MIVB nieuws

Smalspoor, tram en light-rail in België
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: MIVB nieuws

Bericht door groentje »

Tot Noord ben ik er redelijk gerust in, er is gewoon al teveel geïnvesteerd om nog te stoppen, en de nood is daar ook het hoogst, dat kan je bijna niet afhandelen zonder metroïsering. Fase 2 naar Bordet, dat is wat anders, dat kan Brussel nooit alleen betalen, en zelfs de reeds toegekende middelen van Beliris volstaan niet. En het is nu niet dat de federale regering zwemt in het geld... Misschien met rekeningrijden...
joverwimp
Berichten: 497
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: MIVB nieuws

Bericht door joverwimp »

Brupass XL tickets zullen vanaf eind 2023 digitaal beschikbaar zijn in de app. Hebben we je nieuwsgierigheid gewekt? Goed, want we zijn nog op zoek naar testers die deze nieuwe functionaliteit willen uitproberen. Vul de vragenlijst in en je wordt zo snel mogelijk gecontacteerd als jouw profiel is wat we zoeken. (https://www.stib-mivb.be/article.html?l ... 6d211e87ed)
ovspotter_be
Berichten: 715
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: MIVB nieuws

Bericht door ovspotter_be »

Op 28 augustus wordt het nieuwe eindpunt voor trams in het station Albert in gebruik genomen, hierdoor wordt de huidige lijn 51 definitief in tweeën gesplitst.
Het noordelijke deel rijdt tussen Zuidstation en Stadion en behoud het lijnnummer 51.
Het zuidelijke deel zal gaan rijden als lijn 18 tussen Albert en Van Haelen.
joverwimp
Berichten: 497
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: MIVB nieuws

Bericht door joverwimp »

joverwimp schreef: 25 jun 2023, 09:07 Brupass XL tickets zullen vanaf eind 2023 digitaal beschikbaar zijn in de app. Hebben we je nieuwsgierigheid gewekt? Goed, want we zijn nog op zoek naar testers die deze nieuwe functionaliteit willen uitproberen. Vul de vragenlijst in en je wordt zo snel mogelijk gecontacteerd als jouw profiel is wat we zoeken. (https://www.stib-mivb.be/article.html?l ... 6d211e87ed)
De testers kunnen aan de slag tot eind oktober - zij het niet gratis:
1. Koop je tickets in de app via de functionaliteit "Mijn digitale tickets" in de tab "Portefeuille".
2. Activeer je ticket voordat je in je voertuig stapt of voordat je aan de poortjes bent in een station en kies de MIVB als operator. Je kan ook reizen op het netwerk van de 3 andere operatoren (De Lijn, TEC, NMBS) binnen de Brupass- of Brupass XL-zone, afhankelijk van je ticket.
3. Moet je een poortje openen in een station? Zodra je ticket is geactiveerd, vind je de QR-code in de sectie "Ticketgegevens". Die scan je aan de QR-codelezer die op sommige van onze poortjes is geïnstalleerd. Alle stations zijn ermee uitgerust en deze vind je meestal bij het meest rechtse poortje of tussen de dubbele poortjes.
4. Bij een ticketcontrole toon je simpelweg het scherm "Ticketdetails" in je app aan de controleur.

Geen zorgen als je je internetverbinding verliest. Zodra je ticket actief is, kan je op het MIVB-netwerk reizen zonder internetverbinding.
Bij problemen tijdens het testen of om suggesties door te geven, kan je contact opnemen met onze klantenservice. Er is een specifiek team beschikbaar om zo snel mogelijk te antwoorden.
jotie
Berichten: 364
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: MIVB nieuws

Bericht door jotie »

Gisteren voor het eerst gebruik van gemaakt. Naar mijn smaak is de functie prima geïmplementeerd, met o.a. ook aandacht voor het einde van de geldigheidsduur (na 60 minuten verdwijnt het ticket niet meteen, maar blijft het nog 60 extra minuten zichtbaar met de boodschap dat het vervallen is en niet meer gebruikt kan worden voor een overstap.

Vooralsnog (?) zijn er weinig scanners geïnstalleerd bij de toegangspoortjes van de metro, maar als de populariteit van dit ticket toeneemt (en daar twijfel ik niet aan), zullen de installaties wellicht volgen.

(Ik vraag me wel af welke implicaties dit zal hebben op het zwart/grijs rijden, want je kan met dit systeem een ticket activeren wanneer er controleurs in zicht zijn. In Duitsland heb je bij (sommige) tickets die je in een app kan kopen een aftellende klok van 2 minuten; eerst na die 2 minuten is het ticket officieel geldig.)
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: MIVB nieuws

Bericht door rvdborgt »

jotie schreef: 16 okt 2023, 13:23 (Ik vraag me wel af welke implicaties dit zal hebben op het zwart/grijs rijden, want je kan met dit systeem een ticket activeren wanneer er controleurs in zicht zijn. In Duitsland heb je bij (sommige) tickets die je in een app kan kopen een aftellende klok van 2 minuten; eerst na die 2 minuten is het ticket officieel geldig.)
Wordt de tijd van activeren niet getoond dan?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5317
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: MIVB nieuws

Bericht door Steve »

Dat valideren met de controleurs in het zicht heb je met bijna alle systemen (de papieren Go/Rail Pass invullen met de TBG op komst is bv. al zo oud als de straat) zou en er wordt uiteraard rekening mee gehouden bij een controle.
joverwimp
Berichten: 497
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: MIVB nieuws

Bericht door joverwimp »

Vanaf volgend jaar gaan de prijzen van vervoersmaatschappij MIVB met 6,9 procent omhoog. Dat schrijft L’Echo en wordt door het kabinet van minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt bevestigd aan BRUZZ.
( https://www.bruzz.be/mobiliteit/prijzen ... newsletter)

Minister-president Rudi Vervoort (PS) had eerder in zijn beleidsverklaring al verklaard dat de tarieven van de Brusselse vervoersmaatschappij opnieuw geïndexeerd zouden worden, met het oog op de moeilijke budgettaire situatie van het Gewest.
Lees ook Van den Brandt ontkent dat mobiliteitsapp Floya te duur is: 'Je kan er ook mee betalen'

Tien jaar lang werden de MIVB-tarieven bevroren om het openbaar vervoer zo betaalbaar mogelijk te maken voor de Brusselaars. De groeiende schuldgraad van het Gewest en de dreiging van een ratingverlaging verplichten Vervoort en zijn regering nu om te snijden in hun kosten, zo kondigde minister-president Vervoort vorige week aan. De vernieuwde beheersovereenkomst van de MIVB zal een indexeringsmechanisme bevatten om "beter het hoofd te bieden aan de kosten die jaar na jaar stijgen," aldus Vervoort in zijn beleidsverklaring.

Nu blijkt dat de tarieven volgend jaar in september al opgeschroefd worden met een forse 6,9 procent. Aan de voorkeurstarieven voor bepaalde doelgroepen wordt daarbij niet geraakt. Wat de precieze voorwaarden zullen zijn voor de automatische indexering in de komende jaren en voor de beheersovereenkomst van de MIVB voor 2024-2028, blijft voorlopig onduidelijk.
Financiële autonomie MIVB

Tijdens de begrotingsonderhandelingen werd al behoorlijk gediscussieerd over de kwestie. Oorspronkelijk lagen onder meer ontslagen, schrappingen in het aanbod en prijsverhogingen op tafel, waarbij uiteindelijk een overeenkomst werd bereikt over de indexering.

Vervoort kreeg over die ingreep al felle verwijten van Françoise De Smedt uit de oppositiepartij PTB. "U staat los van de realiteit van de gewone Brusselaars," klonk het. Aurélie Czekalski (MR) wees er op X (het voormalige Twitter) dan weer op dat voor niets de zon opkomt. "De ticketverkoop van de MIVB dekt nog slechts een kwart van de uitgaven," klonk het. Czekalski verwees daarmee naar een recente studie van auditbureau PwC
trainlovertje
Berichten: 2343
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: MIVB nieuws

Bericht door trainlovertje »

https://www.bruzz.be/mobiliteit/komst-t ... U3KDc0_3JE

Er is wat duidelijkheid gekomen over het toekomstige Brusselse tramnet.

Betreffende de indienstname van de nieuwe lijn naar Neder-over-Heembeek:
- Tramlijn 3 verdwijnt (het nummer dan toch, wat gebruikt zal worden voor de nieuwe metrolijn ooit op een dag...) en wordt tramlijn 10: Churchill - NOH (ipv Esplanade).
- Om Esplanade niet links te laten liggen, komt er bijna parallelle tramlijn met lijn 7: lijn 11 Boondaal - Esplanade via Lambertmontlaan. Deze lijn zal waarschijnlijk ook onder de CHRONO-lijnen gecatalogeerd worden en zal waarschijnlijk met 4000-trams gereden worden.

Betreffende de komst van de luchthaventram:
- Lijn 22 wordt geïntroduceerd: Rogier - Eurocontrol via Meiser (later verder naar Brussels Airport)

Betreffende de mediatram is er nog onduidelijkheid:
- Lijn 25 zal verdwijnen en wordt dus vervangen door lijn 11 (tussen Boondaal en Meiser) en 22 (tussen Meiser en Rogier). In de toekomst, wanneer de premetro-tunnel verlengd zal worden tot voorbij halte Meiser, zullen er namelijk geen trams meer kunnen rijden van Diamant richting Rogierlaan. Dat wordt op deze manier opgelost.
- Welke tramlijn dan naar het nieuwe mediapark zal rijden, is nog wat onduidelijk. Er werd steeds beweerd dat het traject van lijn 25 zou veranderen van Rogier naar Mediapark, dus ik vermoed dat lijn 11 over een aantal jaren naar Mediapark ipv Boondaal zal rijden. Alleen weet ik niet of dit in praktijk mogelijk gaat worden met die uitbreiding van de premetrotunnel. Iemand die hier meer over weet?

Betreffende de nieuwe tramterminus van lijn 62 in Jette/Laken:
Sinds de heraanleg van de openbare ruimte aan het Kerkhof van Jette is de tramterminus daar verdwenen. Momenteel rijdt tram 62 vanaf het Kerkhof van Jette verder naar De Wand onder nummer 19, aangezien tramlijn 19 nog onderbroken is tussen Spiegel/Miroir en Kerkhof van Jette door werken in de Leon Theodorstraat in Jette. Vanaf september zouden ook deze werken afgerond zijn en zal tram 19 weer doorlopend van De Wand naar Groot-Bijgaarden rijden. In afwachting van de nieuwe tramterminus aan het Brugman-ziekenhuis in Laken, zal tramlijn 62 verder doorrijden naar Heizel. Dat is dus slechts tijdelijk. Hopelijk rijden ze daar niet te veel in de weg van lijn 7, want als ik daar passeer in de spits staan alle perrons daar vol met lange trams van lijn 7. Misschien dat de frequentie van lijn 7 ietwat gereduceerd zal worden met de komst van de nieuwe lijn 11.
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: MIVB nieuws

Bericht door groentje »

Dit is al een iets duidelijkere uitleg dan in het artikel, bedankt. Een plannetje zou handig geweest zijn... Ik kan ook geen informatie erover vinden op de website van de MIVB, dus waarom communiceren als je de informatie niet zelf hebt? Een (zeldzaam) minpuntje voor de MIVB-persdienst.
joverwimp
Berichten: 497
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: MIVB nieuws

Bericht door joverwimp »

groentje schreef: 30 dec 2023, 14:09 Dit is al een iets duidelijkere uitleg dan in het artikel, bedankt. Een plannetje zou handig geweest zijn... Ik kan ook geen informatie erover vinden op de website van de MIVB, dus waarom communiceren als je de informatie niet zelf hebt? Een (zeldzaam) minpuntje voor de MIVB-persdienst.
Op de site van de MIVB staat wel een en ander:
tram 10: https://move-nohw.brussels/nl/kalender
metrolijn 3: https://www.stib-mivb.be/article.html?l ... 491d58d557
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: MIVB nieuws

Bericht door groentje »

klopt, maar ik blijf wel wat op mijn honger zitten voor een overzichtskaartje met de wijzigingen.
joverwimp
Berichten: 497
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: MIVB nieuws

Bericht door joverwimp »

Er hebben vorig jaar opnieuw meer mensen gebruikgemaakt van de bussen, trams en metro's in Brussel. De Brusselse openbaarvervoermaatschappij MIVB telde 376 miljoen ritten, 11 procent meer dan in 2022.

Gemiddeld telt de MIVB nu dus meer dan een miljoen ritten per dag. "De stijging is vooral merkbaar in de weekends, dan krijgt het openbaar vervoer almaar vaker de voorkeur boven de wagen", merkt de MIVB op. "Ook 's avonds (na 21 uur), zowel in het weekend als op weekdagen, stijgt het aantal reizigers gestaag." Ondanks het verdere herstel zijn de rittenaantallen van voor de coronacrisis, toen ze ruim boven de 400 miljoen gingen, echter nog niet opnieuw bereikt.

In 2024 staan er heel wat projecten op de MIVB-stapel waaronder een nieuwe tramlijn, lijn 10. Die lijn, die in het najaar operationeel zal zijn, zal gaan van het militair hospitaal in Neder-Over-Heembeek naar Churchill (in Ukkel), via het Noord- en het Zuidstation. Voorts komen er nieuwe trams en metrostellen.

Wat de bussen betreft is het aanbod de voorbije jaren met 30 procent toegenomen. In 2024 verwacht de MIVB meer dan vijftig elektrische bussen van Daimler. Die zullen de euro 5-dieselbussen vervangen die vanaf begin 2025 niet meer in de hoofdstad mogen rijden. De MIVB-busvloot moet tegen 2035 volledig elektrisch zijn. "Dankzij de vele lopende en toekomstige projecten bij de MIVB zal de Brusselse openbaarvervoermaatschappij haar reizigersaantallen de komende jaren nog verder kunnen verhogen door steeds efficiënter vervoer aan te bieden dat is afgestemd op de behoeften van haar reizigers", klinkt het.

Om hun reiservaring te verbeteren, zullen op de multimodale app 'Floya' die in september werd gelanceerd binnenkort ook de deelfietsen van VOI en de deelsteps en -fietsen van Bolt beschikbaar zijn. De komende maanden moet het ook mogelijk worden om digitale tickets te kopen.

Daarnaast voert de MIVB intussen ook heel wat werken uit. In het Centraal Station worden de werkzaamheden op niveau -1 voortgezet met als doel de voltooiing van de nieuwe buitenzijde van de stationsuitbreiding tegen eind 2024.

De voetgangerstunnel naar het NMBS-station wordt in de loop van het jaar aangepast. Metrostation Park krijgt in 2024 dan weer twee interne liften en vier nieuwe roltrappen terwijl ook de renovatie van het station Naamsepoort dit jaar wordt voltooid.

De Brusselse regering kende de MIVB tot slot ook extra middelen toe om de veiligheid in de metrostations te verhogen en ronddwalende daklozen en drugsverslaafden de weg te wijzen naar opvang, zorg en onderdak. De vervoersmaatschappij zal hiervoor een speciaal team oprichten. Deze medewerkers zullen 24 uur per dag, 7 dagen per week op het netwerk aanwezig zijn. De MIVB zal ook het aantal Patrouilleurs Veiligheid Station met 30 procent verhogen.

(https://www.bruzz.be/actua/mobiliteit/m ... 2024-01-17)
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5269
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: MIVB nieuws

Bericht door overweg13 »

Tja, dat verbaast me niets. In 2023 zijn er nauwelijks werkonderbrekingen geweest bij de MIVB, behalve op de dagen van algemeen ongenoegen die noodzakelijkerwijs door de vakbonden georganiseerd moeten worden. Er is dan ook maar één vlak waarop De Lijn het beter doet dan de MIVB: in 2023 waren er op minstens 24 dagen werkonderbrekingen in één of meer stelplaatsen of regio's, de 4 algemene dagen niet inbegrepen. Ter vergelijking: bij de TEC waren er 16 stakingsdagen. In 2024 is de stand alweer De Lijn 6 - TEC 0.
Met vriendelijke groet

overweg13
dovaere
Berichten: 310
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: MIVB nieuws

Bericht door dovaere »

trainlovertje schreef: 30 dec 2023, 13:50 Betreffende de komst van de luchthaventram:
- Lijn 22 wordt geïntroduceerd: Rogier - Eurocontrol via Meiser (later verder naar Brussels Airport)
Bedankt, maar heb je ergens een bron (uitspraak van MIVB?) die expliciet zegt dat het lijnnummer 22 zal zijn die later naar de luchthaven zal rijden, of is het net zoals bij mij een veronderstelling?
(Reden: titelkeuze pagina voor op Wikipedia).
Plaats reactie