Niet bediende stations in het weekend

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5316
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Niet bediende stations in het weekend

Bericht door Steve »

Bibke schreef:Volgens mij wordt Schaarbeek ook niet in het weekend bediend.
Jawel hoor... er is de laatste jaren helaas veel aanbod verdwenen, maar een weekendbediening is er nog steeds. ;-)

In verhouding tot veel andere stations is het overigens nog niet eens zo slecht: de IC Moeskroen, de L Leuven - 's-Gravenbrakel, de L Antwerpen - Brussel en de IR Leuven - Luchthaven - Saint-Ghislain. In feite is dat nog beter dan tijdens de week: dan zijn er ook 4 treinen per uur (buiten de P-treinen uiteraard), maar wel een stuk slechter gespreid en geen rechtstreekse verbinding met de luchthaven...
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Niet bediende stations in het weekend

Bericht door Bibke »

Ik had het verkeerd begrepen, sorry.
Ik dacht dat het hier over gesloten loketten ging.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
FireSea
Berichten: 125
Lid geworden op: 16 jun 2010, 23:59

Re: Niet bediende stations in het weekend

Bericht door FireSea »

Weet iemand eigenlijk aan de hand van welke criteria besloten wordt dat een station in het weekend niet bediend wordt? Het zal toch zeker méér behelsen dan alleen de reizigerstellingen...

- Waarom wordt een stopplaatsje als bijvoorbeeld Carlsbourg, dat in the middle of nowhere ligt, wel bediend en een station als Vichte, dat midden in een dorp ligt, niet?

- Station Hourpes trekt op een weekdag misschien een twee handjes vol forenzen (of nog niet eens), maar in het weekend, wanneer veel mensen vrij zijn en er massaal op uit willen trekken - misschien wel naar de prachtige Sambervallei - wordt het station doodleuk overgeslagen terwijl dezelfde L-trein erlangs rijdt met zat keertijd in Erquelinnes.

- Station Florée ligt werkelijk midden in een vergeten weiland. Terecht dat de trein daar niet stopt in het weekend. Maar waarom bestaat dat station in de week dan wel? Gaan de koeien dan op stap naar Namen?

En zo kan ik er nog wel meer bedenken. Heeft iemand enig idee welk beleid de NMBS er hier op na houdt?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Niet bediende stations in het weekend

Bericht door Shrek »

Reizigersaantallen zijn nog altijd de belangrijkste gegevens voor het bepalen van treinen.
Maar kostprijs telt ook mee: Een trein die ergens passeert laten stoppen kost veel minder dan een trein verlengen om een halte te kunnen bedienen.
Het is trouwens niet omdat een station in een weiland ligt dat er geen reizigers zijn. Noorderkempen boert ook goed en daar is in een km rond het station niets te zien...
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5267
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Niet bediende stations in het weekend

Bericht door overweg13 »

FireSea schreef:Weet iemand eigenlijk aan de hand van welke criteria besloten wordt dat een station in het weekend niet bediend wordt? Het zal toch zeker méér behelsen dan alleen de reizigerstellingen...

- Waarom wordt een stopplaatsje als bijvoorbeeld Carlsbourg, dat in the middle of nowhere ligt, wel bediend en een station als Vichte, dat midden in een dorp ligt, niet?

- Station Hourpes trekt op een weekdag misschien een twee handjes vol forenzen (of nog niet eens), maar in het weekend, wanneer veel mensen vrij zijn en er massaal op uit willen trekken - misschien wel naar de prachtige Sambervallei - wordt het station doodleuk overgeslagen terwijl dezelfde L-trein erlangs rijdt met zat keertijd in Erquelinnes.

- Station Florée ligt werkelijk midden in een vergeten weiland. Terecht dat de trein daar niet stopt in het weekend. Maar waarom bestaat dat station in de week dan wel? Gaan de koeien dan op stap naar Namen?

En zo kan ik er nog wel meer bedenken. Heeft iemand enig idee welk beleid de NMBS er hier op na houdt?
Carlsbourg ligt relatief dicht bij het centrum en heeft een belangrijke school die bediend wordt doro de halte.
In de gevallen van Hourpes en Florée heeft men destijds besloten tot het openhouden van deze halten omdat een bediening per bus eigenlijk niet haalbaar is.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5316
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Niet bediende stations in het weekend

Bericht door Steve »

Shrek schreef:Reizigersaantallen zijn nog altijd de belangrijkste gegevens voor het bepalen van treinen.
Maar kostprijs telt ook mee: Een trein die ergens passeert laten stoppen kost veel minder dan een trein verlengen om een halte te kunnen bedienen.
Het is trouwens niet omdat een station in een weiland ligt dat er geen reizigers zijn. Noorderkempen boert ook goed en daar is in een km rond het station niets te zien...
Als reizigersaantallen de belangrijkste gegevens zijn, kan iemand me dan uitleggen waarom de IC Poperinge - Dendermonde in het weekend NIET stopt in Jette (2548 reizigers week, 301 zaterdag ondanks zwakke bediening + aansluitingen tram en bus) en WEL in Asse (994 reizigers week, 196 zaterdag) en Opwijk (948 reizigers week, 206 zaterdag)?
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Niet bediende stations in het weekend

Bericht door rdv »

De IC stopt in het WE in Asse en Opwijk ter compensatie van de 2 uursbediening van de L tussen Dendermonde en Brussel. Toen men in de jaren 90 de weekendfrequenties van veel stoptreinen gehqlveerd heeft, zijn er ter compensatie veel stops bijgekomen op ICs en IRs die parallelle trajecten rijden. Aangezien de stoptrein tussen Aalst en Brussel wel nog ieder uur Jette bedient, is er hier geen nood voor een bijkomende stop voor de IC-L.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5316
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Niet bediende stations in het weekend

Bericht door Steve »

rdv schreef:De IC stopt in het WE in Asse en Opwijk ter compensatie van de 2 uursbediening van de L tussen Dendermonde en Brussel. Toen men in de jaren 90 de weekendfrequenties van veel stoptreinen gehqlveerd heeft, zijn er ter compensatie veel stops bijgekomen op ICs en IRs die parallelle trajecten rijden. Aangezien de stoptrein tussen Aalst en Brussel wel nog ieder uur Jette bedient, is er hier geen nood voor een bijkomende stop voor de IC-L.
Geen nood? Ondanks de veel hogere reizigersaantallen (x2,5 in de week, x1,5 in weekend ondanks zwakke bediening!) en de vele aansluitingen met tram en bus is er nu exact dezelfde bediening als in Asse en Opwijk, een trein om het uur (de IC in Asse en Opwijk, de L Aalst-Brussel in Jette) en een andere om de twee uur (de L Dendermonde-Brussel in beide gevallen).

Op de uren dat de L naar Dendermonde niet rijdt, is het voor een verplaatsing van Brussel naar Jette zelfs sneller om de IC te nemen tot Asse en dan met de L in de tegenrichting terug te keren (probeer maar eens in de routeplanner). Nogal absurd...
FireSea
Berichten: 125
Lid geworden op: 16 jun 2010, 23:59

Re: Niet bediende stations in het weekend

Bericht door FireSea »

Shrek schreef:Reizigersaantallen zijn nog altijd de belangrijkste gegevens voor het bepalen van treinen.
Maar kostprijs telt ook mee: Een trein die ergens passeert laten stoppen kost veel minder dan een trein verlengen om een halte te kunnen bedienen.
Het is trouwens niet omdat een station in een weiland ligt dat er geen reizigers zijn. Noorderkempen boert ook goed en daar is in een km rond het station niets te zien...
Ja, maar waar ligt de grens dan, bij hoeveel reizigers? Eén van de voorbeelden die ik noemde, was Vichte, voor zover ik op de kaart kan zien een flink dorp. Dit station heeft op een gemiddelde weekdag 248 instappers (Wikipedia, reizigerstellingen 2009). Hoeveel potentiële reizigers er in het weekend zijn, weet nu niemand, want er vertrekken dan geen treinen. Er zijn dus nu geen reizigers, simpelweg omdat ze niet vervoerd worden, logisch. Maar het is in het openbaar vervoer ook bewezen dat het reizigersaanbod deels wordt gegenereerd door het vervoersaanbod. Als je ergens twee keer zo vaak een trein laat vertrekken, zullen er ook veel meer mensen van het station gebruik gaan maken. Ik weet zeker dat als je in het weekend treinen in Vichte (en Anzegem ook trouwens) laat stoppen, er veel reizigers dankbaar gebruik van zullen maken. Natuurlijk moet je zo'n effect wel even de tijd geven, voordat het goed tot uiting komt. Bovendien rijden er in het weekend al treinen tussen Kortrijk en Oudenaarde, dus praktisch lijkt het me ook geen probleem...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Niet bediende stations in het weekend

Bericht door Shrek »

Het aantal instappers in de week is doorgaans wel een goede indicatie voor het weekend hoor. Enkel specifieke toeristische haltes als Bierges, Knokke of Houyet zullen daar fel van afwijken.
250 instappers is al een zeer laag aantal, in het weekend zullen het er nog een heel stuk minder zijn.
Treinen laten stoppen is zeer duur, als er dan bijna niemand opstapt kan je het beter zo laten.
FireSea
Berichten: 125
Lid geworden op: 16 jun 2010, 23:59

Re: Niet bediende stations in het weekend

Bericht door FireSea »

Waarom is dat zeer duur als die trein er al gewoon langs rijdt? De trein is er al, het personeel ook. In Munkzwalm laten ze hem ook stoppen. Dat station is ook niet heel druk.
benoit
Berichten: 147
Lid geworden op: 09 okt 2010, 15:25

Re: Niet bediende stations in het weekend

Bericht door benoit »

FireSea schreef:Waarom is dat zeer duur als die trein er al gewoon langs rijdt? De trein is er al, het personeel ook. In Munkzwalm laten ze hem ook stoppen. Dat station is ook niet heel druk.
Dat ze de IC-L in de weekends rap zo laten, het zou een volledige stoptrein worden van Poperinge tot Denderleeuw met de stops in anzegem en vichte erbij. Er stapt nu al haast geen kat op in de stops als bissegem, haaltert, munckzwalm, herzele,...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Niet bediende stations in het weekend

Bericht door Shrek »

FireSea schreef:Waarom is dat zeer duur als die trein er al gewoon langs rijdt? De trein is er al, het personeel ook. In Munkzwalm laten ze hem ook stoppen. Dat station is ook niet heel druk.
1) de halteringskost te betalen aan infrabel
2) de langere reistijd en dus langere diensturen voor het personeel
3) meer sleet aan het materieel

Op eerste zicht lijken dit geen grote kosten, hooguit enkele tientallen € per stop. Maar als je het optelt voor alle treinen kom je snel aan een bedrag dat zeer veel hoger ligt dan wat een halte daar zou kunnen opbrengen.
Je voorstel om in Munkzwalm niet meer te stoppen is misschien wel een goed idee, al weet ik niet hoeveel reizigers er daar nu zijn in het weekend.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Niet bediende stations in het weekend

Bericht door Steven »

Niet vergeten de kost van de energie om de trein af te remmen en terug op snelheid te brengen.
KB
Berichten: 636
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: Niet bediende stations in het weekend

Bericht door KB »

Shrek schreef:
FireSea schreef:Waarom is dat zeer duur als die trein er al gewoon langs rijdt? De trein is er al, het personeel ook. In Munkzwalm laten ze hem ook stoppen. Dat station is ook niet heel druk.
1) de halteringskost te betalen aan infrabel
2) de langere reistijd en dus langere diensturen voor het personeel
3) meer sleet aan het materieel

Op eerste zicht lijken dit geen grote kosten, hooguit enkele tientallen € per stop. Maar als je het optelt voor alle treinen kom je snel aan een bedrag dat zeer veel hoger ligt dan wat een halte daar zou kunnen opbrengen.
Je voorstel om in Munkzwalm niet meer te stoppen is misschien wel een goed idee, al weet ik niet hoeveel reizigers er daar nu zijn in het weekend.
Begrijpelijke redenering. Maar misschien moeten dat dan maar doortrekken en alleen maar in de ruime spitsuren treinen laten rijden, bij voorkeur van en naar plaatsen als Brussel en Antwerpen met op zomerse dagen nog enkele treinen naar/van de kust en nog wat studententreinen erbij op vrijdagnamiddag en zondagavond. Uiteraard maken we nog een uitzondering voor lijnen zoals Brussel - Antwerpen, Luik - Brussel en dergelijke. Dat zou uiteraard niet goed zijn.
Als het openbaar vervoer echt een alternatief wil zijn, moeten de frequenties op de meeste lijnen gewoon omhoog en zeker in het weekend (juist bij de vrijetijdsreizigers zitten er nog groeimogelijkheden, lijkt me). Maar hoe men dat organisatorisch en financieel moet aanpakken, daar heb ik ook niet zo direct een antwoord op, eerlijk gezegd.
L'union fait la force.
Plaats reactie