schrijffouten

Alles over de werking van het forum, de software enz.
Nils
Berichten: 295
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Locatie: FN

Re: schrijffouten

Bericht door Nils »

HLE 2302 schreef:
een beetje rustig he daar ! wat maken punten & komma's nou toch uit op een forum, zo zaniken over zoiets, ieder mag zijn eigen mening hebben, maar de mening van een anders MOET je ook kunnen respecteren, anders hoor je hier al evenmin thuis of als ik hier thuishoor !
Het kan de mensen die de berichten lezen tijd besparen. Als ik of iemand anders, iedere keer moet gaan denken welke woorden tot dezelfde zin behoren, is dit niet alleen tijdverlies maar ook de motivatie om die post volledig te lezen en ontcijferen neemt af. Bovendien kan de plaats van een leestekende betekenis van een zin en de intonatie volledig wijzigen.

Een klein foutje kan heus gaan kwaad, maar posts die overlopen van de fouten zijn eenvoudig te vermijden als je zelf even na leest wat je geschreven hebt!

Qua tolerantie, hier op HGBTF zijn ze heel tolerant. Op een ander forum waar ik actief ben, waar de leeftijdsverdeling mij ongeveer hetzelfde lijkt als hier, treedt men resoluut hard op tegen taalfouten. Eens je er aan gewoon bent, doe je gewoon een beetje meer moeite om op je taalgebruik te letten.

Oh ja, indien je niet zeker bent van de juiste schrijfwijze van een woord, kan je altijd trachten het te vervangen door een synoniem, of geef het eens in in Google, en je zal direkt weten hoe het juist moet zijn.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: schrijffouten

Bericht door Shrek »

Nils schreef: Oh ja, indien je niet zeker bent van de juiste schrijfwijze van een woord, kan je altijd trachten het te vervangen door een synoniem, of geef het eens in in Google, en je zal direkt weten hoe het juist moet zijn.
mij stoort het niet echt als iemand een schrijffoutje maakt in een moeilijk woord, je kan immers niet alle woorden kennen. Ik stoor mij meer aan de nonchalance waarmee sommige gebruikers hier typen :roll:
Ruben
Berichten: 344
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:36
Locatie: Brugge

Re: schrijffouten

Bericht door Ruben »

HLE 2302 schreef:
als je mijn zinnen niet kan lezen, dan is dit niet mijn probleem !
het is een forum, geen groot nederlands dictéé ofzo !!!

greetz 2302
Als je het niet belangrijk vindt dat de mensen je zinnen kunnen lezen, waarom typ je ze dan?
HLE 2302 schreef:en als ge mij echt weg wilt eh dan opende maar ne poll waar ze kunne kieze, mij banne of zo late !
Een mooi voorbeeld. Een buitenlander die dit forum volgt, zal al niet begrijpen waarom hier nu plots in de verleden tijd gesproken wordt. Ook ik moest even de zin opnieuw beginnen, maar met dank aan de tv-series, zag ik dan wel dat je "open je" bedoelde i.p.v. "opende". In mijn regio wordt die vorm niet gebruikt, en ze is ook niet correct, waardoor ik de zin niet even snel kan lezen als een correcte zin.
Ik wil hier helemaal niet mee zeggen dat dit bericht volledig onbegrijpbaar is, maar met een heel kleine moeite kan je het voor de andere wel wat gemakkelijker maken, en het zou egoïstisch zijn om te zeggen dat dat dan jouw probleem niet is. En met 9 verkeerd geschreven woorden op een totaal van 22, kan je toch niet echt veel moeite gedaan hebben.
HLE 2302 schreef:maar de mening van een anders MOET je ook kunnen respecteren
Probeer dat dan ook eens. Als je je zo arrogant opstelt (cf. "een beetje rustig daar he"), lijkt het eerder dat je wil dat wij jou begrijpen, maar dat je niet van plan bent om moeite te doen om een ander te begrijpen. Het moet van twee kanten komen he.
Ruben
Berichten: 344
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:36
Locatie: Brugge

Re: schrijffouten

Bericht door Ruben »

Shrek schreef:
Nils schreef: Oh ja, indien je niet zeker bent van de juiste schrijfwijze van een woord, kan je altijd trachten het te vervangen door een synoniem, of geef het eens in in Google, en je zal direkt weten hoe het juist moet zijn.
mij stoort het niet echt als iemand een schrijffoutje maakt in een moeilijk woord, je kan immers niet alle woorden kennen. Ik stoor mij meer aan de nonchalance waarmee sommige gebruikers hier typen :roll:
Voila, gewoon een klein beetje moeite doen om je bericht te verzorgen. Niemand zal het je kwalijk nemen als je een foutje maakt in een moeilijk woord, we zitten tenslotte niet op een forum voor taalkundigen.

Tip: als je niet weet hoe je een woord schrijft en je wil het toch correct schrijven, ga naar woordenlijst.org en tik het in. Zo weet je direct wat de officiële spelling is.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: schrijffouten

Bericht door Steven »

Ik ga dit onderwerp sluiten. Ik denk dat iedereen de kans gekregen heeft om zijn gedacht hier te plaatsen. Voor de mensen die nog zondigen kan ik maar 1 tip geven. Lees uw tekst na voor je hem plaats. Denk er aan dat niet iedereen dezelfde spreektaal gebruikt, stel u voor een heel forum in het Limburgs, Antwerps of West Vlaams, ...

Kortweg er is goedwil van iedereen nodig. Dus hier en daar een punt plaatsen, uw zinnen zo leesbaar als mogelijk en iedereen zal tevreden zijn. Fouten maken is menselijk en met een geluk zijn we allemaal een beetje mens, nog veel forumplezier voor iedereen.
Gesloten