De kusttram ondergaat de ene verandering na de andere

Smalspoor, tram en light-rail in België
Jonathan

De kusttram ondergaat de ene verandering na de andere

Bericht door Jonathan »

Veelal als ik de kusttram neem, hebben ze er wel iets aan veranderd, hier zijn de veranderingen die ik allemaal gezien heb, sinds dat ik hem de eerste keer genomen:

1. Het plaatsen van een derde tussenrijtuig bij de tweedelige trams.
2. Het plaatsen van een ruitenwisser aan de achterkant van de tram (zodat ze er mee achteruit kunnen rijden bij regenweer).
3. Het vervangen van de rolaanduiding vanboven aan de tram door een display (voor aan te duiden naar de tram gaat).
4. Het wegnemen van de koppeling vanachter bij sommige trams en dan ook de lichten vervangen.
5. Het vervangen van de belletjes voor een halteaanvraag mee te doen (eerst waren het ronde, bruine knopen. Nu zijn ze geel, zoals in een bus).
6. Het vervangen van voorbumper en dan vanvoor een bortje met daarop 'kusttram' gehangen, wat ook mooier is.
7. Het hangen van stickers voor aan te tonen waar de rol en kinderwagens kunnen opstappen.
8. Het vervangen van de knoppen om de deuren te openen.
9. Het vervangen van die borden die de haltes en de zone's aanduiden. Dit hebben ze onlangs in de 6036 gedaan, ze hebben nu de volledige reisweg aan ene kant gehangen en hetzelfde aan de andere kant, wel is waar in omgekeerde richting. Niet zoals vroeger, dat aan de ene kant 2 keer Oostende-De Panne stond, en aan de andere kant 2 keer Oostende-Knokke. Het oogt ook mooier.

Het zal allemaal we een belang hebben, maar ze ondergaan toch veel veranderingen. De klassiekskes van de NMBS ondergaan nog niet eens zoveel veranderingen, en zeker niet op zo'n korte tijd.
Laatst gewijzigd door Jonathan op 23 jun 2006, 21:36, 3 keer totaal gewijzigd.
Concurrent

Bericht door Concurrent »

Tram is wel zo'n 20 keer goedkoper denk ik wel om te renoveren :P

De kusstram is fijn , alleen vind ik wel dat hij op sommige lange stukken , je gewoon door mekaar schud...
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Dat is juist zo tof! :lol:

Je moet er eens op letten als je vanachter in de eerste wagon staat. Je ziet dan al die mensen heen en weer schudden en heel vooraan zie je de chauffeur ook heen en weer schudden, alsof hij het voorbeeld geeft hoe de reizigers moeten schudden! :lol: :lol: :lol:

Daarom dat hij ook in het midden van de stuurpost zit, hé! :lol:
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

"To the left, to the right, to the left, to the right ..." :lol: :lol: :lol:
Pierre

Bericht door Pierre »

Ja, na mijn trip naar Duinkerke ben ik met de kusttram tot Oostende gegaan, dat shaken is wel tof :lol:
Maar toen kwamen we in Westende en was er geen stroom meer op de bovenleiding, en konden we een half uur wachten op een vervangbus.
MaiKeg

Bericht door MaiKeg »

En jullie klagen al over het shaken met een BN. Ooit al een Hermelijn genomen aan de kust? 8) :P

Grtz,
Maikel
hein
Berichten: 352
Lid geworden op: 30 apr 2006, 21:08
Locatie: oostende

Bericht door hein »

MaiKeg schreef:En jullie klagen al over het shaken met een BN. Ooit al een Hermelijn genomen aan de kust? 8) :P

Grtz,
Maikel
een hermelijn is lang niet zo erg als een BN en ik weet waarover ik spreek
M1

Bericht door M1 »

Lang niet alles uit de lijst van veranderingen wordt zomaar vervangen om te vervangen.
Als er een knopje stuk is moet men er toch een ander plaatsen, en als de voorraad oude knopkes op is, plaatst men nieuwe (betere) knopkes volgens het nieuw design.

Ook als de tram een keertje een auto opzijduwt kan men ervan profiteren om de voorzijde aan te passen.

Sommige dingen verslijten en worden dan vervangen door een ander systeem, de klassiekjes bij de NMBS zijn al een pak ouder en zullen waarschijnlijk ook al veel veranderingen ondergaan hebben maar misschien niet zo opvallend.
De gemoderniseerde klassiekjes hebben ook al veel verschillende aanpassingen ondergaan na het eerste dat gemoderniseerd is geweest, misschien niet direkt zichtbaar maar toch op technisch vlak misschien.
Jonathan

Bericht door Jonathan »

Vanaf nu hebben sommige kusttrams ook al raampjes die je kunt open zetten :D Ook bij de bustuurder is het raam nu veranderd. Dit is wel nog niet aanwezig op al de kusttrams.
hein
Berichten: 352
Lid geworden op: 30 apr 2006, 21:08
Locatie: oostende

Bericht door hein »

Jonathan schreef:Vanaf nu hebben sommige kusttrams ook al raampjes die je kunt open zetten :D Ook bij de bustuurder is het raam nu veranderd. Dit is wel nog niet aanwezig op al de kusttrams.
6010 heeft zulke ramen die openkunnen
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Een goed gedacht, want met zo'n warme dagen is de kusttram een echte hoogoven!

Tussen Westende en Oostende durf ik zelfs wel eens overstappen op een Hermelijn, omwille van het feit dat je meer kans hebt op een zitplaats en dat daar bij ieder raam een venster open kan.
1607

Bericht door 1607 »

ieder raam? :roll:
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Ook de achterkant van de kusttrams worden volledig veranderd! De koppeling wordt er verwijderd en de klassieke lichten worden vervangen door leds!

Ik vind dat ze hem er alleen maar lelijker mee gemaakt hebben! :? Oordeel maar zelf:
Bijlagen
... en hoe het wordt.
... en hoe het wordt.
TK_6003_1x.jpg (38.47 KiB) 12165 keer bekeken
Wat het is ...
Wat het is ...
TK_6027_1x.jpg (44.95 KiB) 12167 keer bekeken
1607

Bericht door 1607 »

de veiligheid gaat boven de schoonheid he. zagevent :P
SteC
Berichten: 303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:14
Locatie: Oostende/Baden-Württemberg

Bericht door SteC »

Ik hoop dat ze ook een keer iets doen aan de sporen waar dat ding op rijdt. Ik ging een paar dagen geleden naar kneistival, en toen we (met de auto) het stuk tussen Oostende earth explorer en Bredene reden viel mij op hoe slecht de sporen daar wel liggen. Je ziet ze daar zo zwabberen van de ene naar de andere kant.
Plaats reactie