Niet bediende stations in het weekend

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Niet bediende stations in het weekend

Bericht door Shrek »

KB schreef: Als het openbaar vervoer echt een alternatief wil zijn, moeten de frequenties op de meeste lijnen gewoon omhoog en zeker in het weekend (juist bij de vrijetijdsreizigers zitten er nog groeimogelijkheden, lijkt me). Maar hoe men dat organisatorisch en financieel moet aanpakken, daar heb ik ook niet zo direct een antwoord op, eerlijk gezegd.
Dat is een heel voluntaristische redenering die uitgaat van return-on-investment.
Enkel werkt het in België niet zo: de spoorwegen krijgen een vaste dotatie en de reizigers betalen veel minder dan de werkelijke kostprijs.
Een extra trein inleggen kost dus sowieso geld, ook al zit er veel volk op. De redenering van "het volk zal wel komen bij hogere frequenties" klopt zeker, maar is financieel niet doenbaar. Met de huidige politiek is het motto van de spoorwegen "zoveel mogelijk vervoer aanbieden voor x € overheidsdotaties". Dan kom je snel tot de conclusie dat kleine stations in het weekend beter dichtblijven zodat je een trein meer kan inleggen in de week.
FireSea
Berichten: 125
Lid geworden op: 16 jun 2010, 23:59

Re: Niet bediende stations in het weekend

Bericht door FireSea »

Tja, dat is natuurlijk ook weer waar... Dankzij dit beleid bestaat de Go Pass en de Rail Pass nog... Zulke vervoerbewijzen zijn in andere landen ondenkbaar. Ik ben benieuwd hoe lang deze vervoerbewijzen nog blijven bestaan.
In Nederland liggen de prijzen voor de trein een stuk hoger. Maar daar heb je op bijna alle trajecten minimaal twee treinen per uur die op alle stations stoppen, op veel trajecten ook op zondag en ook in de avond. Stations die in het weekend of buiten de spitsuren gesloten zijn, bestaan niet. Tussen Dordrecht en Leiden rijden de IC-treinen zelfs op zondag nog in een regelmatige kwartiersdienst. En de trein is in Nederland razend populair in het weekend.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Niet bediende stations in het weekend

Bericht door overweg13 »

FireSea schreef:Tja, dat is natuurlijk ook weer waar... Dankzij dit beleid bestaat de Go Pass en de Rail Pass nog... Zulke vervoerbewijzen zijn in andere landen ondenkbaar.
Maar daar heeft men dan weer andere commerciële reducties die hier pr precies door het bestaan van die passen ondenkbaar zijn, en die wél de regelmatige gebruiker belonen, en dus van sporadische regelmatige reizigers kunnen maken. Voor mij mogen die passen meteen vervangen worden door echte reductiekaarten.
Met vriendelijke groet

overweg13
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Niet bediende stations in het weekend

Bericht door Retard »

Hoe, je moet dan betalen om zo'n reductiekaart te krijgen en dan moet je die veel gebruiken opdat die echt zou renderen?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Niet bediende stations in het weekend

Bericht door Steven »

Zo werkt de reductiekaart inderdaad. Er zijn landen waar bijna iedereen zo'n kaart heeft.
FireSea
Berichten: 125
Lid geworden op: 16 jun 2010, 23:59

Re: Niet bediende stations in het weekend

Bericht door FireSea »

Ja, wat misschien ook werkt, is als ze van de Go Pass en de Rail Pass de geldigheidsduur terugbrengen tot een maand na aankoop. Dan moet je dus vaak ermee reizen, anders verloopt ie en heb je niks aan het feit dat ie goedkoop is. Maar goed, persoonlijk als profiterende reiziger hoop ik natuurlijk dat de pass zo blijft als nu. ;)
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Niet bediende stations in het weekend

Bericht door K V B »

Een leuk product dat de SBB heeft om jongeren in het OV te krijgen is de "Gleis 7" kaart. Geeft overdag het recht op reizen aan halve prijs, en vanaf 7 uur 's avonds reis je gratis. Op die manier moedig je jongeren aan om met het OV uit te gaan bijvoorbeeld, en als ze dan wat ouder worden zijn ze het reizen met het OV zo gewoon dat ze dat blijven doen...
FireSea
Berichten: 125
Lid geworden op: 16 jun 2010, 23:59

Re: Niet bediende stations in het weekend

Bericht door FireSea »

Tja, zo heeft NL tegenwoordig allerlei abonnementsvormen voor het hele net die vrij reizen bieden op bepaalde tijden en korting op veel andere momenten. Bijvoorbeeld Weekend Vrij. Verder is er nog altijd een enorme run op tijdelijke acties met dagkaarten voor het hele net, die door winkelketens als Kruidvat en Blokker verkocht worden. Die acties zijn er om de haverklap.
Hoe goed de Spoordeelwinkel loopt, weet ik trouwens niet, maar dat is precies hetzelfde concept als de B-Dagtrip. Hoe goed doen die laatste het eigenlijk in België?
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: Niet bediende stations in het weekend

Bericht door Tijgernoot »

De Spoordeelwinkel en de twee maal jaarlijkse Spoordeelweken lopen als een tierelier, evenals die goedkope actiekaartjes die regelmatig te koop zijn bij bepaalde winkelketens. Samen met alles wat vooral interessant is voor houders van de Business Card (bijvoorbeeld de Zonetaxi) is dat allemaal bedoeld om de treinen in de daluren vol te krijgen met kleppende huisvrouwen en zzp'ers en andere zakenlieden die van afspraak naar afspraak reizen en dat alles onder het motto: een gevulde zetel is altijd beter dan een lege zetel :wink:
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Niet bediende stations in het weekend

Bericht door dentheo »

Wat is een Zonetaxi ? opvolger van de vroegere treintaxi ?
Theo
Groeten vanop de Heide
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Niet bediende stations in het weekend

Bericht door The_Knitter »

Jazeker, daar de opvolger van, met een iets andere insteek. De zone-taxi rijdt in maximaal 3 zones in steden.
Voor 1 zone (tot 2 km) betaalt u € 7
Voor 2 zones (tot 4 km) betaalt u € 11
Voor 3 zones (tot 6 km) betaalt u € 15

Wel een nadeel is dat je voor de NS Zonetaxi een abonnement moet afsluiten (eenmalig €1).
Hoe kan ik een taxi boeken?
U boekt een taxi vooraf bij het plannen van hun reis of onderweg tot 30 minuten van tevoren, via internet of smartphone. De taxi staat dan bij uw aankomst op het station klaar, op de aparte standplaats met de zuil van NS Zonetaxi. U kunt dus letterlijk van deur tot deur hun reis regelen. Om voor de eerste keer een taxi te boeken moeten u zich aanmelden via www.nszonetaxi.nl.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Niet bediende stations in het weekend

Bericht door Dieselfreak »

overweg13 schreef:
FireSea schreef:- Station Florée ligt werkelijk midden in een vergeten weiland. Terecht dat de trein daar niet stopt in het weekend. Maar waarom bestaat dat station in de week dan wel? Gaan de koeien dan op stap naar Namen?

En zo kan ik er nog wel meer bedenken. Heeft iemand enig idee welk beleid de NMBS er hier op na houdt?
Carlsbourg ligt relatief dicht bij het centrum en heeft een belangrijke school die bediend wordt doro de halte.
In de gevallen van Hourpes en Florée heeft men destijds besloten tot het openhouden van deze halten omdat een bediening per bus eigenlijk niet haalbaar is.
Over Florée gesproken: ze hebben onlangs die wachthokjes nog een nieuw laagje verf gegeven. Ik neem dus aan dat die halte niet langer bedreigd is? Immers, als men ze toch zou sluiten, waarom zou men dan nog energie steken in het onderhoud van de wachthokjes?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Niet bediende stations in het weekend

Bericht door Steve »

Dieselfreak schreef:
overweg13 schreef:
FireSea schreef:- Station Florée ligt werkelijk midden in een vergeten weiland. Terecht dat de trein daar niet stopt in het weekend. Maar waarom bestaat dat station in de week dan wel? Gaan de koeien dan op stap naar Namen?

En zo kan ik er nog wel meer bedenken. Heeft iemand enig idee welk beleid de NMBS er hier op na houdt?
Carlsbourg ligt relatief dicht bij het centrum en heeft een belangrijke school die bediend wordt doro de halte.
In de gevallen van Hourpes en Florée heeft men destijds besloten tot het openhouden van deze halten omdat een bediening per bus eigenlijk niet haalbaar is.
Over Florée gesproken: ze hebben onlangs die wachthokjes nog een nieuw laagje verf gegeven. Ik neem dus aan dat die halte niet langer bedreigd is? Immers, als men ze toch zou sluiten, waarom zou men dan nog energie steken in het onderhoud van de wachthokjes?
Waaruit besluit je dat Florée vandaag de dag nog bedreigd zou zijn?

Zelfs mocht het al zo zijn, zou het nog steeds weinig verbazingwekkend zijn dat er een nieuwe verflaag aangebracht is. Er zijn al straffere stoten gebeurd met over afzienbare tijd te schrappen materieel of infrastructuur...
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Niet bediende stations in het weekend

Bericht door Dieselfreak »

Steve schreef:Waaruit besluit je dat Florée vandaag de dag nog bedreigd zou zijn?
Vorig jaar was daar toch sprake van? Het ging in december 2012 sluiten, zei men.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Niet bediende stations in het weekend

Bericht door groentje »

Het station wordt gesloten wanneer de bocht daar wordt rechtgetrokken, omdat men het niet ziet zitten om een nieuwe stopplaats te bouwen, de huidige site zal immers niet meer aan het spoor liggen. Als er nu vertraging blijkt te zijn in de spoorwerken, lijkt het me niet zo onwaarschijnlijk dat de sluiting wordt uitgesteld. En zoals al gezegd, het is echt geen precedent dat er een station nog een verse laag verf kreeg, maanden voor de definitieve sluiting. Er zijn hier en daar zelfs stationsgebouwen voor gebouwd, om een jaar later te sluiten.
Plaats reactie