schrijffouten

Alles over de werking van het forum, de software enz.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: schrijffouten

Bericht door overweg13 »

Dag

Ik ben dus een van die vitters die af en toe reageren op taal- en spelfouten. Ik leg de nadruk op af en toe, want ik zou zonder moeite twintig maal vaker kunnen reageren dan ik nu doe.
Als je taal wil gebruiken, moet je je houden aan een aantal afspraken. Als je dat niet doet, loopt de communicatie fout. Als je wil dat je boodschap overkomt, moet je je lezer proberen te charmeren. Dat kun je o.a. doen door hem een duidelijke, vlot leesbare en zo mogelijk ook nog aangename tekst aan te reiken. Dat is veel essentiëler dan velen denken. Zoals een verkeerde uitspraak even de aandacht van de luisteraar afleidt, zo ondermijnt een spelfout de aandacht van de lezer. Het gevaar dat de lezer niet de boodschap maar wel het "taaltje" onthoudt, is niet denkbeeldig.
Ik moet eerlijk toegeven dat ik bepaalde teksten niet eens tot het einde doorlees. Als iemand niet het respect kan opbrengen om al te veel spelfouten te vermijden, dan hoef ik hem ook niet tegemoet te komen door zijn tekst te lezen. Zelfs in dit item heb ik bepaalde teksten niet tot het einde toe doorgelezen, precies om die reden.
Een argument zoals: de Nederlandse spelling verandert voortdurend, is klinkklare nonsens. De voorbije wijzigingen (1995, 2005, en er komt er geen in 2015) betreffen zo'n beperkt aantal woorden, dat ze nauwelijks opvallen. Ik heb het niet echt nagekeken, maar een vluchtig overzicht van dit item (dus alle bijdragen samen) levert niet eens 2 woorden op die nu anders gespeld worden dan voor 1995. Van een drogreden gesproken.
Het is zoals met het dragen van de autogordel en snelheidsbeperkingen. Sommigen beweren nog altijd dat het allemaal flauwekul is; studies bewijzen het tegendeel. Overtuigen is in dit geval zo goed als onmogelijk, en dat is ook zo als het over spelling gaat.
Tot slot: als je een fout in je wachtwoord typt, weigert je pc dienst, wordt het interessante deel van een website ontoegankelijk. Ik zie echt niet in waarom het intikken van een aantal symbolen in de correcte volgorde daar blijkbaar door niemand in vraag gesteld wordt, en waarom dat wel het geval is als je met mensen communiceert.
Met vriendelijke groet

overweg13
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: schrijffouten

Bericht door dekooiker »

Jeroen schreef:
nighttrain schreef:Want het is een jeugdig forum, met in feite weinig echte profesionals(beroepservaring/praktijkkennis) maar heel veel geinteresseerden.
Misschien dat er net daarom wat meer aandacht aan zou mogen worden besteed. Ik denk dat men eens goed zal lachen bij het lezen van die mensen hun sollicitatiebrieven.
Inderdaad.
Wees er maar zeker van dat het al dan niet slagen in testen/sollicitaties van uw schrijfstijl en de eventuele fouten kunnen afhangen!
De trein.
Alleen voor durvers.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: schrijffouten

Bericht door overweg13 »

dekooiker schreef:
Jeroen schreef:
nighttrain schreef:Want het is een jeugdig forum, met in feite weinig echte profesionals(beroepservaring/praktijkkennis) maar heel veel geinteresseerden.
Misschien dat er net daarom wat meer aandacht aan zou mogen worden besteed. Ik denk dat men eens goed zal lachen bij het lezen van die mensen hun sollicitatiebrieven.
Inderdaad.
Wees er maar zeker van dat het al dan niet slagen in testen/sollicitaties van uw schrijfstijl en de eventuele fouten kunnen afhangen!
Ik heb ervaring met jury's bij openbare diensten, en ik kan je verzekeren: de eerste grote schifting gebeurt vaak in het dictee. En vermits in de meeste gevallen voor elk van de onderdelen een voldoende (of zelfs meer) gehaald moet worden, moeten heel wat kandidaten niet eens terugkeren na het dictee. Het is trouwens hypocriet dat in het middelbaar onderwijs nog nauwelijks aandacht besteed wordt aan schrijfonderwijs, maar dat spellen en stellen achteraf (terecht) een grote rol spelen in de beoordeling van kandidaten. (En wat dat middelbaar onderwijs betreft: er zou dringend opnieuw een verrekening van spelfouten moeten komen voor de niet-taalvakken. Als ik nog even een vergelijking met het verkeer mag maken: wie alleen volgens de regels rijdt tijdens rijproeven, en daarbuiten alle regels aan zijn laars lapt, is en blijft een slecht chauffeur...)
Met vriendelijke groet

overweg13
tsjoek

Re: schrijffouten

Bericht door tsjoek »

Hmmm "jeudig forum".... ik voel me weer jong ... bedankt Nighttrain :-)

groetjes
Trainspotterke

Re: schrijffouten

Bericht door Trainspotterke »

Toch ook even een woordje placeren. Ook al merk je het niet altijd, maar als moderator pas ik redelijk wat posts op dit forum aan waar er soms kemels van fouten instaan. Ik vraag niet om perfect Nederlands te schrijven, maar bijvoorbeeld "ik wordt" of "ik ga bootschappen doen" kan echt niet door de beugel! Zinnetjes als "Da heb ik nie gedaan, ze." kunnen hier wel, het is niet dat er een nultolerantie zou moeten komen, maar verzorg toch daar waar mogelijk zo goed mogelijk je taal (en dan vooral dt-fouten), en dat is dan vooral een boodschap voor de jongere generatie op dit forum.

Je moet dit vooral niet voor mij doen, ik kan er nog altijd aan uit. Op dit forum wordt het misschien nog getolereerd, maar wanneer je bijvoorbeeld een sollicitatiebrief moet schrijven of regelmatig verslagen moet schrijven bij je toekomstige werkgever kan je één dt-fout je al duur te staan komen! Men zegt toch nog altijd zoiets als "al doende leert men"... Of dacht je dat spelling speciaal iets is dat uitgevonden is voor op de schoolbanken?

Dus alstublieft, mensen, let een beetje op uw taal! Berichten die in de toekomst overstromen van de joekels van spellingsfouten zal ik dan ook in zijn geheel durven verwijderen.

Groeten,

Xavier
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: schrijffouten

Bericht door treinbruno »

op mijn vorige school zat er een leraar (mijnheer haentjes) die zei dat je nooit het woord DT fout mag gebruiken, maar dat een DT fout een spellingsfout is :)
hij had eens enen bijna de nek omgewringd omdat die met DT fout afkwam :D

als er een vak is dat ik haat is het nederlands, met al die rotregeltjes :lol:
zolang men elkaar kan verstaan lijkt het mij goed, maar op een solicitatie ga je natuurlijk anders schrijven :)

en hoofdletters en punten, daar let ik dus echt nooit op :D , op school worden daar bij veel vakken zelfs geen punten voor afgetrokken
Afbeelding
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: schrijffouten

Bericht door HLE 2302 »

deadlock schreef:
HLE 2302 schreef: :lol: nederlands is niet mijn sterkste kant, maar ik vind het ook niet zo belangrijk, als iedereen begrijpt wat er bedoeld wordt ...
en dan vooral punten zijn er echt wel over :P da gebruik ik dus nooit :oops:

greetz 2302
Wat een slechte insteek. Punten en hoofdletters zorgen ervoor dat je weet waar de ene zin ophoudt en de andere begint. Als je dat zomaar overboord gooit is het gokken en het kan zelfs vrij eenvoudig de betekenis van de hele zin veranderen. Komma's zijn over het algemeen niet erg belangrijk (buiten het feit dat ze door zo'n 70% van de Nederlandssprekende en -schrijvende bevolking structureel verkeerd gebruikt worden.)

Ik heb altijd de spellingscontrole aanstaan, kleine moeite en het zorgt ervoor dat je niet wordt aangezien voor iemand die niet verder dan 2e klas lager onderwijs is gekomen.
als je mijn zinnen niet kan lezen, dan is dit niet mijn probleem !
het is een forum, geen groot nederlands dictéé ofzo !!!

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: schrijffouten

Bericht door b-loc »

deadlock schreef:
HLE 2302 schreef: :lol: nederlands is niet mijn sterkste kant, maar ik vind het ook niet zo belangrijk, als iedereen begrijpt wat er bedoeld wordt ...
en dan vooral punten zijn er echt wel over :P da gebruik ik dus nooit :oops:

greetz 2302
Wat een slechte insteek. Punten en hoofdletters zorgen ervoor dat je weet waar de ene zin ophoudt en de andere begint. Als je dat zomaar overboord gooit is het gokken en het kan zelfs vrij eenvoudig de betekenis van de hele zin veranderen. Komma's zijn over het algemeen niet erg belangrijk (buiten het feit dat ze door zo'n 70% van de Nederlandssprekende en -schrijvende bevolking structureel verkeerd gebruikt worden.)

Ik heb altijd de spellingscontrole aanstaan, kleine moeite en het zorgt ervoor dat je niet wordt aangezien voor iemand die niet verder dan 2e klas lager onderwijs is gekomen.
wat maakt da uit. Bij mij is nederlands ook nie men sterkste vak moek nu opnieuw leren waar ik een punt en komma moet zetten.
Bartjedj

Re: schrijffouten

Bericht door Bartjedj »

HLE 2302 schreef:
deadlock schreef:
HLE 2302 schreef: :lol: nederlands is niet mijn sterkste kant, maar ik vind het ook niet zo belangrijk, als iedereen begrijpt wat er bedoeld wordt ...
en dan vooral punten zijn er echt wel over :P da gebruik ik dus nooit :oops:

greetz 2302
Wat een slechte insteek. Punten en hoofdletters zorgen ervoor dat je weet waar de ene zin ophoudt en de andere begint. Als je dat zomaar overboord gooit is het gokken en het kan zelfs vrij eenvoudig de betekenis van de hele zin veranderen. Komma's zijn over het algemeen niet erg belangrijk (buiten het feit dat ze door zo'n 70% van de Nederlandssprekende en -schrijvende bevolking structureel verkeerd gebruikt worden.)

Ik heb altijd de spellingscontrole aanstaan, kleine moeite en het zorgt ervoor dat je niet wordt aangezien voor iemand die niet verder dan 2e klas lager onderwijs is gekomen.
als je mijn zinnen niet kan lezen, dan is dit niet mijn probleem !
het is een forum, geen groot nederlands dictéé ofzo !!!

greetz 2302
Dan denk ik dat je beter een andere bezigheid zoekt dan een forum met andere mensen.

BDJ
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: schrijffouten

Bericht door nighttrain »

overweg13 schreef:
Een argument zoals: de Nederlandse spelling verandert voortdurend, is klinkklare nonsens. De voorbije wijzigingen (1995, 2005, en er komt er geen in 2015) betreffen zo'n beperkt aantal woorden, dat ze nauwelijks opvallen. Ik heb het niet echt nagekeken, maar een vluchtig overzicht van dit item (dus alle bijdragen samen) levert niet eens 2 woorden op die nu anders gespeld worden dan voor 1995. Van een drogreden gesproken.
Het is zoals met het dragen van de autogordel en snelheidsbeperkingen. Sommigen beweren nog altijd dat het allemaal flauwekul is; studies bewijzen het tegendeel. Overtuigen is in dit geval zo goed als onmogelijk, en dat is ook zo als het over spelling gaat.
Tot slot: als je een fout in je wachtwoord typt, weigert je pc dienst, wordt het interessante deel van een website ontoegankelijk. Ik zie echt niet in waarom het intikken van een aantal symbolen in de correcte volgorde daar blijkbaar door niemand in vraag gesteld wordt, en waarom dat wel het geval is als je met mensen communiceert.
Geachte Heer,
ik heb enkel willen stellen dat sinds mijn verblijf buiten de landsgrenzen, ik al 3 maal een groen boekje of woordenlijst der Nederlandse taal heb moeten aankopen om in het bezit te zijn van de juiste spelling en bijgaande uitleg.Dit is geen excuus of drogreden om mijn eventuele taalfouten te verantwoorden.
Uw "2 woorden" zijn met een korreltje zout te nemen.
Ik werk in een Frans-Brits bedrijf met 2500 werknemers en ongeveer 94 verschillende nationaliteiten. Dus mensen die ooit met een andere moedertaal zijn geboren,andere kleur en cultuur ,en die mischien een andere nationaliteit hebben aangenomen sinds. Er is geen dictee nodig om mensen te selecteren,evalueren en aan te werven.Andere criteria zijn veel belangrijker voor dit type bedrijf (en andere).De communicatie loopt vlot tot zeer vlot. Zowel in het gewone electronsche briefverkeers alsook de verbale communicatie onderling. Dit alles met de nodige onvermijdelijke grammaticale fouten. Er bestaan diensten die alles napluizen ,indien een tekst gebruikt wordt als officieel intern of extern document.Zonder dat daar iemand wordt op afgemeten of veroordeeld. Als de job veilig,goed en efficient wordt uitgevoerd is het belangrijkste. Zowel voor het senior managment,middenkader als keukenhulp.Want veel mensen hebben ooit in een ander land gewerkt en gewoond,een land die niet hun moederland was. Het enige wat niet getolereerd wordt is RACISME onder gelijk welke vorme en dit kan ver gaan.
Mijn dochter is Belgische,is er niet geboren,heeft er nooit gewoond,spreekt en begrijpt vlot Vlaams,maar schrijft het redelijk slecht(beter dan haar vader zul je mischien denken). En dit naast haar Franse "moedertaal",Engels, Spaans,latijn en Duits waar ze wel in onderwezen is op school.
Op welke basis zal mischien ooit, een gefrustreerde ambtenaar haar evalueren in een Nederlands dictee.Wetende dat aan Vlaamse universiteiten het gros van de cursussen wordt gegeven in het Engels of Frans.Dit zijn achterhoede gevechten.
Het typische Vlaamse vingertje duikt hier terug op,en fnuikt veel goed gemotiveerde mensen.(Stevaerts zuurheidsgraad)Daarom heb ik hier al een paar maal aangegeven aan de jeugdige lezers om te werken in Frankrijk,UK of elders in de wereld,omdat daar op veel andere merites een selectie wordt gemaakt.Tuurlijk gaat de overheid dictees gebruiken om te selecteren bij gebrek aan.. Tuurlijk zullen ze mensen vinden om deze te verbeteren,meestal leeraars(mits de juiste syndicale kaart) om ze toch even buiten de schoolpoort te laten en iets bij te laten verdienen bij hun karig loon.

Automatische vebetering van woorden: wat te doen als je PC is ingesteld voor dagelijks gebruik in Engels ,Duits of Frans...?
Laten we AUB een forum van treinliefhebbers niet vergelijken met een CV of motivatie brief.Dat we moeten proberen de betere schrijftaal te hanteren i.p.v. spreektaal is evident.Zoals ik altijd zeg tegen mijn mensen,"je moet weten wat belangrijk is in het leven en wat niet"
In feite is de samenleving het resultaat van wat te zien ,te lezen en te horen is in de binnenlandse media.Afgaande op dit is het niet veel soeps in Vlaamse media.Met uitzondering van "het Palieterke" mischien!
Als U zegt dat U sommige bijdragen niet leest om spellingsfouten, à la bonheur.Maar opstelachtige bijdragen over "schooluitstapjes" zijn ook aan mij niet besteed.Ik bestel liever bij Proxis.be het betere Vlaamse leesvoer.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: schrijffouten

Bericht door Shrek »

HLE 2302 schreef: als je mijn zinnen niet kan lezen, dan is dit niet mijn probleem !
het is een forum, geen groot nederlands dictéé ofzo !!!
Leuke ingesteldheid hebt gij :roll:
En als je echt geen punten wilt gebruiken kan een smiley ook mooi een zin beëindigen :P
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: schrijffouten

Bericht door overweg13 »

nighttrain schreef:
overweg13 schreef:
Een argument zoals: de Nederlandse spelling verandert voortdurend, is klinkklare nonsens. De voorbije wijzigingen (1995, 2005, en er komt er geen in 2015) betreffen zo'n beperkt aantal woorden, dat ze nauwelijks opvallen. Ik heb het niet echt nagekeken, maar een vluchtig overzicht van dit item (dus alle bijdragen samen) levert niet eens 2 woorden op die nu anders gespeld worden dan voor 1995. Van een drogreden gesproken.
Het is zoals met het dragen van de autogordel en snelheidsbeperkingen. Sommigen beweren nog altijd dat het allemaal flauwekul is; studies bewijzen het tegendeel. Overtuigen is in dit geval zo goed als onmogelijk, en dat is ook zo als het over spelling gaat.
Tot slot: als je een fout in je wachtwoord typt, weigert je pc dienst, wordt het interessante deel van een website ontoegankelijk. Ik zie echt niet in waarom het intikken van een aantal symbolen in de correcte volgorde daar blijkbaar door niemand in vraag gesteld wordt, en waarom dat wel het geval is als je met mensen communiceert.
Geachte Heer,
ik heb enkel willen stellen dat sinds mijn verblijf buiten de landsgrenzen, ik al 3 maal een groen boekje of woordenlijst der Nederlandse taal heb moeten aankopen om in het bezit te zijn van de juiste spelling en bijgaande uitleg.Dit is geen excuus of drogreden om mijn eventuele taalfouten te verantwoorden.
Uw "2 woorden" zijn met een korreltje zout te nemen.
Ik werk in een Frans-Brits bedrijf met 2500 werknemers en ongeveer 94 verschillende nationaliteiten. Dus mensen die ooit met een andere moedertaal zijn geboren,andere kleur en cultuur ,en die mischien een andere nationaliteit hebben aangenomen sinds. Er is geen dictee nodig om mensen te selecteren,evalueren en aan te werven.Andere criteria zijn veel belangrijker voor dit type bedrijf (en andere).De communicatie loopt vlot tot zeer vlot. Zowel in het gewone electronsche briefverkeers alsook de verbale communicatie onderling. Dit alles met de nodige onvermijdelijke grammaticale fouten. Er bestaan diensten die alles napluizen ,indien een tekst gebruikt wordt als officieel intern of extern document.Zonder dat daar iemand wordt op afgemeten of veroordeeld. Als de job veilig,goed en efficient wordt uitgevoerd is het belangrijkste. Zowel voor het senior managment,middenkader als keukenhulp.Want veel mensen hebben ooit in een ander land gewerkt en gewoond,een land die niet hun moederland was. Het enige wat niet getolereerd wordt is RACISME onder gelijk welke vorme en dit kan ver gaan.
Mijn dochter is Belgische,is er niet geboren,heeft er nooit gewoond,spreekt en begrijpt vlot Vlaams,maar schrijft het redelijk slecht(beter dan haar vader zul je mischien denken). En dit naast haar Franse "moedertaal",Engels, Spaans,latijn en Duits waar ze wel in onderwezen is op school.
Op welke basis zal mischien ooit, een gefrustreerde ambtenaar haar evalueren in een Nederlands dictee.Wetende dat aan Vlaamse universiteiten het gros van de cursussen wordt gegeven in het Engels of Frans.Dit zijn achterhoede gevechten.
Het typische Vlaamse vingertje duikt hier terug op,en fnuikt veel goed gemotiveerde mensen.(Stevaerts zuurheidsgraad)Daarom heb ik hier al een paar maal aangegeven aan de jeugdige lezers om te werken in Frankrijk,UK of elders in de wereld,omdat daar op veel andere merites een selectie wordt gemaakt.Tuurlijk gaat de overheid dictees gebruiken om te selecteren bij gebrek aan.. Tuurlijk zullen ze mensen vinden om deze te verbeteren,meestal leeraars(mits de juiste syndicale kaart) om ze toch even buiten de schoolpoort te laten en iets bij te laten verdienen bij hun karig loon.

Automatische vebetering van woorden: wat te doen als je PC is ingesteld voor dagelijks gebruik in Engels ,Duits of Frans...?
Laten we AUB een forum van treinliefhebbers niet vergelijken met een CV of motivatie brief.Dat we moeten proberen de betere schrijftaal te hanteren i.p.v. spreektaal is evident.Zoals ik altijd zeg tegen mijn mensen,"je moet weten wat belangrijk is in het leven en wat niet"
In feite is de samenleving het resultaat van wat te zien ,te lezen en te horen is in de binnenlandse media.Afgaande op dit is het niet veel soeps in Vlaamse media.Met uitzondering van "het Palieterke" mischien!
Als U zegt dat U sommige bijdragen niet leest om spellingsfouten, à la bonheur.Maar opstelachtige bijdragen over "schooluitstapjes" zijn ook aan mij niet besteed.Ik bestel liever bij Proxis.be het betere Vlaamse leesvoer.
Samengevat: alleen waar meneerke zelf goed in is, is belangrijk. Al de rest is flauwekul.
Met vriendelijke groet

overweg13
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: schrijffouten

Bericht door nighttrain »

Neen, integendeel je moet evolueren en kunnen relativeren.
Vergelijk eens met de Nederlanders hoe zij ongecomplexeerd omgaan met de taal,om toch binnen het zelfde taalgebied te blijven.Ze zijn ondanks alles veel taalvaardiger en ad rem , door een betere beheersing van de woordenschat der Nederlandse taal.
Ik stel gewoon vast dat het gros(dus niet alle) van de Vlamingen zelfs niet dialektloos kan praten in de gewone dagdagelijkse spreektaal met vreemden(mensen van een andere regio).Het onderwijs slaagt er gewoonweg niet in dit weg te werken.Reden: de honkvastheid van het onderwijzend personneel.Dus laat staan dat de schrijftaal,een stuk moeilijker, in een betere staat is en goed onderwezen wordt.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: schrijffouten

Bericht door HLE 2302 »

Dan denk ik dat je beter een andere bezigheid zoekt dan een forum met andere mensen.

BDJ
een beetje rustig he daar ! wat maken punten & komma's nou toch uit op een forum, zo zaniken over zoiets, ieder mag zijn eigen mening hebben, maar de mening van een anders MOET je ook kunnen respecteren, anders hoor je hier al evenmin thuis of als ik hier thuishoor !

en als ge mij echt weg wilt eh dan opende maar ne poll waar ze kunne kieze, mij banne of zo late !

belachelijk ! :?
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Re: schrijffouten

Bericht door Molenbruch Y. »

Toch ook even een woordje placeren. Ook al merk je het niet altijd, maar als moderator pas ik redelijk wat posts op dit forum aan waar er soms kemels van fouten instaan. Ik vraag niet om perfect Nederlands te schrijven, maar bijvoorbeeld "ik wordt" of "ik ga bootschappen doen" kan echt niet door de beugel! Zinnetjes als "Da heb ik nie gedaan, ze." kunnen hier wel, het is niet dat er een nultolerantie zou moeten komen, maar verzorg toch daar waar mogelijk zo goed mogelijk je taal (en dan vooral dt-fouten), en dat is dan vooral een boodschap voor de jongere generatie op dit forum.
Dag,

Ik vind het ongepast dat men taalfouten onmiddellijk associeert met de 'jongere generatie'. Er zijn ongetwijfeld net zoveel volwassenen die geen correct gespelde berichten kunnen opstellen, laat staan dat ze de dt-regels meester zijn. Zondigen tegen de spelling van een woord is ontegensprekelijk een fout, maar veralgemenen en de schuld onterecht in de schoenen van één welbepaalde groep schuiven ook! Ik kan me voorstellen dat het percentage berichten op fora dat gepost is door jongeren relatief hoog ligt (en dus in verhouding ook veel fouten door jongeren gemaakt zijn), maar dat is nog geen reden om in het algemeen te stellen dat deze groep zich schriftelijk niet correct kan uitdrukken. Zelf ben ik 18, en ik ben ervan overtuigd dat je de grove spelfouten in al mijn berichten hier gepost op één hand kan tellen.

Ik ga trouwens wel akkoord met je bewering dat iedereen (jong of oud) aandacht moet besteden aan spelling. Telkens iemand bij het lezen van een bericht tijd verliest door het ontcijferen van onbegrijpbare samenraapsels van verkeerd gespelde woorden en verdraaide zinnen, vind ik het dan ook gepermitteerd dat hij de schuldige daar in zijn antwoord even op te wijst. Dat is mijns inziens helemaal geen kwestie van betweterig zijn...

Tot slot nog iets over de zogenoemde 'frequente spellingsveranderingen' waarover sommigen hier klagen: ik sluit mij aan bij hetgeen Overweg13 al aanhaalde i.v.m. het beperkt aantal (bovendien niet-courante) woorden dat telkens verandert, en ik wil er nog even op wijzen dat de regels voor werkwoorden (o.a. dt-regels) al tientallen jaren ongewijzigd zijn.

Groeten,
Gesloten