Dit artikel zegt uiteindelijk niet veel, maar ik post het gewoon omdat ik nogal een vreemde en uitzonderlijke uitspraak vindt van een politicus;' beleggen in rusthuizen, scholen en tramlijnen , '
Muyters wil beleggingen in rusthuizen, scholen en tramlijnen
30/10/10, 14u37
Als het van Vlaams minister van Begroting Philippe Muyters (N-VA) afhangt, beleggen we straks in een rusthuis, school of tramlijn. In De Tijd stelt hij voor beursgenoteerde obligaties uit te geven om investeringsprojecten met publiek-private samenwerking (pps) te realiseren.
Die obligaties zouden genieten van een overheidswaarborg, zodat het risico voor privé-investeerders fors afneemt en het voor hen een 'veilige en aantrekkelijke langetermijninvestering' wordt, dixit Muyters.
Volgens het kabinet-Muyters moet het nieuwe uitgifteorgaan vooral kleinere en middelgrote pps-projecten bundelen. "Om een pps-constructie rendabel te maken, moet je toch aan een bedrag van om en bij 250 miljoen komen."
De hamvraag is of deze constructie voor Europa door de beugel kan. Als Europa oordeelt dat het risico voor die pps-projecten straks te veel bij de overheid ligt, moet die alles in haar begroting opnemen, wat niet de bedoeling is. "We gaan na of ons voorstel de Europese toets kan doorstaan. We hopen op een kans op slagen", luidt het op het kabinet-Muyters.
http://www.demorgen.be/dm/nl/996/Econom ... jnen.dhtml
Muyters wil beleggingen in rusthuizen, scholen en tramlijnen
Re: Muyters wil beleggingen in rusthuizen, scholen en tramli
Is dat niet ongeveer hoe ze vroeger de meeste autosnelwegen hebben aangelegd? Daar werden ook staatsleningen voor uitgeschreven
Re: Muyters wil beleggingen in rusthuizen, scholen en tramli
Ik sta niet meteen te springen. De meest bekende PPS structuur op dit moment is het Diaboloproject, en daardoor mogen we nu vrolijk die toeslag betalen...
Voor rusthuizen (duur!), scholen én tramlijnen ook een toeslag betalen, dat lijkt me wel een beetje te veel van het goede.
Voor rusthuizen (duur!), scholen én tramlijnen ook een toeslag betalen, dat lijkt me wel een beetje te veel van het goede.
Re: Muyters wil beleggingen in rusthuizen, scholen en tramli
Het hangt maar af van hoe eea opgezet wordt. De PPS structuur is vooral populair omdat je de risiko's spreid. Hoe je die dan financieert is een ander verhaal. Die Diabolotoeslag had er ook kunnen komen had de NMBS de boel zelf moeten financieren. Of de Diabolo was er gewoon nooit gekomen...Reuel schreef:Ik sta niet meteen te springen. De meest bekende PPS structuur op dit moment is het Diaboloproject, en daardoor mogen we nu vrolijk die toeslag betalen...
Voor rusthuizen (duur!), scholen én tramlijnen ook een toeslag betalen, dat lijkt me wel een beetje te veel van het goede.
Maar PPS betekent helemaal niet automatisch een toeslag. De diabolotoeslag is onder andere een effect van het feit dat de NMBS gewoon nog steeds met een km tarief werkt.
Re: Muyters wil beleggingen in rusthuizen, scholen en tramli
Dioe betaal je nu ook via de belastingen....ook al gebruik je ze niet.Reuel schreef: Voor rusthuizen (duur!), scholen én tramlijnen ook een toeslag betalen, dat lijkt me wel een beetje te veel van het goede.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Muyters wil beleggingen in rusthuizen, scholen en tramli
Akkoord, maar ik denk niet dat we de komende jaren daardoor minder belastingen zullen betalen, moest dit worden ingevoerd. Er is nog een gigantisch gat in de begroting.
Re: Muyters wil beleggingen in rusthuizen, scholen en tramli
neen, maar het maakt wel dat investeringen al kunnen gebeuren waar anders geen geld voor zou zijn, is hetzelfde als bij Diabolo of andere PPS projecten.Reuel schreef:Akkoord, maar ik denk niet dat we de komende jaren daardoor minder belastingen zullen betalen, moest dit worden ingevoerd. Er is nog een gigantisch gat in de begroting.