omstandigheden met een abonnement Zone Brussel-Opwijk nooit mag je bestemming (Opwijk) voorbijrijden tot Dendermonde om dan een L-trein terug te nemen naar Opwijk. Ook als je op deze wijze vroeger aankomt in Opwijk .

Vorige week donderdagmiddag was de L-trein Brussel -Dendermonde evenwel afgeschaft wegens kabeldiefstal .

Directe trein genomen naar Dendermonde om dan terug te keren naar Opwijk . Verplicht geweest op de IC-trein Brussel-Dendermonde een supplement te betalen voor het traject Opwijk Dendermonde en terug . Opmerking van de treinbegeleider : je moest maar een uur wachten op de volgende L-trein ( N.B. misschien ook afgeschaft???)

Mijn vraag : correcte beslissing van de treinbegeleider ? Of dienen andere regels toegepast in geval van afschaffing van L-treinen?

Re: Bepalen of een reisweg aan de voorwaarden voldoet

Geplaatst: 29 okt 2012, 12:54
door overweg13
ELEWOUT schreef:Ik weet dat je in normale omstandigheden met een abonnement Zone Brussel-Opwijk nooit mag je bestemming (Opwijk) voorbijrijden tot Dendermonde om dan een L-trein terug te nemen naar Opwijk. Ook als je op deze wijze vroeger aankomt in Opwijk .

Vorige week donderdagmiddag was de L-trein Brussel -Dendermonde evenwel afgeschaft wegens kabeldiefstal .

Directe trein genomen naar Dendermonde om dan terug te keren naar Opwijk . Verplicht geweest op de IC-trein Brussel-Dendermonde een supplement te betalen voor het traject Opwijk Dendermonde en terug . Opmerking van de treinbegeleider : je moest maar een uur wachten op de volgende L-trein ( N.B. misschien ook afgeschaft???)

Mijn vraag : correcte beslissing van de treinbegeleider ? Of dienen andere regels toegepast in geval van afschaffing van L-treinen?
Strikt genomen is daar inderdaad weinig tegen in te brengen. In zo een geval zou ik het anders spelen: me gewoon in regel stellen en dus een biljet Opwijk - Dendermonde H&T betalen, en dat achteraf proberen te recupereren via de klantendienst. De kans is groot dat je je biljet terugbetaald krijgt, uiteraard als je het vriendelijk (en vooral niet ironisch) vraagt.
De vraag die ik me echter stel - en die waarschijnlijk ook de klantendienst zich zou stellen: er zijn toch wel meer treinen die in Opwijk stoppen? Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat je inderdaad ook nog sneller in Opwijk geweest zou zijn als je gewoon de volgende CR genomen had. Maar je geeft te weinig details om dat uit te vlooien.

Re: Bepalen of een reisweg aan de voorwaarden voldoet

Geplaatst: 29 okt 2012, 13:04
door Steve
Niet helemaal eens. Artikel 34 "Compensaties in geval van vertragingen, afgeschafte treinen en gemiste aansluitingen" van de Voorwaarden laat heel wat mogelijkheden bij een afgeschafte trein. Neem bijvoorbeeld bepaling 2:
§2. Indien een trein wordt geannuleerd of wanneer NMBS uit ervaring objectief gezien meent dat
de in de vervoerovereenkomst vermelde bestemming met een vertraging van minstens 60
minuten wordt bereikt, kunnen reizigers overeenkomstig §4 :
- terugbetaling vorderen van de vervoerkosten voor de reis die (of het gedeelte van de
reis dat) niet is uitgevoerd of wel is uitgevoerd maar niet langer een doel dient,
alsook gratis vervoer terug naar het vertrekstation van de reis, of
- de reis zo nodig via een andere route voortzetten, zodra dit mogelijk is of op een
latere datum wanneer het de reiziger schikt.
Ook bepaling 20 is meer dan relevant:
§20. NMBS is gebouden om, in de mate van het mogelijke, bij een gemiste aansluiting tussen een
trein wegens vertraging of bij het uitvallen van een trein op het geheel of een gedeelte van zijn
traject, de reizigers en hun bagage per trein tot het vertrekstation te brengen en dit zonder
bijkomende betaling. De reiziger kan evenwel zijn reis verder zetten. Dit dient te gebeuren
over dezelfde lijn of over een andere reisweg waarbij de reiziger zijn bestemmingsstation met
een zo gering mogelijke vertraging kan bereiken, zodra dit mogelijk is of op een latere datum
wanneer het de reiziger schikt.
Zaken als "de reis via een andere route voortzetten" en "met een zo gering mogeiljke vertraging kunnen bereiken" lijken alvast heel sterk in je voordeel te pleiten (voor zover je uiteraard kunt aantonen dat je eerder in Opwijk zou zijn!). Zou dit dus zeker aankaarten bij de klantendienst.