Nieuwe haltes P+R Linkeroever

Smalspoor, tram en light-rail in België
Plaats reactie
ovspotter_be
Berichten: 42
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02

Nieuwe haltes P+R Linkeroever

Bericht door ovspotter_be »

Vandaag verschenen op de nieuwspagina van De Lijn (https://www.delijn.be/nl/overdelijn/nie ... inkeroever) dat vanaf maandag het tramnet gaat veranderen op Linkeroever.

Tramlijnen 5 en 9 worden verlengd tot de nieuwe halte "P+R Linkeroever", deze ligt aan de andere kant van de E34 bij het nieuwe parkeergebouw en niet zover van de oude halte "Schep Vreugde".
De nieuwe keerlus ligt ter hoogte van waar vroeger passeersporen lagen.
De huidige haltes "P+R Linkeroever" wordt hernoemd naar "Regatta", vernoemd naar de nieuwe woonwijk die daar wordt aangelegd, dit word tevens het eindpunt van tramlijn 15.

Dus dit zijn de Antwerpse tramlijnen vanaf 17 januari:
1: Zuid - P+R Luchtbal
2: P+R Merksem - Hoboken
3: P+R Merksem - P+R Melsele
4: Silsburg - Hoboken
5: P+R Linkeroever - Wijnegem
6: P+R Olympiade - P+R Luchtbal
7: Mortsel - Eilandje/MAS
8: Astrid - P+R Wommelgem
9: P+R Linkeroever - Eksterlaar
10: P+R Schoonselhof - Wijnegem
11: Berchem Station - Melkmarkt
12: Centraal Station - Sportpaleis (afgeschaft tot zomer 2022)
15: Regatta - Boechout
24: Silsburg - Havenhuis
EBFS
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 apr 2020, 14:53

Re: Nieuwe haltes P+R Linkeroever

Bericht door EBFS »

Ik snap niet dat lijn 15 niet verlengd wordt tot de P&R. Dat is één halte verder.
Wout912
Berichten: 100
Lid geworden op: 26 feb 2019, 20:01
Locatie: Melsele (lijn 59)
Contacteer:

Re: Nieuwe haltes P+R Linkeroever

Bericht door Wout912 »

EBFS schreef: 14 jan 2022, 17:01 Ik snap niet dat lijn 15 niet verlengd wordt tot de P&R. Dat is één halte verder.
Aan de nieuwe halte P+R Linkeroever zijn naast het doorgaande spoor voor lijn 3 naar Zwijndrecht / P+R Melsele slechts twee uitwijksporen aangelegd (die toegang geven tot de keerlus). Indien ook lijn 15 zou worden verlengd, zouden er dus drie lijnen op twee sporen moeten uitwijken. Vertragingen op een bepaalde lijn kunnen dan maar moeilijk worden weggewerkt. De Lijn heeft een keuze voor twee lijnen moeten maken, en dat zijn dus lijnen 5 en 9 geworden.
wbrm
Berichten: 336
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Nieuwe haltes P+R Linkeroever

Bericht door wbrm »

Binnen het voorgestelde tramplan dat vanwege heel wat kritiek door de minister on hold werd gezet was er een tramlijn minder voorzien op Linkeroever. Vermoedelijk heeft het daar ook mee te maken?
EBFS
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 apr 2020, 14:53

Re: Nieuwe haltes P+R Linkeroever

Bericht door EBFS »

Wout912 schreef: 14 jan 2022, 19:44 Aan de nieuwe halte P+R Linkeroever zijn naast het doorgaande spoor voor lijn 3 naar Zwijndrecht / P+R Melsele slechts twee uitwijksporen aangelegd (die toegang geven tot de keerlus). Indien ook lijn 15 zou worden verlengd, zouden er dus drie lijnen op twee sporen moeten uitwijken. Vertragingen op een bepaalde lijn kunnen dan maar moeilijk worden weggewerkt. De Lijn heeft een keuze voor twee lijnen moeten maken, en dat zijn dus lijnen 5 en 9 geworden.
Ok, maar ze hadden dan wel iets vooruitziender mogen zijn. Ik vind de huidige situatie belachelijk.
pietje
Berichten: 221
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Nieuwe haltes P+R Linkeroever

Bericht door pietje »

wbrm schreef: 14 jan 2022, 21:16 Binnen het voorgestelde tramplan dat vanwege heel wat kritiek door de minister on hold werd gezet was er een tramlijn minder voorzien op Linkeroever. Vermoedelijk heeft het daar ook mee te maken?
Klopt, hopelijk wordt dit plan alsnog zo snel mogelijk ingevoerd, want 4 lijnen naar LO is overdreven.
BlackEagle
Berichten: 186
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Nieuwe haltes P+R Linkeroever

Bericht door BlackEagle »

pietje schreef: 15 jan 2022, 12:26
wbrm schreef: 14 jan 2022, 21:16 Binnen het voorgestelde tramplan dat vanwege heel wat kritiek door de minister on hold werd gezet was er een tramlijn minder voorzien op Linkeroever. Vermoedelijk heeft het daar ook mee te maken?
Klopt, hopelijk wordt dit plan alsnog zo snel mogelijk ingevoerd, want 4 lijnen naar LO is overdreven.
Het idee is net dat de frequentie gelijk blijft, maar dat de individuele lijnen vaker gaan rijden (elke 6/8 minuten ipv elke 8/10 minuten). De as Linkeroever-Centraal Station is de drukste as van het hele tramnetwerk.
desirootje
Berichten: 149
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Nieuwe haltes P+R Linkeroever

Bericht door desirootje »

Laatst gewijzigd door desirootje op 15 jan 2022, 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 11120
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe haltes P+R Linkeroever

Bericht door Shrek »

pietje schreef: 15 jan 2022, 12:26
wbrm schreef: 14 jan 2022, 21:16 Binnen het voorgestelde tramplan dat vanwege heel wat kritiek door de minister on hold werd gezet was er een tramlijn minder voorzien op Linkeroever. Vermoedelijk heeft het daar ook mee te maken?
Klopt, hopelijk wordt dit plan alsnog zo snel mogelijk ingevoerd, want 4 lijnen naar LO is overdreven.
Naar LO wel, maar tot aan de Groenplaats is het wel nodig. Maar tussen LO en Groenplaats zijn er geen keerlussen denk ik, dus moeten ze wel tot LO rijden.
Paul
Berichten: 1110
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU

Re: Nieuwe haltes P+R Linkeroever

Bericht door Paul »

In station Groenplaats is er wel een keerlus, toch?
thejay
Berichten: 377
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: Nieuwe haltes P+R Linkeroever

Bericht door thejay »

Nee, de keerlus Groenplaats is er niet meer. Deze verdween bij het doortrekken van de premetro naar Linkeroever.
De plaats van de keerlus is grofweg ingenomen door de parkeergarage en de toegang naar het shopping center.

Wat je ziet vanuit de tram is nog een klein stukje overblijfsel waar nog misschien hooguit één PCC zou kunnen worden afgesteld worden in noodgeval, meer niet. Een Hermelijn of Albatros past daar voor zover ik weet zelfs niet.
pietje
Berichten: 221
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Nieuwe haltes P+R Linkeroever

Bericht door pietje »

Shrek schreef: 15 jan 2022, 17:12
pietje schreef: 15 jan 2022, 12:26
wbrm schreef: 14 jan 2022, 21:16 Binnen het voorgestelde tramplan dat vanwege heel wat kritiek door de minister on hold werd gezet was er een tramlijn minder voorzien op Linkeroever. Vermoedelijk heeft het daar ook mee te maken?
Klopt, hopelijk wordt dit plan alsnog zo snel mogelijk ingevoerd, want 4 lijnen naar LO is overdreven.
Naar LO wel, maar tot aan de Groenplaats is het wel nodig. Maar tussen LO en Groenplaats zijn er geen keerlussen denk ik, dus moeten ze wel tot LO rijden.
Dat weet ik, maar de kern van mijn post gaat niet over het aantal voertuigen of zitplaatsen per uur. Dat mag van mij hetzelfde blijven want om te keren heb je ruimte nodig en die is er niet tussen de Groenplaats en De Schelde.
Zodra je de tunnel onder De Schelde gepasseerd bent, is doorrijden tot de P+R het beste dat je kan doen.

Het probleem met betrouwbare frequente tramlijnen is dat als er veel lijnen (= bestemmingen) over hetzelfde tracé gaan, dat dit in de praktijk dikwijls voor problemen zorgt. 3 lijnen met een hogere frequentie geven een betere dienstverlening dan 4 lijnen met een iets lagere frequentie. En net dat was het idee van het nieuwe plan: minder, maar frequentere lijnen.
wbrm
Berichten: 336
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Nieuwe haltes P+R Linkeroever

Bericht door wbrm »

EBFS schreef: 15 jan 2022, 11:42
Wout912 schreef: 14 jan 2022, 19:44 Aan de nieuwe halte P+R Linkeroever zijn naast het doorgaande spoor voor lijn 3 naar Zwijndrecht / P+R Melsele slechts twee uitwijksporen aangelegd (die toegang geven tot de keerlus). Indien ook lijn 15 zou worden verlengd, zouden er dus drie lijnen op twee sporen moeten uitwijken. Vertragingen op een bepaalde lijn kunnen dan maar moeilijk worden weggewerkt. De Lijn heeft een keuze voor twee lijnen moeten maken, en dat zijn dus lijnen 5 en 9 geworden.
Ok, maar ze hadden dan wel iets vooruitziender mogen zijn. Ik vind de huidige situatie belachelijk.
Vermoedelijk was er tijdens het ontwerpen van deze infrastructuur al uitgegaan van 3 tramlijnen i.p.v. de huidige 4 dus qua vooruitziendheid zit dat wel goed. De uitrol van het nieuwe plan is jammer genoeg gewoon uitgesteld.
Plaats reactie