Maastricht - Luik

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Maastricht - Luik

Bericht door overweg13 »

Ik heb het begin van de discussie gemist, vandaar dat ik nu pas reageer. Op 6 februari jl. wilden we ook naar Maastricht, en tussen Halle en Visé konden we uiteraard de Railpass gebruiken. Bleef Visé - Maastricht. Via de nmbs-site konden we biljetten aankopen tegen een me dunkt schappelijke prijs: € 3.80 pp in 1ste klas. Ik denk niet dat goedkoper te vinden is.
Met vriendelijke groet

overweg13
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Maastricht - Luik

Bericht door kika »

Er bestaat nog het Euregioticket, geldig tussen Maastricht en Luik (en meer), maar dat is enkel voordelig als je een stuk meer van het OV in de regio gebruik maakt.
historyboy
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 sep 2012, 22:29

Re: Maastricht - Luik

Bericht door historyboy »

Ik zou graag vanuit het station van Brugge via Luik (of Wezet) naar Maastricht sporen. Nu las ik op de NMBS-website dat een grensbiljet via Visé €4,00 kost. Dus zou ik, zo dacht ik toch, via mijn GO-pass kunnen reizen naar Visé (=€10) en dan dat bijkomende grensbiljet kopen van €4,00. Maarvolgens de rubriek geldigheid van het PDF-document op hun website, mag je dat grensbiljet niet als aanvullend op een ander treinticket gebruiken, maar hoe weet de verkoper aan het loket in Wezet nu dat ik van Brugge kom? Dus zou ik dit 'systeemptje' toch durven toepassen of toch niet? Ik had graag jullie mening hierover gehad. Dank.
'Dit biljet mag niet gebruikt worden ter verlenging van een ander vervoerbewijs.'
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Maastricht - Luik

Bericht door Retard »

historyboy schreef:Ik zou graag vanuit het station van Brugge via Luik (of Wezet) naar Maastricht sporen. Nu las ik op de NMBS-website dat een grensbiljet via Visé €4,00 kost. Dus zou ik, zo dacht ik toch, via mijn GO-pass kunnen reizen naar Visé (=€10) en dan dat bijkomende grensbiljet kopen van €4,00. Maarvolgens de rubriek geldigheid van het PDF-document op hun website, mag je dat grensbiljet niet als aanvullend op een ander treinticket gebruiken, maar hoe weet de verkoper aan het loket in Wezet nu dat ik van Brugge kom? Dus zou ik dit 'systeemptje' toch durven toepassen of toch niet? Ik had graag jullie mening hierover gehad. Dank.
'Dit biljet mag niet gebruikt worden ter verlenging van een ander vervoerbewijs.'
Maar natuurlijk. De meeste treinbegeleiders zijn zelf niet op de hoogte van die maatregel.
Kijk naar mij, ik paste het toe 4762 op 02/06/2008 om naar Jeumont te gaan en op 28/11/2008 om naar Lille-Flanders te gaan met E711. Bij die laatste vroeg de treinbegeleider zelf of dat hij de biljetten 'voor Rijsel' al mocht knippen tussen Kortrijk en Moeskroen.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Maastricht - Luik

Bericht door dentheo »

historyboy schreef:Ik zou graag vanuit het station van Brugge via Luik (of Wezet) naar Maastricht sporen. Nu las ik op de NMBS-website dat een grensbiljet via Visé €4,00 kost. Dus zou ik, zo dacht ik toch, via mijn GO-pass kunnen reizen naar Visé (=€10) en dan dat bijkomende grensbiljet kopen van €4,00.'
Bij ons op lijn 12 is dat grensbiljet standaard een retourtje, kan je dus nog terug ook...
Theo
Groeten vanop de Heide
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Maastricht - Luik

Bericht door kika »

Helemaal als je het plan hebt opgevat om uit te stappen, naar het loket te gaan en weer een trein te nemen, kan je je treinreis opvatten als 2 verschillende reizen. Vind ik.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Maastricht - Luik

Bericht door rvdborgt »

historyboy schreef:Ik zou graag vanuit het station van Brugge via Luik (of Wezet) naar Maastricht sporen. Nu las ik op de NMBS-website dat een grensbiljet via Visé €4,00 kost. Dus zou ik, zo dacht ik toch, via mijn GO-pass kunnen reizen naar Visé (=€10) en dan dat bijkomende grensbiljet kopen van €4,00. Maarvolgens de rubriek geldigheid van het PDF-document op hun website, mag je dat grensbiljet niet als aanvullend op een ander treinticket gebruiken, maar hoe weet de verkoper aan het loket in Wezet nu dat ik van Brugge kom? Dus zou ik dit 'systeemptje' toch durven toepassen of toch niet? Ik had graag jullie mening hierover gehad. Dank.
'Dit biljet mag niet gebruikt worden ter verlenging van een ander vervoerbewijs.'
Waar heb je die informatie gevonden? Een enkele reis Visé - Maastricht zou 2,90 moeten kosten.
Zo'n combinatieverbod is overigens juridisch drijfzand, zeker als de trein die je neemt ook stopt op het station waar de twee tickets op elkaar aansluiten.
Verder is er een jongerentarief naar Maastricht voor 7,70 enkele reis. Dat is zelfs iets goedkoper dan een regel Go Pass en een enkeltje vanaf Visé.

Groetjes,
Rian
historyboy
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 sep 2012, 22:29

Re: Maastricht - Luik

Bericht door historyboy »

Op http://www.b-europe.com/Reizen/Promotie ... f5ee54ada3 staat
Grensbiljet Maastricht (occasioneel)
Een grensbiljet Luik-Maastricht is een treinticket:
waarmee u op 1 dag heen en terug reist op de lijn Luik - Maastricht
beschikbaar in 1e en 2e klas
omwisseling en terugbetaling zijn niet mogelijk
enkel in de betrokken stations verkrijgbaar
Op http://www.b-europe.com/~/media/Files/P ... chtNL.ashx staat
Prijzen
Uitgifte
Grensbiljet Maastricht
Huidige versie
Forfaitaire prijs: volwassene 1e klas 2e klas
Zone Luik  € 11,60  € 7,60 
Visé  € 6,40  € 4,00
Dus dit zou toch voor mij als jongere het goedkoopste moeten zijn? (totaal €14,00 ipv. €15,40 (2x €7,70 of €15,80= go-pass (€10)+ (2x €2,90).
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Maastricht - Luik

Bericht door rvdborgt »

historyboy schreef:Op http://www.b-europe.com/Reizen/Promotie ... f5ee54ada3 staat
Grensbiljet Maastricht (occasioneel)
Een grensbiljet Luik-Maastricht is een treinticket:
waarmee u op 1 dag heen en terug reist op de lijn Luik - Maastricht
beschikbaar in 1e en 2e klas
omwisseling en terugbetaling zijn niet mogelijk
enkel in de betrokken stations verkrijgbaar
Op http://www.b-europe.com/~/media/Files/P ... chtNL.ashx staat
Prijzen
Uitgifte
Grensbiljet Maastricht
Huidige versie
Forfaitaire prijs: volwassene 1e klas 2e klas
Zone Luik  € 11,60  € 7,60 
Visé  € 6,40  € 4,00
Dus dit zou toch voor mij als jongere het goedkoopste moeten zijn? (totaal €14,00 ipv. €15,40 (2x €7,70 of €15,80= go-pass (€10)+ (2x €2,90).
Ja en nee...

Dat ticket verkocht de NMBS alleen in Visé en Luik. Maar het is niet meer te koop. Natuurlijk heb je theoretisch wel het recht om het te kopen, de NMBS prijst het immers op de website aan (en in de algemene voorwaarden van NMBS Mobility), maar het wordt niet meer verkocht...
Wat je wel kunt doen is in Luik proberen om het te kopen en dan bij de klantendienst het verschil terugvragen onder verwijzing naar de informatie op de website en in de algemene voorwaarden. Ben benieuwd wat ze dan zeggen...

Groetjes,
Rian
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Maastricht - Luik

Bericht door Asterix »

Kan er eens iemand duidelijkheid scheppen inzake de prijzen en reglementering bij het oversteken van de grens België-Nederland? Er wordt zoveel gegoocheld met tarieven, regels m.b.t. grenspunten en soorten tickets dat ik er al lang niet meer aan uit kan.

Is er ergens een samenvatting te vinden?
Rob

Re: Maastricht - Luik

Bericht door Rob »

Jeroen schreef:Kan er eens iemand duidelijkheid scheppen inzake de prijzen en reglementering bij het oversteken van de grens België-Nederland? Er wordt zoveel gegoocheld met tarieven, regels m.b.t. grenspunten en soorten tickets dat ik er al lang niet meer aan uit kan.

Is er ergens een samenvatting te vinden?
Ach, het is zo rampzalig dat zelfs de klantendienst en de Ombudsman er de meest flagrante onwaarheden over verkondigen.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Maastricht - Luik

Bericht door rvdborgt »

Rob schreef:
Jeroen schreef:Kan er eens iemand duidelijkheid scheppen inzake de prijzen en reglementering bij het oversteken van de grens België-Nederland? Er wordt zoveel gegoocheld met tarieven, regels m.b.t. grenspunten en soorten tickets dat ik er al lang niet meer aan uit kan.

Is er ergens een samenvatting te vinden?
Ach, het is zo rampzalig dat zelfs de klantendienst en de Ombudsman er de meest flagrante onwaarheden over verkondigen.
Het zou helpen als die ook gewoon de voorwaarden eens zouden lezen. Wat betreft die voorwaarden: de versie van 1 april is onlangs (!) gepubliceerd en dus nu van toepassing:
http://www.belgianrail.be/nl/klantendie ... B5C3A.ashx

Daarmee zijn eindelijk de wijzigingen voor Maastricht en Aken gepubliceerd, die de NMBS stiekem al had doorgevoerd.

Groetjes,
Rian
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Maastricht - Luik

Bericht door dentheo »

Ik krijg dat ding niet open....ashx ???
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Maastricht - Luik

Bericht door Steven »

lang genoeg wachten na het klikken, dat is een online (groot) pdf bestand.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Maastricht - Luik

Bericht door dentheo »

Steven, waarmee open jij ashx op een Mac ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie