schrijffouten

Alles over de werking van het forum, de software enz.
jymmbco

schrijffouten

Bericht door jymmbco »

voor iedereen die op het forum komt ! Ik weet nu al dat ik een discussie op gang ga brengen, maar ergens vind ik dat het wel nodig is : ik heb het hele forum doorgelezen !!! en hier en daar wordt er een lid gewezen op schrijffouten die zouden gemaakt zijn. nu heb ik daar eigenlijk geen probleem mee, maar toch ff een bedenking :
- de geachte heren die altijd wijzen op schrijffouten -> werkelijk niets anders te doen ? en is dat werkelijk nodig ? zolang hetgeen wat de persoon schrijft, nog leesbaar is, is het voor mij ok
- om verder te gaan : tegenwoordig (met de spellling etc die altijd verandert heb je een woordenboek nodig (en ik heb geen goesting om zo te werken) dus doe ik het ook niet
- je weet ook (zelden of nooit) de achtergrond van de persoon die fouten gemaakt heeft (is die persoon woonachtig in het buitenland, of ook gedane studies (niet iedereen is even slim - waarom bestaan anders de zogenaamde blo scholen- waar ik duidelijk bij vermelden dat ik hier niemand of niemand mee wil raken)

- vooraleer ik met dit bericht stop, wil ik ook duidelijk vermelden dat ik op een duits forum zit (moebahn.de) en daar worden schrijffouten van mij gewoon getolereerd (ik doe ook wat moeite om in het duits te schrijven)
Bartjedj

Re: schrijffouten

Bericht door Bartjedj »

In mijn ogen is HGBTF zeer tolerant wat dit betreft. Ik weet van sommige leden dat ze uit het buitenland komen, en daar wordt weldegelijk rekening mee gehouden.

Aan de andere kant: als je zo'n bericht typt, let je beter zelf een beetje op je schrijfwijze. Punten, komma's en hoofdletters zijn geen overbodige luxe. Zolang het leesbaar is is het ok klinkt mooi, maar het is een principe dat moeilijk te onderhouden is.

BDJ
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: schrijffouten

Bericht door HLE 2302 »

jymmbco schreef:voor iedereen die op het forum komt ! Ik weet nu al dat ik een discussie op gang ga brengen, maar ergens vind ik dat het wel nodig is : ik heb het hele forum doorgelezen !!! en hier en daar wordt er een lid gewezen op schrijffouten die zouden gemaakt zijn. nu heb ik daar eigenlijk geen probleem mee, maar toch ff een bedenking :
- de geachte heren die altijd wijzen op schrijffouten -> werkelijk niets anders te doen ? en is dat werkelijk nodig ? zolang hetgeen wat de persoon schrijft, nog leesbaar is, is het voor mij ok
- om verder te gaan : tegenwoordig (met de spellling etc die altijd verandert heb je een woordenboek nodig (en ik heb geen goesting om zo te werken) dus doe ik het ook niet
- je weet ook (zelden of nooit) de achtergrond van de persoon die fouten gemaakt heeft (is die persoon woonachtig in het buitenland, of ook gedane studies (niet iedereen is even slim - waarom bestaan anders de zogenaamde blo scholen- waar ik duidelijk bij vermelden dat ik hier niemand of niemand mee wil raken)

- vooraleer ik met dit bericht stop, wil ik ook duidelijk vermelden dat ik op een duits forum zit (moebahn.de) en daar worden schrijffouten van mij gewoon getolereerd (ik doe ook wat moeite om in het duits te schrijven)
zeeer groot gelijk, ik maak veel schrijffouten en dat weet ik, maar ik vind dat HGBTF daar toch redelijk tolerant in is, op enkele mensen na dan

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: schrijffouten

Bericht door HLE 2302 »

Bartjedj schreef:In mijn ogen is HGBTF zeer tolerant wat dit betreft. Ik weet van sommige leden dat ze uit het buitenland komen, en daar wordt weldegelijk rekening mee gehouden.

Aan de andere kant: als je zo'n bericht typt, let je beter zelf een beetje op je schrijfwijze. Punten, komma's en hoofdletters zijn geen overbodige luxe. Zolang het leesbaar is is het ok klinkt mooi, maar het is een principe dat moeilijk te onderhouden is.

BDJ
komma's ja punten zijn totaal overbodig, dat is nergens voor nodig

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
1607

Re: schrijffouten

Bericht door 1607 »

HLE 2302 schreef:
jymmbco schreef:voor iedereen die op het forum komt ! Ik weet nu al dat ik een discussie op gang ga brengen, maar ergens vind ik dat het wel nodig is : ik heb het hele forum doorgelezen !!! en hier en daar wordt er een lid gewezen op schrijffouten die zouden gemaakt zijn. nu heb ik daar eigenlijk geen probleem mee, maar toch ff een bedenking :
- de geachte heren die altijd wijzen op schrijffouten -> werkelijk niets anders te doen ? en is dat werkelijk nodig ? zolang hetgeen wat de persoon schrijft, nog leesbaar is, is het voor mij ok
- om verder te gaan : tegenwoordig (met de spellling etc die altijd verandert heb je een woordenboek nodig (en ik heb geen goesting om zo te werken) dus doe ik het ook niet
- je weet ook (zelden of nooit) de achtergrond van de persoon die fouten gemaakt heeft (is die persoon woonachtig in het buitenland, of ook gedane studies (niet iedereen is even slim - waarom bestaan anders de zogenaamde blo scholen- waar ik duidelijk bij vermelden dat ik hier niemand of niemand mee wil raken)

- vooraleer ik met dit bericht stop, wil ik ook duidelijk vermelden dat ik op een duits forum zit (moebahn.de) en daar worden schrijffouten van mij gewoon getolereerd (ik doe ook wat moeite om in het duits te schrijven)
zeeEr groot gelijk, ik maak veel schrijffouten en dat weet ik, maar ik vind dat HGBTF daar toch redelijk tolerant in is, op enkele mensen na dan

greetz 2302
voila weer een fout! :mrgreen:
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: schrijffouten

Bericht door HLE 2302 »

1607 schreef:
HLE 2302 schreef:
jymmbco schreef:voor iedereen die op het forum komt ! Ik weet nu al dat ik een discussie op gang ga brengen, maar ergens vind ik dat het wel nodig is : ik heb het hele forum doorgelezen !!! en hier en daar wordt er een lid gewezen op schrijffouten die zouden gemaakt zijn. nu heb ik daar eigenlijk geen probleem mee, maar toch ff een bedenking :
- de geachte heren die altijd wijzen op schrijffouten -> werkelijk niets anders te doen ? en is dat werkelijk nodig ? zolang hetgeen wat de persoon schrijft, nog leesbaar is, is het voor mij ok
- om verder te gaan : tegenwoordig (met de spellling etc die altijd verandert heb je een woordenboek nodig (en ik heb geen goesting om zo te werken) dus doe ik het ook niet
- je weet ook (zelden of nooit) de achtergrond van de persoon die fouten gemaakt heeft (is die persoon woonachtig in het buitenland, of ook gedane studies (niet iedereen is even slim - waarom bestaan anders de zogenaamde blo scholen- waar ik duidelijk bij vermelden dat ik hier niemand of niemand mee wil raken)

- vooraleer ik met dit bericht stop, wil ik ook duidelijk vermelden dat ik op een duits forum zit (moebahn.de) en daar worden schrijffouten van mij gewoon getolereerd (ik doe ook wat moeite om in het duits te schrijven)
zeeEr groot gelijk, ik maak veel schrijffouten en dat weet ik, maar ik vind dat HGBTF daar toch redelijk tolerant in is, op enkele mensen na dan

greetz 2302
voila weer een fout! :mrgreen:
:lol: nederlands is niet mijn sterkste kant, maar ik vind het ook niet zo belangrijk, als iedereen begrijpt wat er bedoeld wordt ...
en dan vooral punten zijn er echt wel over :P da gebruik ik dus nooit :oops:

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Dietrich

Re: schrijffouten

Bericht door Dietrich »

Hmm, "punten zijn erover"... :shock:
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: schrijffouten

Bericht door Accelerat »

Schrijf fouten heb ik over het algemeen weinig problemen mee, maar als we nou eens eerlijk zijn: Is het nu écht zo moeilijk om een zin te beginnen met een HOOFDLETTER en te eindigen met een "."? Dat is toch niet teveel gevraagd zeker... Buitenlander of niet, in vrijwel iedere taal begint met de zin met een hoofdletter en eindigd met een PUNT. :)
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Schrijffouten

Bericht door dekooiker »

Enige tijd zat ik op een hondenforum waar vooral Nederlanders de hoofdbrok auteurs vormden.
Ik heb het voor bekeken gehouden wegens de niet aflatende flaters tegen de spelling en de taal.
Ik bedachd me ned dat dit kwesten kan zijn voor andere.
Zo'n zin schrijf je toch niet?
Toch kom ik zulke zinsconstructies tegen!
Een béétje kritisch zijn is dikwijls een goede houding om proper over te komen.
Sommige mensen hebben inderdaad niet het beste onderwijs genoten of nog erger, niet kunnen genieten.
Op dit forum is het nog doenbaar.
Gelukkig, maar kijk eens op http://forum.zone01.be.

Daar zijn er hier en daar schrijffouten.
Het gaat daar om mensen zoals u en ik.
Wie niet beter weet of niet anders kan mag fouten maken.
De anderen daarentegen...
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: schrijffouten

Bericht door nighttrain »

Er moet onderscheid gemaakt worden tussen fouten tegen de spelling ,gramatica en de leestekens. Zelf indien deze 3 in orde zijn kunnen puristen nog uitwijden over de samenstelling en de vorm van de zin,dus de stijl.
sinds ik in het buitenland woon heb ik me al drie maal een nieuw groen boekje moeten aanschaffen en 2 maal een woordenboek der nederlandse taal.Hier in Frankrijk waar frans ook redelijk complex is wordt daar helemaal niet moeilijk over gedaan, idem met mijn engelse collègas.
Zolang het geen sms/omgangstaal/dialekt taalgebruik wordt kan het me geen barst schelen.
Zelfs psychologen zijn er nog niet uit waarom de ene meer dt-fouten maakt en anderen ze nooit onder de knie zullen krijgen.
Wat primeert is dat de kennis die uitgewisseld wordt juist is (ik durf ineens c(K)orrect niet meer te schrijven).
Want het is een jeugdig forum, met in feite weinig echte profesionals(beroepservaring/praktijkkennis) maar heel veel geinteresseerden.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: schrijffouten

Bericht door Asterix »

nighttrain schreef:Want het is een jeugdig forum, met in feite weinig echte profesionals(beroepservaring/praktijkkennis) maar heel veel geinteresseerden.
Misschien dat er net daarom wat meer aandacht aan zou mogen worden besteed. Ik denk dat men eens goed zal lachen bij het lezen van die mensen hun sollicitatiebrieven.
Nils
Berichten: 295
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Locatie: FN

Re: schrijffouten

Bericht door Nils »

Ik vind taalgebruik toch wel heel erg belangrijk.
Dat er af en toe eens een foutje insluipt tot daar aan toe, maar dat ik een zin vijf maal moet herlezen om hem te decoderen, dat is van het goede te veel.
En misschien juist omdat dit een forum is met veel jongeren, moet er mijn inziens af en toe op taalgebruik gewezen worden. Later in hun profesionele carriere, zullen ze ook een correcte zin moeten kunnen schrijven. We kunnen hun er dus maar beter nu op wijzen hoe het wel moet, voor ze helemaal niet meer weten hoe dit moet.

Er zijn eigenlijk drie eenvoudige tips om te veel fouten in een bericht te vermijden:
- Gebruik de voorbeeld knop in plaats van onmiddellijk op bevestig te drukken,
op die manier kan ja al zien of de opmaak een beetje deftig is, en nog belangrijker,
je kan dan je bericht nalezen en eventuele fouten er nog uithalen.
- Hoofdletters en en leestekens maken het lezen zoveel makkelijker. Gebruik ze dan ook.
- Wie problemen heeft met dt toestanden, vervangen je werkwoord eens door het werkwoord smurfen.
Zo weet je onmiddellijk welke uitgang er moet gebruikt worden.
Ruben
Berichten: 344
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:36
Locatie: Brugge

Re: schrijffouten

Bericht door Ruben »

Voila, heel vaak is het niet omdat mensen te dom zijn of omdat de spelling verandert, maar velen doen gewoon geen moeite om hun bericht te verzorgen. Ik erger mij soms wel aan sommige berichten, maar ik ga die nu ook niet beginnen te verbeteren aangezien dat toch niet het doel van dit forum mag worden.
Maar is het echt zo veel gevraagd om je berichten een heel klein beetje te verzorgen? Leestekens maken het inderdaad veel gemakkelijker om een bericht te lezen, net zoals een deftige spelling. Ik kan me gerust voorstellen dat veel mensen niet meer weten of het nu "middeleeuwen" of "Middeleeuwen" of "kwis" of "quiz" is, maar iedereen weet dat een zin met een hoofdletter begint, dat "even" niet "ff" geschreven wordt (ook vroeger niet), dat "dat" niet "da" geschreven wordt en dat twee zinnen gescheiden worden door een punt. Voor zo goed als alle woorden die hier op het forum geschreven worden heb je trouwens helemaal geen woordenboek nodig, enkel wat goede wil om een paar letters meer in te tikken.

Ik weet trouwens niet waarover je zo klaagt, jymmbco, want al bij al worden op dit forum heel weinig mensen aangesproken op hun spelling. Ik volg dus de rest die zegt dat het forum op dat vlak heel tolerant is. En als je werkelijk het hele forum hebt doorgelezen op zoek naar enkele opmerkingen over spelling, kaats ik je vraag terug:
jymmbco schreef:-> werkelijk niets anders te doen ?
Wat dat Duitse forum betreft, het is logisch dat je daar fouten maakt als dat je moedertaal niet is en dat weten de gebruikers daar ook. Zij zullen het appreciëren dat je het in het Duits probeert, net zoals het hier van een buitenlander of Waal zou geapprecieerd worden dat ze het in het Nederlands proberen. Of heb je op dit forum concrete voorbeelden gevonden waar iemand commentaar gaf op de spelling van iemand die buitenlands leek? Je hebt in ieder geval gelijk dat je ook met hen rekening moet houden, daarom dit: voor buitenlanders zal het veel gemakkelijker zijn om een bericht te lezen met een correcte spelling - dat is namelijk de versie die zij leren - dan een bericht waar de helft van de letters en leestekens niet geschreven is.
Bartjedj

Re: schrijffouten

Bericht door Bartjedj »

Op een ander forum waar ik vroeger opzat stond deze zin bovenaan op de homepage:

Gebruik talen waar ze voor bestemd zijn: MSN-taal op MSN, Nederlands voor de rest.

Lijkt mij een simpel toe te passen regel.

BDJ
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: schrijffouten

Bericht door deadlock »

HLE 2302 schreef: :lol: nederlands is niet mijn sterkste kant, maar ik vind het ook niet zo belangrijk, als iedereen begrijpt wat er bedoeld wordt ...
en dan vooral punten zijn er echt wel over :P da gebruik ik dus nooit :oops:

greetz 2302
Wat een slechte insteek. Punten en hoofdletters zorgen ervoor dat je weet waar de ene zin ophoudt en de andere begint. Als je dat zomaar overboord gooit is het gokken en het kan zelfs vrij eenvoudig de betekenis van de hele zin veranderen. Komma's zijn over het algemeen niet erg belangrijk (buiten het feit dat ze door zo'n 70% van de Nederlandssprekende en -schrijvende bevolking structureel verkeerd gebruikt worden.)

Ik heb altijd de spellingscontrole aanstaan, kleine moeite en het zorgt ervoor dat je niet wordt aangezien voor iemand die niet verder dan 2e klas lager onderwijs is gekomen.
Gesloten