Maastricht - Luik

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
reiziger123
Berichten: 70
Lid geworden op: 22 mei 2009, 21:01

Maastricht - Luik

Bericht door reiziger123 »

Kan iemand mij vertellen welke tariefsoorten Maastricht - Belgie worden verkocht aan het loket in Maastricht?

Gisteren reisde ik van Maastricht naar Luik en omdat het veel te druk was aan het loket heb ik mijn kaartje bij de conducteur gekocht. Ik moest voor een retourtje 11,80 EUR betalen 1e klas.
Weekendretour kon hij me niet verkopen. Hij kon me alleen een "Maastricht Grensbiljet" aanbieden.
Ik hoefde geen "Belgisch maakloon" te betalen maar volgens de conducteur wel was mijn kaartje veel duurder omdat ik het in de trein kocht.

Klopt het wat de conducteur beweert?
KB
Berichten: 636
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: Maastricht - Luik

Bericht door KB »

^^ Hier vind je misschien al wat informatie.
L'union fait la force.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Maastricht - Luik

Bericht door Steve »

Via NMBS Europe kom ik aan 8,60 euro, via nshispeed.nl vreemd genoeg aan 14 euro voor een retourtje Maastricht - Luik-G in eerste klas. Grensbiljet (heen-en-terugrit op dezelfde dag, prijs in principe vanuit Luik) kost 11,60 euro. Ben dus niet helemaal zeker hoe je aan 11,80 euro geraakt bent.

Hoe dan ook lijkt het me dat je geen al te slechte zaak gedaan hebt...
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Maastricht - Luik

Bericht door rvdborgt »

reiziger123 schreef:Kan iemand mij vertellen welke tariefsoorten Maastricht - Belgie worden verkocht aan het loket in Maastricht?
In principe de tarieven die de NMBS aanbiedt en die je ook via b-europe.com kunt kopen.
reiziger123 schreef:Gisteren reisde ik van Maastricht naar Luik en omdat het veel te druk was aan het loket heb ik mijn kaartje bij de conducteur gekocht. Ik moest voor een retourtje 11,80 EUR betalen 1e klas.
Weekendretour kon hij me niet verkopen. Hij kon me alleen een "Maastricht Grensbiljet" aanbieden.
Ik hoefde geen "Belgisch maakloon" te betalen maar volgens de conducteur wel was mijn kaartje veel duurder omdat ik het in de trein kocht.

Klopt het wat de conducteur beweert?
Dat hij geen weekendretour zou kunnen verkopen is nieuw voor me. En dat had inderdaad 8,60 moeten kosten.

Groetjes,
Rian
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Maastricht - Luik

Bericht door rvdborgt »

MIVB-reiziger schreef:Via NMBS Europe kom ik aan 8,60 euro, via nshispeed.nl vreemd genoeg aan 14 euro voor een retourtje Maastricht - Luik-G in eerste klas.
NS Hispeed verkoopt sinds 11-12-2011 online geen kaartjes tegen NMBS-tarief meer, maar is weer teruggegaan naar het meestal duurdere "gewone" internationale tarief (TCV). 14 euro is dan ook een Benelux-weekend: TCV met 40% korting. Klachten daarover graag naar NS Hispeed.

Groetjes,
Rian
reiziger123
Berichten: 70
Lid geworden op: 22 mei 2009, 21:01

Re: Maastricht - Luik

Bericht door reiziger123 »

De "Maastricht-Belgie" zijn altijd erg verwarrend.
Ik heb gehoord dat de tarieven vanaf deze maand met 0,20 EUR tot 1,00 EUR zijn verhoogd. Vroeger gingen de opbrengsten de 11 Nederlandse kilometers van Maastricht naar Vise(Gr) naar Belgie. Nu niet meer waardoor er op een reis minder Belgische kilometers worden berekend en meer Nederlandse.

Zelf denk ik dat het grensbiljet eerste klas van 11,60 naar 11,80 EUR is gewijzigd maar dat ik geen maakloon of boordtoeslag heb betaald.
De conducteur had geprobeerd een weekendretour te verkopen maar dit ging niet vanaf Maastricht maar wel vanaf Vise.

Toevallig zag ik vandaag op de website van de NMBS dat er ook een Go Pass 1 rit zou bestaan vanaf Maastricht voor 7,70 EUR. Ik weet niet waar deze online te koop is.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Maastricht - Luik

Bericht door rvdborgt »

reiziger123 schreef:De "Maastricht-Belgie" zijn altijd erg verwarrend.
Ik heb gehoord dat de tarieven vanaf deze maand met 0,20 EUR tot 1,00 EUR zijn verhoogd. Vroeger gingen de opbrengsten de 11 Nederlandse kilometers van Maastricht naar Vise(Gr) naar Belgie. Nu niet meer waardoor er op een reis minder Belgische kilometers worden berekend en meer Nederlandse.

Zelf denk ik dat het grensbiljet eerste klas van 11,60 naar 11,80 EUR is gewijzigd maar dat ik geen maakloon of boordtoeslag heb betaald.
De conducteur had geprobeerd een weekendretour te verkopen maar dit ging niet vanaf Maastricht maar wel vanaf Vise.

Toevallig zag ik vandaag op de website van de NMBS dat er ook een Go Pass 1 rit zou bestaan vanaf Maastricht voor 7,70 EUR. Ik weet niet waar deze online te koop is.
Voorlopig is er nog niks veranderd aan de tarieven naar Maastricht - de wijziging is blijkbaar uitgesteld. Het grensbiljet kostte t/m 31 januari 11,60; voor de periode daarna is er geen gepubliceerde prijs:
http://www.b-europe.com/Reizen/Praktisc ... Maastricht

Voor de andere tarieven zie ik via b-europe.com nog steeds de oude prijzen. De nieuwe prijzen heb ik al gezien en het lijkt er sterk op dat de grenstoeslag wordt heringevoerd:
http://www.b-rail.be/nat/N/assets/downl ... 022012.pdf
Vergelijk blz. 107 en 117: vaste toeslag van 1,20 per enkele reis in de tweede klas.
Hoera enzo. Klachten graag naar de NMBS.

Groetjes,
Rian
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Maastricht - Luik

Bericht door The_Knitter »

Gelukkig dat de Go Pass van- en naar Maastricht geldig is :)
NS HiSpeed berekent inderdaad het internationale (TCV-)tarief. De Nederlandse kaartautomaten hebben dit ook.
Ik heb laatst nog bij de Treinbegeleider mijn kaartje gekocht naar Luik (enkeltje), en was beduidend minder kwijt dan bij de Nederlandse kaartautomaat. De TBG vond het prima, als ik gepast kon betalen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Maastricht - Luik

Bericht door Steve »

The_Knitter schreef:Gelukkig dat de Go Pass van- en naar Maastricht geldig is :)
NS HiSpeed berekent inderdaad het internationale (TCV-)tarief. De Nederlandse kaartautomaten hebben dit ook.
Ik heb laatst nog bij de Treinbegeleider mijn kaartje gekocht naar Luik (enkeltje), en was beduidend minder kwijt dan bij de Nederlandse kaartautomaat. De TBG vond het prima, als ik gepast kon betalen.
Aha? Heb ik iets gemist? Bij mijn weten zijn normale binnenlandse tarieven hoegenaamd niet geldig tot Maastricht...
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Maastricht - Luik

Bericht door The_Knitter »

Er is mij meermaals door Belgisch personeel (loket, treinbegeleider) verteld dat ik met de Go Pass via Luik en Verviers de grens over mag naar Maastricht, en geen aanvullend kaartje hoef aan te schaffen. Dat komt omdat NMBS Maastricht als Binnelands station ziet.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Maastricht - Luik

Bericht door rvdborgt »

The_Knitter schreef:Er is mij meermaals door Belgisch personeel (loket, treinbegeleider) verteld dat ik met de Go Pass via Luik en Verviers de grens over mag naar Maastricht, en geen aanvullend kaartje hoef aan te schaffen. Dat komt omdat NMBS Maastricht als Binnelands station ziet.
Het (sommig) personeel kent de eigen voorwaarden dus niet. Nou ja, dat is helaas ook niks nieuws.

Passen gelden naar Visé en niet verder. De tickets naar Maastricht lijken wel op de binnenlandse, maar zijn niet helemaal hetzelfde. Maastricht is geeh volwaardig NMBS-tariefpunt.

Groetjes,
Rian
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Maastricht - Luik

Bericht door The_Knitter »

Vreemd. Want als ik het vraag over Roosendaal-Essen aan hetzelfde personeel, moet ik wel een los kaartje kopen, word gezegd. Denk zo'n 4 weken geleden dat mij nog gezegd werd dat het nationaal tarief was.
Wikipedia meld ook:
Voortvloeiend uit het beginnen van een intercityverbinding naar Brussel-Zuid, werd in mei 2008 station Maastricht, als enige station in Nederland, ook de status van Belgisch station toegekend. Reizigers kunnen op station Maastricht nu kaartjes kopen naar alle Belgische bestemmingen zonder toeslagen voor internationale treinen. De intercityverbinding naar Brussel werd in december 2011 opgeheven.
In oktober 2011 is er nog sprake geweest (ook bij NS) om 1 belgische kaartautomaat toe te staan op Maastricht, zodat reizigers goedkoper naar België kunnen reizen.

In deze pdf: http://www.maastrichtbrusselexpress.nl/?mid=23&doc_id=1&
De NMBS, die de MBE gaat uitvoeren, beschouwt Maastricht voor de
tarieven namelijk als een Belgisch station, waardoor grensoverschrijdende toeslagen wegvallen
Of is dit komen te vervallen met het wegvallen van de MBE :?:
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Maastricht - Luik

Bericht door rvdborgt »

The_Knitter schreef:In deze pdf: http://www.maastrichtbrusselexpress.nl/?mid=23&doc_id=1&
De NMBS, die de MBE gaat uitvoeren, beschouwt Maastricht voor de
tarieven namelijk als een Belgisch station, waardoor grensoverschrijdende toeslagen wegvallen
Of is dit komen te vervallen met het wegvallen van de MBE :?:
Maastricht is nog nooit een volwaardig NMBS-tariefpunt geweest, ondanks allerlei beweringen doort bestuurders en journalisten. De passen golden en gelden maar tot Visé. Verder kun je gewone kaartjes tegen NMBS-tarief kopen van en naar Maastricht, maar wel met een hogere maximumprijs dan in het binnenlands verkeer: 165 km i.p.v. 150 km.

Groetjes,
Rian
Laatst gewijzigd door rvdborgt op 19 mar 2012, 00:37, 1 keer totaal gewijzigd.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Maastricht - Luik

Bericht door groentje »

Ik kan me wel voorstellen dat sommige tbg's zich de moeite besparen om een kaartje uit te schrijven voor Visé-Maastricht. Soms uit schrik voor agressie (er zitten nu eenmaal regelmatig drugstoeristen op de trein), deels ook omdat ze het al goed vinden als je een kaartje hebt, ook al is het niet voor het volledige traject.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Maastricht - Luik

Bericht door kika »

Een tijdje terug was ik getuige van een TBG die nog een andere reden had: "NMBS haar eigen schuld, moeten ze het maar duidelijker maken, deftige kaartautomaten neerzetten en niet allerlei uitzonderingen verzinnen. Maar volgende keer wel een kaartje voor het ganse traject hé!" Of dat maakte ik toch op uit zijn ietwat platte Frans tegen een mede-reiziger.
Plaats reactie