Spammers

Alles over de werking van het forum, de software enz.
Teach2
Berichten: 418
Lid geworden op: 10 jul 2006, 16:25

Spammers

Bericht door Teach2 »

Hallo,

De laatste tijd heeft het forum erg veel last van spammers (alle dagen minstens een lijkt het wel, vandaag denk ik al een stuk of drie). Is het niet mogelijk het syteem zo te maken dat die spammers geen kans meer maken?

Een voorstel zou kunnen zijn dat de nieuwe leden persoonlijk door de administrator moeten worden geactiveerd. Nu moet je al wachten op een bevestigingsmail, maar dat lijkt mij een automatische mail te zijn, die onmiddellijk bij registratie verstuurd wordt. Als de administrator zelf manueel de leden activeert, kan je die spammers er makkelijk uithalen. Laat iedereen desnoods bij registratie een korte motivatie schrijven, in 1 zin, waarom ze lid willen worden. Het zou wel héél sterk zijn moesten die spammers / spambots dat geflikt kunnen krijgen.

Wat denken de anderen hiervan? Het enige 'nadeel' (en da's een groot woord) is dat leden even moeten wachten voor ze kunnen beginnen posten, maar iemand die daadwerkelijk hier op het forum iets wil bijdragen zal echt wel een dagje kunnen wachten denk ik.
TBbart

Bericht door TBbart »

vind ik ook wel, maar vind maar eens een persoon die al het werk zal doen. Want nu verwijderd hier de helft zowat de topics maar dan zal het dus wel het werk van 1 persoon worden :wink:
Schaap
Site Admin
Berichten: 325
Lid geworden op: 31 jan 2006, 01:51
Locatie: Oostende
Contacteer:

Bericht door Schaap »

Iedereen die wil registeren valideren neemt evenveel tijd in beslag als het verwijderen van gebruikers.
Het handige is: als een spammer een bericht post, dan geeft hij zijn IP bloot: IP bannen.

De banlijst van dit forum is al enigste kB's groot ;) (Incl. Lokführer.. haha)

Ik hoop binnenkort te kunnen upgraden naar phpBB3, maar ik vrees ervoor dat spambots ook daar zullen toe slaan.

Ik zie steeds dezelfde kenmerken terug bij de spambots / fake gebruikers:
- Meestal staat er in het onderschrift iets niet relevant
- De tijdzone staat vrijwel ALTIJD op GMT-12
- Website is meestal ingevult (raar, je zou verwachten altijd...)
- Country staat er veel "USA".

Misschien is het een niet slecht om iets te maken (een scriptje) die hierop checkt of verwijdert.
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2626
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Bericht door trainfreak »

Schaap schreef: Ik zie steeds dezelfde kenmerken terug bij de spambots / fake gebruikers:
- Meestal staat er in het onderschrift iets niet relevant
- De tijdzone staat vrijwel ALTIJD op GMT-12
- Website is meestal ingevult (raar, je zou verwachten altijd...)
- Country staat er veel "USA".

Misschien is het een niet slecht om iets te maken (een scriptje) die hierop checkt of verwijdert.
Een scriptje dat hij automatisch een mail stuurt naar jou en dan kan jij die direct controleren.
Zou het niet mogelijk zijn dat hij inactief blijft en dat jij hem alleen kan activeren?
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Bericht door Accelerat »

Ik heb zelf last van spam e-mailtjes, soms wel 15 tot 20 per dag!
Wover

Bericht door Wover »

Schaap schreef:Iedereen die wil registeren valideren neemt evenveel tijd in beslag als het verwijderen van gebruikers.
Het handige is: als een spammer een bericht post, dan geeft hij zijn IP bloot: IP bannen.

De banlijst van dit forum is al enigste kB's groot ;) (Incl. Lokführer.. haha)

Ik hoop binnenkort te kunnen upgraden naar phpBB3, maar ik vrees ervoor dat spambots ook daar zullen toe slaan.

Ik zie steeds dezelfde kenmerken terug bij de spambots / fake gebruikers:
- Meestal staat er in het onderschrift iets niet relevant
- De tijdzone staat vrijwel ALTIJD op GMT-12
- Website is meestal ingevult (raar, je zou verwachten altijd...)
- Country staat er veel "USA".

Misschien is het een niet slecht om iets te maken (een scriptje) die hierop checkt of verwijdert.
Ik heb beta3 van phpbb3 eens geïnstalleerd om te zien wat het allemaal kan en er zitten wel beduidend meer opties in om spammers buiten te houden, hoewel ik vrees dat die allemaal wel omzeild zullen kunnen worden.

By the way, als je een admin laat activeren zal je mailbox uitpuilen, maar in die mail moet je gewoon op een link klikken om de gebruiker in kwestie te activeren, dus het is wel een pakje minder werk dan een gebruiker deleten hoor ;)
nicken

Bericht door nicken »

Wover schreef:
Schaap schreef:Iedereen die wil registeren valideren neemt evenveel tijd in beslag als het verwijderen van gebruikers.
Het handige is: als een spammer een bericht post, dan geeft hij zijn IP bloot: IP bannen.

De banlijst van dit forum is al enigste kB's groot ;) (Incl. Lokführer.. haha)

Ik hoop binnenkort te kunnen upgraden naar phpBB3, maar ik vrees ervoor dat spambots ook daar zullen toe slaan.

Ik zie steeds dezelfde kenmerken terug bij de spambots / fake gebruikers:
- Meestal staat er in het onderschrift iets niet relevant
- De tijdzone staat vrijwel ALTIJD op GMT-12
- Website is meestal ingevult (raar, je zou verwachten altijd...)
- Country staat er veel "USA".

Misschien is het een niet slecht om iets te maken (een scriptje) die hierop checkt of verwijdert.
Ik heb beta3 van phpbb3 eens geïnstalleerd om te zien wat het allemaal kan en er zitten wel beduidend meer opties in om spammers buiten te houden, hoewel ik vrees dat die allemaal wel omzeild zullen kunnen worden.

By the way, als je een admin laat activeren zal je mailbox uitpuilen, maar in die mail moet je gewoon op een link klikken om de gebruiker in kwestie te activeren, dus het is wel een pakje minder werk dan een gebruiker deleten hoor ;)
Vraag het eens op http://www.onlinehelpdesk.be wat je allemaal kan doen,tzit daar vol met technici en informaticussen,die er veel kaas van gegeten hebben,tevens goed om al je pcprobs gratis mee op te lossen ook
Wover

Bericht door Wover »

Ik denk dat ik zelf wel kaas genoeg heb gegeten hoor :P
nicken

Bericht door nicken »

Wover schreef:Ik denk dat ik zelf wel kaas genoeg heb gegeten hoor :P
Kan zijn,weet ik niet
Van hardware heb ik nog veel van diene kaas gefret,ma sofware das wa anders
Buiten Linux dan :D
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Een oplossing (in zoverre dit mogelijk is met phpBB): leden met minder dan x posts komen automatisch in de moderation queue; dus zolang een aantal posts niet is bereikt moeten berichten gecontroleerd worden voor ze verschijnen, na x goedgekeurde posts kan de gebruiker vrij berichten plaatsen.
Wover

Bericht door Wover »

Da's idd ni mogelijk met phpbb 2, en ook niet met phpbb 3 vrees ik, zal eens kijken wat op dat vlak de mogelijkheden zijn.
nicken

Bericht door nicken »

Ik heb vandaag een mailtje gekregen,wan amerikaanse afkomst
Met de vraag of ik geene diploma zou willen kopen :shock:
Je kan het u zo gek nie voorstellen,of ze bieden het u aan hè :shock:
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Bericht door Accelerat »

nicken schreef:Ik heb vandaag een mailtje gekregen,wan amerikaanse afkomst
Met de vraag of ik geene diploma zou willen kopen :shock:
Je kan het u zo gek nie voorstellen,of ze bieden het u aan hè :shock:
Hoe heette de afzender?
Het kan zijn dat hij misschien ook tussen mijn spamrommel zit, ik heb gister wel 29 spambrieven gehad! :shock:

De spam hier op het forum neemt echt niet af heb ik gemerkt, misschien een idee om te zorgen dat registreren minimaal 5 minuten in beslag moet nemen?
nicken

Bericht door nicken »

sncf-sncb schreef:
nicken schreef:Ik heb vandaag een mailtje gekregen,wan amerikaanse afkomst
Met de vraag of ik geene diploma zou willen kopen :shock:
Je kan het u zo gek nie voorstellen,of ze bieden het u aan hè :shock:
Hoe heette de afzender?
Het kan zijn dat hij misschien ook tussen mijn spamrommel zit, ik heb gister wel 29 spambrieven gehad! :shock:

De spam hier op het forum neemt echt niet af heb ik gemerkt, misschien een idee om te zorgen dat registreren minimaal 5 minuten in beslag moet nemen?
Hie heb je z'n email : 368vernen@kalvesta.com
voor mensen die intresse hebben om een universitair diploma te kopen,tis hier het moment zou ik zeggen,adde changè hebt mag je dan overmorgen mss mensen gaan open snijden in d'n kliniek :shock: :D :lol:
Vandaag weer zo'n mail gehad,tging weer over deze zaken :
* viagera :shock:
* anabolica
* Valium (ja dade :shock: )
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Bericht door Accelerat »

nicken schreef:
sncf-sncb schreef:
nicken schreef:Ik heb vandaag een mailtje gekregen,wan amerikaanse afkomst
Met de vraag of ik geene diploma zou willen kopen :shock:
Je kan het u zo gek nie voorstellen,of ze bieden het u aan hè :shock:
Hoe heette de afzender?
Het kan zijn dat hij misschien ook tussen mijn spamrommel zit, ik heb gister wel 29 spambrieven gehad! :shock:

De spam hier op het forum neemt echt niet af heb ik gemerkt, misschien een idee om te zorgen dat registreren minimaal 5 minuten in beslag moet nemen?
Hie heb je z'n email : 368vernen@kalvesta.com
voor mensen die intresse hebben om een universitair diploma te kopen,tis hier het moment zou ik zeggen,adde changè hebt mag je dan overmorgen mss mensen gaan open snijden in d'n kliniek :shock: :D :lol:
Vandaag weer zo'n mail gehad,tging weer over deze zaken :
* viagera :shock:
* anabolica
* Valium (ja dade :shock: )
Ik krijg exact dezelfde rommel binnen! :shock:
Plaats reactie