Wat betekent HLE? En zijn er websites die alle NMBS e-locs

Alles over reizigerstreinen in België.
Plaats reactie
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Wat betekent HLE? En zijn er websites die alle NMBS e-locs

Bericht door deadlock »

behandelen met foto's en informatie?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Wat betekent HLE? En zijn er websites die alle NMBS e-locs

Bericht door Steven »

HLE = elektrische locomitief
HLD = diesellocomotief
HLV = stoomlocomotief
HLR = rangeerlocomotief
HV = voertuig (kan zowel reizigers als goederen zijn)
HL = locomotief (niet nader bepaald type)
HK = een trein
HK van HL = een trein bestaande uit twee of meerdere locomotieven.
TD = trek en duwtrein
TS = treinschakeling

dit is om u al een idee te geven van gebruikte afkortingen.
Bartjedj

Re: Wat betekent HLE? En zijn er websites die alle NMBS e-locs

Bericht door Bartjedj »

HLZ: Locomotief die zowel baan- als rangeerdiensten doet. Raar genoeg is het HLR 77.

BDJ
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Wat betekent HLE? En zijn er websites die alle NMBS e-locs

Bericht door nighttrain »

Een beetje etymologie omtrent de betekenis "HL" in de afkortingen HLE,HLD enz.
HL komt van de Franse uitdrukking "haut-le-pied"(maar zonder de P).Wat oorspronkelijk wil zeggen snel wegvluchten ,dus de voeten hoog opheffen om snel te lopen*.
Deze uitdrukking is later overgenomen om "nuttteloze" verplaatsingen te verwoorden. Dus verplaatsingen van lege karren en vervolgens lege bussen en lege locomotieven(alleen). Dus zonder last of reizigers.
Dus een alleenstaande diesellocomotief is een "haut-le-pied diesel "afgekort in HLD idem électrique met E en vapeur met V.
Bij de NMBS, een "haut-le-pied" is daar tegenover een personneelslid in losse dienst reizend dus als passagier of naast een andere treinbestuurder.
Een electrisch motorstel is ME of motrice électrique.
ME 6322 motrice électrique voor de trein 6322. EM6322 was de "motrice électrique" van de trein 6322.

*EXTRA info die ik vergeten was mee tegeven in eerste instantie: Dus het het hoog opheffen van de voeten was afkomstig uit de tijd dat de mijnontginning gedaan werdt met behulp van paarden. Dus wanneer de paarden terug naar het oppervlak mochten of terug naar de ontginningsplaats in de mijnschacht, zonder last, konden ze sneller lopen ,dus door hun poten (voeten) hoog op te heffen.
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: Wat betekent HLE? En zijn er websites die alle NMBS e-locs

Bericht door gysev »

Kleine correctie :

- HL = stoomlocomotief ; later kwamen HLE en HLD erbij om het onderscheid te maken. HLV is een recente "uitvinding" maar is niet officieel
- HV = rijtuig
- HG = goederenwagen
- HKC = werktrein ; C van "chantier" (werf)
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Wat betekent HLE? En zijn er websites die alle NMBS e-locs

Bericht door deadlock »

Treinschakeling is in Nederland meer bekend als dubbeltractie/meertractie geloof ik? Ik lees het Spoorwegjournaal wel regelmatig maar die gebruiken zoveel ander jargon dan wij in Nederland, hehe.

Bedankt allemaal, het is me duidelijk :)
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Wat betekent HLE? En zijn er websites die alle NMBS e-locs

Bericht door Paul »

nighttrain schreef:Een beetje etymologie omtrent de betekenis "HL" in de afkortingen HLE,HLD enz.
HL komt van de Franse uitdrukking "haut-le-pied"(maar zonder de P).Wat oorspronkelijk wil zeggen snel wegvluchten ,dus de voeten hoog opheffen om snel te lopen*.
Deze uitdrukking is later overgenomen om "nuttteloze" verplaatsingen te verwoorden. Dus verplaatsingen van lege karren en vervolgens lege bussen en lege locomotieven(alleen). Dus zonder last of reizigers.
Dus een alleenstaande diesellocomotief is een "haut-le-pied diesel "afgekort in HLD idem électrique met E en vapeur met V.
Bij de NMBS, een "haut-le-pied" is daar tegenover een personneelslid in losse dienst reizend dus als passagier of naast een andere treinbestuurder.
Een electrisch motorstel is ME of motrice électrique.
ME 6322 motrice électrique voor de trein 6322. EM6322 was de "motrice électrique" van de trein 6322.

*EXTRA info die ik vergeten was mee tegeven in eerste instantie: Dus het het hoog opheffen van de voeten was afkomstig uit de tijd dat de mijnontginning gedaan werdt met behulp van paarden. Dus wanneer de paarden terug naar het oppervlak mochten of terug naar de ontginningsplaats in de mijnschacht, zonder last, konden ze sneller lopen ,dus door hun poten (voeten) hoog op te heffen.
Hallo,

Uw uitleg over de oorsprong en de betekenis van de uitdrukking "haut-le-pied" klopt.
Maar de afkorting HL heeft daar niets mee te maken.
HL komt uit de tijd van de telegrafische afkortingen in de 19de eeuw.
De eerste letter van die afkortingen was een algemene aanduiding die aangaf over welke soort afkorting het ging.
De H duidt rollend materieel aan.
HL = locomotief
HK = trein
HKV = reizigerstrein
enz.

De F werd gebruikt voor spoorwegstations van de Staatsspoorwegen
FBN = Brussel-Noord
enz.

De N voor stations van de Nord-Belge

De G, L en M voor stations van andere maatschappijen
enz.

Het systeem was ruimer dan de spoorwegen alleen.
Afkortingen met S werden gebruikt voor sluizen op de waterwegen.
Enz.
Ik denk dat overal waar er een telegraafpost was, zulke afkortingen gebruikt werden.

Zie http://users.pandora.be/pk/stations.htm#COD

Paul
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Bartjedj

Re: Wat betekent HLE? En zijn er websites die alle NMBS e-locs

Bericht door Bartjedj »

En R was voor stations van de Duitse Spoorwegmaatschappij.
Zo zijn er maar één of twee, onder andere REP Eupen.

BDJ
Trainspotterke

Re: Wat betekent HLE? En zijn er websites die alle NMBS e-locs

Bericht door Trainspotterke »

deadlock schreef:Treinschakeling is in Nederland meer bekend als dubbeltractie/meertractie geloof ik? Ik lees het Spoorwegjournaal wel regelmatig maar die gebruiken zoveel ander jargon dan wij in Nederland, hehe.

Bedankt allemaal, het is me duidelijk :)
Dubbeltractie wordt hier ook gebruikt, maar dit wil zeggen 2 locomotieven met evenveel machinisten.
Een treinschakeling is hetzelfde als een dubbeltractie, maar beide locomotieven worden door één machinist bestuurd! :wink:

Verder heb je ook nog:
- HKV: reizigerstrein
- HKM: goederentrein
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Wat betekent HLE? En zijn er websites die alle NMBS e-lo

Bericht door Bibke »

Wat was de code voor een stoomkraan?
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Wat betekent HLE? En zijn er websites die alle NMBS e-lo

Bericht door Dieselfreak »

deadlock schreef:En zijn er websites die alle NMBS e-locs behandelen met foto's en informatie?
Alstublieft: http://www.bfoto.be/docu/fiche/hl.php?id=1

En verder kan het ook geen kwaad eens op Wikipedia te kijken, daar vind je tegenwoordig bijna alles.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Wat betekent HLE? En zijn er websites die alle NMBS e-lo

Bericht door dekooiker »

nighttrain schreef:Een beetje etymologie omtrent de betekenis "HL" in de afkortingen HLE,HLD enz.
HL komt van de Franse uitdrukking "haut-le-pied"(maar zonder de P).Wat oorspronkelijk wil zeggen snel wegvluchten ,dus de voeten hoog opheffen om snel te lopen*.

*EXTRA info die ik vergeten was mee tegeven in eerste instantie: Dus het het hoog opheffen van de voeten was afkomstig uit de tijd dat de mijnontginning gedaan werdt met behulp van paarden. Dus wanneer de paarden terug naar het oppervlak mochten of terug naar de ontginningsplaats in de mijnschacht, zonder last, konden ze sneller lopen ,dus door hun poten (voeten) hoog op te heffen.
Mooi, maar ik ken een andere uitleg: het komt van haulage.
Past niet alleen beter bij de rest van uw betoog maar lijkt me gewoon logischer.
(Ik leerde het van een ondertussen op rust gesteld spoorman.)

De extra info is voor mij eindelijk een verduidelijking vanwaar die op het eerste zicht vreemde benaming HLP komt.
Waarvoor dank!

Let wel op met ME, EM, EL, LE,...: ME is een motorstel dat een treinrit zal verzekeren, zoals ME861.
Als het de rit gereden heeft en naar de bundel rijdt zal het EM861: motorstel van trein861.
Hierop zijn echter tal van uitzonderingen mogelijk zodat een vaste regel onmogelijk is en een bespreking buiten het doel van dit forum valt.

Tot slot nog aanhalen dat lang geleden die benamingen anders (uiteraard Frans!) waren: een locomotief voor trein 5474 was toen MP5474 van machine pour...
Ik heb de resem afkortingen in een oud boek van de treindienst liggen, eigenlijk gewoon geweldig om te lezen hoe het vroeger was.
De trein.
Alleen voor durvers.
Plaats reactie